منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مو و ریزش مو / راه هاي پيشگيری از موخوره

راه هاي پيشگيری از موخوره

آنچه در این مطلب میخوانید

راه‌ هاي پيشگيري از موخوره

موخوره به خاطر خشکي بيش از حد و با شدت برس کشيدن بر موها ايجاد مي‌شود. وقتي که سطح محافظ مو از بين مي‌رود امکان جايگزيني آن ديگر ميسر نيست.هر روزه تبليغات متفاوتي براي استفاده از شامپوها و ساير مواد آرايشي و بهداشتي در جهت پيشگيري از بيماري‌ هاي مو صورت مي‌گيرد، اما بايد بدانيد تنها مصرف موضعي جهت بهتر نمودن کيفيت مو مطرح نيست بلکه نوع رژيم غذايي نيز نقش موثري دارد. اگر شما تغذيه سالم و متناسبي داشته باشيد کيفيت مو به طور بارزي تحت تاثير قرار مي‌ گيرد.

پیشگیری از موخوره

مواد غذايي مختلف و ريز مغذي‌ هاي موجود در آنها نقش اساسي در حفظ سلامت مو دارند.

همچنين کمبود پروتئين موجب شکننده‌ شدن مو شده و در نهايت مو رنگ خوب و طبيعي خود را از دست خواهد داد. در اين مقاله به تفکيک به شرح آن دسته از مواد غذايي مي‌ پردازيم که در حفظ سلامت مو و پيشگيري از ايجاد بيماري‌ هاي مو از جمله موخوره نقش مهم تري دارند.

آب

نوشيدن آب کافي (نوشيدن يک و نيم تا دو ليتر آب در روز) در سلامت موها نقش مهمي ‌را بازي کند و موجب درخشندگي موها و نرم شدن آنها مي‌شود. تعادل دايم ميزان آب بدن در سلامت موها بسيار موثر است. اين تعادل زماني به دست مي‌آيد که شما به مقدار کافي آب بنوشيد، بنابراين تنها وقتي که احساس تشنگي کرديد نوشيدن آب براي بدن شما کافي نمي‌باشد. سعي کنيد ترجيحاً روزانه يک و نيم تا دو ليتر آب بنوشيد.

پروتئين‌ها

قسمت عظيمي‌از موي شما از پروتئين‌ ها تشکيل شده است. اگر غذاي شما به اندازه کافي داراي پروتئين نباشد موجب باريک و شکننده شدن موها و ايجاد موخوره خواهد شد. پروتئين مورد نياز براي رشد موها و کلفت شدن آنها را مي‌توان در منابع غذايي مانند تخم مرغ، ماهي، حبوبات، فرآورده‌هاي سويا و ماست يافت. حبوبات نه تنها سرشار از پروتئين هستند، بلکه آهن، روي و بيوتين نيز در آنها يافت مي‌شود. علاوه بر آن سويا حاوي فيتواستروژن‌ها (استروژن‌هاي گياهي) مي‌باشد که به سلامت موها کمک مي‌کند. نوشيدن شير سويا نيز براي سلامت موها بسيار مفيد مي‌باشد.

برای مطالعه بیشتر بخوانید : آنالیز پوست و مو

امگا 3

امگا3 در سلامت موها تاثير بسياري دارد. مصرف مواد غذايي حاوي امگا 3 به موها کمک مي‌ کند ضخيم‌ تر و رشدشان سريع‌تر شود. کمبود اسيدهاي چرب امگا3 مي‌تواند باعث ريزش مو و نازک شدن موها شود. ماهي (به خصوص سالمون و قزل‌آلا) و گردو ازمنابع غني امگا 3 مي‌باشند.

منگنز

منگنز نيز باعث حفظ سلامتي مو مي‌شود. منگنز در موز، غلات سبوسدار، چاي، قهوه، زرده تخم‌مرغ، سبزيجات برگي، حبوبات، آجيل، آناناس و چغندر يافت مي‌شود.

روي

کمبود روي فوليکول‌هاي مو را به تدريج از بين مي‌برد و تعداد موهاي در حال رشد را کاهش مي‌دهد. همچنين کمبود روي موجب خشکي و شکنندگي موها و در نهايت دو يا چند شاخه شدن آنها مي‌شود. منابع غذايي مناسب روي شامل گوشت قرمز، ماهي، ماکيان، شير و لبنيات، غلات کامل، جگر، لوبيا و آجيل مي‌باشد. آجيل علاوه بر روي سرشار از سلنيوم و منيزيم مي‌باشد که براي سلامت مو مفيد است. مغز گردو حاوي اسيد آلفا لينولنيک (نوعي اسيد چرب امگا 3) است که حالت مو را ارتقا مي‌بخشد و باعث نرمي ‌مو شده و از موخوره جلوگيري مي‌کند.

ويتامين C

ويتامين C نوعي آنتي‌اکسيدان مهم است که بدن را در مقابل راديکال‌هاي آزاد محافظت مي‌کند کمبود اين ويتامين باعث موخوره و شکنندگي مو مي‌شود. ويتامين C با توليد کلاژن در حفظ يکپارچگي بافت هم‌بند از جمله مو نقش دارد.
افراد سيگاري به ميزان دو برابر افراد غير سيگاري به اين ويتامين نياز دارند. تعادل دائم ويتامين B و ويتامين C که به عنوان يک آنتي‌اکسيدان عمل مي‌کند موجب نرم شدن موها مي‌شود و از بروز موخوره جلوگيري مي‌نمايد. ويتامين C در مرکبات، توت، خربزه، فلفل، سبزيجات با برگ تيره، سيب‌زميني و گوجه‌فرنگي يافت مي‌شود.

آهن

کم خوني ناشي از فقر آهن بر روي تمام سلول‌هاي بدن از جمله فوليکول‌هاي مو تأثير مي‌گذارد و سلامت مو را به خطر مي‌اندازد. استفاده از قرص‌هاي آهن در رفع کم خوني توصيه مي‌شود، اما مصرف غذاهاي آهن‌دار در پيشگيري و درمان اين بيماري حائز اهميت مي‌باشد. گوشت قرمز، مرغ، ماهي، جگر، تخم‌مرغ، حبوبات به‌ويژه عدس و لوبيا و سبزي‌هاي برگ سبز تيره منبع خوبي از آهن هستند و مصرف متعادل آنها طي روز تاثير مثبتي در حفظ سلامت مو مي‌گذارد.

سلنيوم

سلنيوم يک ماده ضروري است که کمبود آن باعث ريزش مو، سفيد شدن و شکنندگي موها و موخوره مي‌شود. منابع سلنيوم عبارتند از غلات، جگر، نان کامل، ماهي تن، پياز، گوجه‌فرنگي و کلم براکلي.

ويتامين B

ويتامين‌هاي گروه B خواص آنتي‌اکسيداني دارند. ويتامين‌هاي B6، B12 و اسيد‌فوليک در توليد هموگلوبين و در نتيجه اکسيژن‌رساني به بافت‌ها از جمله مو نقش دارند. موهاي قوي و سالم به خونرساني و اکسيژن کافي نياز دارند. کمبود اين دسته از ويتامين‌ها باعث آسيب‌رساني به ساقه مو مي‌شود. گوشت، مرغ، ماهي، جگر، سويا، دانه‌هاي گياهي، تخم مرغ و فرآورده‌هاي لبني منابع غني از اين گروه ويتاميني هستند.

اینستاگرام صدف کلینیک

نکته قابل توجه

در مجموع موخوره در موهاي آسيب ديده ايجاد مي‌شود و براي پيشگيري از ايجاد آن بايد سلامت مو را به طور کلي بهبود بخشيد. براي تحقق اين منظور داشتن يک تغذيه‌ سالم و متعادل که تمام درشت مغذي‌ها و ريز مغذي‌هاي مورد نياز براي حفظ سلامت و پيشگيري از بيماري‌هاي مو را تامين مي‌کند شرطي لازم و ضروري مي‌باشد. در صورتي که از رژيم‌هاي غذايي نامتعادل به مدت طولاني استفاده کنيد بدن شما دچار کمبود مواد مغذي شده و پس از اتمام ذخاير، بدن مجبور مي‌شود همان مواد مغذي را به ارگان‌هاي مهم‌تر برساند.

در واقع اين مواد مغذي آن قدر ناچيزند که ديگر به موها نمي‌رسد. سلامت مو به خطر افتاده و دچار بيماري‌هاي مختلف از جمله موخوره مي‌شود. در پايان اگر مي‌خواهيد سلامت موي خود را تقويت کرده و از موخوره جلوگيري نماييد، حتماً ماهي (به ويژه سالمون و قزل‌آلا)، سبزيجات سبز تيره، لوبيا، عدس، نخود، آجيل يا مغز گياهان، گوشت مرغ و بوقلمون، تخم‌مرغ، غلات سبوسدار، محصولات لبني کم چرب و هويج را در رژيم غذايي خود بگنجانيد.

در برخی موارد در صورت رعایت نکردن اصول از طرف پزشک جراح یا خود فرد، عفونت هم جزو عوارض احتمالی است. البته عوارض این عمل بیشتر به شكل تورم در ناحیه تزریق شده است كه پس از 2 هفته از بین می رود.

کلینیک تخصصی پوست و مو صدف ، آماده ارائه بهترین خدمات زیبایی در زمینه مزوتراپی صورت می‌باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مریم ناجی زاده [ 1402-06-25 ]
سلام ممنون از اطلاعات خوب سایتتون ، سوالم اینه که آیا وازلین برای از بین بردن موخوره تاثیر داره؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
رفع افتادگی بینی با تزریق ژلرفع افتادگی بینی با تزریق ژل

اگر در فکر ایجاد تغییرات جزئی، با هزینه کم و بدون نیاز به جراحی در چهره خود هستید؛ شاید لیفت غیرجراحی بینی یکی از مناسب ترین گزینه ها باشد. ... ادامه مطلب

جوانسازی پوست با لیزرجوانسازی پوست با لیزر

مهم‌ ترین عوامل پیری پوست عبارتند از اشعه ماوراء بنفش ، آفتاب گرفتن یا استفاده از سولاریوم ، مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر ، تغذیه ناسالم و ... ... ادامه مطلب

جوانسازی با تزریق کلاژنجوانسازی با تزریق کلاژن

تزریق کلاژن به منظور جوانسازی و زیبایی پوست انجام می‌ شود‌، به کمک این روش می‌ توان به طور موثری چین و چروک‌ های صورت را بهبود بخشید‌ . ... ادامه مطلب

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین