منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / درمان جوش و اسکار / جوش های چرکی و درمان آن

جوش های چرکی و درمان آن

آنچه در این مطلب میخوانید

جوش‌ های چرکی ضایعات گردی هستند که قرمز، زرد یا سفید هستند. جوش‌های التهابی یکی از انواع آکنه است که درون آن چرک وجود دارد. جوش‌های چرکی نوع متوسط جوش هستند که اندازه آنها روی صورت متوسط است. این جوش‌ها معمولاً حاوی باکتری نیستند و معمولاً حتی اگر متورم باشند دردی ندارند. التهاب این جوش‌ها به دلیل بروز واکنش‌های شیمیایی ناشی از موادی است که در خون و پوست وجود دارد. توصیه می‌شود به این جوش‌ها دست نزنید زیرا ممکن است جای جوش‌ها به طور دائمی روی پوست باقی بماند. بهتر است اجازه دهید که متخصص پوست چرک درون این جوش‌ها را به روش‌های صحیح و مناسب بیرون آورد.

اگر شما مبتلا به جوش‌ چرکی هستید باید برای رفع آنها به متخصص پوست مراجعه کنید. متخصصین ما در کلینیک صدف شدت جوش‌ های چرکی شما را ارزیابی کرده و مناسب‌ ترین روش را برای درمان آنها توصیه می‌ کنند. این اقدامات درمانی به کاهش جوش‌های چرکی کمک کرده و جای جوش باقیمانده از آنها را رفع می‌ کند.

علت ایجاد جوش چرکی چیست؟

جوش‌های چرکی به دلیل تجمع چرک در سطح پوست ایجاد می‌شوند. با این که تجمع چرک معمولاً نشان‌ دهنده عفونت‌ های باکتریایی است اما جوش‌ های چرکی معمولاً به دلیل انسداد منافذ پوستی و تجمع چربی و باکتری به وجود می‌آیند. شایع‌ترین علل شکل گیری جوش‌های التهابی عبارتند از:
جوش
کورک
کاندیدیازیس (عفونتهای قارچی)
آبله مرغان
تبخال
فولیکولیت (التهاب و عفونت در فولیکولهای مو)
بیماری‌های دست، پا و دهان (خفیف، مادرزادی، بیماری‌های ویروسی، معمولاً در کودکان دیده می‌شوند، که معمولاً بر پوست دست یا پا یا مخاط داخل دهان تأثیر می‌ گذارد)
پسوریازیس (بیماری پوستی مزمن که با شکل گیری جوش چرکی و پوسته پوسته شدن و خارش پوست)
جوش‌های التهابی که به دلیل آکنه ایجاد می‌شوند سخت و دردناک هستند. زمانی که این جوش‌ ها به وجود می‌آیند تبدیل به جوش‌های کیستی می‌شوند. به این بیماری آکنه کیستی گفته می‌شود.

علائم جوش های التهابی

جوش‌های التهابی که به دلیل عفونت‌ های باکتریایی ایجاد می‌ شوند و ممکن است با علائمی همراه باشند که به بیماری‌های زمینه‌ای ایجاد کننده آنها بستگی دارد. برخی از علائمی که ممکن است همراه با جوش‌های چرکی در پوست یا سیستم‌ های دیگر بدن ایجاد می‌ شوند عبارتند از:
1-درد در بدن
2-احساس خستگی و ضعف
3-تب و لرز
4-تبی که با علائم آنفولانزا همراه نیست.
5-دردهای موضعی
6-قرمزی، گرم شدن با ورم‌های موضعی

جوش چرکی معمولاً در چه نقاطی ایجاد میشود؟

*شانه ها
*قفسه سینه
*کمر
*صورت
*گردن
*زیر بغل
*خط رویش مو

درمان جوش‌های چرکی در اصفهان

اقدامات درمانی

*درمان‌های موضعی

درمان‌های موضعی شامل داروهایی مانند کرم و ژل می‌شود که برای رفع آکنه مستقیماً روی پوست استعمال می‌شوند. محصولات مراقبتی موضعی بدون نیاز به نسخه پزشک می‌توانند در درمان آکنه‌های خفیف مؤثر باشند. این داروها حاوی بنزوئیل پراکساید، رزورسینول، اسید سالسیلیک یا سولفور هستند. بنزوئیل پراکساید باکتری‌هایی که چند برابر شده و با سلول‌های پوستی در منافذ پوستی ترکیب شده اند را از بین می‌برد. اسید سالسیلیک سلول‌های اضافی پوست را از بین برده و سبیوم و باکتری‌های گیرافتاده در داخل منافذ را از بین می‌برد. زمانی که منافذ باز هستند محتویات جوش‌های چرکی فضای بیشتری برای بستن منافذ پوستی دارند.

از آنجا که اسید سالسیلیک و بنزوئیل پراکساید به خصوص اگر با هم استفاده شوند ممکن است باعث قرمزی و خشکی پوست شوند، بهترین روش درمانی شامل ترکیباتی ملایم و مرطوب کننده است. ترکیبات تسکین دهنده پوست ممکن است شامل عصاره بابونه و برگ آلوئه باشند. وقتی که این ترکیبات مورد استفاده قرار می‌گیرند، اسید سالسیلیک و بنزوئیل پراکساید، عوامل تسکین دهنده و محتویات دیگر به طور چشمگیری شدت ایجاد آکنه را کاهش می‌دهند. محصولات تجویزی مانند کرم‌های آنتی بیوتیک یا رتینوئیدی می‌توانند در درمان آکنه‌های خفیف تا متوسط مؤثر واقع شوند. این داروها ممکن است به تنهایی یا به صورت ترکیبی با مواد دیگر تجویز شوند.

*دارو

در درمان سیستماتیک از داروهای خوراکی برای درمان آکنه استفاده می‌شود. آنتی بیوتیک‌هایی مانند تتراسیکلین، ماینوکسیلین، داکسی سایکلین ،اریترومایسین برای درمان آکنه‌های متوسط تا شدید مصرف می‌شوند تا باکتری‌ها را از بین برده و التهاب را کاهش دهند. درمان‌های سیستماتیک دیگر شامل قرص‌های ضدبارداری می‌شود که می‌تواند جوش‌ها را در برخی از خانم‌ها کاهش دهد. اسپیرونولاکتون یک قرص ضد هورمون اندروژن و ایزوترتیونوئین (با دوز بالای ویتامین A) نیز در درمان جوش التهابی مؤثر هستند. ایزوترتینوئین فقط برای برخی از انواع شدید آکنه، آکنه‌های کیستی یا برای جوش‌های که با روش‌های درمانی دیگر بهبود نیافته‌اند تجویز می‌شود. در طول دوره درمان با ایزوترتینوئین باید به طور منظم به متخصص پوست مراجعه کنید.

*لایه برداری شیمیایی

لایه برداری شیمیایی برای رفع آکنه ممکن است زمانی مناسب باشد که داروها و محصولات پوستی بدون نیاز به نسخه پزشک و داروهای تجویز مانند آکوتان در کاهش، کنترل یا رفع جوش‌های چرکی مؤثر واقع نشده باشند. در لایه برداری شیمیایی برای درمان جوش چرکی صورت از اسید گلیکولیک و اسید سالسیلیک جهت برداشتن سلول‌های مرده پوست و رفع انسداد منافذ پوستی استفاده می‌شود.

*لیزردرمانی

چندین نوع لیزر درمانی برای درمان آکنه وجود دارد اما عموماً به یک یا دو روش عمل می‌شود:

در یک روش از لیزر برای گرم کردن غدد چربی در پوست (بدون تأثیر بر لایه های بیرونی پوست) استفاده شده و باعث می‌شود که غدد چربی جمع شده و چربی کمتری تولید کنند.
برخی از انواع آکنه به دلیل وجود باکتری‌هایی که به صورت طبیعی روی پوست قرار دارند ایجاد می‌شوند. زمانی که این باکتری‌ها در فولیکول‌های مو گیر میافتند و به آنها اکسیژن نمی‌رسد باعث ایجاد التهاب می‌شوند. در دومین روش لیزر درمانی، اکسیژن در منافذ مسدود شده که باکتری‌ها در آن التهاب ایجاد کرده‌اند تولید می‌شود.
بیشتر روش‌های لیزر درمانی بدون درد انجام می‌شوند و ممکن است با ناراحتی‌های جزئی همراه باشند. در این موارد قبل از شروع درمان کرم‌هایی روی پوست مالیده می‌شود که درد را به حداقل می‌رساند.

*تخلیه

پس از این که سر جوش چرکی با تیغ جراحی شکافته شد، جوش‌های چرکی به راحتی با فشار استخراج کننده (استرکتور) آکنه تخلیه می‌شوند. جوش‌های چرکی کوچک به راحتی با ایجاد یک شکاف کوچک و با فشار دست تخلیه می‌شوند. برای جلوگیری از به جاماندن اسکار و جای جوش یک شکاف کوچک (حدود 3 میلی‌متر) روی آنها ایجاد می‌شود.

آدرس اینستاگرام کلینیک صدف

پیشگیری از ابتلا به جوش‌ های التهابی

مراقبت از پوست می‌تواند به درمان جوش چرکی خفیف کمک کرده و از ایجاد جوش‌های دیگر جلوگیری کند.
اولین گام برای این منظور تغییر رژیم غذایی و حذف غذاهایی است که باعث تشدید جوش‌ها می‌شوند. کاهش مصرف چربی‌ها، غذاهای چرب و نوشیدنی‌های شیرین باید کاهش یابد. از مصرف شیر و محصولات تولید‌ شده از شیر برای مدتی باید پرهیز شود تا مشخص شود که آیا با این کار جوش‌ها بهبود می یابند یا نه.
از آنجا که استرس یکی از دلایل ایجاد جوش است باید سعی کنید که از قرار گرفتن در موقعیت‌های استرس‌زا دوری کنید. همچنین از لمس کردن پوست صورت یا ترکاندن جوش‌ها خودداری کنید. این کار فقط باعث گسترش عفونت در پوست و تشدید جوش‌ های چرکی می‌ شود.
حداقل دو مرتبه در روز صورت خود را بشورید اما فقط از صابون‌ها و تمیزکننده‌ های ملایم استفاده کنید. پوست صورت را برای رفع جوش‌های التهابی نخراشید. با این کار فقط پوست تحریک شده و جوش‌های چرکی روی صورت افزایش می‌ یابند. از مرطوب کننده‌ها، لوسیون­‌ها، پاک کننده‌ها و کرم‌ های بدون روغن که حاوی اسید سالسیلیک و بنزوئیل پراکساید هستند استفاده کنید.

برای بهره گیری از بهترین خدمات زیبایی مانند تزریق ژل در اصفهان می‌توانید به کلینیک صدف مراجعه کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :معصومه همتی [ 1399-12-20 ]
سلام خانمی 45ساله هستم مدت 3سال هست روی گونه سمت چپ صورتم جوشی داره که روش سفید هست وهرگاهی از توش مو یا چرک بدبو در میاد چندباردکتر رفتم تخلیه کردن ولی خوب نشده علت چی میتونه باشه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان شپش سر با شامپوهای ضد شپشدرمان شپش سر با شامپوهای ضد شپش

برای درمان قطعی شپش سر به محصولاتی نظیر محلول و شامپو ضد شپش احتیاج است. انواع مختلفی از شامپو های ضد شپش در بازار و داروخانه‌ ها موجود هستند ... ادامه مطلب

خال اوتا چیست؟خال اوتا چیست؟

خال مادرزادی اوتا نوعی بد شکلی محدود ماندگار در بخشی از پوست است. خال مادرزادی اغلب از بدو تولد وجود دارد که به برخی انواع آن ماه گرفتگی نیز گفته میشود. ... ادامه مطلب

درمان ریزش مو با فیناسترایددرمان ریزش مو با فیناستراید

یکی از مؤثرترین و معروف‌ ترین درمان‌ های دارویی ریزش مو، داروی فیناستراید است که یک داروی خوراکی برای درمان الگوی ریزش موی مردانه است. ... ادامه مطلب

کلینیک پوست صدف

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین