منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماری های پوستی / علت و روشهای درمان اگزمای دست

علت و روشهای درمان اگزمای دست

اگزمای دست که درماتیت دست نیز نامیده می شود، یک بیماری التهابی پوستی است. این بیماری، بثورات متورم، خارش دار، پوسته پوسته و تغییر رنگ داده روی دست ها و انگشتان ایجاد می کند. پوست ممکن است تاول زده و ترک بخورد و این می تواند دردناک باشد. اگزمای دست نسبتاً شایع است. حدود 10 درصد از افراد در جهان را تحت تأثیر قرار می دهد و می تواند در هر سنی ایجاد شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

این بیماری ممکن است حاد باشد، فقط برای مدت کوتاهی طول بکشد، یا مزمن باشد و در طول زندگی فرد ادامه یابد. این بیماری مسری نیست و در حالی که هیچ درمانی برای آن وجود ندارد، داروها و درمان های طبیعی می توانند به تسکین التهاب و درمان یا پیشگیری از عفونت و شعله ور شدن آن کمک کنند. یک متخصص پوست می تواند برنامه درمانی مؤثری را به شما توصیه کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

علل اگزمای دست

هنوز پاسخ دقیقی برای دلیل بیماری اگزما پوستی وجود ندارد؛ ولی تحقیقات نشان می‌دهد بین این بیماری و موارد زیر ارتباط وجود دارد:

بیشتر بدانید: درمان اگزما

عوامل تحریک کننده اگزمای دست

بیماری اگزما، یک عارضه پوستی دوره‌ای است که گاهی اوقات برای مدتی از بین می‌رود؛ ولی نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، عواملی است که این بیماری را تحریک می‌کنند. بعضی از آنها عبارت‌اند از:

علت و روشهای درمان اگزمای دست

علائم اگزما

تشخیص اگزمای دست

آزمایشی برای تشخیص اگزما وجود ندارد، تنها پزشکان می‌توانند با بررسی پوست شما و عوارضی که بر روی آن ایجاد شده است، اگزما را تشخیص دهند. زمانی که به پزشک مراجعه می‌کنید باید تمامی شرایط خود را به خوبی توضیح دهید و به یاد داشته باشید که با انجام چه فرایندهایی میزان این عوارض شدت یافته است و چنانچه در معرض مواد شیمیایی و یا شوینده ها بوده اید، این موضوع را نیز به پزشک اطلاع دهید.

درمان قطعی اگزما دست

در حال حاضر درمانی برای اگزما وجود ندارد. با این حال، درمان تنها جهت کنترل و به حداقل رساندن بیماری است. درمان بستگی به علائم اگزما و دلایل ایجاد یا بدتر شدن نشانه‌ها دارد. با توجه به شدت علائم و نوع بیماری، روش‌های مختلفی برای درمان اگزمای پوستی (Atopic Dermatitis) وجود دارد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین روش‌های درمانی این بیماری اشاره می‌کنیم:

  1. مرطوب کننده‌های پوست: استفاده از مرطوب کننده پوست می‌تواند به کاهش خشکی و خارش پوست کمک کند و به جلوگیری از بروز علائم بیماری کمک کند.
  2. کورتیکواستروئیدها: این داروها به منظور کاهش التهاب و خارش پوست استفاده می‌شوند. با این حال، باید توجه داشت که برای استفاده از این داروها نیاز به نسخه پزشکی دارید و استفاده از آنها در اوج علائم بیماری و به مدت کوتاهتر از 2 هفته توصیه می‌شود.
  3. آنتی هیستامین‌ها: این داروها به منظور کاهش خارش پوست و التهاب پوست استفاده می‌شوند.
  4. ایمونومودولاتورها: این داروها به منظور کاهش التهاب پوست و بهبود علائم بیماری استفاده می‌شوند.
  5. درمان فیزیکی: درمان‌های فیزیکی مانند نور درمانی (Phototherapy) و الکتروتراپی می‌تواند به کاهش علائم بیماری کمک کند.

همچنین رعایت سبک زندگی سالم، از تماس با عوامل تحریک کننده خودداری کردن و مراقبت از پوست خود می‌تواند به بهبود علائم بیماری کمک کند.

اينستاگرام کلينيک صدف

پیشگیری از اگزمای دست

  1. اجتناب از عوامل حساسیت زا و محرک
  2. پوشیدن دستکش هنگام شستن ظروف
  3. استفاده از صابون ها و مواد شوینده ملایم بدون عطر
  4. استفاده از وازلین برای محافظت از پوست
  5. استفاده از دستکش های نخی در زمستان برای جلوگیری از خشکی و ترک خوردگی پوست
  6. استفاده از مرطوب کننده بعد از شستن دست ها
  7. استفاده از مرطوب کننده خانگی برای جلوگیری از خشکی و خارش پوست
  8. حمام کردن و دوش گرفتن در آب گرم (آب داغ نباشد)
  9. استفاده از کرم ضد آفتاب برای محافظت از پوست در معرض هیدراته ماندن
  10. داشتن یک رژیم غذایی غنی از غذاهای ضد التهاب مانند سبزیجات، ماهی، لوبیا و سبزیجات برگ دار

لطفا جهت کسب اطلاعات درباره لیزر موهای زائد در کلینیک صدف اصفهان، روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مریم [ 1402-12-01 ]
سلام دکتر، من ۴ سال دستم اگزمایی شدید داره اینقدر خارش داره تا خون نیاره دستم میخاروندم رفتم دکتر متخصص دارو ساختی و صابون بهم داده ولی هیچ فرقی نکرده لطف راهنمایی کنید

احمد کرمی [ 1402-08-22 ]
سلام روزتان بخیر.پسرم۲۲سالشه ازبچگی آلرژی داره حدود۲سال زیرنظر کلینیک طالقانی بود ولی چون شهرستان بودیم وازلرستان بایدمی اومدیم تهران واسمون سخت بود الان اگزمای شدید گرفته پوست بدنش وزیربغلش حالت کبودشده بخاطرخداراهکارمناسبی پیش راهمون بزارید

بهناز بیگدلی [ 1402-08-14 ]
سلام وقت بخیر دستای من خیلی اگزما میشه ودونه های قرمز رنگ میزنه و حتی بعضی هاش حالت تاول داره وبه شدت میخواره چیکارش کنم ممنون ازراهنماییهاتون

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بعد از کاشت مو چند روز باید استراحت کرد؟بعد از کاشت مو چند روز باید استراحت کرد؟

دوران نقاهت بعد از کاشت دائم مو به دلایل متفاوتی بستگی دارد. این امر می تواند در ایجاد نتایج متفاوت در هر فردی به نوعی تأثیر گذار باشد. ... ادامه مطلب

کاشت ریش و سبیل به روش FUTکاشت ریش و سبیل به روش FUT

روش FUT که شیوه درمانی نوینی برای کاشت مو است، شیوه ای است که در آن فلپ بسیار نازک و کوچکی از پشت سر یا پشت گوش برداشته می‌ شود ... ادامه مطلب

تزریق پی آر پیتزریق پی آر پی

تزریق پی آر پی که در ایران به نام پلاکت درمانی شناخته می‌شود، روش درمانی جدیدی است که به رشد سلول‌ها کمک می‌کند و از آن برای بهبود و درمان برخی از بیماری‌ها استفاده می‌شود. ... ادامه مطلب

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین