منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مو و ریزش مو / دلایل سفید شدن مو در سنین جوانی و راهکار درمان آن

دلایل سفید شدن مو در سنین جوانی و راهکار درمان آن

آنچه در این مطلب میخوانید

بدن انسان از میلیون‌ها کیسه کوچک یا فولیکول مو که پوست آن را می‌پوشاند تشکیل شده است. فولیکول‌ها سلول‌های رنگی حاوی ملانین هستند که وظیفه تولید رنگ مو را دارند. زمانى که به سنین میانسالى مى رسیم، فولیکول ها قدرت رنگ دهى خود را از دست داده و در نتیجه سفیدى تارهاى مو را مشاهده خواهیم کرد. اگرچه سفید شدن مو پدیده اى است که ما را یاد دوران پیرى مى اندازد؛ اما این رخداد مى تواند در هر سنى ظاهر شود. نوجوانان زیادى هستند که متوجه تارهاى سفید موى خود مى شوند و ممکن است این امر آنان را متعجب و ناراحت کند. عوامل تغذیه‌ای و هورمونی مانند استرس می‌تواند روی رنگ مو اثرگذار باشند؛ ولی با توجه به ژنتیک هر فرد، استعداد سفید شدن مو می‌تواند زودتر و یا در سنین بالاتر اتفاق بیفتد. اگر پدر و مادر شما در سنین جوانی موهایشان سفید شده است، این خصوصیت در شما هم ممکن است زودتر بروز پیدا کند. قابلیت رفع سفیدی موی سر یا پیشگیری از سفیدی موها بستگی به علت آن دارد. تاکنون هیچ درمان قطعی برای موهای سفید شده پیدا نشده است، در واقع باید گفت که هیچ روشی وجود ندارد که با استفاده از آن بتوان موهای سفید را سیاه کرد. ممکن است برخی روش‌ها به طور موقتی باعث تیره‌تر شدن موهای سفید شوند؛ اما نتایج این روش‌ها دائمی نیستند و با رشد مجدد موها همان موهای سفید رخ نشان می‌دهند. علاوه بر این روشی برای جلوگیری از سفید شدن موها نیز وجود ندارد. با استفاده از این روش‌ها می‌توان سفیدی موها را به تعویق انداخته و از بروز سفیدی زودرس جلوگیری کرد؛ اما نمی‌توان موها را برای همیشه تیره نگه داشت.

کلینیک صدف یکی از مراکز تخصصی پوست و مو در اصفهان است. شما می‌ توانید برای مشکلات و بیماری های پوست و موی خود، اعم از علل و درمان انواع ریزش مو به این مرکز مراجعه نموده و توسط متخصص پوست تحت درمان قرار گیرید. چهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 32240827-031 و 32214564-031 تماس حاصل فرمایید.

علت سفید شدن مو در نوجوانی

در رابطه با علت سفید شدن مو در جوانی و نوجوانی باید گفت که موارد مختلفی برای اشاره به این موضوع وجود دارد که این موارد عبارتند از:

ژنتیک و ارث

اگر شما در خانواده خود فردی دارید که در سن کم دچار موی سفید در جوانی شده است، باید بدانید که احتمالاً شما هم چنین تجربه‌ای خواهید داشت. البته این موضوع صد درصد نیست؛ اما به‌ دلیل ژنتیک و ارث امکان پیش آمدن آن وجود دارد. توجه داشته باشید که اگر موهای شما به این دلیل سفید شوند، درمان آن فایده‌ای نخواهد داشت؛ زیرا امکان تغییر ژنتیک درباره‌ی این موضوع تا به امروز وجود نداشته است.

اختلالات هورمونی

از دیگر دلایل موی سفید در جوانی می‌توان به اختلالات هورمونی اشاره کرد. برای مثال اگر غدد تیروئید یا هیپوفیز عملکرد درست و متعادل خود را از دست بدهند، احتمالاً باعث از بین رفتن رنگدانه‌های مو خواهند شد و شما در سن کم سفیدی مو را تجربه خواهید کرد.

دلایل سفید شدن مو

استرس

سومین علت سفید شدن مو در نوجوانی یا جوانی، استرس است. در واقع اگر فردی در معرض فشارهای عصبی، استرس‌های طولانی‌مدت و شوک‌های عصبی قرار گیرد، احتمالاً شاهد سفید شدن ناگهانی موهای خود خواهد بود. دلیل این موضوع این است که استرس و فشارهای عصبی، روی فولیکول‌ها و رنگدانه‌های مو تأثیر می‌گذارند و باعث می‌شوند که فعالیت طبیعی نداشته باشند. همچنین استرس روی خون‌رسانی به ریشه‌های مو نیز تأثیر منفی می‌گذارد که نتیجه این موضوع نیز سفیدی زودرس موها خواهد بود.

رژیم غذایی و سبک زندگی

یکی دیگر از دلایل موی سفید در نوجوانی، شیوه‌ی مراقبت شما از موها است. اگر از دسته افرادی هستید که موهای خود را با شامپوهای نامناسب و آب داغ می‌شویید، باید منتظر انواع آسیب‌ها باشید. همچنین مصرف غذاهای ناسالم، مانند فست فودها و غذاهای چرب نیز باعث می‌شود که موهای شما از منابع مغذی محروم شوند و به مرور رنگ‏دانه‌های طبیعی خود را از دست بدهند و سفید شوند.

مصرف برخی داروها

سفیدی مو عوارض مصرف برخی از داروها است و امکان دارد زمانی که شما این داروها را مصرف می‌کنید، دچار مشکل موی سفید در نوجوانی شوید. این سفیدی به‌احتمال‌زیاد پس از مصرف دارو متوقف می‌شود و از بین خواهد رفت. از جمله داروهایی که می‌توانند باعث موی سفید در جوانی شوند، باید به کلروکین، اترتینات، هالوپریدول، تریپارانول و فلوروبوتیروفنون اشاره کرد.

ابتلا به برخی بیماری ها

میزان سفیدی موها در افراد مبتلا به کم کاری تیروئید بیشتر از افراد عادی است که در زنان بیشتر از مردان رواج دارد. کمبود آهن موجب کم خونی می شود. این مسئله به همراه کمبود ویتامین B12، به سفید شدن سریعتر موها می انجامد. بیماری عروق کرونر نیز یکی از عوامل مؤثر در سفیدی زودرس موها است. افراد مبتلا به این بیماری میزان موی سفید بیشتری نسبت به دیگران دارند.

شوینده های نامناسب

در برخی موارد استفاده از شامپو های نامناسب باعث سفیدی زودرس موها می شود.

پیشگیری از سفیدی مو در نوجوانی

استرس در کنار ریزش مو و پیری پوست در سفید شدن موها هم نقش زیادی دارد.

بعضی پژوهش ها نشان می دهند احتمال دارد مصرف زیاد قهوه هم با سفید شدن زودهنگام موها در ارتباط باشد، بنابراین اگر در طول روز مقدار زیادی نوشیدنی های کافئین دار می نوشید، بهتر است میزان مصرف آنها را کاهش دهید.

سیگار کشیدن یکی از بدترین انتخاب‌های ناسالم برای سبک زندگی است. سیگار کشیدن مراحل پیری را برای همه بدن ازجمله موهایتان سریعتر می‌کند، بنابراین اولین کاری که برای کند کردن سفید شدن موهایتان انجام می‌دهید، ترک سیگار باشد. به جز سیگار دیگر مواد مخدر هم می‌توانند خطرناک باشند.

یک تغذیه و برنامه غذایی سالم و مملو از ویتامین‌های گروه B به خصوص B۱۲ از سفید شدن مو‌ها پیشگیری می‌کند. همینطور مصرف شیر و لبنیات و تخم مرغ نیز از سفید شدن مو‌ها پیشگیری می‌کند. کمبود ویتامین‌های گروه b می‌تواند سبب سفید شدن زودهنگام مو‌ها شود. باید غذا‌هایی مملو از این ویتامین‌ها مانند نان‌های غلات کامل، موز، تخم‌مرغ، لبنیات، مرغ، گوشت و سبزیجات برگ سبز استفاده کنید.

داشتن خواب کافی نه تنها به سلامت عمومی بدن شما کمک می کند، بلکه موهایتان را از سفید و خاکستری شدن دور نگه می دارد. وقتی به اندازه کافی می خوابید و در شبانه روز حداقل ۷ یا ۸ ساعت خواب پیوسته دارید، استرس شما در طول روز کاهش پیدا می کند و بدین ترتیب موهای سفید دیرتر ظاهر می شوند.

اينستاگرام کلينيک صدف

رنگ موهای شیمیایی و محصولات مو حتی شامپوها، می توانند در ایجاد مو جوگندمی و سفید شدن زودرس مو نقش داشته باشند. بسیاری از این محصولات حاوی مواد مضر هستند که ملانین را کاهش می دهد. پراکسید هیدروژن که در بسیاری از رنگ موها وجود دارد، یکی از این مواد شیمیایی مضر است.

کنترل استرس و رسیدگی به کارها در زمان معین را یاد بگیرید.

برای جلوگیری از سفید ی مو از شامپوهای ملایم و ارگانیک استفاده کنید. مواد شیمیایی در شامپو و نرم‌کننده‌ها علاوه بر تأثیر روی رنگ‌دانه‌ها باعث ریزش مو نیز می‌شوند.

بعضی مواقع خشکی مو باعث سفید شدن موها می‌شود؛ زیرا رطوبت مو از بین می‌رود. برای رفع سفیدی موی سر موهایتان را به‌طور منظم چرب کنید تا بهبود وضعیت مو را به‌طور واضح ببینید. از استفاده از روغن‌های معطر اجتناب کنید. روغن‌های حاوی عطر معمولاً دارای مواد شیمیایی قوی هستند. هر چه روغن طبیعی‌تر باشد نتایج بهتر و عوارض جانبی مانند سفیدی مو کمتر است.

کلینیک تخصصی پوست صدف در اصفهان ، آماده ارائه خدمات جوانسازی پوست و رفع شلی و افتادگی پوست به شما مراجعین محترم می‌ باشد. در این مرکز انواع روشهای نوین جوانسازی، اعم از لیزرها و متدهای مختلف، به کار گرفته می‌ شود؛ تا پوستی شاداب و با طراوت را به شما هدیه نماید. لطفاً جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 32240827-031 و 32214564-031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :آزیتا نظری [ 1402-11-24 ]
سلام وقتتون بخیر پسر من ۱۳ سالشه چند تار موی سفید تو موهاش دیدم خیلی نگرانم میشه راحل بدید ممنون

بهنام مسعودی [ 1402-11-07 ]
سلام پسر من چهارده ساله شه موهای سرش یکی یکی داره سفید میشه چکار کنم؟

امیر حسین ذاکری [ 1402-10-23 ]
سلام پسر 17ساله هستم موهام دارن سفید می شوند راه حل دارین

حمید بابایی [ 1402-10-19 ]
سلام پسر من 14سالشه موهاش خیلی سفید شده چیکار کنم بچه خیلی ناراحته

بهمدی [ 1402-09-19 ]
سلام پسرم ۱۳ساله هست تازگیاشاهدتعدادزیادی ازسفیدشدن موهای پسرم هستم .آیا راه حلی ،دارویی ،...میتوانیدپیشنهادکنیدکه حداقل مانع سفیدشدن موهابشه

ابوالفضل حسین ابادی [ 1402-09-03 ]
سلام من پسر 15 ساله هستم و 3 تار سفید دارم .من برای درسم خیلی استرس و فشار عصبی دارم .باید چه کار کنم

شهربانو اکبرنیا [ 1402-08-15 ]
سلام دخترم ۱۶ سالشه چند تار موهاش در حال سفید شدنه استرس درس و دا ره لطفا کمکم کنید

امیر حافظ دهقان [ 1402-08-14 ]
سلام پسر ما 13ساله هستش بشدت داره موهاش از مغز سرش سفید میشه و موهای مشکیش هم بی رنگ شده چه باید بکنم رله درمانی داره

آیدا [ 1402-08-12 ]
سلام پسر من ۱۵ سالشه موهاش داره سفید میشه تقریبا ۱۰ یا ۱۵ تا تار سفید داره. البته پدرش هم میگه در سن نوجوانی موهاش شروع به سفید شدن کرده. خواستم ببینم شامپو یا لوسیون یا قرصی هست که مانع سفید شدن موهاش بشه

ناشناس [ 1402-01-03 ]
سلام خسته نباشید ببخشید من ۱۶ سالمه و یک عدد موی سفید در سرم دیدم دچار ریزش مو هم هستم خواستم بدونم دلیلش چی هست

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت و درمان شلی و افتادگی پوستعلت و درمان شلی و افتادگی پوست

راهها و متدهای بسیار متنوعی برای درمان مشکل شلی و افتادگی پوست ابداع و کشف شده است که در ادامه بدان میپردازیم. ... ادامه مطلب

اسکلروتراپی رگ های واریس چگونه است؟اسکلروتراپی رگ های واریس چگونه است؟

اسکلروتراپی یک عمل جراحی تهاجمی محسوب نمی‌ شود و تنها به چندین تزریق نیاز دارد. اسکلروتراپی از محلولی تحریک کننده به نام اسکلروزانت استفاده می‌ کند ... ادامه مطلب

روش های پیوند ابروروش های پیوند ابرو

یکی از حوزه‌هایی که پیوند زدن بیشتر مورد استفاده قرار می‌ گیرد حوزه زیبایی بوده است از انواع پیوند‌ ها در زیبایی می‌ توان به پیوند ابرو اشاره کرد. ... ادامه مطلب

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین