منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / رفع لک، کک و مک و تاتو / علت و درمان کک و مک و لک پشت دست

علت و درمان کک و مک و لک پشت دست

آنچه در این مطلب میخوانید

لکه های پیری که به آنها لکه های کبدی و کک و مک های خورشیدی نیز گفته می شوند، ضایعاتی صاف و به رنگ قهوه ای روشن یا تیره و یا مشکی هستند که در اندازه های مختلف (عموماً زیر قطر یک سانتیمتر) بر روی سطوحی از بدن که بیشتر در معرض آفتاب قرار می گیرد مانند دست، ساعد، بازو، شانه و صورت دیده می شوند. این لکه ها بیشتر در افراد بالای پنجاه سال و سفید پوستان دیده می شود؛ ولی امکان دیده شدن آن در جوانترها بخصوص کسانی که زمان طولانی تری در برابر آفتاب قرار میگیرند، نیز وجود دارد. لکه های پیری علیرغم ظاهر آزار دهنده خود، حتی در صورت عدم درمان خطرناک نیستند و با روشهای مختلفی قابل از بین بردن هستند. پیشگیری از لکه های پیری با اجتناب از آفتاب و استفاده از ضد آفتابها میتواند آسان ترین راه برای حفظ ظاهر پوست باشد.

همشهریان گرامی ! برای دستیابی به بهترین نتایج درمان بیماریهای پوستی ، حتما به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید. زیرا با بکارگیری نادرست و غیر اصولی این روشها توسط افراد غیر متخصص، نه تنها مشکلات کاهش پیدا نمی‌ کند؛ بلکه ممکن است دچار عوارضی شوید که به سادگی رفع نشوند.

علت کک و مک روی دست

زمانی که پوست شخص بیش از حد ملانین تولید کند، لک ایجاد می‌شود. این تیرگی‌ها اصطلاحاً هاپیرپیگمنتاسیون نامیده می‌شوند. هایپرپیگمنتاسیون می‌تواند نتیجه موارد زیر باشد:

لکه های کبدی روی دست

لکه های کبدی یا همان لکه های ناشی از افزایش سن، نتیجه تولید بیش از حد ملانین یا رنگدانه های پوستی هستند. اگر چه پزشکان علت دقیق بروز این لکه ها را نمی دانند؛ اما برخی از عوامل را در ایجاد آنها تأثیر گذار می دانند. دلایلی مانند پیری پوست ، قرار گرفتن در معرض آفتاب یا سایر اشکال پرتوها مانند نور ماوراء بنفش (UV) در اثر استفاده از پرتوهای برنز کننده، همگی جزء علل احتمالی برای آنها به حساب می آیند. لکه های کبدی توسط سلول های رنگدانه فعال پوستی به وجود می آیند. نور ماوراء بنفش (UV) ترشح ملانین پوستی را تسریع کرده و در نتیجه باعث بروز لکه های پوستی خواهد شد. به همین علت پوستی که سال ها در معرض تابش آفتاب بوده، این ترشحات ملانینی در زیر پوست جمع شده و باعث به وجود آمدن لکه های کبدی بر روی پوست خواهد شد.

کک و مک و لک پشت دست

علائم لکه های کبدی

افراد در معرض لکه های کبدی

افراد در هر سن، جنسیت و نژادی ممکن است دچار این لکه های پوستی روی دست و بدن خود شوند. با این حال لکه های پیری در افرادی که عوامل خطر خاصی دارند بیشتر دیده می شود. این افراد شامل:

  1. افراد بالای 40 سال
  2. داشتن پوستی روشن
  3. داشتن سابقه قرار گیری در معرض آفتاب
  4. داشتن سابقه استفاده مکرر از تجهیزات برنزه کننده

تشخیص لکه های پشت دست

پزشکان، با معاینه‌ی چشمی می‌توانند لکه های پیری را شناسایی کنند. آنها ممکن است از درماتوسکوپ نیز استفاده کنند. این وسیله، نوعی ابزار بزرگ‌نمایی دستی بوده که متخصصان برای معاینه‌ی پوست از آن استفاده می‌کنند. در بعضی از موارد، ممکن است تمایز بین لکه های پیری و ملانوما (نوعی سرطان پوست که در سلول‌های حاوی رنگدانه ایجاد می‌شود) دشوار باشد. اگر پزشک در این مورد مطمئن نباشد، ممکن است بیوپسی پوستی انجام دهد که شامل گرفتن نمونه‌ی کوچکی از پوست آسیب دیده و ارسال آن به آزمایشگاه است.

عوارض لکه های قهوه ای و کک مک روی دست

این لکه ها خوش خیم یا غیرسرطانی و معمولاً بی ضرر و بدون درد هستند. فقط از نظر زیبایی مشکل زا هستند.

اينستاگرام کلينيک صدف

درمان لکه های قهوه ای و کک مک روی دست

کرم‌ های موضعی

اولین راهکار برای درمان لکه های قهوه ای روی دست و دیگر نقاط بدن استفاده از کرم‌های موضعی است که بدون نسخه به فروش می‌رسند. معمولاً کرم‌های رتینوئید حاوی مقادیر زیادی ویتامین A بوده و به بهبود و درمان کک و مک روی پوست صورت کمک می‌کنند. در واقع ثابت شده که رتینوئیدها اشعه فرابنفش نور خورشید را به خود جذب کرده و از این طریق خاصیت ضدآفتابی دارند. در نتیجه استفاده از این کرم‌ها می‌تواند در پیشگیری از ایجاد لکه‌های جدید پوستی مؤثر باشد.

علاوه بر رتینوئیدها، هیدروکینون هم دارای استاندارد طلایی از بین بردن لکه‌ های قهوه ای پوست است. شما می‌توانید هیدروکینون 2 درصد را بدون نسخه پزشک تهیه کنید. بسته به شدت لکه‌های تیره پوست شما باید از هیدروکینون به مدت دو تا 12 هفته استفاده کنید تا نتیجه مطلوب بگیرید. کوجیک اسید و آزالیک اسید هم مواد دیگری با خاصیت روشن کنندگی پوست هستند. البته تمام این مواد عاری از عوارض جانبی نبوده و ممکن است باعث قرمزی، خشکی، سوزش و حساس شدن پوست شوند، بنابراین قبل از مصرف حتماً آن را روی ناحیه کوچکی از پوستتان تست کنید. ناگفته نماند که معمولاً این کرم‌ها برای درمان لکه های قهوه ای روی دست مؤثر نیستند و اگر پشت دست‌های‌تان لکه‌های قهوه‌ای ایجاد شده، باید به روش‌های درمانی دیگر که در ادامه معرفی می‌کنیم، روی آورید.

لیزردرمانی

یکی از روش‌های مؤثر برای درمان لکه های قهوه ای پشت دست لیزردرمانی است. در لیزردرمانی لکه های قهوه ای پشت دست و یا روی صورت شما مورد هدف لیزر قرار می‌گیرند و به مرور از بین می‌روند. روش‌های مختلفی برای لیزر لکه‌های پوستی وجود دارد، مانند ای پی ال و یا تابش خنک. استفاده از هرکدام از این روش‌ها به شدت و محل لکه‌ها و تشخیص پزشک شما بستگی دارد؛ اما به هر حال بهتر است جلسات لیزر با فاصله 3 تا 4 هفته‌ای انجام شود. همچنین بهترین زمان برای لیزردرمانی فصل پاییز و تابستان است که به دلیل تابش کمتر نور خورشید، مراقبت‌های بعد از لیزر شامل استفاده از کرم‌های ترمیم کننده، کرم‌های ضدالتهاب و کرم ضدآفتاب راحت‌تر خواهد بود.

لایه‌برداری با مواد شیمیایی

لایه‌ برداری با مواد شیمیایی یک روش بسیار کارآمد برای درمان لک صورت و برطرف کردن کک و مک و خال‌های پوست است. در این روش، ابتدا ماده مورد استفاده برای لایه‌برداری با غلظت بیشتری بر روی کک و مک‌ها مالیده می‌شود و در مرحله بعد تمام سطح پوست به طور یکنواخت با این ماده پوشانده می‌شود. به این ترتیب، اثر درمانی ماده لایه‌بردار در بهبود ساختار پوست و کم رنگ کردن یا رفع کامل کک و مک‌ها مشاهده خواهد شد.

عوارض درمان لکه های قهوه ای و کک مک روی دست

همه‌ی این روش‌ها، خطراتی را به همراه داشته و ممکن است باعث باقی ماندن جای زخم روی پوست ‌شوند. روش‌های از بین بردن لکه های کبدی، ممکن است پوست را نسبت به نور خورشید حساس کنند. افرادی که یکی از این روش‌ها را انجام داده باشند، هنگامی که در معرض آفتاب قرار می‌گیرند باید اقدامات احتیاطی بیشتری را انجام داده و به توصیه‌های پزشک عمل کنند.

پیشگیری از ایجاد لکه های قهوه ای و کک مک روی دست

در زیر نور آفتاب بهتر است از دستکش استفاده کنید. تا مانع آسیب به دست شما شود. بهتر است دستکش روشن و یک دست باشد.

ضد آفتاب فقط برای صورت نیست. زمانی در آفتاب هستید حتماً برای مچ دست خود هم استفاده کنید اگر از ضد آفتاب های رنگی برای صورت استفاده می کنید، می توانید یک ضد آفتاب بی رنگ برای دستان خود هم تهیه کنید.

ویتامین C،E مهم ترین ویتامین های رنگ سازی پوست هستند. مصرف مواد خوراکی این ویتامین ها را فراموش نکنید. همچنین می توانید روغن کپسول ویتامین E را به دست یا صورت خود بزنید تا مانع پر رنگ شدن لکه های قهوه ای روی پوستتان شوید.

مواد قوی بهداشتی پوست شما را نازک تر می کند. اگر زخم یا ضربه ای به پوست شما خورده باشد، این موضوع پوست را در مقابل آفتاب حساس تر می کند. بهتر است از دستکش های مخصوص شستشو استفاده کنید.

تزریق بوتاکس برای جوانسازی پوست در اصفهان را می‌ توانید در کلینیک صدف با استفاده از معتبرترین برن دها و تزریق آنها با تکنیک موثر تجربه نمایید. جهت تعیین وقت و کسب اطلاعات بیشتر می‌ توانید با شماره تلفن های 32240827-031 و 32214564-031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بعد از کاشت مو چند روز باید استراحت کرد؟بعد از کاشت مو چند روز باید استراحت کرد؟

دوران نقاهت بعد از کاشت دائم مو به دلایل متفاوتی بستگی دارد. این امر می تواند در ایجاد نتایج متفاوت در هر فردی به نوعی تأثیر گذار باشد. ... ادامه مطلب

درباره قرص راکوتان برای درمان آکنه چه میدانید؟درباره قرص راکوتان برای درمان آکنه چه میدانید؟

اگر به دنبال اطلاعات و نکات مفید در رابطه با مصرف قرص راکوتان برای از بین بردن جوش صورت هستید، این مقاله را تا آخر بررسی کنید. ... ادامه مطلب

مزایای الکس سرد کوانتا برای لیزر موهای زائدمزایای الکس سرد کوانتا برای لیزر موهای زائد

الکس سرد پیشرفته‌ ترین دستگاه لیزر می‌ باشد که بدون آسیب و عوارض باعث رفع دائمی موهای بدن می‌ شود. ... ادامه مطلب

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین