منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564

اثر کورتون بر اگزما

آنچه در این مطلب میخوانید

اگزما که به آن درماتیت آتوپیک (Atopic dermatitis) نیز گفته می شود، یک بیماری پوستی رایج است که موجب التهاب، خارش و قرمزی پوست می شود. اگزما در کودکان بیشتر از بزرگسالان رایج است و نوعی واکنش آلرژیک در نظر گرفته می شود؛ اما در اغلب موارد آلرژی محسوب نمی شود. علائم و نشانه های اگزما ممکن است در افراد، متفاوت باشد. اگزما به بدن آسیب نمی رساند و مسری نمی باشد؛ اما بهتر است که پس از مشاهده اولیه برای درمان آن اقدامات لازم انجام شود. عواملی از قبیل ژنتیک، سیستم ایمنی بدن، عوامل محیطی و استرس می توانند در به وجود آمدن اگزما نقش داشته باشند. برای درمان اگزما در ابتدا باید عامل آلرژی زا یا به وجود آورنده اگزما در پوست را شناسایی کرده و سپس درمان متناسب با آن را انتخاب کنید. اگر علت به وجود آمدن اگزما عوامل ژنتیکی باشد، درمان آن کمی دشوار است؛ اما این امکان وجود دارد که با رعایت برخی موارد، علائم این گونه از اگزما را کاهش داد.

همشهریان گرامی! برای دستیابی به بهترین نتایج درمان بیماریهای پوستی ، حتما به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید. زیرا با بکارگیری نادرست و غیر اصولی این روشها توسط افراد غیر متخصص، نه تنها مشکلات کاهش پیدا نمی‌کند؛ بلکه ممکن است دچار عوارضی شوید که به سادگی رفع نشوند.

هدف تمام درمان‌های مورد استفاده برای این بیماری، کنترل یا از بین بردن خارش پوست می‌باشد که در صورت عدم درمان، عفونت‌های پوستی ایجاد می‌کند. اگر اگزما حالت خفیفی داشته باشد، برای کنترل آن باید از عوامل تحریک‌کننده پوست اجتناب شود، از مرطوب‌کننده و نرم‌کننده‌های پوستی استفاده شود، ممکن است برای کنترل درماتیت آتوپیک خفیف تا متوسط، کرم و پمادهای استروئیدی (کورتون) توصیه شوند. کرم و پمادهای استروئیدی با قدرت‌های متفاوتی در دسترس بیماران قرار دارد. معمولاً کرم و یا پمادهای استروئیدی، یک یا دو بار در روز مورد استفاده قرا می‌گیرند که در کاهش علائم مؤثر بوده و به مرطوب شدن پوست کمک می‌نمایند. ممکن است برای کنترل عود شدید اگزما، مصرف استروئیدهای موضعی قوی نیاز باشد، بااین‌حال، آنها باید فقط برای مدت کوتاهی استفاده شوند تا از نازک شدن پوست جلوگیری به عمل آید.

اگزما در اثر چیست؟

برخی از مواد یا شرایط به نام عوامل محرک می‌توانند باعث تشدید اگزما شوند:

اثر کورتون بر اگزما

علائم اگزما

علائم شایع این عارضه شامل موارد زیر هستند:

در بزرگسالان، اگزما اغلب بر روی دست‌ها تأثیر می‌گذارد. در کودکان، اگزما در نواحی فضای داخلی آرنج و پشت زانوها بیشتر دیده می‌شود. در نوزادان، اگزما معمولاً در صورت، گردن و پوست سر نمود پیدا می‌کند.

کورتون چیست؟

کورتون یا کورتیکوستروئید یا به اختصار استروئیدها نوعی چربی هستند که در کبد از ماده اولیه کلسترول ساخته شده و غده آدرنال یا فوق کلیوی از آنها در ساختن هورمون ها استفاده میکند. مهمترین هورمون استروئیدی که در بدن ساخته میشود کورتیزول نام دارد. این دسته موارد به‌طور مصنوعی هم ساخته میشوند و از آنها به عنوان دارو استفاده میشود. کورتون ها در طب در درمان بسیاری بیمارها مانند آسم، روماتیسم مفصلی، اگزما، لوسمی و بسیاری بیماری های دیگر استفاده میشود.

انواع کورتون

مهمترین استروئید یا کورتون هایی که به‌صورت دارو به کار برده میشوند عبارتند از هیدروکورتیزون، دگزامتازون، بتامتازون، پردنیزون و پردنیزولون پردنیزون Prednisone یک ماده شیمیایی غیر فعال است که در کبد به فرم فعالی تبدیل میشود که به آن پردنیزولون Prednisolone میگویند. کورتیکواستروئیدها شیوه‌ی مصرف و استفاده‌ی گوناگونی دارند. برای مثال، جهت درمان اگزما به ‌شکل‌های زیر استفاده می‌شوند:

  1. خوراکی
  2. با تزریق
  3. به‌صورت کرم موضعی روی پوست

اثر کورتون بر اگزما

کورتون ها یا کورتیکوستروئیدها دو تأثیر مهم در بدن دارند. یک اینکه موجب مهار و سرکوب التهاب در بافت های بدن شده و دیگری اینکه سیستم ایمنی بدن را تضعیف میکنند و از این دو اثر در درمان بیماری ها استفاده میشود.

اينستاگرام کلينيک صدف

عوارض کورتون بر پوست

از مشکلات پوستی به وجود آمده می توان به آسیب پذیری پوست، نازک شدن پوست، ترمیم آهسته تر و بروز استریا (خطوط پوستی)، اتروفی و از بین رفتن پوست اپیدرم و نیز استریا یا ترک پوستی می شود.

تزریق بوتاکس یکی از روشهای موقتی تعریق زیر بغل می‌ باشد که در کلینیک صدف اصفهان انجام می‌ شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روش با شماره‌ های 8 - 32240827 و 32214564 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سیدی [ 1402-06-20 ]
سلام من دستهام اگزمادارن چند ساله پیش هر دکتری رفتم همش دارودادن ولی هیچی بهتر نشده تازگیها امپول تزریق کردن داخل لکه های دستم لطفا شما راهنماییم کنید گفتن اگه امپول جواب نداد نور درمانی

حنانه ادراکی [ 1402-06-06 ]
دخترم یکسال هست داخل سرش اگزمادراورده هردکتری بوشهربوده بردم هیچ نتیجه ای نگرفتم لطفا راهنمایی کنید

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تزریق ژل چگونه موجب جوانسازی اطراف چشم میشود؟تزریق ژل چگونه موجب جوانسازی اطراف چشم میشود؟

جوانسازی دور چشم با تزریق ژل به بیماران بالغی توصیه می‌ شود که از چین و چوک ، برجستگی ، گودی و سایه زیر چشمشان ناراحت هستند . ... ادامه مطلب

درمان شپش سر با شامپوهای ضد شپشدرمان شپش سر با شامپوهای ضد شپش

برای درمان قطعی شپش سر به محصولاتی نظیر محلول و شامپو ضد شپش احتیاج است. انواع مختلفی از شامپو های ضد شپش در بازار و داروخانه‌ ها موجود هستند ... ادامه مطلب

تزریق چربی به دستتزریق چربی به دست

با افزایش سن، تغییرات مرتبط با روند پیری، ازجمله لکه‌ های پوستی، از دست رفتن حجم و نازک شدن پوست در دست‌ ها پدیدار می‌ گردد، جوانسازی دست با تزریق چرب ... ادامه مطلب

کلینیک پوست صدف

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین