منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مراقبت های پوستی / چگونه حساسیت به بدلیجات را از بین ببریم؟

چگونه حساسیت به بدلیجات را از بین ببریم؟

زمانی که پوست انسان در معرض تماس با مواد حساسیت زا و تحریک کنند قرار می گیرد، واکنش هایی را به شکل های مختلف از خود نشان می دهد که حساسیت پوستی نامیده میشوند. حساسیت پوستی بسته به عامل ایجاد کننده، خود را به شکل های مختلفی نشان می دهد. حساسیت پوستی همراه با خارش پوست و قرمزی که جزء رایج ترین حساسیت ها میباشد. پوست هایی که به انواع زیورآلات و بدلیجات حساسیت دارند، معمولاً این حساسیت را با علائمی نشان میدهند. این واکنش آلرژیک بدن در نواحی دیده می‌شود که در آن قسمت، پوست در تماس با بدلیجات قرار گرفته‌ است. متأسفانه افراد با گذر زمان و استفاده مکرر به این شرایط عادت نمی‌کنند؛ چراکه منشأ آن ژنتیکی است. برخی افراد به‌طور ژنتیکی بدنشان نسبت ‌به فلزات واکنش‌ های حساسیت‌ زا بروز می‌دهد و در بدلیجات این ماده آلرژی‌ زا فلز نیکل شناسایی شده ‌است. زمانی ‌که این فلزات در تماس با پوست قرار می‌گیرند گیرنده ‌های سلول‌ های سیستم ایمنی موجود در پوست آن را شناسایی کرده و با بروز التهاب و قرمزی و خارش تا هر بار استفاده این‌گونه به این مواد واکنش نشان می‌دهد.

آنچه در این مطلب میخوانید

علت حساسیت به بدلیجات

حساسیت فلز به علت مواد تشکیل دهنده آن می باشد که از ترکیب چندین ماده متفاوت می باشد و برای بدن مضر است به همین دلیل بدن نسبت به آن واکنش نشان می دهد. یکی از اصلی ترین دلایل حساسیت بدلیجات آبکاری و روکشی است که از آلیاژهای متفاوتی تشکیل شده است. موادی حساسیت زایی که اغلب در بدلیجات به کار می روند عبارتند از :

علائم حساسیت به بدلیجات

  1. خارشی که ممکن است شدید باشد.
  2. قرمزی یا تغییر رنگ پوست
  3. برجستگی روی پوست
  4. لکه‌های خشکی بیشتر به سوختگی شبیه هستند.
  5. در موارد شدید تاول پوستی و تخلیه مایع در آن نواحی
حساسیت به بدلیجات

تشخیص حساسیت به بدلیجات

پزشک پس از شنیدن شرح حال شما با استفاده از آزمایش پوست و آزمایش خون می تواند این آلرژی را در شما تشخیص داده و نوع آن را مشخص نماید. با استفاده از این آزمایشات پزشک می تواند آنتی بادی های اختصاصی آلرژن (ماده حساسیت زا) را در خون شما تشخیص داده و نوع ماده محرک و حساسیت زا را شناسایی نماید. متداول ترین تست های پوستی انجام شده در واکاوی حساسیت پوستی عبارت است از:

آزمایش پچ:

آزمایش پچ (PATCH TEST) یکی از تست های رایج پوستی در تشخیص حساسیت پوستی است که برای انجام آن پزشک ناحیه کوچکی از پوست بیمار را در مجاورت فلز محرک مشکوک قرار می دهد و سپس این ناحیه از پوست از نظر ایجاد واکنش های آلرژیک مورد بررسی قرار می گیرد. در طی این آزمایش مقداری از عصاره آلرژن بر روی چسب قرار داده شده و به پوست بازو یا کمر شما چسبانده می شود و پس از آن این نواحی مورد بررسی از نظر ظهور واکنش های آلرژیک قرار می گیرند.

آزمایش داخل درم یا پوست (Intradermal test):

برای انجام این آزمایش پس از تمیز کردن پوست با الکل مقداری از عصاره آلرژن به داخل لایه ای از پوست به نام Derm تزریق می شود و بروز واکنش های آلرژیک در این ناحیه در طی ۴۸ ساعت مورد بررسی قرار می گیرد.

آزمایش خراش (Scratch test):

برای انجام آزمایش خراش پوستی یا آزمایش پوستی (پریک) پوست ساعد دست شما به وسیله الکل تمیز شده و به وسیله خودکار نواحی مورد نظر در پوست را علامت گذاری کرده و سپس یک قطره از عصاره آلرژن را بر روی هر یک از این نواحی علامت گذاری شده قرار می دهند. سپس لایه بیرونی پوست کمی خراش داده می شود تا عصاره آلرژن وارد پوست گردد.
و اما آزمایشات خونی رایج نیز برای تشخیص این عارضه آلرژیک پوستی عمدتاً شامل موارد زیر می باشد:

تست ایمونوگلوبولین E (آنتی بادی IgE):

این آیتم در خون یکی از انواع آنتی بادی ها است که به طور مستقیم به پاسخ های آلرژی بدن مرتبط می باشد؛ بنابراین اندازه گیری آن در خون می تواند به پزشک در تشخیص دقیق تر و صحیح تر کمک بسیاری نماید.

آزمایش الایزا:

این تست میزان آنتی بادی های نشات گرفته از آلرژن را در خون شما اندازه گیری می کند.

آزمایش رادیوایمونواسی:

از این تست برای تشخیص محرک های ایجاد کننده آلرژی در بدن و حساسیت پوستی استفاده می شود.

آزمایش ایمونوبلات:

با استفاده از این تست می توان بر اساس تولید آنتی بادی IgE اختصاصی ساخته شده در بدن بیمار نوع ماده محرک و حساسیت زا را تشخیص داد.

تست شمارش سلول های خون یا (CBC):

این تست برای اندازه گیری گلبول های سفید مورد استفاده قرار می گیرد؛ چراکه افزایش گلبول های سفید علی الخصوص ائوزینوفیل ها می تواند احتمال ابتلا به آلرژی را در شما تأیید نماید.

چگونه حساسیت به بدلیجات را از بین ببریم؟

استفاده از انواع مرطوب کننده پوست:

بهتر است قبل از اینکه از جواهرات خود استفاده کنید، آن قسمت از نواحی پوست که در تماس با جواهرات هستند را با لایه ای از کرم مرطوب کننده بپوشانید. این لایه محافظ که توسط کرم ایجاد می شود، مانع از این می شود که بدلیجات مستقیماً با پوست شما در تماس باشند.

خشک کردن پوست:

زمانی که قصد دارید از جواهرات خود استفاده کنید، باید توجه داشته باشید که آن قسمت از پوست که در تماس با زیورآلات قرار می گیرد، حتماً خشک باشد.

نو کردن بدلیجات قدیمی:

زیورآلات بدل با گذشت زمان لایه محافظ خود را از دست می دهند و حساسیت زایی آنها افزایش پیدا می کند. بهتر است این جواهرات را پیش سازنده این محصولات برده و از وی بخواهید که لایه محافظی از جنس استیل روی آنها بکشد.

استفاده از لاک ناخن:

یک راهکار جالب و بسیار ساده برای جلوگیری از ایجاد حساسیت نسبت به بدلیجات، این است که قسمت هایی مانند گیره و قفل گردنبند و دستبند و گوشواره یا زیپ شلوار و ... را با لاک ناخن بی رنگ بپوشانید. این روش در اکثر مواقع پاسخگو می باشد.

اينستاگرام کلينيک صدف

حتی الامکان استفاده از جواهرات از جنس استیل:

اگر علاقه به استفاده کردن از جواهراتی به غیر از طلا را دارید، به شما توصیه می شود که از جواهراتی از جنس استیل استفاده کنید که حساسیت زایی بسیار کمی دارند. گاهی اوقات پوست شما نسبت به قفل یا بند جواهرات استیل حساسیت نشان می دهد. در این موارد باید چک کنید که در ساخت این قفل و بندها از نیکل استفاده نشده باشد

دارو درمانی

استفاده از داروهای خوراکی مانند آنتی هیستامین، پرومتازین، سیتریزین، داروهای آنتی بیوتیک و پمادهای موضعی و پماد حساسیت به بدلیجات مانند پماد منتول، پماد بتامتازون، پماد کلوبتازول، پماد لیدوکائین و …. می تواند در درمان این عارضه تأثیر مثبتی داشته باشد و به عنوان درمان دارویی حساسیت به بدلیجات شناخته می شود. از این داروها حتماً با تجویز پزشک استفاده نموده تا بدین طریق از بروز عوارض بعدی جلوگیری نمایید.

بهبود پوست با میکرونیدلینگ و مزونیدلینگ در کلینیک صدف اصفهان توسط متخصص پوست انجام می‌شود؛ و به دلیل بکارگیری تکنیک صحیح این روشها، با کمترین عوارض همراه می‌گردد. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه هستید؛ میتوانید از طریق تماس با شماره های 32240827-031 و 32214564-031 با کارشناسان این مرکز در ارتباط باشید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پاکسازی کامل پوست skin care چیست؟پاکسازی کامل پوست skin care چیست؟

پاكسازى پوست یا همان Skin Care از روش‌ های مراقبت از پوست است. و موجب داشتن یک پوست زيبا، صاف و شفاف می‌ شود . ... ادامه مطلب

رفع تعریق زیر بغل با تزریق بوتاکسرفع تعریق زیر بغل با تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس برای افرادی که بیش از حد عرق می‌ کنند، نوعی درمان است که می‌ تواند تعریق آنها را کاهش دهد و از طریق تزریق بوتاکس تا 80 درصد کاهش می‌ یابد ... ادامه مطلب

علائم حساسیت پوستی به داروهاعلائم حساسیت پوستی به داروها

تمام داروها می‌ توانند در کنار فوایدی که دارند، عوارضی هم داشته باشند. یکی از عوارض داروهای مختلف، ایجاد مشکلات پوستی است. ... ادامه مطلب

کلینیک پوست صدف

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین