منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ضایعات پوستی / خال اپی درمال چیست؟

خال اپی درمال چیست؟

آنچه در این مطلب میخوانید

خال اپی درمال، یک اختلال مادر‎زادی خوش خیم است که به صورت افزایش سلول‎های پوستی بروز می‎کند. شروع بیماری معمولاً از هنگام تولد یا در اوایل کودکی می‎باشد و در دختر و پسر به یک نسبت دیده می‎شود. ضایعات معمولاً متعدد بوده و به صورت خطی می‎باشند. در سندرم خال اپی درمال، علاوه بر خال اپی درمال (سطحی) اختلالات داخلی به صورت ضایعات عصبی، چشمی و اسکلتی نیز دیده می‎شود.

انواع خال‌ های پوستی

اپی درمال

رنگدانه اپی درمال یا سطحی به رنگ سطح پوست نزدیک است. قرار گرفتن در معرض نور خورشید سبب ایجاد کک و مک پوستی می‌شود.

درمال

رنگدانه درمال یا عمیق به طور معمول در سطوح عمیق پوست مشاهده می‌شود. خال‌های مادرزادی از این نوع رنگ‌دانه‌ها هستند.

رنگدانه ترکیبی

این نوع رنگدانه ها ترکیبی از اپی درمال و درمال بوده و در لایه سطحی و عمیق پوست قابل مشاهده هستند. ملاسما یکی از انواع این رنگدانه ها است.

همشهریان گرامی! برای دستیابی به بهترین نتایج درمان بیماریهای پوستی ، حتما به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید. زیرا با بکارگیری نادرست و غیر اصولی این روشها توسط افراد غیر متخصص، نه تنها مشکلات کاهش پیدا نمی‌کند؛ بلکه ممکن است دچار عوارضی شوید که به سادگی رفع نشوند.

علل ایجاد خال

قرار گرفتن در معرض نور خورشید به نظر می‌رسد تأثیر مهمی در رشد خال‌ها دارد و حتی ممکن است در ایجاد خال‌های نامتعارف و دائمی نقش داشته باشد.از نقش وراثت در ایجاد خال‌ ها نمی‌توان چشم‌ پوشی کرد. بسیاری از خانواده‌ها دارای یک نوع خال هستند که به نام دیسپلاستیک (نامتعارف) شناخته می‌شود. این نوع خال می‌تواند با فراوانی بیشتر احتمال به وجود آمدن ملانوم (یکی از جدی‌ترین سرطان‌های پوست ) همراه شود.

خال

عوامل تشدید خال‌ های پوستی

رنگدانه های پوستی اضافی و یا هیپرپیگمانتاسیون به طور معمول توسط تعداد زیادی از ملانین‌های پوستی ایجاد می‌شوند. افزایش تعداد ملانین‌ها منجر به تولید و تجمع بیش از حد ملانین‌های پوستی و ایجاد لکه‌های قهوه‌ای یا تیره‌رنگ بر روی پوست می‌شود. ضایعات اپیدرمی، شامل خال اپیدرمی و خال سباسه هستند. خال اپیدرمی به شکل ضایعه‌ای مادرزادی، گوشتی رنگ، برجسته یا زگیلی و اغلب، خطی است و معمولاً بر روی نیمه بالایی بدن ایجاد می‌شود. خال سباسه بر روی پوست سر و به شکل منطقه یا گوشتی یا زرد رنگ و بدون مو دیده می‌شود.

انواع خال اپی درم

انواع مختلفی از خال‌های اپی درمال وجود دارد که با توجه به نوع سلول اپی درمی که درگیر شده تعریف شده‌اند.

  1. یک گروه از خال‌های اپی درمال فقط از کراتینوسیت تشکیل شده‌اند که به آن خال کراتینوسیتیک اپی درمال گفته می‌شود و معمولاً در تنه یا اندام‌ها یافت می‌شود. آنها می‌توانند تکه‌های براق، برنزه یا قهوه‌ای از پوست و یا تکه‌های بزرگ و مخملی باشند. خال‌های اپیدرمال با افزایش سن در افراد مبتلا، می‌تواند ضخیم‌تر و تیره‌تر شود و ظاهری شبیه زگیل ایجاد کند. اکثراً خال کراتینوسیتیک اپیدرمال، از الگویی خاص، معروف به خطوط بلاشکو پیروی می‌کند. این خطوط که به طور معمول بر روی پوست نامرئی هستند تصور می‌شود مسیرهایی را طی می‌کنند که سلول‌ها با رشد پوست، قبل از تولد در سطح بدن طی می‌کنند.
  2. انواع دیگری از سلول‌های اپیدرمال شامل سلول‌های تشکیل‌دهنده فولیکول‌های مو، غدد عرق یا غدد سباسه (غدد موجود در پوست است که ماده‌ای را ایجاد می‌کند که از پوست و مو محافظت می‌کند) یک نوع شایع از خال اپیدرمال ارگانوئیدی، خال سباسه نامیده می‌شود. خال‌های این گروه تکه‌های مومی، زرد-نارنجی رنگ هستند، معمولاً روی پوست سر یا صورت است. قسمت خال به‌طور معمول بدون مو است و ناحیه‌ای از طاسی (آلوپسی) را از خود نشان می‌دهد. در حدود یک چهارم از افراد مبتلا به خال سباسه، ممکن است یک تومور در همان ناحیه خال شکل بگیرد. این تومور معمولاً خوش خیم است، اگرچه بندرت ممکن است تومورهای سرطانی (بدخیم) نیز ایجاد شود.

درمان خال اپی درم

درمان آغازین

۱. هیپرکراتوز ضایعات را می‎توان با اسیدلاکتیک موضعی، آمونیوم لاکتات ۱۲%، سالیسیلیک اسید یا ترکیبات رتینوئیک موضعی، یک‌بار در روز بلافاصله بعد از شستشو، درمان نمود.
۲. برای برطرف کردن خارش ضایعات، می‎توان از کورتیکوستروئیدهای موضعی یا تزریق داخل ضایعه کورتیکوستروئیدها، استفاده نمود.
۳. در ضایعات بزرگ، سیستماتیک و یا التهابی، می‌توان از رتینوئیدهای خوراکی، استفاده نمود.
۴. درمان‎های تخریبی، از جمله کوتر، کرایو ، برش عمقی و تراش پوست، همیشه با عود ضایعات، همراه می‎باشد و ممکن است اسکار (زخم) به جای بگذارد.
۵. بیمار با خال‎های سطحی فراوان باید از نظر ضایعات اسکلتی، چشمی و عصبی، بررسی و پیگیری شود.

درمان جایگزین

۱. ترکیب تره تینوئین و ۵-FU موضعی نیز در صاف کردن ضایعات، ممکن است مؤثر باشد.
۲. لیزر CO2 و لیزر آرگون: استفاده از این دو نوع لیزر در درمان خال اپی درمال، با موفقیت، همراه بوده است؛ اما امکان عود و اسکار وجود دارد.
۳. ضایعات کوچک و ضایعات خیلی باریک و نیز ضایعات بزرگ‎تری را که در نواحی در معرض تحریک می‎باشند یا از نظر زیبایی برای بیمار ناراحت کننده هستند را می‎توان با جراحی برداشت.

اینستاگرام کلینیک صدف

زمان مراجعه به پزشک

اگر تغییرات زیر در یک خال دیسپلاستیک را مشاهده کردید، باید به پزشک مراجعه کنید:

عوارض خال اپی درم

اکثر خال‌های اپی درمی در بزرگسالی بدون تغییر باقی می‌مانند و مشکلی ایجاد نمی‌کنند.

کلینیک تخصصی صدف با کادر پزشکی متخصص و مجرب به همراه جدیدترین تجهیزات پوست و زیبایی، آماده ارائه انواع خدمات لیزری و روش های غیر لیزری جوانسازی پوست ، کاشت مو و ابرو و لیزر موهای زائد در اصفهان، به مراجعه کنندگان گرامی می‌ باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تفاوت تزریق چربی بایوفت و نانوفتتفاوت تزریق چربی بایوفت و نانوفت

یکی از روش های پیشرفته جوانسازی، تزریق چربی است که خود انواع مختلفی دارد. بایوفت و نانوفت دو نوع معروف این فرایند است. ... ادامه مطلب

درمان ریزش مو با پی آر پیدرمان ریزش مو با پی آر پی

امروزه پلاسمای غنی از پلاکت (پی آر پی) کاربرد های فراوانی دارد که یکی از مهمترین آنها درمان ریزش مو با پی آر پی مو است. ... ادامه مطلب

روش ترکیبی درمان جای جوشروش ترکیبی درمان جای جوش

درمان های ترکیبی تأثیر شگرفی بر درمان اسکار آکنه دارند. پیلینگ شیمیایی، سابسیژن و میکرونیدلینگ سه روشی است که برای درمان جای جوش به کار می روند ... ادامه مطلب

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین