منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ضایعات پوستی / تبخال لب چیست و آیا واگیردار است؟

تبخال لب چیست و آیا واگیردار است؟

تبخال از ویروسی به نام هرپس سیمپلکس به وجود می آید. بروز تبخال به صورت تاول های کوچک در نواحی مبتلا است . این عارضه پوستی معمولا در اطراف لب و نواحی مخاطی دیگر مانند اندام تناسلی ظاهر می‌شود. سرایت تبخال هم به‌طور مستقیم از طریق بزاق یا تماس پوستی و هم به‌ صورت غیر‌مستقیم مثل استفاده از لیوان یا فنجان فرد مبتلا یا تماس با ترشحات بزاقی، چشمی، ادرار یا مدفوع می باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

تاول ها و زخم های تب خال تا زمانی که بهبود نیافته باشند مسری هستند، چه در موقع اولین بروز تب خال و چه در بروز مجدد آن. سرایت تبخال به قدری شایع است که گمان بهداشت جهانی بر آن است که بیشتر افراد پیش از ده سالگی به این ویروس آلوده شده اند. ویروس تب خال مدتها قبلا از این که به صورت عفونت فعال بروز پیدا کند ، معمولا به صورت غیرفعال و نهفته در بدن باقی می ماند .

انواع ویروس‌ های هرپس یا تبخال

ویروس تبخال نوع یک

این ویروس باعث تبخال در لب و صورت می‌شود و می تواند چشم را نیز درگیر کند.

ویروس تبخال نوع دو

این ویروس ناحیه تناسلی را درگیر می کند ( تبخال تناسلی ) و از طریق روابط جنسی منتقل می‌شود و به ندرت مشکلات چشمی ایجاد می‌کند.

عواملی که خطر ابتلا به تب خال را افزایش می دهند

استرس، گرما، تب، آنفلوآنزا، سرماخوردگی، فشارهای روحی و روانی، ضعف سیستم ایمنی، صدمات به لب یا جراحی‌های روی نواحی دهان و لب، قاعدگی، سوء تغذیه، اعمال دندانپزشکی که در آن معمولاً دهان حین انجام کار بیش از حد معمول باز میشود و قرار گرفتن در معرض نور خورشید که فرد را مستعد بروز تب خال می کند.

علائم تبخال

بسیاری از افراد یک یا دو روز قبل از بروز تبخال در ناحیه مبتلا احساس گزگز، سوزن سوزن شدن یا سوزش دارند. علائم ظاهری این عفونت ویروسی تاول های ریز روی لب ها یا نزدیک بینی است که بعد از بروز برجسته و پوسته پوسته می شوند .

علائم و نشانه های اولین آلودگی با ویروس هرپس و ابتلا به تبخال

تبخال چگونه درمان میشود و چه علل و علائمی دارد؟

درمان تبخال

برای درمان تبخال باید صبور بود تا دوره بیماری طی شود . درمان های معمول بیشتر جهت کاهش درد و پیشرفت ناحیه درگیر موثر هستند . معمول ترین درمان قرار دادن لایه نازکی ازکرم ضد ویروس آسیکلوویر (پماد تبخال) با استفاده از گوش پاک کن بر روی تب خال هر شش ساعت است.

دوره بهبودی تبخال

تبخال معمولا یک هفته یا چند روزی بیشتر طول می کشد. در طول این دوره تاول ها ممکن از ترشح داشته باشند؛ دردناک باشند یا سوزش داشته باشند. این تبخال ها معمولا در عرض یک هفته یا کمی بیشتر، از بین میروند و درمان میشوند. علائم تبخال لب و دهان معمولا ده تا چهارده روز ادامه پیدا می کند.

آیا تب خال خطرناک است؟

تبخال به خودی خود خطرناک نیست، اما سرایت ویروس به بخش های دیگر بدن می تواند خطرناک باشد. بعد از یک بار ابتلا، احتمال بروز درد و تاول مجدد وجود دارد، اما علائم مانند قبل ظاهر نخواهد شد. ضمن این که شدت علائم نیز کاهش خواهد یافت .

اینستاگرام کلینیک صدف

راه حل کاهش درد تبخال

داروهای مسکن‌ مثل آسپیرین و استامینوفن براى کاهش درد ناشى از تب خال مورد استفاده قرار می گردند. کمپرس با سرم نمکى (یک قاشق چایخورى نمک در یک لیوان آب ) نیز در تسکین درد تبخال کمک کننده است و به پاکیزه نگه داشن تاول‌ها کمک مى‌کند. مصرف داروى آسیکلوویر یا پماد تبخال نیز در کاهش شدت علائم در عفونت‌هاى اولیه و ثانویه مؤثر است.

پیشگیری از تبخال

براى پیشگیرى و جلوگیری از انتقال ویروس تبخال به سایر افراد بهتر است از روبوسی و تماس پوستى با افراد مبتلا به تب خال خوددارى کرد. عدم استفاده از وسایل مشترک و شست وشوی مرتب دست ها در مصونیت از این ویروس مسری موثر است. افرادی که تبخال دارند از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب و تماس با چشم ها باید خودداری کنند.

تزریق ژل و بوتاکس در اصفهان از خدماتی است که در کلینیک صدف، با بهترین کیفیت انجام می‌ پذیرد. در این مرکز با تکیه بر دانش و تجربه متخصصین پوست ، در محیطی منطبق با پروتکل های بهداشتی، می‌ توانید بدون نگرانی به این اقدامات زیبایی و جوانسازی پوست بپردازید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :زهرا نادری لردجانی [ 1402-10-19 ]
آیا بعد از ۴ روز از تبخال پشت لب عمل سزارین خطری دارد یا نه

بابلی [ 1402-06-12 ]
سلام خانم دکترمن بعضی از مواقع به طور ناگهانی داخل بینی ام تبخال میزنه دلیلش رو نمیدونم میشه راهنمایی کنید که باید چکار کنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بعد از کاشت مو چند روز باید استراحت کرد؟بعد از کاشت مو چند روز باید استراحت کرد؟

دوران نقاهت بعد از کاشت دائم مو به دلایل متفاوتی بستگی دارد. این امر می تواند در ایجاد نتایج متفاوت در هر فردی به نوعی تأثیر گذار باشد. ... ادامه مطلب

خون مردگی یا اکیموز چگونه درمان میشود؟خون مردگی یا اکیموز چگونه درمان میشود؟

خون‌ مردگی ممکن است روی بازوها، پاها، شکم، باسن، داخل دهان و روی پلک‌ ها دیده شود. خون‌ مردگی می‌ تواند از عوارض یک بیماری خطرناک باشد ... ادامه مطلب

نیدلینگ صورت چیست؟نیدلینگ صورت چیست؟

نیدلینگ از جمله روش های مدرنی است که با هدف جوانسازی و زیباسازی پوست به وجود آمده اند . نیدلینگ یکی از روش های غیر تهاجمی برای درمان آسیب های پوستی اس ... ادامه مطلب

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین