منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماری های پوستی / آیا بیماری لیکن پلان خطرناک است؟

آیا بیماری لیکن پلان خطرناک است؟

آنچه در این مطلب میخوانید

لیكن پلان بیماری است كه به طور شایع به صورت ضایعات كوچك برجسته بر روی پوست، مچ دست، پاها و دیگر نواحی بدن بروز می كند، این ضایعات در صورت درمان نشدن بزرگتر و موجب عوارض جدی می شود. این بیماری در موارد نادر ممكن است در دهان، اندام تناسلی، پوست سر، ناخن و حتی صورت بروز كند كه در این صورت سبب ریزش مو، تخریب ناخن ها و ایجاد زخم های مقاوم به درمان می شود.

کلینیک صدف یکی از مراکز تخصصی پوست در اصفهان است که شما می‌ توانید برای تشخیص و درمان مشکلات پوستی به آن مراجعه نموده و توسط متخصص پوست و مو تحت درمان قرار گیرید. چهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 8 - 32240827 و 32214564 تماس حاصل فرمایید.

علت ها و دلایل ابتلا به لیکن پلان

لیکن پلان چیست؟

علائم بیماری لیكن پلان چیست؟

علاوه بر پوست چه مناطق دیگری ممکن است در این بیماری درگیر شود؟

این بیماری ممکن است مو، ناخن و بخصوص مخاط دهان و ناحیه تناسلی را هم درگیر کند.

روشهای درمانی

درمان این بیماری شامل استفاده از كورتون های موضعی، داروهای تعدیل كننده یا سركوب كننده سیستم ایمنی است كه به صورت خوراكی یا موضعی می توان از آنها استفاده كرد. در مورد زخم داخل دهانی نیز می توان از داروها یا تزریق های موضعی استفاده كرد. درمان نمونه های لیكن پلان مزمن بستگی به محل ضایعه و میزان گستردگی آن دارد. در صورتی كه ضایعه لیكن پلان در نواحی حساس مانند داخل دهان به زخم های دهانی تبدیل شود یا در سایر اندام ها به زخم تبدیل شده باشد و حركت اندام های بیمار را مختل كرده باشد، می توان داروهای سركوب كننده سیستم ایمنی را برای بیمار تجویز كرد.

انواع ضایعات لیکن پلان

ضایعات مخاطی، به اشکال مختلف می‌تواند بروز کند. اشکال شایع آن به صورت خطوط سفید شبکه‌ای در مخاط طرفی دهان و زخم‌های دهانی می‌باشد.
ضایعات شبکه‌ای، ناراحتی برای بیمار ایجاد نمی‌کند. اما کشف آن‌ها در معاینه می‌تواند به تشخیص بیماری کمک کند.
ضایعات دهانی، بسیار طولانی و مزمن بوده و با ناراحتی بسیاری برای بیمار همراهند.
گاهی ضایعات دهانی بدون ضایعات پوستی نیز رخ می‌دهد.

مناطق درگیر لیکن پلان

پوست

به وسیله برجستگی‌هایی به رنگ قرمز تیره مشخص می‌شود که می‌توانند خارش زیادی داشته باشند. در بعضی از موارد یک هاشور سفید دیده می‌شود. این ضایعات در هر جای بدن ممکن است دیده شوند، ولی روی مچ دست‌ها و مچ پاها بیشتر دیده می‌شوند.
ضایعات لیکن پلان روی ران‌ها معمولا ظاهر تیره تری دارند و ممکن است به شکل پچ های کلفت به خصوص روی ساق پاها دیده شوند.
در لیکن پلان نوع تاولی که مورد نادری است این ضایعات به شکل تاول دیده می‌شوند.
خیلی از موارد لیکن پلان در مدت ۲ سال بهبود می‌یابند و سبب ایجاد لکه‌های قهوه‌ای رنگ در محل ضایعات می‌شوند که ممکن است به مرور زمان بدون درمان کمرنگ تر شوند.

دهان

این مشکل، در قسمت داخلی گونه‌ها دیده می‌شود، ولی می‌تواند زبان، لب‌ها و لثه را درگیر کند.
درمان لیکن پلان دهان مشکل‌تر است و دوره درگیری در آن طولانی‌تر از نوع پوستی است.
لیکن پلان دهانی، به صورت ضایعاتی با خطوط و نقاط سفید بروز می‌کند. اشکال شدیدتر لیکن پلان دهانی می‌تواند سبب ایجاد زخم‌های دردناکی در دهان شود که شبیه ضایعات قارچی یا عفونت باشد.

ناحیه تناسلی

این نوع کمتر دیده می‌شود. حدود یک پنجم زنان درگیر می‌شوند. مناطق قرمز یا زخم‌های باز، ایجاد درد به خصوص هنگام نزدیکی می‌کنند و نیاز به درمان دارند.

ناخن

پوست سر

لیکن پلان می‌تواند قسمت‌های مودار مانند پوست سر را به شکل نادر درگیر کند. سبب ایجاد قرمزی، تحریک و ریزش مو می‌شود.

صفحه اینستاگرام کلینیک صدف

چه کسانی به این بیماری مبتلا میشوند؟

تزریق ژل و بوتاکس در اصفهان از خدماتی است که در کلینیک صدف، با بهترین کیفیت انجام می‌ پذیرد. در این مرکز با تکیه بر دانش و تجربه متخصصین پوست، در محیطی منطبق با پروتکل های بهداشتی، می‌ توانید بدون نگرانی به این اقدامات زیبایی و جوانسازی بپردازید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کاشت مو به روش FITکاشت مو به روش FIT

در کاشت مو به روش FIT که یکی از بهترین روش‌ های کاشت مو طبیعی هم می‌ باشد، از یک پانچ گرد کوچک برای استخراج واحد های فولیکولی مو استفاده می‌ شود ... ادامه مطلب

عوامل موثر در ماندگاری ژل لب چیست؟عوامل موثر در ماندگاری ژل لب چیست؟

بهترین و مؤثرترین راه برای اصلاح فرم لب، تزریق ژل لب است‌. ژل های لب بر پایه ی اسید هیالورونیک طی چند سال گذشته به عوامل تقویت کننده و پرکننده بافت نر ... ادامه مطلب

درمان لکه های پوستیدرمان لکه های پوستی

درمان لک پوستی در بیشتر مواقع بع سختی انجام می شود . لک در ناحیه‌ ای از پوست که تیره‌ تر است و بیشتر، در افراد میانسال مشاهده می‌ شود. ... ادامه مطلب

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین