منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماری های پوستی / بیماری آرگیریا چیست و چگونه درمان میشود؟

بیماری آرگیریا چیست و چگونه درمان میشود؟

آنچه در این مطلب میخوانید

هر فرد روزانه با مقادیر بسیار کمی نقره در تماس است. این مقدار نقره در غذا، آب آشامیدنی و هوایی که تنفس می کنیم، وجود دارد. این مقادیر نقره به قدری کم هستند که بدن می تواند به راحتی آنها را بدون هیچ گونه عوارض جانبی دفع کند. با این حال، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض مقادیر کم نقره یا یک بار قرار گرفتن در معرض دوز زیادی از آن خطر ابتلا به آرگیریا را افزایش می دهد. بیماری آرگیریا یا آرگیروزیس نوعی بیماری است که از قرار گرفتن بیش از حد در معرض ترکیبات شیمیایی عنصر نقره یا گرد و غبار آن ناشی می‌شود. بارزترین نشانه این بیماری آبی یا آبی - خاکستری شدن رنگ پوست است. آرگیریا می‌تواند به دو شکل آرگیریای محلی و آرگیریای فراگیر بروز یابد. آرگیریای فراگیر روی قسمت‌های بزرگی از سطوح در معرض دید بدن تأثیر می‌گذارد و آرگیریای محلی در مناطق محدودی از بدن، از جمله بخش‌هایی از پوست، بخش‌هایی از غشاء مخاطی یا ملتحمه بروز پیدا می‌کند.

همشهریان گرامی ! برای دستیابی به بهترین نتایج درمان بیماریهای پوستی ، حتما به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید. زیرا با بکارگیری نادرست و غیر اصولی این روشها توسط افراد غیر متخصص، نه تنها مشکلات کاهش پیدا نمی‌ کند؛ بلکه ممکن است دچار عوارضی شوید که به سادگی رفع نشوند.

دلایل آرگیریا

ذرات نقره ممکن است از طریق دهان یا مستقیماً از طریق پوست و غشای مخاطی وارد بدن فرد شوند. وقتی نقره از طریق دهان وارد بدن شود، ممکن است باعث بروز آرگیریای عمومی شود. در این وضعیت، تغییر رنگ ممکن است کل سطح بدن و همچنین غشای مخاطی و ارگانهای داخلی را تحت تأثیر قرار دهد. وقتی نقره از طریق پوست وارد بدن شود، باعث بروز آرگیریای موضعی می شود. در این حالت، تغییر رنگ پوست تنها ناحیه ای را درگیر می نماید که در تماس با ذرات نقره بوده است. بعضی عوامل می توانند بر میزان تغییر رنگ پوست تأثیر گذارند. این عوامل عبارتند از:

1. سطح نقره در بدن

هرچه میزان نقره بیشتر باشد، تغییر رنگ بیشتر خواهد بود.

2. درجه قرارگیری در معرض نور خورشید

در آرگیریا، نور خورشید باعث می شود ذرات نقره موجود در پوست، تولید ملانین بیشتر را تحریک کنند. در نتیجه بخش هایی از بدن که بیشتر در معرض تابش نور خورشید قرار دارند ممکن است تیره تر شوند. این نواحی معمولاًٌ عبارتند از صورت، گردن و دستها.

3. زمان

در مراحل اولیه آرگیریا، پوست ممکن است به رنگ آبی در آید. پس از گذشت چند ماه یا سال، ناحیه درگیر شده ممکن است تیره تر شده و به رنگ خاکستری تیره درآیند.

بیماری آرگیریا

عوامل خطر آفرین در بروز آرگیریا

متخصصین کماکان مقدار نقره مورد نیاز برای بروز آرگیریا را نمی دانند. با این وجود، افرادی که بیشترین شانس را برای ابتلا به این وضعیت دارند عبارتند از افرادی که مشاغل یا فعالیت های آنها شامل تماس مداوم با فلز نقره می باشد. مثالهایی از این قبیل عبارتند از کارگران معدن، شاغلین در لابراتوارهای ظهور عکس، سازندگان جواهرات و لحیم کاران و جوشکاران. عوامل زیر نیز می توانند باعث قرارگیری افراد در معرض مقدار زیاد نقره شوند:

  1. استفاده طولانی مدت از مکمل های کلوئیدی نقره
  2. استفاده طولانی مدت از داروهای موضعی حاوی نقره که FDA آنها را تأیید نکرده است.
  3. استفاده مداوم از اسپری های بینی یا قطره های چشمی حاوی نقره
  4. استفاده مداوم از مواد آرایشی حاوی نقره
  5. پر کردن دندان ها با فلز نقره
  6. درمان مداوم با طب سوزنی

علائم آرگیریا

مهم ترین علامت مشخص بیماری آرگیریا تغییر رنگ پوست به رنگ آبی یا خاکستری مایل به آبی است. این بیماری ممکن است از ناحیه ای کوچک و با تغییر رنگ ملایم شروع شود؛ اما در نهایت همه بدن را فرا می گیرد. در بعضی افراد اولین نشانه این بیماری خاکستری یا آبی شدن لثه ها است. همچنین ممکن است تغییر رنگ در نواحی دیگر از جمله بستر ناخن ها، غشاهای مخاطی و غشای ملتحمه چشم نیز اتفاق بیفتد.

تشخیص آرگیریا

اگر در پوست، چشم ها یا ناخن ها تغییر رنگ پوست به رنگ آبی یا خاکستری مشاهده کردید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. نمونه خون و ادرار راه مناسبی برای این است که پزشک تشخیص دهد در هفته گذشته در تماس با نقره قرار گرفته بودید یا خیر. پزشک می تواند از نمونه مدفوع نیز مقدار نقره را اندازه گیری کند. همچنین پزشک برای تشخیص آرگیریا می تواند از بافت پوست نمونه گیری کند که به آن بیوپسی پوست گفته می شود و آن را در زیر میکروسکوپ بررسی کند و رنگدانه های آبی خاکستری را تشخیص دهد.

پیشگیری از آرگیریا

درمان آرگیریا

طبق تحقیقات انجام شده در علت ایجاد این بیماری، شکل گیری یک سری مکانیزم شیمیایی بین بافت های بدن و نقره مؤثر است که این مکانیزم ها موجب ایجاد و ورود نمک هایی در پوست میشوند. سپس با برخورد نور آفتاب واکنش های شیمیایی دیگر، پوست آبی دیده خواهد شد. تاکنون روش قطعی برای درمان این بیماری یافت نشده است؛ اما تحقیقات اخیر نشان میدهد درمان با لیزر کیوسوئیچ (QS) می تواند تا حدودی تغییر رنگ پوست در این بیماران را بهبود بخشد. لیزر کیوسوئیچ (QS) پالس های نور با شدت بالا را بر روی پوست ناحیه درگیر می تاباند. در سال 2015، محققین به مرور تحقیق در زمینه استفاده از لیزر کیوسوئیچ (QS) برای بهبود آرگیریا پرداختند که در نتیجه این تحقیقات دریافتند یک جلسه درمان با لیزر کیوسوئیچ می تواند بهبود نسبی در خصوص تغییر رنگ پوست افراد مبتلا به آرگیریا ایجاد نماید.

اينستاگرام کلينيک صدف

عوارض آرگیریا

افراد بسیار کمی به دلیل قرار گرفتن در معرض فلز نقره فوت کرده اند. در واقع، افراد مبتلا به آرگیریا معمولاً هیچ گونه عوارض منفی سلامتی را به دلیل این بیمار تجربه نمی نمایند. با این وجود، این افراد ممکن است دچار مشکلات روحی و روانی به دلیل تغییر در رنگ پوست بدن خود شوند. بعضی از این افراد ممکن است افسرده، مضطرب یا گوشه گیر شوند بخصوص اگر درمان ها نتوانند نتایج مطلوبی به همراه داشته باشند.

کلینیک صدف یکی از مراکز تخصصی کاشت مو در اصفهان است که با سالها تجربه در این زمینه و بکارگیری روشهای FIT و FUT ، نتایج بسیار درخشانی در کاشت مو، کاشت ابرو ، ریش و سبیل ارائه نموده است. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌ باشید؛ لطفا با شماره های 32240827-031 و 32214564-031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت و روشهای درمان اگزمای دستعلت و روشهای درمان اگزمای دست

گزمای دست که درماتیت دست نیز نامیده می شود، یک بیماری التهابی پوستی است که بثورات متورم، خارش دار، پوسته پوسته و تغییر رنگ داده روی پوست ایجاد می کند ... ادامه مطلب

عفونت و قارچ پوستی چیست و چگونه درمان میشود؟عفونت و قارچ پوستی چیست و چگونه درمان میشود؟

قارچ پوستی یک عفونت پوستی انسانی است که توسط یک قارچ که یک میکرو ارگانیسم است و اغلب مواد مرده را مصرف می کند، به انسان منتقل می شود . ... ادامه مطلب

سندروم شوگرن چیست؟سندروم شوگرن چیست؟

سندروم شوگرن نوعی بیماری خودایمنی است به این معنی که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به قسمت‌ هایی از آن حمله می‌ کند . ... ادامه مطلب

کلینیک پوست صدف

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین