منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماری های پوستی / میلیا چیست و چگونه درمان می شود؟

میلیا چیست و چگونه درمان می شود؟

آنچه در این مطلب میخوانید

میلیا برجستگی‌های کوچکی است که بر اثر تجمع کراتین در زیر پوست ایجاد می‌شود. به یکی از این ضایعات، میلیوم گفته می‌شود. کراتین پروتئینی است که باعث استحکام سلول‌های پوست، ناخن‌ و مو می‌شود. با مرگ سلول‌های پوستی و ریزش آن‌ها درون منافذ پوست، کراتین به مرور جمع شده و در منافذ پوست به دام می‌افتد؛ در نتیجه یک کیست کوچک یا میلیوم تشکیل می‌شود.این ضایعات می‌توانند در هر نقطه از بدن به وجود بیایند؛ اما بیشتر در اطراف یا زیر چشم دیده می‌شوند. میلیا اغلب در نوزادان و هر از گاهی در کودکان و بزرگسالان ظاهر می‌شود. میلیا ممکن است در برخی افراد (از جمله نوزادان) به‌خودی‌ خود از بین برود؛ ولی امکان دارد برخی مجبور به برداشتن آنها شوند. وجود میلیا جای نگرانی ندارد؛ زیرا در خیلی از موارد با درمان و بدون هیچ درد و زخمی، به‌راحتی از بین می‌رود.

همشهریان گرامی ! برای دستیابی به بهترین نتایج درمان بیماریهای پوستی ، حتما به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید. زیرا با بکارگیری نادرست و غیر اصولی این روشها توسط افراد غیر متخصص، نه تنها مشکلات کاهش پیدا نمی‌ کند؛ بلکه ممکن است دچار عوارضی شوید که به سادگی رفع نشوند.

علل ایجاد میلیا

میلیا چیست

علائم میلیا

میلیا همانطور که گفته شد نوعی بیماری پوستی است که می تواند برجستگی های پوستی سفید یا زرد رنگی را بر سطح پوست ایجاد کند. این برجستگی ها می توانند بدون درد یا خارش پوست در افراد باشند و هیچ گونه عوارضی را برای افراد در بر نداشته باشند. این کیست پوستی در بیشتر مواقع در اطراف لب، بینی، چشم و پلک ها دیده می شود. این عارضه می تواند در زیبایی افراد تأثیرات منفی بسیاری را در بر داشته باشد. همچنین در نقاط دیگری از پوست نظیر ناحیه تناسلی و اندام های دیگر افراد نیز ممکن است این عارضه را مشاهده کنید.

انواع میلیا

انواع میلیا بر اساس سن فرد یا علت ایجاد آن طبقه بندی می‌شوند و در دسته‌های اولیه یا ثانویه قرار می‌گیرند. نوع اولیه مستقیماً از تجمع کراتین ایجاد می‌شود، این کیست‌ها معمولاً در صورت نوزادان و بزرگسالان مشاهده می‌شود. نوع ثانویه نیز شبیه به نوع اولیه هستند؛ اما با این تفاوت که نوع ثانویه زمانی ایجاد می‌شود که عاملی سطح پوست را مسدود می‌کند مانند سوختگی، تاول یا هر آسیب دیگر.

میلیا نوزاد

کیست‌ های سفید کوچکی که در صورت نوزاد ایجاد می‌شوند، از نوع اولیه هستند و طی چند هفته از بین می‌روند. معمولاً در قسمت‌هایی مانند صورت، پوست سر و بالاتنه مشاهده می‌شود.

میلیا در کودکان بزرگتر

در این نوع، کیست‌ها در اطراف پلک‌ها، پیشانی و اندام تناسلی قابل مشاهده است، نوع اولیه در طی چند هفته یا چند ماه برطرف می‌شوند.

میلیا نوجوان

اختلالات ژنتیکی نادر که روی پوست تأثیر می‌گذارد، باعث میلیا نوجوان می‌شود.

میلیا ان پلاک

ان پلاک با اختلالات پوستی ژنتیکی یا خود ایمنی مانند لوپوس دیسکوئید یا لیکن پلان همراه است. این نوع کیست بر قسمت‌هایی مانند پلک‌ها، گوش‌ها، گونه یا فک مشاهده می‌شود. قطر کیست‌ها می‌تواند به اندازه چندین سانتی‌متر باشد. کیست ان پلاک بیشتر در خانم‌های میانسال مشاهده می‌شود؛ اما امکان ایجاد آن در بزرگسالان یا کودکان در هر سنی وجود دارد.

میلیا فوران چندگانه

فوران چندگانه باعث ایجاد خارش و کیست سفید روی صورت، بازوها و بالاتنه می‌شود. این نوع اغلب در یک بازه زمانی نمایان می‌شود که از چند هفته تا چند ماه متغیر است.

میلیا تروماتیک

نوع تروماتیک در برجستگی قسمتی از پوست که آسیب دیده است، رخ می‌دهد. به طور مثال ممکن است پس از سوختگی ایجاد شود. گاهی این کیست‌ها تحریک می‌شوند و لبه‌های قرمز رنگ و مرکز سفید رنگی دارند.

میلیا مرتبط با داروها

استفاده از کرم‌های استروئیدی می‌تواند منجر به برجستگی‌های سفید روی پوست شود. برخی از مواد تشکیل دهنده محصولات مراقبت پوستی و آرایشی باعث ایجاد میلیا می‌شود. اگر پوستی مستعد کیست دارید، باید از چنین مواردی خودداری کنید:

این موارد از انواع روغن معدنی هستند که در ایجاد این برجستگی‌های کوچک در پوست نقش دارند. لانولین از دیگر مواردی است که احتمال ایجاد میلیا را افزایش می‌دهد.

روش های درمان میلیا

هیچ درمانی برای میلیای نوزادان لازم نیست و کیست‌ها در عرض چند هفته از بین خواهند رفت. در کودکان بزرگتر و بزرگسالان ظرف چند ماه از بین می‌روند. اگر این کیست‌ها باعث ناراحتی شوند، درمان‌هایی برای از بین بردن آنها وجود دارد که عبارتند از:

  1. سرما درمانی : نیتروژن مایع میلیا را منجمد و این متداول‌ترین روش حذف آن به شمار می‌رود.
  2. سقف زدایی: یک سوزن استریل محتویات کیست را مشخص می‌کند.
  3. رتینوئیدهای موضعی: این کرم‌های حاوی ویتامین A به لایه برداری پوست کمک می‌کنند.
  4. لایه برداری شیمیایی: در این روش اولین لایه پوست کنده و پوست جدید را تحریک به بازسازی خواهد کرد.
  5. ابلیشن با لیزر: یک لیزر کوچک روی نواحی آسیب دیده متمرکز می‌شود تا کیست‌ها را از بین ببرد.
  6. دیاترمی‌: گرمای شدید کیست‌ها را از بین خواهد برد.
  7. کورتاژ تخریب: کیست‌ها با جراحی خراشیده و سوزانده می‌شوند.

اينستاگرام کلينيک صدف

تخلیه میلیا

بهترین درمان برای میلیا، استخراج دستی است که باید توسط پزشک انجام شود. تخلیه میلیا مؤثرترین درمان بوده و نتایج فوری هستند. در طول این فرایند، با استفاده از یک تیغ جراحی به نام لانست، یک منفذ کوچک در سطح پوست ایجاد می شود. توده سخت میلیوم که قسمت فوقانی آن را تشکیل می دهد، به کمک انگشتان یا وسیله ای به نام «خارج کننده کومدون»، به آرامی از منفذ ایجاد شده خارج می شود.

تزریق بوتاکس یکی از بهترین و موثرترین روشها برای اصلاح لبخند لثه ای ، درمان میگرن ، رفع چین و چروک پوست و ... می‌ باشد که در کلینیک صدف اصفهان انجام می‌ شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روش با شماره‌ های 32240827-031 و 32214564-031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :نازلی [ 1402-08-21 ]
سال هاست که زیر چشمم دانه های سفیدی بیرون آمده، که وقتی سرچ کردم فهمیدم اسمش میلیا هست با چه روشی میتونم اینا رو درمان کنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت از بین رفتن چربی زیر پوست و درمان آن با پیوند چربیعلت از بین رفتن چربی زیر پوست و درمان آن با پیوند چربی

روش‌ های زیادی برای جوانسازی و از بین بردن چین و چروک‌ های پوست وجود دارد که تزریق چربی به صورت یکی از آنها است . ... ادامه مطلب

درمان چین و چروک ، گودی وسیاهی دور چشمدرمان چین و چروک ، گودی وسیاهی دور چشم

در این مقاله ما به شما چندین راهکار برای رفع چین و چروک و جوانسازی دور چشم ، همچنین گودی و تیرگی زیر چشم ارائه می دهیم . ... ادامه مطلب

آیا کاشت مو برای بیماران خاص، قلبی، هورمونی و پوستی صحیح است؟آیا کاشت مو برای بیماران خاص، قلبی، هورمونی و پوستی صحیح است؟

کاشت مو یکی از روش های درمانی می باشد که موهای شما را از ناحیه از سر که دارای تراکم موی بیشتری می باشد به ناحیه دیگر منتقل می کند. ... ادامه مطلب

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین