منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رفع لک، کک و مک و تاتو / ملاسما (لک صورت) چگونه درمان میشود؟

ملاسما (لک صورت) چگونه درمان میشود؟

ملاسما یا همان لکه هایی با طیف رنگی خاکستری - قهوه ای بر روی صورت يکي از مشکلات رایج پوستی است که غالباً گونه‌ها، پل بيني، پيشاني، چانه و بالای لب بالایی را درگیر میکند. با این وجود لک‌ های پوستی که رنگ تیره‌ تری دارند؛ معمولاً روی گونه‌ها ظاهر می‌شوند. البته پيشاني يکي از شايع‌ترين نقاط بروز ملاسما میباشد. همچنين اين لک‌ها ممکن است بر روي قسمت‌هايي از بدن که بيشتر در معرض نور آفتاب قرار مي‌گيرند، مانند مچ و ساعد دست و گردن نيز دیده شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

یکی از موثرترین روشهای پیشگیری و درمان ملاسما (لک صورت)، محافظت از پوست در برابر اشعه نور خورشید است. طبق توصیه متخصص پوست، برای حفاظت در برابر آفتاب، استفاده از کرم ضد آفتاب مناسب پوست ، با تمدید به موقع، عدم قرارگیری در معرض تابش مستقیم نور خورشید در روزهای گرم و ساعات میانی روز (10 صبح الی 5 بعد از ظهر)، و پوشش مناسب از قبیل کلاه با نقاب بزرگ و عینک الزامی است.

درمان ملاسما در اصفهان، به عنوان یکی از شایعترین مشکلات پوستی ، که با ایجاد لک بر روی پوست صورت همراه است؛ در کلینیک صدف توسط متخصص پوست قابل انجام است. شما میتوانید برای کسی اطلاعات بیشتر در این زمینه با شماره تلفن 32240827 - 031 تماس حاصل فرمایید.

چه کسانی بیشتر به ملاسما مبتلا میشوند؟

این عارضه پوستی با احتمال بسیار بیشتری در زنان شایع است و به نسبت، مردان کمتر به ملاسما مبتلا خواهند شد. به طوری که فقط ۱۰% از افرادی که به ملاسما مبتلا می‌شوند؛ مرد هستند. همچنین ایجاد لک صورت در زمان بارداری بسیار متداول است؛ که طبق تحقیقات انجام شده، به نظر می‌رسد هورمون‌ها عامل اصلی بروز ملاسما در دوران بارداری میباشند.

اینستاگرام کلینیک صدف

مورد دیگری که با افزایش احتمال بروز ملاسما همراه است؛ رنگ پوست میباشد. لک صورت در افرادی که پوست تیره‌ای دارند از جمله اغلب مردمی که در کشورهای آمریکای لاتین، شمال آفریقا، آسیا، هندوستان، خاورمیانه و حوزه دریای مدیترانه زندگی می‌کنند، بیشتر دیده میشود. همچنین افرادی که یکی از خویشاوندان خونی آنها قبلاً به ملاسما مبتلا شده است، بیشتر در معرض ابتلاء به این بیماری قرار دارند.

علائم ملاسما یا لک صورت

علائم قابل رویت ملاسما شامل ایجاد لک‌هایی به رنگ قهوه‌ای یا خاکستری مایل به قهوه‌ای در نواحی گونه‌ها، پیشانی، پل بینی، قسمت بالای لب بالایی و چانه است. همانطور که گفته شده؛ در برخی از افراد این لک‌ها بر روی ساعد و مچ دست یا روی گردن ظاهر می‌شوند؛ که البته با شیوع کمتری همراه است. ملاسما جز ایجاد لک و تغییر رنگ بر روی پوست، عارضه قابل احساس یا مشاهده دیگری ندارد اما بسیاری از افراد از ظاهری پوست خود با این لک ها، احساس عدم رضایت دارند و در پی رفع و درمان این لکه ها میباشند.

عوامل ایجاد ملاسما

اینکه چه عواملی باعث ایجاد ملاسما می‌شود، هنوز به درستی مشخص نیست. احتمالاً این عارضه هنگامی به وجود می‌آید که سلول‌های تولید کننده رنگ در پوست بدن (ملانوسیت‌ها) مقدار رنگ بیش از حد تولید کنند. با این وجود طبق تحقیقات به عمل آمده، عوامل زیر در ایجاد ملاسما بی تاثیر نمیباشند.

رنگ پوست

افرادی که رنگ پوست آنها تیره باشد، بیشتر در معرض ابتلاء به ملاسما قرار دارند، زیرا میزان ملانوسیت‌های فعال در پوست آنها بیشتر از افراد دارای پوست روشن می‌باشد.

نور خورشید

نور ماوراء بنفش موجود در آفتاب باعث تحریک ملانوسیت‌ها می‌شود. در واقع حتی وقتی که ملاسما برطرف شده باشد، یک مواجهه کوتاه مدت با نور آفتاب می‌تواند باعث بازگشت مجدد آن شود. علت اینکه ملاسما در فصل تابستان غالباً شیوع بیشتری پیدا می‌کند نیز همین شدت بیشتر نور آفتاب است. همچنین نور آفتاب است که باعث می‌شود خیلی از افراد به طور مکرر دچار علائم لک صورت و ملاسما شوند.

تغییرات هورمونی

زنان باردار اغلب به ملاسما مبتلا می‌شوند. هنگامی که ملاسما در زنان باردار ایجاد شود، اصطلاحاً به آن کلوآسما یا ماسک بارداری می‌گویند. قرص‌های جلوگیری از بارداری و داروهای جایگزین هورمون‌ها نیز می‌تواند باعث تحریک و ایجاد ملاسما شود.

مواد آرایشی

کرم‌ها و محصولات محافظت از پوست که حساسیت پوستی ایجاد می‌کنند نیز می‌توانند باعث تشدید ملاسما شوند.

درمان ملاسما در اصفهان

تشخیص ملاسما

در مورد اغلب بیماران، متخصصین پوست می‌توانند تنها با نگاه کردن به پوست آنها، وجود بیماری ملاسما را تشخیص دهند. ممکن است پزشک متخصص پوست برای آنکه به طور دقیق بداند که ملاسما تا چه عمقی از پوست نفوذ کرده است، پوست شما را در زیر نور وسیله‌ای به نام لامپ وود مشاهده کند.

در برخی از موارد ممکن است ملاسما نشانه‌هایی شبیه به عارضه‌های پوستی دیگر داشته باشد. در این گونه موارد ممکن است پزشک برای آنکه وجود ملاسما را تشخیص دهد، یک نمونه کوچک از پوست شما را بردارد. این روش را اصطلاحاً بیوپسی می‌نامند. پزشک متخصص پوست می‌تواند عمل بیوپسی را به طور سریع و ایمن در همان زمان ویزیت در داخل مطب انجام دهد.

درمان ملاسما یا لک صورت

لک‌های ناشی از ملاسما می‌تواند به خودی خود برطرف شود. این حالت غالباً در مواردی صورت می‌گیرد که یک محرک خارجی مانند بارداری یا قرص‌های جلوگيري از بارداری باعث ایجاد ملاسما شده باشد. به طوری که وقتی زنان وضع حمل می‌کنند یا مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری را متوقف می‌کنند، ملاسما به خودی خود برطرف می‌شود.

اما در برخی از افراد، ملاسما تا سال‌های طولانی و یا حتی در تمام طول عمر وجود دارد. برای مواقعی که ملاسما به خودی خود برطرف نمی‌شود؛ و یا زنانی که به ملاسما مبتلا هستند و مایل‌اند از قرص‌های جلوگیری از بارداری مصرف کنند؛ روش‌هایی برای درمان و از بین بردن لک‌های صورت وجود دارد که عبارت است از:

هیدروکوئینون

این دارو اولین درمان رایج برای از بین بردن کک و مک و ملاسما به شمار می‌رود. معمولاً هیدروکوئینون را بر روی پوست می‌مالند و باعث روشن شدن رنگ پوست می‌شود. این دارو را می‌توان به شکل‌های مختلفی شامل کرم، لوسیون، ژل یا مایع، از داروخانه‌ها تهیه کرد. مقدار کمي از این دارو را می‌توان بدون نیاز به نسخه از داروخانه تهیه کرد. البته این دسته از محصولات در مقایسه با محصولاتي که توسط پزشک متخصص پوست تجویز می‌شود، مقدار هیدروکوئینون کمتری در ترکیب خود دارند.

ترتینوئین و کورتیکواستروئیدها

برای روشن‌تر کردن رنگ پوست ممکن است پزشک شما یک داروی دیگر نیز برایتان تجویز کند. این داروی دوم می‌تواند ترتینوئین یا یک کورتیکواستروئید باشد. در برخی از موارد هر سه دارو (هیدروکوئینون، ترتینوئین و کورتیکواستروئید) به صورت ترکیبی در یک کرم وجود دارند. این کرم‌ها را غالباً تحت عنوان کرم سه گانه درمان لک صورت می‌شناسند.
سایر داروهای موضعی (برای مالیدن روی پوست): ممکن است پزشک شما داروهایی از قبیل اسید آزلائیک یا اسید کوجیک برای کمک به روشن‌تر شدن پوست برایتان تجویز کند.

لایه برداری

اگر داروهای موضعی نتوانند در برطرف کردن ملاسما مؤثر واقع شوند؛ ممکن است با لایه برداری بتوان به درمان لک صورت پرداخت. روشهای لایه برداری که برای درمان لک صورت و ملاسما مورد استفاده قرار میگیرند؛ شامل لایه برداری پوست با مواد شیمیایی (از قبیل اسید گلیکولیک)، میکرودرم ابریژن و درم ابریژن می‌باشند. این روشها باید توسط پزشک متخصص پوست انجام شود. اگر شخصی که این عمل را انجام می‌دهد نتواند روش سازگار و مناسب با نوع پوست بیمار را تعیین کند؛ ممکن است عوارض پوستی جدیدی برای بیمار ایجاد شود.

لیزر درمانی

روش لیزر درمانی غالباً برای درمان لک‌های پوستی تیره رنگ که در اثر ازدیاد رنگدانه‌های پوستی ایجاد شده‌اند و یا سایر لک‌های پوستی که لایه برداری و محصولات محافظت کننده پوست در درمان آنها مؤثر نبوده است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. روش لیزر لک صورت عملکرد بسیار خوبی برای درمان لک صورت و عارضه‌های پوستی صورت دارد، اما ممکن است برای دستیابی به یک نتیجه مطلوب به ۴ جلسه درمانی یا حتي بیشتر نیاز باشد. روش‌های درمانی از قبیل فراکسل و لایه برداری پوست با لیزر برای درمان مشکلات ناشی از رنگدانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

هزینه درمان لک صورت

برای درمان این عارضه نیاز به بررسی وسعت لک ها و روش موثر درمان توسط متخصص پوست میباشد و هزینه ها نیز بر اساس همین پارامترها تعیین خواهد شد. برای آگاهی از هزینه درمان لک صورت در اصفهان توسط دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست در کلینیک صدف، میتوانید با شماره تلفن 32240827 - 031 تماس حاصل فرمایید.

رفع دائمی موهای زائد، از جمله اعمالی است که این روزها هم طرفداران زیادی را به خود جلب نموده و هم به ایجاد مراکز جدید منجر شده است. همشهریان گرامی! اگر برای رفع دائمی موهای زائد؛ تمایل به انجام لیزر موهای زائد در اصفهان دارید؛ ما به شما توصیه می‌کنیم از مراجعه به مراکز غیر تخصصی و نامعتبر، جداً خودداری نماید. زیرا در این مراکز ممکن است بسیاری از عوارض غیر معمول و بیماریها در انتظار شما باشد یا نتایج این عمل به طور مفید و مسمرثمر ایجاد نشود و به تلاف وقت و هزینه شما بی‌انجامد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سارافلاحی [ 1402-11-18 ]
سلام من صورتم لک ملاسما داره دکتر پوست هم خیلی رفتم ولی جواب نگرفتم

شکوفه طهماسبی [ 1402-10-18 ]
سلام رو گونه هام لک در اومده بعضی مواقع کم رنگ میشه بعضی مواقع پررنگ رفتم پیش متخصص پوست گفت لک ملاسما کاریش نمیشه کرد ب نظر شما چیکار کنم

طوبی رحیمی [ 1402-04-12 ]
سلام خسته نباشید، من لک حاملگی داشتم کم رنگ بودن الان چند برابر شدن یعنی روگونه ها، بینی، پشت لب، دکتر هم رفتم ولی هیچ فایده ای نداره، دیگه واقعا نمیدونم چیکارشون کنم خسته شدم، بعضی ازمواقع خیلی کم رنگ هستن، ولی بعضی مواقع خیلی پررنگ هستن و مایل به مخمل میشن اگه میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

سارا رضایی [ 1402-01-17 ]
سلام من رنگ پوستی روشن دارم ولی لک ملاسما روی پوستم ایجاد می شه می ره دوباره برمی گرده واولش به شدت می خاره و می سوزه و قرمز می شه بعد رنگش خاکستری می شه نمی دونم به خاطر هروون هام هستن یا هم ژنتیکیه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کاشت ریش و سبیل به روش FIT چه عوارض و معایبی دارد؟کاشت ریش و سبیل به روش FIT چه عوارض و معایبی دارد؟

بسیاری از آقایان به دنبال روشی مؤثر برای افزایش تراکم ریش و سبیل هستند؛ اما متأسفانه به علت اینکه با روش‌ های مؤثر آشنایی ندارند به نتایج دلخواه دست پیدا نمی‌ کنند ... ادامه مطلب

عملکرد و عوارض لیزر کیوسوئیچعملکرد و عوارض لیزر کیوسوئیچ

لیزر کیوسوئیچ مفید برای درمان لک‌ های پوست که در اثر افزایش سن ایجاده شده‌ اند است . و به خوبی لک‌ های تیره سطح پوست را درمان می نماید . ... ادامه مطلب

آیا لیزر روش خوبی برای از بین بردن موهای گوش و بینی است؟آیا لیزر روش خوبی برای از بین بردن موهای گوش و بینی است؟

از تأثیرگذارترین روش های رفع موهای زائد گوش و بینی، لیزر است. ... ادامه مطلب

کلینیک پوست صدف

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین