منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564

زرد زخم چیست

آنچه در این مطلب میخوانید

‌علائم زرد زخم و درمان زرد زخم در بزرگسالان

علائم زرد زخم شامل تاول ریز پوستی و قرمز شدن پوست است که اکثرا اطراف دهان و بینی زده می‌شود. این بیماری در کودکان و بزرگسالان شایع است و علل و روش‌های درمانی گوناگونی دارد. زرد زخم به خاطر عفونت‌های ویروسی و واگیردار است.

آدرس اینستاگرام

علائم زرد زخم

زرد زخم یک عفونت واگیردار و سطحی پوست است علائم زرد زخم اغلب در اطراف لب، بینی، گوش و قسمت‌هایی از دست و پا ایجاد می‌شود. ضایعات به شکل تاول‌های کوچک بوده و به سرعت می‌ترکند و زخمی زرد رنگ به جا می‌گذارند. تاول‌ها در برخی موارد حاوی عفونت بوده و در صورت خاراندن توسط فرد مبتلا به آسانی پاره می‌شوند، می‌توانند با انتشار عفونت به نقاط دیگر بدن، سطح بیشتری را از پوست درگیر کنند. در واقع زرد زخم، تاول زدن و دلمه پوست است که توسط یک عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود.

زرد زخم در صورت تماس نزدیک فرد مبتلا با اطرافیان خود قابلیت سرایت به آنان را نیز دارد. زرد زخم می‌تواند در تمام سنین رخ دهد، اما در شیرخواران و کودکان شایع‌تر است. زرد زخم یک بیماری سرایت کننده است که اغلب به شکل همه گیر در پرورشگاه‌ها، مدارس، اردوها و هر جای دیگری که کودکان تماس طولانی با هم داشته باشند و بهداشت پوست رعایت نشود، ظاهر می‌شود.

انواع زرد زخم

بیماری زرد زخم به 2 نوع تاولی و غیرتاولی تقسیم می‌شود. عامل بیماری در نوع تاولی استافیلوکوک است و بیشتر در کودکان ( زیر 2 سال و شیرخواران) دیده می‌شود. در این نوع از زرد زخم سیر بیماری طولانی‌تر است، تاول‌ها در اکثر موارد دردناک بوده و احتمال گسترش آنها بیشتر است. اما در نوع غیرتاولی که عامل آن بیشتر استرپتوکوک است، معمولا بیماری با یک تاول کوچک و قرمز رنگ شروع می‌شود که بدون باقی گذاشتن نشانه‌ای از خود بهبود می‌یابد. در نوع غیر تاولی، کودک کمتر دچار تب شده، ولی ممکن است عفونت باعث بزرگی و تورم گره‌های لنفاوی در مناطق درگیر بدن شود.

علائم زرد زخم شامل یک بثور پوستی قرمزرنگ و مجموعه‌ای از تاول‌های بسیار کوچک است که معمولا در محلی از پوست که قبلا دچار ضایعه شده، ایجاد می‌شوند و اغلب در اطراف دهان، بینی و قسمت‌هایی از دست و پا است. این تاول‌ها ( علائم زرد زخم ) درمدت زمان 24 ساعت بزرگ شده و پاره می‌شوند. بعضی از تاول‌ها حاوی چرک هستند و وقتی می‌ترکند، مایع زرد رنگی از آن خارج و در همان حال خشک می‌شود و به همین دلیل به آن زرد زخم می‌گویند. تاول‌ها بیمار را اذیت نمی‌کنند، اما ممکن است خارش داشته باشند. گاهی تب خفیف سمی که به وسیله باکتری‌های استافیلوکوک تولید می‌شود، در شدت عفونت‌زایی تاثیر داشته، به طوری که با حمله به پروتئینی که سبب به هم پیوستگی سلول‌های پوست می‌شود، انتشار عفونت را گسترده تر می‌کند.

زرد زخم

عوامل تشدید کننده بیماری زرد زخم

**حساس بودن پوست به نور خورشید و مواد آزاردهنده و تحریک کننده پوست مثل صابون‌ها و مواد آرایشی
**تغذیه نامناسب
**وجود یک بیماری که باعث کاهش مقاومت بدن شده باشد
**آب وهوای گرم و مرطوب
**محیط زندگی شلوغ یا غیر بهداشتی
**بهداشت نامناسب
**شرکت در ورزش‌هایی که در آنها تماس پوست با پوست وجود دارد، نظیر کشتی

برای مطالعه بیشتر بیخوانید : عفونت و قارچ پوستی چیست و چگونه درمان میشود؟

عوارض زرد زخم

زرد زخم می‌تواند زمینه بروز بیماری‌‌های خطرناک دیگری شده و عوارض جبران ناپذیری را در پی داشته باشد
1) نفوذ عفونت به لایه‌های عمقی‌تر پوست. این امر ممکن است باعث بر جای ماندن محل عفونت شود
2) ایجاد گلومرولونفریت حاد (یک نوع بیماری که فیلترهای ریز کلیه را درگیر می‌کند)

علت بیماری زرد زخم

عامل ایجاد بیماری زرد زخم باکتری استرپتوکوک چرک‌زا، استافیلوکوک طلایی یا هر دو آنها است. این باکتری‌ها که به طور طبیعی روی لایه‌های سطحی پوست سالم وجود دارند، در بزرگسالان معمولا در نتیجه ابتلا به بیماری‌هایی نظیر شپش، گال، بیماری‌های خارش‌دار و همچنین آسیب به دنبال برش یا زخم وارد بدن می‌شوند. این عفونت در کودکان نیز به طور شایع از طریق برش، خراش یا نیش حشرات انتقال می‌یابد. این عفونت واگیردار، ممکن است در نتیجه بیماری یا جراحت، گازگرفتن حیوان یا حشره بروز کند.

درمان بیماری زرد زخم

درمان زرد زخم مانند بسیاری از بیماری‌ها به نوع و شدت بیماری بستگی دارد. درمان زرد زخم معمولی (غیرتاولی) به وسیله شستشو با صابون‌های ضد باکتری رایج در بازار و استفاده از پمادهای موضعی آنتی بیوتیکی (آنتی بیوتیک‌هایی که روی پوست مالیده می‌شوند)، به سادگی امکان‌پذیر است و عفونت طی 2 تا 3 روز از بین می‌رود، اما در مورد بیماری زرد زخم تاولی و همچنین نوع منتشر شده آن، استفاده آنتی بیوتیک‌های خوراکی و در موارد شدید حتی تزریق توصیه می‌شود.

تقریبا 24 ساعت بعد از شروع مصرف داروها، دیگر این بیماری مُسری نخواهد بود. بعد از حدود 3 روز هم تاول‌ها کم کم شروع به خوب شدن می‌کنند. تکمیل دوره درمانی به رغم بهبود نسبی بیمار از مواردی است که باید حتما به آن توجه شود، زیرا به وسیله این کار از عود بیماری و مهمتر از آن مقاومت باکتری به آنتی بیوتیک جلوگیری می‌شود.
برای تمیز کردن پوست و ترشحات و کم کردن تعداد باکتری‌ها (به منظور کاهش سرایت بیماری) داروهای ضدعفونی کننده موضعی مثل بتادین یا کلروهگزیدین تجویز می‌شود. ملحفه، حوله، لباس‌ها و سایر چیزهایی را که با زخم در تماس بوده اند جداگانه بجوشانید، بیمار را از خاراندان تاول‌ها منع کنید و پس از بهبود زخم‌ها، ناحیه را با کرم نرم کننده مرطوب سازید. مدرسه نرفتن کودکان به هنگام ابتلا به این بیماری ضروری است.

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز پوست و موی اصفهان، در محیطی آرام آماده ارائه بهترین خدمات در زمینه کاشت ابرو می‌باشد


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :گنجی [ 1402-07-13 ]
سلام من زرد زخم داشتم بعد رفتم دکتر پماد موپیروسین بهم داد و محلول ریوانول وقرص فستور استفاده کردم خوب شدم ولی بعد از چند روز که گذاشتم کنار بازم بیماریم عود کرد

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
انواع روش های پیوند موانواع روش های پیوند مو

کاشت مو به تکنیکی گفتته می‌شود که در آن ریشه‌های مو، تک تک از ناحیه اهدا کننده یا همان بانک مو، به ناحیه در حال ریزش و یا خالی از مو برده می‌شوند. از این روش بیشتر برای درمان ریزش موی مردانه استفاده می‌شود و طی آن ریشه‌هایی که به صورت ژنتیکی در مقابل ریزش مقاوم هستند به ناحیه طاس برده می‌شوند. ... ادامه مطلب

فرو رفتن ناخن در گوشتفرو رفتن ناخن در گوشت

فرو رفتن ناخن در گوشت، بسیار شایع است در مورد نوزادان فرو رفتن ناخن در گوشت پا و عفونت آن به کرات رخ می دهد. ... ادامه مطلب

چاقی صورت و پر کردن گونه ها با تزریق چربیچاقی صورت و پر کردن گونه ها با تزریق چربی

روش پیوند چربی، جوانی، حجم سالم و فرم را بدون عمل جراحی و بدون عوارض تزریق چربی در صورت، به‌ صورت شما بازمی‌ گرداند و نتایج درازمدت دارد ... ادامه مطلب

کلینیک پوست صدف

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین