منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماری های پوستی / بیماری پوستی پسوریازیس چیست؟

بیماری پوستی پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس یا صدفک یک بیماری خودایمنی مزمن است که باعث افزایش سرعت ساخت سلول های پوستی می شود. این افزایش سرعت باعث ایجاد لکه‌های فلس مانند روی سطح پوست خواهند شد که التهاب و سرخی در اطراف این لکه ها بسیار شایع می باشد. پوسته های ناشی از صدفک معمولا سطحی به رنگ سفید نقره ای دارند که در عمق قرمز رنگ می‌ باشند.

آنچه در این مطلب میخوانید

همچنین ممکن است پوست در این نواحی ترک خورده و خونریزی کند. افراد زیادی به دلیل ابتلا به بیماری پسوریازیس به متخصصان پوست مراجعه می‌نمایند و می‌خواهند اطلاعات بیشتری در ارتباط با این بیماری کسب نمایند. به این افراد توصیه می‌کنیم، ادامه مطلب را از دست ندهند تا از مواردی مانند علائم و روشهای درمان پسوریازیس یا صدفک مطلع گردند. لازم به ذکر است اطلاعاتی که از طریق این سایت در اختیار کاربران گرامی قرار می گیرد؛ هرگز نمی‌تواند جایگزین مراجعه به پزشک باشد.

8 نوع متفاوت پسوریازیس

پسوریازیس انواع مختلفی دارد و با توجه به محل بروز علائم و درصد شیوع آن، در دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود :

1. پسوریازیس ولگاریس یا پسوریازیس پلاکی

این نوع بیماری، شایع‌ترین نوع پسوریازیس به شمار می‌رود. در این بیماری لکه‌های قرمز و خشک روی پوست دیده می‌شود که با بزرگ‌تر شدن به مرور تبدیل به یک ضایعه فلسی نقره‌ای می‌گردند. گاهی بعد از بهبود خشکی، لکه‌های خون در زیر لایه‌های سلولی دیده می‌شود. ضایعات پوستی ممکن است دردآور یا با خارش همراه باشند. تعداد آن‌ها نیز در سرتاسر بدن متغیر است و در هر قسمتی از بدن ظاهر می‌شوند، حتی درون دستگاه تناسلی و بافت نرم درون دهان.

2. پسوریازیس ناخن

این دسته از بیماری در بخش کوچکی از ناخن دست یا ناخن پا ظاهر می‌گردد. در این شرایط، رشد ناخن غیر عادی شده و ناخن تغییر رنگ می‌دهد و در مواقع حاد ناخن ضخیم شده و فرم آن از بین می‌رود.

3. پسوریازیس خالدار یا پسوریازیس قطره‌ ای

این بیماری در کودکان و نوجوانان ظاهر می‌شود و دلیل اصلی آن عفونت باکتریایی مانند «عفونت استرپتوکوکی گلو» است. در اثر این عفونت تکه‌های خشک پوست در سراسر بدن تشکیل می‌شود و اغلب بعد از مدتی از بین می‌رود. لکه‌های کوچک و شبیه به قطره آب بر روی بدن، دست، پا و کف سر به وجود می‌آید. ضایعات توسط پوسته نازکی پوشانده می‌شوند و به ضخیمی پلاک‌ها نیستند.

4. پسوریازیس معکوس (صدف پوستی)

این بیماری در بخش‌هایی از پوست بدن به وجود می‌آید که پر چین و چروک باشد. پلاک‌های قرمز، صاف و خارش‌آور در ناحیه‌هایی مانند زیر بغل، کشاله ران، باسن، زیر سینه و نواحی اطراف دستگاه تناسلی ظاهر می‌شوند. پوست ملتهب این قسمت با تعریق و اصطحکاک وضعیت وخیم‌تری پیدا می‌کند. عفونت قارچی از عوامل به وجود آورنده این نوع پسوریازیس است.

5. پسوریازیس پوست سر

اگر پسوریازیس در پوست سر به وجود آید، ممکن است منجر به ضایعات روی صورت، گوش و خط رویش مو هم بشود. به همین دلیل در این حالت عواقبی مانند گسترش پسوریازیس و ریزش مو دور از ذهن نیست.

پسوریازیس

6. پسوریازیس پوسته‌ ای

نوع نادری از این بیماری است که در سطح وسیع یا حتی کوچک با التهاب بسیار شدید روی دست، پا و انگشتان ظاهر می‌شود. سرعت توسعه این بیماری زیاد است در این وضعیت علاوه بر ضایعات پوستی تارها یا پودرهای حاوی مایع نیز درون پوست دیده می‌شود. تب، لرز، خارش شدید و اسهال در این نوع از بیماری شایع است.

7. پسوریازیس اریترودرمیک

این نوع از بیماری احتمال شیوع کمتری دارد و می‌تواند تمام سطح بدن را با پوسته‌های قرمز بپوشاند که همراه با خارش و سوزش شدید است.

8. پسوریازیس مفصلی یا آرتریت پسوریاتیک

این بیماری علاوه بر التهاب و پوسته پوسته شدن پوست، باعث تورم و درد مفاصل می‌شود. گاهی فقط درد مفاصل علائم بروز داده شده است و گاهی نیز با تغییر در ظاهر ناخن‌ها همراه است. نشانه‌های پسوریازیس مفصلی از حالت متوسط تا شدید متغیر است و می‌تواند هر کدام از مفاصل بدن را درگیر کند. همچنین ممکن است موجب سفتی و آسیب جدی مفاصل شود و در شرایط مزمن به تغییر شکل دائمی مفاصل منجر گردد.

تغییر پوست انسان تقریبا 30 روز به طول می انجامد ولی در افراد مبتلا به پسوریازیس این چرخه درچند روز صورت می‌گیرد. به همین دلیل سلول های پوستی وقت کافی برای افتادن وجایگزین شدن ندارند.

آدرس اینستاگرام کلینیک صدف

در افراد مبتلا به پسوریازیس این لکه ها ممکن است هر جای بدن اتفاق بیفتند مانند :

اگر به دنبال این هستید که برای همیشه از شر موهای زائد خود خلاص شوید ما به شما لیزرموهای زائد در کلینیک صدف را پیشنهاد می‌ دهیم. کلینیک صدف با مجهزترین تجهیزات آماده ارائه بهترین خدمات به شما عزیزان در شهر اصفهان می‌ باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :فرزانه بختیاری [ 1403-01-27 ]
سلام مدتی کف دستم و روی دستم خارش داره روی پاهام هم خارش داره ولی روی پاهامکلا خوب میشن ولی روی دستم بعضی جاها لکه سفد و زبر میشه ولی روی جاهایی ک سفید شده بود رو با سوهان برقی تمیز کردم و کرم زدم یکم نرمتر شده ولی خواستم ببینم اینمممکن این بیماری پسوریازیس هست یا نه؟ با تشکر

نرگس مهری [ 1403-01-08 ]
از شر پسوریازیس راحت بشم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تفاوت روش کاشت مو FIT و FUTتفاوت روش کاشت مو FIT و FUT

برای انتخاب روش مناسب جهت کاشت مو ، جهت درمان ریزش مو در این مقاله به معرفی تفاوت‌ های دو روش کاشت FIT و FUT می‌ پردازیم . ... ادامه مطلب

علت و درمان ریزش سکه ای ریش آقایانعلت و درمان ریزش سکه ای ریش آقایان

ریزش سکه ای ریش آقایان یا آلوپسی باربا یا آلوپسی ریش یک بیماری خود ایمنی است که روی موی صورت تأثیر میگذارد. در این بخش به درمان آلوپسی ریش پرداختیم ... ادامه مطلب

لوپوس چیست و چه علایمی دارد؟لوپوس چیست و چه علایمی دارد؟

از بیماری‌های اتوایمیون ، لوپوس نام دارد که باعث درگیر شدن اندامهای مختلف بدن مانند ملتحمه‌ ، پوست‌ ، مفاصل‌ ، مغز‌، ریه‌، قلب و رگ‌ های بدن می‌ شود ... ادامه مطلب

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین