منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماری های پوستی / لوپوس چیست و چه علایمی دارد؟

لوپوس چیست و چه علایمی دارد؟

آنچه در این مطلب میخوانید

بیماری لوپوس چیست؟

لوپوس یک بیماری خودایمنی است، که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت‌ها و اندام‌های خود حمله می‌کند. التهاب ناشی از لوپوس می‌تواند بر بسیاری از سیستم‌های مختلف بدن مانند مفاصل، پوست، کلیه‌ها، سلول‌های خونی، مغز، قلب و ریه تاثیر بگذارد. تشخیص لوپوس می‌تواند دشوار باشد، چرا که علائم و نشانه‌های آن مشابه بیماری‌های دیگری است، اما علامتی که لوپوس را از دیگر بیماری‌ها متمایز می‌کند، لکه‌ای شبیه بال پروانه در صورت که بر روی هر دو گونه ایجاد می‌شود، که در بسیاری از موارد لوپوس رخ می‌دهد. برخی افراد از بدو تولد مستعد ابتلا به لوپوس هستند، که توسط عفونت، برخی داروها یا حتی نور خورشید تظاهر پیدا می‌کند. در حالی که هیچ درمان قطعی برای لوپوس وجود ندارد، اما می‌توان علائم آن را کنترل کرد.

انواع لوپوس

لوپوس اریتماتوی سیستمیک

رایج‌ترین نوع لوپوس که به صورت سیستمیک است و بر سراسر بدن تاثیر می‌گذارد و جدی‌تر از سه دسته‌ی دیگر است. دامنه‌ی علائم آن می‌تواند از خفیف تا شدید باشد. این نوع لوپوس می‌تواند باعث التهاب در پوست، مفاصل، ریه، کلیه‌ها، خون، قلب و یا ترکیبی از این‌ها شود. علائم بیماری به طور ناگهانی تغییر می‌کند، در دوره‌ی بهبودی فرد هیچ گونه علائمی ندارد ولی در زمان عود بیماری فعال است و علائم ظاهر می‌شود.

لوپوس دیسکوئید یا جلدی

در لوپوس اریتماتوز دیسکوئیدی و یا لوپوس پوستی، علائم تنها روی پوست تاثیر می‌گذارد. ضایعات روی صورت، گردن و پوست سر ظاهر می‌شود. پوست ناحیه‌ی درگیر ممکن است ضخیم و زبر شود یا به صورت جای زخم باقی بماند و این ضایعات ممکن است از چند روز تا چند سال باقی بمانند و یا عود کنند. این نوع لوپوس بر اعضای داخلی بدن تاثیر نمی‌گذارد، اما حدود ۱۰ درصد از افراد مبتلا به لوپوس دیسکوئید به لوپوس سیستمیک مبتلا می‌شوند، با این حال مشخص نیست که این افراد لوپوس سیستمیک داشته‌اند و فقط علائم بالینی را روی پوست نشان داده یا پیشرفتی از لوپوس دیسکوئید است.
لوپوس تحت حاد جلدی که اشاره به ضایعات پوستی در ناحیه‌هایی از بدن که در معرض آفتاب هستند، دارد، که این ضایعات به صورت جای زخم باقی نمی‌ مانند.

لوپوس ناشی از دارو

علائم لوپوس سیستمیک در حدود ۱۰ درصد از افراد به دلیل واکنش به برخی از داروها تظاهر پیدا می‌کند، که حدود ۸۰ دارو باعث ایجاد این بیماری می‌شوند و شامل برخی از داروهای ضد تشنج، ضد فشار خون، داروهای تیروئیدی، آنتی بیوتیک‌ها، ضد قارچ‌ها و قرص‌های ضد بارداری خوراکی هستند. لوپوس ناشی از دارو معمولا پس از قطع مصرف دارو، بهبود پیدا می‌کند. داروهایی که معمولا با این نوع لوپوس همراه هستند، عبارتند از:

هیدرالازین، داروی ضد فشارخون
پروکائین آمید، داروی آریتمی قلبی
ایزونیازید، آنتی بیوتیک جهت درمان سل

لوپوس نوزادی

بیشتر نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به لوپوس سیستمیک سالم هستند، با این حال، در حدود ۱ درصد از نوزادان زنان مبتلا به آنتی بادی‌های مربوط به لوپوس، به لوپوس نوزادی مبتلا می‌شوند. این زنان ممکن است علائم لوپوس سیستمیک، سندرم شوگرن داشته باشند و یا هیچگونه علائمی را نشان ندهند. سندرم شوگرن یکی دیگر از بیماری‌های خودایمنی است که اغلب همراه با لوپوس اتفاق می‌افتد. علائم کلیدی آن شامل خشکی چشم‌ها و دهان است. نوزادان مبتلا به لوپوس نوزادی در زمان تولد علائمی همچون ضایعات پوستی، مشکلات کبدی و حدود ۱۰ درصد کم خونی دارند. ضایعات معمولا بعد از چند هفته از بین می‌روند، با این حال، برخی از نوزادان دچار نقص مادرزادی قلبی می‌شوند، که در آن قلب نمی‌تواند عمل پمپاژ طبیعی و ریتمیک را تنظیم کند و در این حالت به یک ضربان ساز نیاز است و می‌تواند یک وضعیت تهدید کننده‌ی زندگی باشد.

بهترین درمان لوپوس در اصفهان

علائم و نشانه‌ های لوپوس چیست؟

علائم در دو فرد مبتلا به لوپوس کاملا مشابه نیست. علائم و نشانه‌ها ممکن است به طور ناگهانی یا به آرامی ظاهر شوند، خفیف یا شدید، موقت یا دائمی باشند. اکثر افراد مبتلا به لوپوس دارای بیماری خفیف هستند که به صورت دوره‌هایی مشخص می‌شوند، علائم و نشانه‌ ها برای مدت زمان کوتاهی بدتر می‌ شوند، و سپس در مدت زمانی به طور کامل بهبود می‌یابند یا حتی ناپدید می‌شوند. علائم و نشانه‌های لوپوس که فرد تجربه می‌کند به این که کدام سیستم‌ های بدن درگیر است، بستگی دارد. شایع ترین علائم و نشانه‌ها عبارتند از:

خستگی
تب
از دست دادن اشتها و کاهش وزن
درد، خشکی و تورم مفاصل و ماهیچه‌ها
تورم در پاها یا اطراف چشم‌ها
تورم غدد یا غدد لنفاوی
ضایعه‌ی پروانه‌ای شکل بر روی صورت در ناحیه‌ی گونه‌ها و پل بینی یا وجود ضایعات در سایر قسمت‌های بدن
ضایعات پوستی که با قرار گرفتن در معرض آفتاب ظاهر و یا بدتر می‌شوند (حساسیت به نور)
انگشتان دست و پا که در هنگام سرد شدن و یا در دوره‌های استرس زا سفید یا آبی می‌شوند (پدیده رینود)
زخم دهان
تنگی نفس
درد قفسه سینه در اثر تنفس عمیق
خشکی چشم‌ها
ریزش غیر معمول موها
سردرد، گیجی و از دست دادن حافظه

تشخیص لوپوس

برای اینکه فرد مبتلا به لوپوس تشخیص داده شود باید 4 تا از 11 علائم این بیماری را داشته باشد.
پزشکان کلینیک صدف یک معاینه بالینی انجام داده و با گوش دادن به قفسه سینه صدای غیر طبیعی به نام مالش قلبی یا مالش پلور ممکن است شنیده شود.

معاینه سیستم عصبی را نیز انجام می‌دهد آزمایش‌های لازم برای تشخیص SLE شامل ( تست آنتی بادی، CBC، از جمله آنتی بادی ضد هسته ( ANA )، اشعه ایکس قفسه سینه، بیوپسی کلیه، تجزیه شیمیایی ادرار، آنتی بادی آنتی تیروگلوبولین، آنتی بادی های ضد تیروئید میکروزومال، اجزای ( C3 و C4 )، تست کومبس مستقیم، کرایوگلوبولین، ESR، آزمایش خون برای کبد، فاکتور روماتوئید، تست های خون برای بررسی عملکرد کلیه ) است.

درمان لوپوس

درمانی برای SLE وجود ندارد.
هدف از درمان کنترل علایم شدید که شامل قلب، ریه‌ها، کلیه‌ها و سایر اندام‌ها می‌شود که اغلب نیاز به درمان توسط متخصصان آن رشته دارد.
برای انواع خفیف این بیماری ممکن است از NSAIDها مانند ( ایبوپروفن ) استفاده شود. کرم های کورتیکواستروئیدی که برای خارش پوست استفاده می‌شود. داروی antimalaria ( هیدروکسی کلروکین ) و با دوز پایین کورتیکواستروئید برای نشانه‌های پوست و ورم مفاصل استفاده می‌شود.

درمان لوپوس شدید تر ممکن است شامل کورتیکواستروئیدها با دوز بالا یا داروهایی که پاسخ سیستم ایمنی را کاهش دهد داروهای سیتوتوکسیک ( داروهای بلوک کننده رشد سلول‌ها ) استفاده می‌شود. عوارض جانبی این داروها می‌تواند شدید باشد بنابراین شما نیاز است که تحت کنترل پزشک باشید.

Belimumab (Benlysta داروی جدید مورد تایید غذا و داروی آمریکا است که در افراد مبتلا به نفریت لوپوس شدید و لوپوس عصبی که به داروهای دیگر جواب نداده اند استفاده می‌شود این دارو دارای عوارض ( تهوع، استفراغ، اسهال، تب، سرفه، سردرد میگرنی، گرفتگی بینی یا آبریزش، مشکلاتی در خواب، عفونت دستگاه ادراری، افسردگی، گلو درد، درد معده، کاهش تعداد گلبول‌های سفید خون و درد در پا و بازو ) می‌باشد.

آدرس اینستاگرام کلینیک صدف

اگر شما لوپوس دارید لباس‌های محافظ بپوشید از عینک آفتابی و کرم‌های ضد آفتاب برای حرکت در برابر خورشید استفاده کنید.
مراقبت‌های پیشگیری قلبی داشته باشید.
آزمایش برای نازک شدن استخوان ( استئوپروز ) انجام دهید.

کلینیک صدف یکی از مجهز ترین مراکز پوست و مو اصفهان می‌ باشد که با استفاده از جدید ترین دستاورد‌های دانش و تکنولوژی در محیطی آرام ارائه بهترین خدمات در زمینه جراحی پلک ، جوانسازی پوست ، کاشت مو و... می‌ باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مینادژواخ [ 1403-01-05 ]
من چندساله لوموس دارم ولی زخم نمیشه ففط مثل یه کیست زسر پوست صورتم ظاهرمیشه بعداز مدتی جاش گود میشه و زیر پوستم چسبندگی اینجادمیشه کسی هست که این مشکل داشته باشه راهنمایی کنه باید چکار کنم؟

حسن طاهرپور [ 1400-11-02 ]
روی یه گونه از صورتم زخم لوپوس هست یه وقتایی داخل دهنم هم زخم میشه بله خیلی کم بله زخم صورتم روز به روز بیشتر میشه چه کاری باید انجام بدم الان پنج ساله بهاش درگیرم

مریم باشی گلی [ 1399-11-25 ]
سلام. من ۵ساله مبتلابه لوپوس پوستی هستم. آیامیتونم کاشت ابروانجام بدم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
فیشیال پوست چیست و چگونه انجام میشود؟فیشیال پوست چیست و چگونه انجام میشود؟

فیشیال پوست صورت در اصل یک روش درمانی چندمرحله‌ ای است که یکی از بهترین راه‌ های مراقبت از پوست صورت است . ... ادامه مطلب

سندروم شوگرن چیست؟سندروم شوگرن چیست؟

سندروم شوگرن نوعی بیماری خودایمنی است به این معنی که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به قسمت‌ هایی از آن حمله می‌ کند . ... ادامه مطلب

تفاوت ژل با فیلر چیست؟تفاوت ژل با فیلر چیست؟

با بررسی تفاوت ژل با فیلر میتوانید بهترین گزینه را برای درمان مشکل پوستی خود استفاده کنید. در این بخش به مقایسه تزریق ژل و فیلر پرداخته ایم. ... ادامه مطلب

کلینیک پوست صدف

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین