منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مو و ریزش مو / دلایل بروز موخوره و راه های پیشگیری از آن

دلایل بروز موخوره و راه های پیشگیری از آن

آنچه در این مطلب میخوانید

مو خوره که یکی از مشکلات شایع مو است؛ با نام علمی تریکوپتیلوزین (Trichptylosis) به ویژه در موهای بلند بسیار دیده می‌شود. در این عارضه قسمت انتهایی ساقه مو شکافته شده و به دو قسمت یا بیشتر تقسیم می شود، سپس شکافتگی به طرف ریشه پیشرفت می کند و باعث شکستن و خرد شدن ساقه مو می شود.

علل موخوره

مو خوره در واقع به علت آسیب لایه پوشاننده بیرونی مو رخ می دهد که کوتیکول نام دارد. سلول های کوتیکول در موهای سالم با نظم مشخصی قرار گرفته اند که آن را به سفال های سفت تشبیه می کنند؛ زیرا این سلول ها با مختصر هم پوشانی روی هم قرار گرفته اند. هر عاملی که به سلول های کوتیکول آسیب برساند باعث مو خوره می شود. که برخی از این عوامل عبارتند از:

همچنین زمانی که موها بسیار بلند می شوند؛ به علت تماس طولانی مدت با مواد شوینده، آسیب می بیند و مو خوره ایجاد می شود.

موخوره چیست و چگونه درمان می شود؟

پیشگیری از موخوره

در سال حداقل دوبار موهای خود را هر بار به میزان چند سانتی متر کوتاه کنید

استفاده از شامپوهای استاندارد و مناسب موهایتان

هنگام شستشو بیشتر پوست سر و ابتدای ساقه را شستشو داده و از چنگ زدن قسمت انتهایی ساقه مو پرهیز کنید

اگر موها به هر دلیلی زیاد گرم شوند؛ دچار موخوره خواهند شد. به همین دلیل هنگام استفاده از سشوار از نزدیک کردن سشوار به مو بپرهیزید

استفاده از مواد فر دائم، اکسیدان و رنگ را به حداقل برسانید، قبل از سفید شدن موها آن ها را رنگ نکیند و هنگامی که تعداد و تارهای سفید مو زیاد می شوند از رنگ کردن گریزی نیست؛ از رنگهای نزدیک به پایه موی خود استفاده نمایید تا دفعات رنگ کردن به حداقل برسد.

مو در مواجهه با آب شور دریا، باد و آفتاب آسیب می‌بیند. بنابراین ساعات قرار گرفتن در معرض این عوامل را محدود نمایید.

هنگامی که موها رنگ می شوند ناگزیر آسیب می بینند و برای نگهداری بهتر بایستی از نرم کننده ها و حالت دهنده ها استفاده نمایید. این گروه از فراورده های مو دونوعند که هر دو نوع برای پیشگیری از موخوره مناسب می‌باشند. انواع نرم کننده های مو عبارتند از:

  1. حالت دهنده ها داخل حمام که پس از شامپو و آبکشی به ساقه موها زده شده و پس از زمان انتظار 2 تا 3 دقیقه ای با آب ولرم یا سرد آبکشی می شوند.
  2. کرم های مو یا ماسک های ویژه موها که پس از خروج از حمام در حالیکه موها هنوز مرطوب هستند به موهای دونم زده شده و با شانه دندانه درشت شانه می شوند. کرم یا ماسک مو نیازی به آبکشی ندارد و روی مو ها باقی می ماند.

درمان موخوره

برای درمان موخوره قبل از هرچیز واستفاده از هر روش و محصول درمانی، ابتدا باید موهای آسیب دیده را کوتاه نمود. باید این را بدانید که موهای آسیب دیده و به اصطلاح دچار موخوره مانند یک مهره سوخته هستند و دیگر ترمیم نمی شوند. پس آنها را قیچی کنید. حالا برای موهای سالم خود دلسوزی کنید و اجازه ندهید تا دوباره دچار موخوره شوند و شما را نگران زیباییتان کنند. در اقدامات بعدی می‌توانید؛ نزدیکترین موخوره به ریشه مو را پیدا کنید و حداقل سه سانتیمتر بالاتر از آن موها را کوتاه نمایید.

اینستاگرام کلینیک صدف

دو تا سه ساعت قبل از حمام ابتدا موها را مرطوب کنید و سپس با نوعی روغن گیاهی مثل روغن زیتون، روغن بادام تلخ یا شیرین موهای مرطوب را روغن بزنید و انتهای موها را داخل یک کیسه پلاستیکی قرار دهید، سپس هنگامی که وارد حمام می شوید کیسه را باز کرده و موها را شستشو دهید اما نوک موها را چنگ نزنید. پس از حمام بایستی قسمت پایانی موها را با کرم یا ماسک مو محافظت کنید.

همشهریان گرامی! برای دستیابی به بهترین نتایج درمان بیماریهای پوستی، حتما به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید. زیرا با بکارگیری نادرست و غیر اصولی این روشها توسط افراد غیر متخصص، نه تنها مشکلات کاهش پیدا نمی‌ کند؛ بلکه ممکن است دچار عوارضی شوید که به سادگی رفع نشوند.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سمیرا زارع [ 1402-06-12 ]
من کلا موهام همیشه موخوره داره کوتاه هم که میکنم دوباره موخوره برمیگرده شما چه راهکار دیگه ایی پیشنهاد میدید ممنونم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
تاثیر تزریق فیلر و ژل در زیباییتاثیر تزریق فیلر و ژل در زیبایی

تزریق ژل یا استفاده از سایر روش‌ های تزریق فیلرهای پوستی حجم از دست رفته صورت را جبران و چین و چروک‌ های صورت را صاف می کنند . ... ادامه مطلب

علت و درمان درد ریشه موعلت و درمان درد ریشه مو

برای هر شخصی ممکن است درد ریشه مو اتفاق افتاده باشد. این درد تنها در اطراف فولیکول مو ایجاد میگردد که ربطی به تار مو ندارد. عوامل مختلفی در ایجاد درد ریشه مو دخیل هستند. ... ادامه مطلب

عمل زیبایی کاشت مو چیست؟عمل زیبایی کاشت مو چیست؟

برای انجام عمل زیبایی پیوند مو از موهای طبیعی موجود بر سطح پوست بدن یا سر خود متقاضی استفاده خواهد شد. ... ادامه مطلب

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین