منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مراقبت های پوستی / جلوگیری از خشکی پوست دست ها در اثر شستشوی مداوم

جلوگیری از خشکی پوست دست ها در اثر شستشوی مداوم

آنچه در این مطلب میخوانید

شست و شوی مکرر دست‌ها با مواد شوینده به خصوص صابون باعث می‌شود تا علاوه بر پاک شدن انواع آلودگی‌ها از روی دست، چربی پوست نیز از بین برود و پوست دست‌ بیشتر در معرض خشک شدن قرار بگیرد که در نتیجه این خشکی منجر به پوسته پوسته شدن دست می‌شود. برای جلوگیری و درمان خشکی دست روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه بدان می‌ پردازیم.

خشکی پوست

لایه شاخی پوست به حفظ رطوبت پوست کمک می‌کند. در لایه شاخی پوست لیپیدها و چربی‌ها مانند سد حفاظتی عمل کرده و مانع از دست رفتن رطوبت پوست می‌شوند. زمانی که دست‌ها را می‌شویید، آب و صابون علاوه بر از بین بردن میکروب‌ها و گرد و غبار از سطح پوست، چربی طبیعی پوست (که سبوم نامیده می‌شود) را هم از بین می‌برد، در نتیجه رطوبت پوست از بین رفته و سبب خشکی پوست می‌شود. مرطوب کردن دست‌ها بعد از هر بار شستشو یکی از بهترین و مهم‌ ترین کارها برای درمان خشکی و قرمزی پوست دست است.

علائم خشکی پوست دست

علائم و نشانه‌های خشکی پوست دست، بسته به شدت و علت خشکی، متفاوت است:

جلوگیری از خشکی پوست دست

روش‌ های جلوگیری از خشکی مداوم دست‌ ها در اثر شستشوی مداوم

1- برای شستشوی دست از آب ولرم استفاده شود.

2-برای شستشوی دست‌ ها از صابون یا شوینده‌های غیر صابونی، به نام پن یا سیندت که مخصوص پوست‌ های خشک است، به مدت حداقل ۲۰ ثانیه، استفاده کنید.

3. می‌توانید از محلول‌های ضدعفونی استاندارد حاوی الکل هم برای ضدعفونی دست‌ها استفاده کنید.

4-بعد از هر بار شستن، آب دست‌ها با دستمال کاغذی و یا حوله تمیز شخصی گرفته شود و درحالی که دست هنوز نم‌دار است از کرم مرطوب‌کننده استفاده شود

5-از صابون‌های ملایم‌تر استفاده کنید.

شستن دست‌ها با صابون‌های آنتی باکتریال و یا استفاده از ضدعفونی‌کننده‌های دست حاوی الکل می‌تواند پوست را خشک و زبر و حساس کند. ضمناً شما واقعاً نیازی ندارید حتماً از این شوینده‌ها استفاده کنید تا از شر میکروب‌ها خلاص شوید. اصطکاک ایجاد شده در اثر به هم مالیدن دست‌ها حین شستشو همراه با عناصر فعال پاک کننده در صابون، در واقع همان چیزی است که میکروب‌ها را از دست‌هایتان پاک می‌کند.

6-هنگام تمیزکاری‌های خانه حتماً از دستکش استفاده کنید.

وقتی دست‌هایتان به دلیل شستشوی زیاد خشک می‌شوند، استفاده از دستکش هنگام انجام کارهای دیگری که باعث خشکی پوست می‌شوند، اهمیت بیشتری هم پیدا می‌کند. مثلاً حین استفاده از محصولات پاک‌کننده‌ی خانگی و گردگیری.

7-از آلوئه ورا استفاده کنید.

آلوئه ورا به دلیل داشتن خاصیت آنتی‌بیوتیک و ضدالتهاب، جزئی رایج در بسیاری از محصولات مراقبت پوست است. آلوئه ورا را می‌توانید بدون نسخه بخرید و از آن به‌عنوان یک مرطوب‌کننده‌ی طبیعی و بی‌خطر برای پوست خود استفاده کنید.

8-استفاده از روغن‌های گیاهی

استفاده از روغن‌ها به بازسازی لایه محافظتی پوست کمک می‌کند. روغن‌هایی مثل روغن کرچک، آووکادو، روغن زیتون و روغن اسطوخودوس، درمان‌هایی طبیعی جهت رهایی از خشکی پوست به شمار می‌روند.

روغن زیتون یکی از روغن‌هایی است که از خشکی پوست جلوگیری می‌کند. همچنین روغن نارگیل خالص نیز برای افراد مبتلا به درماتیت آتوپیک (atopic dermatitis) که یک نوع اگزما و حساسیت پوستی است که با خشکی و خارش همراه است، درمان بسیار مناسبی می‌باشد.

9-از کرم‌های غلیظ‌تر با عناصر مفید استفاده کنید.

با توجه به اینکه قرار است رطوبت پوست خود را حفظ کنید، باید به دنبال کرم‌هایی باشید که خاصیت دفاعی بیشتری داشته باشند، یعنی بتوانند رطوبت را به خوبی در پوستتان گیر بیندازند. استفاده از کرم‌های حاوی دایمتیکون، پترولاتوم و سرامیدها می‌توانند مانند یک سد دفاعی برای پوست عمل کرده و رطوبت پوست را حفظ کرده و از ورود محرک‌ها و پاتوژن‌ها به پوست جلوگیری کنند.

اینستاگرام کلینیک صدف

عوارض شستشوی مداوم دست‌ ها

در اثر شستشوی زیاد دست‌ها با آب گرم، استفاده از صابون‌های آنتی باکتریال قوی و عدم استفاده از نرم‌کننده، پوست دست خشک و زبر شده و ترک برمی‌دارد. در موارد خفیف، شستشوی مداوم دست‌ها، سبب خشکی، خارش پوست دست، قرمز و ملتهب شدن و احساس کشیدگی در پوست دست‌ ها می‌شود.

ترک‌های پوستی سبب عفونت و بیماری‌هایی مثل اگزما می‌شود. اگزمای دست، بسیار آزار دهنده است؛ چراکه با التهاب، خارش و تحریکات پوستی زیادی همراه است و زمانی هم که بدون دستکش به انجام کار یا استفاده از شوینده‌ها اقدام می‌ کنند بسیار آزاردهنده‌تر می‌شود.

در کلینیک صدف کاشت مو توسط همکاران ما، با استفاده از آخرین متد های کاشت مو در قالب یک پکیج کامل انجام می‌ پذیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
خون مردگی یا اکیموز چگونه درمان میشود؟خون مردگی یا اکیموز چگونه درمان میشود؟

خون‌ مردگی ممکن است روی بازوها، پاها، شکم، باسن، داخل دهان و روی پلک‌ ها دیده شود. خون‌ مردگی می‌ تواند از عوارض یک بیماری خطرناک باشد ... ادامه مطلب

بعد از کاشت مو چند روز باید استراحت کرد؟بعد از کاشت مو چند روز باید استراحت کرد؟

دوران نقاهت بعد از کاشت دائم مو به دلایل متفاوتی بستگی دارد. این امر می تواند در ایجاد نتایج متفاوت در هر فردی به نوعی تأثیر گذار باشد. ... ادامه مطلب

عوارض کاهش وزن و لاغری مفرط برای پوستعوارض کاهش وزن و لاغری مفرط برای پوست

کاهش وزن سریع می تواند منجر به عوارض جدی سلامتی شود. روند کاهش طبیعی وزن، بین نیم تا یک کیلو در هر هفته و در یک ماه 4 ـ 2 کیلو است . ... ادامه مطلب

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین