منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماری های پوستی / عفونت و قارچ پوستی چیست و چگونه درمان میشود؟

عفونت و قارچ پوستی چیست و چگونه درمان میشود؟

آنچه در این مطلب میخوانید

در انسان، لایه بیرونی پوست از سلول های مرده تشکیل شده است که یک مانع از محیط بیرونی است. این مانع میتواند سلامتی شما را حفظ کند؛ اما اگر آسیب ببیند، میتواند در معرض انواع عفونت ها باشد. قارچ پوستی یک عفونت پوستی انسانی است که توسط یک قارچ که یک میکرو ارگانیسم است و اغلب مواد مرده را مصرف می کند، به انسان منتقل می شود. انواع مختلفی از قارچ پوستی یا عفونت های پوستی مانند عفونت قارچی، غذاهای ورزشکاران و غیره وجود دارد. قارچ پوستی یک عفونت بسیار مسری است که می تواند با تماس فرد دیگری منتقل شود. درمان این بیماری بسیار مهم است؛ زیرا ممکن است در تمام بدن گسترش یابد و منجر به عوارض دیگری شود. درمان عفونت‌های ناشی از قارچ پوستی به طور کلی ساده است. طول دوره درمان بستگی به نوع عفونت قارچی، شدت عفونت و وضعیت سلامتی عمومی، قدرت سیستم ایمنی و داروهای مصرفی فرد دارد.

همشهریان گرامی ! برای دستیابی به بهترین نتایج درمان بیماریهای پوستی ، حتما به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید. زیرا با بکارگیری نادرست و غیر اصولی این روشها توسط افراد غیر متخصص، نه تنها مشکلات کاهش پیدا نمی‌ کند؛ بلکه ممکن است دچار عوارضی شوید که به سادگی رفع نشوند.

علل بروز عفونت و قارچ پوستی

احتمال آنکه به عفونت‌ های قارچی پوست مبتلا شوید بیشتر است اگر:

عفونت و قارچ پوستی

علائم عفونت و قارچ پوستی

علائم و نشانه‌های عفونت قارچ پوستی به نوع قارچ و ناحیه درگیر شده بستگی دارد. بثورات قارچی گاهی اوقات با دیگر بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس و اگزما اشتباه گرفته می‌شوند. عفونت‌های قارچی پوست می‌توانند انواعی از بثورات مختلف پوستی را ایجاد کنند. بعضی از آنها باعث ایجاد قرمزی، پوسته پوسته شدن پوست و خارش می‌شوند. برخی از آنها فقط باعث ایجاد خشکی پوست می‌شوند. قارچ‌ها می‌توانند فقط یک منطقه‌ی خاص یا چندین ناحیه از بدن را درگیر نمایند. اگر به عفونت قارچ سر مبتلا شوید، ممکن است مقداری از موهای خود را از دست بدهید.

انواع رایج عفونت و قارچ پوستی

اگرچه بیشتر قارچ ها برای انسان مضر هستند، بعضی از قارچ ها مستعد ایجاد بیماری، آن هم تحت شرایط خاصی هستند. قارچ ها به وسیله ی هاگ ها که می توانند به طور مستقیم نیز برداشته یا به درون تنفس شوند، تولید مثل می کنند. ظاهرا این دلیلی است که عفونت قارچی اکثراً بر روی پوست، ناخن یا ریه ها اثر می گذارد. قارچ همچنین می تواند به داخل پوست رخنه کند و بر اندام ها اثر بگذارد و باعث یک عفونت سیستمی گسترده شود. بعضی از انواع رایج عفونت قارچی، این موارد است:

  1. پای ورزشکار
  2. خارش میان پاها
  3. کرم حلقوی
  4. عفونت مخمر
  5. عفونت قارچی ناخن

تشخیص عفونت و قارچ پوستی

معمولاً عفونت‌های قارچی بر مبنای تاریخچه پزشکی بیمار و معاینه فیزیکی تشخیص داده می‌شوند. لکه‌ها و ضایعات عفونت‌های قارچی منحصربه‌فرد بوده و معمولاً با یک معاینه فیزیکی ساده قابل شناسایی هستند. همچنین پزشک از یک نور فرابنفش استفاده می‌ کند تا لکه‌ ها را واضح‌ تر ببیند. به علاوه، ممکن است او برای تأیید تشخیص، دستور به کشت قارچ یا نمونه‌برداری (از طریق تراشیدن سطح پوست ضایعه) بدهد.

موارد تأثیرگذار در درمان عفونت و قارچ پوستی

پزشک، نحوه درمان را بر مبنای موارد زیر تعیین می‌کند:

 اينستاگرام کلينيک صدف

درمان عفونت و قارچ پوستی

  1. کرم‌ها، مایعات یا اسپری‌های ضدقارچ (داروهای ضدقارچ موضعی). از این داروها برای درمان عفونت‌های قارچی پوست، ناخن‌ها و پوست سر استفاده می‌شود. این داروها عبارتند از کلوتریمازول، اکونازول، کتوکونازول، میکونازول، تربینافین و آمورولفین که تحت برندهای مختلف عرضه می‌شوند.
  2. در مواردی که به دو نوع درمان نیاز است یک کرم ضدقارچ با کرم‌های دیگر ترکیب می‌شود. برای مثال، اغلب برای درمان برخی راش‌ها، یک کرم ضدقارچ با یک کرم استروئیدی ملایم مانند هیدروکورتیزون ترکیب می‌شود. کرم ضد قارچ عفونت را رفع کرده و کرم استروئیدی ملایم نیز التهاب ناشی از عفونت را کاهش می‌دهد.
  3. شامپوی ضدقارچ. گاهی اوقات از شامپوهای حاوی کتوکونازول برای درمان برخی عفونت‌های قارچی پوست سر و برخی عفونت‌های پوست استفاده می‌شود.
  4. شیاف‌های ضدقارچ. شیاف‌ها قرص‌هایی هستند که برای قرار گرفتن در واژن طراحی شده‌اند. برخی از داروهای ضدقارچ مورد استفاده برای درمان برفک واژن، خصوصاً، کلوتریمازول، اکونازول و فنتیکونازول، به صورت شیاف عرضه می‌شوند.
  5. داروهای ضدقارچ خوراکی. میکونازول به صورت ژل خوراکی و نیستاتین نیز به صورت مایع (برای اعمال در دهان) در بازار وجود دارند. از این داروها برای درمان برفک (عفونت کاندیدال) دهان و گلو استفاده می‌شود.تربینافین، ایتراکونازول، فلوکونازول، پوساکونازول و وریکونازول به صورت قرص موجود بوده و توسط بدن جذب می‌شوند. از این داروها برای درمان انواع عفونت‌های قارچی استفاده می‌شود. استفاده از هر یک به نوع عفونت بستگی دارد.
  6. داروهای تزریقی ضدقارچ. این نوع داروها زمانی استفاده می‌شوند که یک عفونت قارچی جدی در بدن وجود داشته باشد. آمفوتریسین، فلوسیتوزین، ایتراکونازول، وریکونازول، آنیدولافانگین، کاسپوفانگین و میکافانگین داروهایی هستند که گاهی اوقات به صورت تزریقی استفاده می‌شوند. استفاده از هر یک بسته به نوع قارچ بستگی دارد.

پیشگیری از عفونت و قارچ پوستی

عوارض جانبی داروهای ضد عفونت و قارچ پوستی

این داروها معمولاً هیچ عارضه جانبی ایجاد نمی‌کنند و استفاده از آنها آسان است. گاهی اوقات برخی از افراد در جایی که از داروی ضد قارچ پوستی استفاده شده است، کمی دچار خارش ، سوزش یا قرمزی می‌شوند. اگر این مورد شدید است، باید دیگر استفاده نکنید.

کلینیک صدف یکی از مراکز تخصصی کاشت مو در اصفهان است که با سالها تجربه در این زمینه و بکارگیری روشهای FIT و FUT ، نتایج بسیار درخشانی در کاشت مو، کاشت ابرو ، ریش و سبیل ارائه نموده است. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌ باشید؛ با شماره تلفن 32240827 -031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مریم عباسی [ 1403-01-26 ]
یک سال است ک کلاشه رانم و باسن قارچ گرفته و هرچی درمان میکنم خوب نمیشم خسته شدم لطفا راهنمایی کنید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تزریق فیلر به لبتزریق فیلر به لب

تزریق فیلر لب حجم از دست رفته بافت پوست را بر می‌گرداند و تزریق فیلر لب برای حجیم کردن و خوش فرم نمودن طبیعی لب‌ ها انجام می‌ شود . ... ادامه مطلب

مهمترین مراقبتهای بعد از جراحی زیبایی پلکمهمترین مراقبتهای بعد از جراحی زیبایی پلک

جراحی زیبایی پلک یا بلفاروپلاستی نیز همچون سایر عمل های جراحی، دارای دوره نقاهت یا بهبودی بعد از عمل می باشد. توجه به مراقبت های بعد از جراحی پلک ... ادامه مطلب

علل، علائم، روش های پیشگیری ، تشخیص و درمان زخم بسترعلل، علائم، روش های پیشگیری ، تشخیص و درمان زخم بستر

زخم بستر به معنای آسیب و زخمی است که در نتیجه فشار مداوم و طولانی مدت بر روی نقاط خاصی از بدن ایجاد می شود. ... ادامه مطلب

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین