منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / درمان جوش و اسکار / درمان جوشهای زیر پوستی

درمان جوشهای زیر پوستی

آنچه در این مطلب میخوانید

جوش های زیر پوستی زیر سطح پوست ایجاد می شوند. اگرچه این جوش ها از فاصله دور قابل مشاهده نیستند؛ اما برآمدگی آنها مشخص است. این جوش ها بیشتر به دلیل کیست یا ندول (نوعی ساختار غیر عادی گرد و سفت) بروز پیدا می کنند. جوش های زیر پوستی، از ترکیب سبوم (چربی)، باکتری و آلودگی هایی که در منافذ پوست جمع شده تشکیل می شوند. این برآمدگی های دردناک زیرپوستی، برخلاف جوش های دیگر به بیرون از پوست راه ندارند و بسته هستند. اولین گام برای درمان جوش های زیر پوستی شناسایی نوع و عوامل ایجاد آن است. از جمله روش های درمانی جوشهای زیر پوستی،دارو درمانی، پاکسازی و لیزر تراپی است که در ادامه به معرفی آنها میپردازیم.

درمان جوش یا آکنه یکی از اقدامات تخصصی است که در کلینک پوست مو و لیزر صدف در اصفهان با بهترین نتایج انجام میشود. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید؛ با شماره تلفن 32240827 - 031 تماس حاصل فرمایید.

علت جوش‌ زیر پوستی

جوش‌های زیر پوستی معمولاً در آن بخشی از پوست که حاوی غدد چربی بیشتری است، مانند صورت، گردن، شانه‌ها، کمر و قفسه‌ی سینه، پدیدار می‌شوند. غده‌های چربی پوست را غده‌های «سباسه» نیز می‌نامند. حفره‌های کوچک درون پوست، به نام منافذ پوست، به‌وسیله‌ی کانالی به نام فولیکول، به غده‌های سباسه متصل هستند. این غدد، نوعی چربی به نام «سبوم» ازطریق بازشدن یک فولیکول ترشح می‌کند و بدین ترتیب پوست را مرطوب می‌کنند و نیز در مراقبت از پوست مؤثر هستند.

با بسته‌شدن منافذ پوست به‌وسیله‌ی سلول‌های مرده‌، سبوم نمی‌تواند به سطح پوست برسد و چون جایی برای رفتن پیدا نمی‌کند، در غده‌ی سباسه جمع و تبدیل به جوش می‌شود. در شرایط بدتر، ترکیب سلول‌های مرده و سبوم با باکتری‌هایی که به‌طور طبیعی روی پوست رشد می‌کنند، اجازه‌ی ورود به فولیکول بسته و تجمع در آن را می‌دهد. این باکتری، «پروپیونی باکتریوم» نام دارد. وقتی این وضعیت پیش می‌آید، باکتری شروع به تولید آنزیم و مواد شیمیایی می‌کند و سلول‌های سفید خون را به سمت خود جذب می‌کند. در نتیجه موجب قرمزی پوست، تورم، حرارت و درد که به‌طور کل به آن التهاب می‌گویند، می‌شود.

درمان جوشهای زیر پوستی

علائم جوش های زیر پوستی

جوش های زیر پوستی اندازه ی بزرگتری نسبت به سایر جوش های صورت دارند و عمیقتر هستند؛ اما نمود بیشتری روی سطح پوست دارند. سایر مشخصات جوش های زیر پوستی عبارتند از:

  1. کیست بزرگ چرکی
  2. سر بزرگ و سفید
  3. ایجاد التهاب و سرخی در اطراف
  4. در صورت لمس حساس یا دردناک است.

دارودرمانی

برای درمان قطعی جوش های زیر پوستی باید به پزشک مراجعه کنید که با توجه به پوست شما داروهای مخصوص تجویز کرده و شما نیز به صورت مرتب 6 الی 8 هفته از آنها استفاده کنید.

ایزوترتینوئین

ایزوترتینوئین یا راکوتان یك داروی تجویز شده قدرتمند و مؤثرترین اقدام درمانی برای درمان جوش های زیر پوستی محسوب می شود. این ماده از یک فرم قدرتمند ویتامین A گرفته شده است که هر روز به شکل قرص تجویز می شود.

آنتی بیوتیک خوراکی

آنتی بیوتیک ها با کاهش باکتری ها و التهاباتی می توانند در ایجاد جوش های زیر پوستی مؤثر باشند؛ اما باید در نظر داشته باشید آنتی بیوتیک ها چربی اضافی پوست و سلول های مرده سطح پوست را رفع نمی کنند. اگر آنتی بیوتیک ها مؤثر نباشند پزشک احتمالاً توصیه می کند مصرف ایزوترتینوئین را شروع کنید.

رتینوئیدهای موضعی

رتینوئیدهای موضعی نیز از ویتامین A ساخته شده اند. با این حال قدرت ایزوترتینوئین ندارند و برای درمان جوش های زیر پوستی، فولیکول های مو را برای جلوگیری از ایجاد جوش از بین می برند و شما می توانید به طور روزمره و به صورت کرم، ژل و لوسیون از آن استفاده کنید. از رتینوئیدها گاهی اوقات همراه با آنتی بیوتیک های موضعی استفاده می شود تا مؤثرتر واقع شوند.

اسپیرونولاکتون

اسپیرونولاکتون یا آلداکتون یکی دیگر از توصیه های پزشکی برای درمان جوش های زیر پوستی است. برای درمان جوش های زیر پوستی این دارو میزان آندروژن اضافی را کنترل می کند.

کرم‌ها، ژل‌ها، ماسک و لوسیون‌ها

می‌توانید کرم‌ها، ژل‌ها و لوسیون‌های قوی تجویز شده توسط پزشک را امتحان کنید که داروهای ضدآکنه و ضدالتهاب حاوی رتینوئید رتین-A، آزوراک، آکزون، یا حاوی دیفرین هستند. این ژل‌ها، کرم‌ها و لوسیون‌ها قوی بوده و باید توسط پزشک تجویز شود.

آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی

یک روش درمان جوش زیرپوستی بر روی صورت و بدن، استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی تجویزشده توسط پزشک است. این داروها معمولاً باکتری‌های روی پوست را کنترل می‌کنند و التهاب را کاهش می‌دهند.

لیزرتراپی

در این روش با تابش اشعه لیزر بر سطح پوست، عارضه مورد نظر را بر طرف می کنند، به این شکل که با تابش لیزر تا عمق مشخصی از پوست، سبب تحریک کلاژن سازی و تحریک چندین برابری ساخت آن می شوند تا عارضه به سرعت ترمیم شود. لیزرها، نورهای قوی تک‌رنگی هستند که به یک بازه‌ی باریک طول موج، محدود می‌شوند. این نورهای تک‌رنگ روی پوست شما تابیده می‌شوند تا فیبروپلاست‌های پوست را تحریک کنند. این فیبروپلاست‌ها کلاژن و الاستین را که در اثر تشکیل جای جوش از بین رفته‌اند، بازسازی می‌کنند.

پاکسازی

پاکسازی پوست به مجموعه فعالیت هایی گفته میشود که در آنها تلاش میشود تا با حذف سلول های مرده از روی پوست، رفع اثرات آلودگی های هوا و محیط بر پوست و همچنین آبرسانی و تغذیه آن شادابی را در چهره فرد ایجاد کند. پاکسازی در واقع از سه مرحله تشکیل شده است که شامل اگزفولیشن (exfoliation) یا از بین بردن سلول های مرده روی پوست، آبرسانی و ماساژ و حذف چربی های اضافه به طوریکه به سلامت پوست آسیب وارد نکند می باشد. انجام هر یک از این مراحل و کارها با روش های مختلفی قابل انجام می باشد. لازم به ذکر است که هر یک از کارهایی که برای پاکسازی پوست انجام میشوند، با توجه به حساسیت های پوست که ممکن است به برخی از مواد داشته باشد، لذا بهتر است زیر نظر پزشک در این زمینه انجام شود.

مراحل انجام پاکسازی پوست

1. مرحله مشاوره

مرحله مشاوره به دلیل تشخیص مشکلات پوست ، نیاز سنجی و شناخت جنس پوست انجام می‌شود.

2. مرحله پاکسازی

این مرحله برای تمیز کردن پوست صورت از آلودگی‌ها و مواد آرایشی با استفاده از شوینده‌ها و پاک کننده‌ صورت مناسب جنس پوست انجام می‌شود.

3. مرحله استفاده از بخار گرم

این مرحله برای نرم شدن و باز شدن منافذ پوست جهت تخلیه بهتر جوش‌های زیرپوستی انجام می‌شود.

4. مرحله لایه برداری از پوست

در این مرحله با لایه بردارهای آنزیماتیک پوست لایه برداری شده و لایه نازکی از سطح اپیدرم که از سلول‌های مرده و شاخی تشکیل شده برداشته می‌شود.

 اينستاگرام کلينيک صدف

5. مرحله تخلیه جوش‌های زیرپوستی

برای تخلیه جوش‌های زیرپوستی از ابزار مخصوصی استفاده می‌شود که کمی دردناک است؛ اما اگر پاکسازی با روش میکرودرم ابریژن انجام شود نیازی به تخلیه جوش‌های زیرپوستی با ابزار نیست؛ زیرا خود دستگاه با ایجاد مکش، جوش‌های زیرپوستی را تخلیه و پوست را به خوبی پاکسازی می‌کند.

6. مرحله گذاشتن ماسک

در این مرحله بر حسب شرایط و نیاز پوست از یک ماسک مناسب استفاده شده و پس از 20 دقیقه ماسک برداشته شده و پوست تمیز می‌شود.

7. مرحله بخار سرد

در این مرحله اگر پاکسازی پوست با تکنیک دست انجام شده باشد، از بخار سرد استفاده می‌شود تا منافذ پوست بسته و جمع شود. در مرحله پایانی با یک مرطوب کننده‌ی مناسب پوست صورت مرطوب شده و بر حسب شرایط زمانی از ضد آفتاب استفاده می‌شود.

تزریق بوتاکس یکی از روشهای کم هزینه، موثر و بدون عارضه جوانسازی و رفع چین و چروک پوست است که با استفاده از مرغوب ترین مواد در کلینیک صدف اصفهان توسط متخصص پوست انجام می‌ شود. لطفا جهت هماهنگی با این مرکز و مراجعه حضوری جهت انجام اعمال جوانسازی پوست با شماره تلفن 32240827 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سابسیژن چیست و چگونه انجام میشود؟سابسیژن چیست و چگونه انجام میشود؟

سابسیژن یکی از روشهای درمان جای زخم و آکنه است . با انجام این کار، تولید کلاژن در منطقه مورد نظر چندین برابر افزایش یافته و جای زخم به مرور زمان بهبود ... ادامه مطلب

نحوه انجام اسکلروتراپی واریسنحوه انجام اسکلروتراپی واریس

اسکلروتراپی روش درمانی است که پزشک به تزریق دارو به درون رگ‌ های خون یا رگ‌ها لنفاوی می‌پردازد و با این کار موجب تحلیل رفتن رگ‌ های ناخواسته می‌ شود ... ادامه مطلب

مزایای گونه گذاری با تزریق ژلمزایای گونه گذاری با تزریق ژل

تزریق ژل جهت پرکردن گونه ها روشی است با عوارض زیاد ، زیرا بدن نسبت به ورود هر بافت خارجی واکنش نشان می دهد، تزریق ژل می تواند سبب عفونت، افتادگی صورت و بروز واکنش شود ... ادامه مطلب

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین