منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماری های پوستی / علائم حساسیت پوستی به داروها

علائم حساسیت پوستی به داروها

پوست به عنوان بزرگ ترین ارگان بدن بیش از سایر ارگان ها تحت تأثیر عوارض دارویی قرار میگیرد. تمام داروها می‌توانند در کنار فوایدی که دارند، عوارضی هم داشته باشند. یکی از عوارض داروهای مختلف، ایجاد مشکلات پوستی است. البته این مشکلات،‌ حدود 2 درصد از عوارض دارویی را به خود اختصاص داده‌اند. علائم ممکن است بثورات خفیف تا شرایط تهدیدکننده زندگی باشد و باعث نارسایی پوست و حتی مرگ شود. علائم و نشانه‌های آلرژی جدی به دارو اغلب ظرف یک ساعت پس از مصرف دارو رخ می‌دهد.

آنچه در این مطلب میخوانید

واکنش‌های دیگر به ویژه بثورات، ممکن است ساعت‌ها، روزها یا هفته‌ها بعد اتفاق بیفتد. شاید به دلیل قابل مشاهده بودن علائم در پوست، تظاهرات پوستی، اغلب اولین علائم سیستمیک آلرژیک دارویی باشد؛ بنابراین می‌تواند در ارائه اطلاعات در مورد شدت و پیش‌آگهی واکنش آلرژیک، حیاتی باشد. با این حال، الگوی واکنش از نظر مکانیسم و ویژگی‌های بالینی بسیار متغیر است. شناخت این عوارض و تفکیک آن از سایر بیماری ها و تعیین دارو، نقش بسزایی در درمان و پیشگیری از عوارض احتمالی در آینده خواهد داشت. به تمام افرادی که دچار عارضه پوستی ناگهانی می‌شوند، توصیه می‌شود در اولین مراجعه به متخصص پوست، نام داروهای خوراکی یا موضعی‌ که مصرف می‌کنند را ذکر کنند.

علل ایجاد حساسیت پوستی به دارو

واکنش آلرژیک، واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن به یک ماده معمولی بی‌ضرر است. وظیفه سیستم ایمنی این است که مواد خارجی مضر را یافته و ازآنها خلاص شود. افراد مبتلا به آلرژی دارویی دارای سیستم ایمنی بیش از حد حساس هستند. سیستم ایمنی آنها به دارو به‌گونه‌ای واکنش نشان می‌دهد که مانند اینکه دارو در بدن آنها یک مهاجم است. سیستم ایمنی بدن آنتی‌بادی‌ هایی به نام آنتی ‌بادی ایمونوگلوبولین می‌سازد. این آنتی‌بادی‌های IgE با مواد واکنش داده و علائم آلرژی ایجاد می‌کنند.

  1. داروهای ایجاد کننده ی حساسیت پوستی
  2. پنی سیلین و آنتی بیوتیک‌های مرتبط
  3. آنتی بیوتیک‌های حاوی سولفونامید‌ها (sulfonamides)
  4. داروهای ضد تشنج (Anticonvulsants)
  5. آسپرین، ایبوپروفن و دیگر داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی
  6. داروهای شیمی درمانی

عوارض پوستی داروها

در قسمت زیر به عوارض پوستى برخى از داروهاى رایج مى پردازیم:

آنتی بیوتیک ها

ضایعات پوستی ناشی از کهیر خود را به صورت تورم و التهاب قرمزرنگ در قسمت های مختلف پوست نشان می دهند. معمولاً کهیر در اثر مصرف داروهای تزریقی بیشتر از داروهای خوراکی بروز می کند و می تواند به سرعت و کمتر از 2 روز بعد از مصرف دارو باشد. مهمترین داروهایی که میتوانند باعث بروز کهیرهای پوستی شوند، آنتی بیوتیک هایی مانند پنیسیلین، پروپرانولول، کوتریموکسازول، آسپیرین و سیپروفلاکسازین هستند.

علائم حساسیت پوستی به داروها

جنتامایسین و آمپی سیلین

گاهی قرمزی و خارش پوست در قسمت های مختلف بدن می تواند در اثر مصرف داروهای متفاوت و بسیار متنوعی مانند آمپیسیلین، پنیسیلین، فنیتوئین، جنتامایسین یا کوتریموکسازول باشد.

کوتریموکسازول، مترونیدازول و ایندومتاسین

برخی بیماران پس از مصرف داروهایی مانند مترونیدازول و کوتریموکسازول، تتراسایکلین یا داروهای ضدالتهابی غیرکورتونی که معروفترین آنها ایندومتاسین است، دچار ضایعات یا بثورات دایره وار و متورمی می شوند که ابتدا به رنگ قرمز است و به تدریج به سمت قهوه ای تیره تغییر رنگ پیدا می کند. این ضایعات پوستی یا بثورات پوستی که معمولاً در قسمت های تناسلی، صورت و اندام ها بروز می کنند، گاهی به تاول های آزاردهنده ای تبدیل می شوند. بثورات پوستی ناشی از مصرف این داروها می تواند در موارد اولیه مصرف، حدود 10-7 روز پس از مصرف و در دوره های بعد، حتی یک روز پس از مصرف هم بروز کنند.

وارفارین

مصرف برخی از داروهای ضدانعقاد خون مانند وارفارین و کومارین هم می تواند برای تعداد بسیار نادری از بیماران، واکنش های پوستی را به دنبال داشته باشد. این واکنش ها حالت پیشرونده دارند و با علائمی مانند ایجاد پلاک های قرمز و دردناک روی پوست خود را نشان می دهند و کم کم به تاول های خونریزی دهنده و زخم شدن بافت سطحی پوست تبدیل خواهند شد. با پیشرفت واکنش پوستی به دارو، پوست قسمت هایی از بدن بیمار دچار نکروز یا مرگ بافت می شود.

پنیسیلین

گاهی مصرف گروهی از داروها مانند کوتریموکسازول یا پنیسیلین میتواند عوارض و ضایعات پوستی گستردهای مانند ایجاد زخم در ناحیه تناسلی، مخاط دهان و چشم ها داشته باشد و حتی جوش دانه های ریز پوستی را هم روی این زخم ها سوار کند. کنده شدن و ایجاد حالت سوختگی در قسمت های زخم پوست هم می تواند از واکنش های پوستی به این دو داروی پرمصرف باشد.

پیروکسیکام و پنیسیلامین

نوعی بیماری خود ایمنی پوستی به نام پمفیگوس وجود دارد که خود را به شکل تاول هایی روی پوست نشان می دهد. این بیماری پوستی گاهی در اثر مصرف داروهایی مانند پیروکسیکام یا پنیسیلامین ایجاد می شود.

افراد در معرض خطر عوارض پوستی داروها

به ‌طور کلی، سالمندان و خانم‌ها بیشتر مستعد ابتلا به عوارض پوستی ناشی از مصرف داروها هستند.

 اينستاگرام کلينيک صدف

تشخیص عوارض پوستی داروها

  1. پزشک شما با پرسیدن سؤالاتی در مورد داروهایی که مصرف می کنید و داروهایی که در گذشته اخیر مصرف کرده اید، آلرژی دارویی را تشخیص می دهد. همچنین در مورد سلامت گذشته و علائم شما سؤال خواهد کرد و یک معاینه فیزیکی انجام خواهد داد.
  2. تست پوستی و داخل پوستی دو نوع از آزمایش‌های تشخیص آلرژی دارویی است. با تست پوستی، قطره‌ای از عصاره دارو با استفاده از اپلیکاتور پلاستیکی برای روی سطح پوست استفاده می‌شود. در آزمایش داخل پوستی از یک سوزن کوچک برای تزریق ماده حساسیت‌زا درست زیرپوست استفاده می‌شود. سپس پزشک به واکنش بدن به دارو مانند قرمزی، برجستگی پوست و خارش پوستی آن توجه می‌کند. نتیجه مثبت به‌طورکلی نشان‌دهنده آلرژی دارویی است؛ اما تست پوستی منفی لزوماً آلرژی به دارو را رد نمی‌کند.
  3. تست پچ نیز برای تشخیص واکنش‌های آلرژیک به داروها در طولانی‌مدت استفاده می‌شود. پزشک مقدار کمی از دارو را در محفظه‌ای قرار می‌دهد که به پشت شما چسبانده می‌شود. پس از ۴۸ تا ۷۲ ساعت، برای برداشتن پچ و بررسی نتایج پوست به مطب برمی‌گردید. گاهی اوقات نمی‌توان با استفاده از این آزمایش‌های سطحی تشخیص را انجام داد و از این ‌رو ممکن است آزمایش خون توصیه شود.

درمان حساسیت پوستی به دارو

مداخلات زیر ممکن است برای درمان واکنش آلرژیک به دارو استفاده شوند:

شما می توانید جهت کسب اطلاعات درباره بلفاروپلاستی یا لیفت پلک ، روی لینک کلیک کنید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مجید کریمی [ 1402-08-14 ]
پنی سیلین عوارض و حساسیت خیلی داره و خیلی باید مراقب بود چون ممکنه حتی بهتون شوک وارد بشه برای همیت قبلش تست میگیرن

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان و رفع کک مک پوستی با لیزر اربیومدرمان و رفع کک مک پوستی با لیزر اربیوم

کک و مک یک عارضه پوستی است که به صورت ژنتیکی به افراد منتقل می شود. بهترین درمان برای از بین بردن کک و مک استفاده از لیزر اربیوم می باشد. ... ادامه مطلب

فیشیال پوست چیست و چگونه انجام میشود؟فیشیال پوست چیست و چگونه انجام میشود؟

فیشیال پوست صورت در اصل یک روش درمانی چندمرحله‌ ای است که یکی از بهترین راه‌ های مراقبت از پوست صورت است . ... ادامه مطلب

درباره قرص راکوتان برای درمان آکنه چه میدانید؟درباره قرص راکوتان برای درمان آکنه چه میدانید؟

اگر به دنبال اطلاعات و نکات مفید در رابطه با مصرف قرص راکوتان برای از بین بردن جوش صورت هستید، این مقاله را تا آخر بررسی کنید. ... ادامه مطلب

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین