منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماری های پوستی / بیماری پوستی زونا چیست و روش های درمان آن کدام است؟

بیماری پوستی زونا چیست و روش های درمان آن کدام است؟

آنچه در این مطلب میخوانید

زونا به‌عنوان یک بیماری ویروسی حدود یک‌سوم از بزرگسالان را درگیر می‌کند. حدود نیمی از موارد ابتلا به زونا در افراد بالای ۶۰ سال رخ می‌دهد. احتمال ابتلا به این بیماری در افرادی که آبله مرغان داشته‌اند، بیشتر است. هر دو بیماری زونا و آبله‌مرغان بر اثر ویروس واریسلا زوستر (VZV) ایجاد می‌شوند. این ویروس پس از بهبود آبله‌‌مرغان در بدن باقی می‌ماند و در هر زمان می‌تواند دوباره فعال‌شده و منجر به زونا شود. مهم‌ترین علائم زونا، تاول یا راش‌های پوستی در برخی نقاط بدن، همراه با خارش و درد است. در ادامه با این بیماری روش‌های درمان آن آشنا خواهیم شد.

همشهریان گرامی! برای دستیابی به بهترین نتایج درمان بیماریهای پوستی ، حتما به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید. زیرا با بکارگیری نادرست و غیر اصولی این روشها توسط افراد غیر متخصص، نه تنها مشکلات کاهش پیدا نمی‌ کند؛ بلکه ممکن است دچار عوارضی شوید که به سادگی رفع نشوند.

دلایل بیماری زونا

واریسلا زوستر عامل اصلی آبله مرغان و زونا است. هنگامی‌که بدن انسان در معرض این ویروس قرار دارد، این ویروس زخم درست می‌کند و آنها را گسترش می‌دهد که خارش‌دار است و آبله مرغان نام دارد. سپس وارد نورون‌ها می‌شوند و بعد از چند سال یا حتی چند دهه بعد، ظاهر می‌شوند. دانشمندان هنوز نمی‌دانند که آیا دلیل این بیماری واکنشی به خاطر ضعف ایمنی مربوط به عفونت در سن شما است یا خیر. واریسلا بخشی از یک گروه از باکتری‌ها به نام هرپس است که شامل هرپس و تب خال تناسلی می‌باشد بنابراین، به عنوان هرپس زوستر شناخته می‌شوند؛ اما ویروسی که باعث آبله مرغان و زونا می‌شود ویروسی نیست که باعث هرپس یا تب خال تناسلی (عفونت مقاربتی) می‌شود.

علائم زونا

یکی از نشانه‌های اولیه این بیماری پیدایش لکه‌های قرمز روی پوست است که پس از گذشت مدتی به دانه‌هایی قرمز رنگ تبدیل می‌شوند. تاول‌های خارش‌دار حدود یک هفته بعد از لکه‌های قرمز بروز پیدا می‌کنند. ظاهر دانه‌های قرمز ایجاد شده مشابه با لکه‌ ها و زخم‌ های آبله ‌مرغان است. شخص مبتلا احساس خارش، سوزش، مورمور شدن، درد در ناحیه خاصی از بدن، خستگی مفرط و تب خواهد داشت. بسیاری از بیماران قبل از بروز علائم این بیماری احساس سردرد نیز دارند. پس از گذشت یک هفته، تاول‌های ایجاد شده خشک و زرد رنگ خواهند شد و پوست بیمار شروع به ترمیم می‌کند.

در برخی افراد جای زخم‌های ناشی از بیماری زونا باقی می‌ماند. باید بدانید این تاول‌ها به‌طور همزمان نمی‌ترکند و تا بهبودی شخص می‌توانند پدیدار شوند. پس از خشکی تاول‌‌‌ها این ویروس نمی‌تواند به شخص دیگری سرایت کند.

در همین حال در برخی بیماران علائم زونا، تنها به درد و ضایعات پوستی محدود نمی‌شود. در این دست مبتلایان ممکن است که علائم دیگری نیز به وجود بیاید که عبارتند از:

  1. تب و لرز
  2. سردرد
  3. خستگی
  4. سستی در عضلات
بیماری پوستی زونا

افراد مستعد به زونا

کسی که قبلاً آبله مرغان داشته می‌تواند به زونا نیز مبتلا شود. اگرچه برخی عوامل فرد را بیشتر در معرض خطر بروز زونا قرار می‌دهد. این عوامل موارد زیر را شامل می‌شود:

  1. افراد مسن، کسانی که ۶۰ سال یا بالاتر دارند.
  2. مبتلایان به بیماری‌هایی مانند ایدز و سرطان که موجب تضعیف دستگاه ایمنی بدن می‌شوند.
  3. کسانی که در حال شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی هستند.
  4. مصرف داروهایی که موجب تضعیف دستگاه ایمنی بدن می‌شوند. استروئیدها یا داروهایی که پس از پیوند عضو برای فرد تجویز می‌شوند از این دست داروها هستند.

درمان زونا

ممکن است پزشک جهت کنترل عفونت، تسریع بهبودی، از بین بردن التهاب و کاهش درد داروهایی تجویز کند، از جمله:

داروهای ضد ویروسی

ممکن است این داروها سرعت پیشرفت ضایعات زونا را کاهش دهند، به خصوص اگر طی ۷۲ ساعت اولیه‌‌ی پس از بروز علائم، مصرف شوند و همچنین شانس بروز عوارض را کم می‌ کنند. این داروها عبارتند از:

  1. آسیکلوویر
  2. فامسیکلوویر
  3. والاسیکلوویر

در صورت تجویز هر یک از داروهای فوق توسط پزشک، در مورد عوارض جانبی آن سؤال کنید.

داروهای ضد درد

زونا باعث التهاب و درد می‌شود و پزشک می‌تواند داروهای مسکن زیر را پیشنهاد کند:

  1. استامینوفن
  2. ایبوپروفن
  3. ناپروکسن

در صورت وجود هرگونه درد بعد از برطرف شدن تاول‌ها و بهبودی التهاب، ممکن است پزشک اقدامات زیر را توصیه کند:

اینستاگرام کلینیک صدف

پیشگیری از زونا

دو واکسن آبله مرغان و زونا، در پیشگیری از ابتلا به زونا کمک می‌کنند.

عوارض زونا

عوارض نادر و جدی زونا عبارتند از:

کلینیک تخصصی صدف با کادر پزشکی متخصص و مجرب به همراه جدیدترین تجهیزات پوست و زیبایی ، آماده ارائه انواع خدمات لیزری و روش های غیر لیزری جوانسازی پوست ، کاشت مو و ابرو و لیزر موهای زائد در اصفهان، به مراجعه کنندگان گرامی می‌ باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کاربرد سلولهای بنیادی در درمان ویتیلیگوکاربرد سلولهای بنیادی در درمان ویتیلیگو

پیسی یا ویتیلیگو یک بیماری پوستی است که در آن سلول هایی که مسئول ایجاد رنگ پوست هستند (ملانوسیت) از بین رفته و دیگر رنگدانه پوست تولید نمی کنند ... ادامه مطلب

مزایای پاکسازی پوستمزایای پاکسازی پوست

یکی از تدابیر مراقبتهای پوستی برای داشتن پوستی شفاف و صاف پیلینگ پوست است . در این مقاله شما را با مزایای پاکسازی پوست آشنا می‌ کنیم. ... ادامه مطلب

لیزر ان دیاگ برای درمان عروق واریسیلیزر ان دیاگ برای درمان عروق واریسی

واریس، شایع ترین بیماری عروقی انسان است. یکی از روشهای رفع و درمان واریس، لیزر ان دیاگ می باشد که با استفاده از این لیزر میتوان ضایعات عروقی واریس را درمان کرد ... ادامه مطلب

کلینیک پوست صدف

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین