منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564

راه های جوانسازی پوست

آنچه در این مطلب میخوانید

پیری پوست و نشانه‌ های آن

بالا رفتن سن باعث تخریب اجزای شکل دهنده به پوست می‌ شود. پروتئین‌های کلاژن و الاستین از جمله‌ ی این اجزا هستند که بر زیبایی و جوانی پوست تاثیر بسیار دارند. سیگار کشیدن، ورزش نکردن، آلودگی هوا، قرار گرفتن در معرض اشعه‌ های مضر نور خورشید و تغذیه نامناسب در کنار بالا رفتن سن، باعث تخریب و تحلیل رفتن پوست می‌شوند. به مرور زمان لایه‌ی سطحی پوست نازک و بافت پیوندی آن ضعیف می‌شود.

اینستاگرام صدف کلینیک

برای این که علایم پیری پوست را بهتر متوجه شوید، باید لایه‌های پوست و بافت‌های مجاور آن را بشناسید. خود پوست از سه لایه تشکیل شده که شامل روپوست (اپی درم)، درم و زیرپوست (هیپودرم) است. روپوست بخشی است که با چشم می‌بینیم. لایه‌ی میانی شامل سلول‌های تولید کننده‌ی روپوست و برخی از گیرنده‌های حسی است. زیر پوست یا هیپودرم هم از بافت پیوندی یا همبند و بافت چربی تشکیل شده است. هیپودرم، پوست را به لایه‌ی عضلانی زیرین متصل می‌کند. عضلات هم روی استخوان‌ها قرار گرفته‌اند.

افزایش سن روی تمامی لایه‌های پوست و بافت‌ها مجاور تاثیر می‌گذارد. در واقع پیر پوستی با ۴ علامت اصلی شناخته می‌شود که در روش‌های جوانسازی پوست به دنبال راهی برای درمان آن‌ها هستیم. برویم نگاهی به علایم پیری پوست بیندازیم:

۱) چین و چروک

خطوط پوستی از اولین نشانه‌های افزایش سن است. این‌ها از سن ۲۵ سالگی به تدریج روی پوست ظاهر می‌شوند و به مرور زمان عمیق‌تر شده و تبدیل به چین و چروک پوست می‌ گردند. خطوط پوستی ناشی از حرکت عضلات صورت هستند. در سنین جوانی تنها زمانی که می‌خندید، اخم می‌کنید یا مشغول صحبت هستید، این خطوط نمایان می‌شوند؛ اما وقتی خطوط پوستی تبدیل به چین و چروک شوند، بدون حرکت عضلات صورت هم روی پوست دیده می‌شوند. اصطلاحاً می‌گویند خطوط متحرک به چین و چروک‌های ثابت تبدیل می‌شوند.

شایع‌ ترین محل‌های چین و چروک:

خط افقی پیشانی
خط اخم (بین ابروها به صورت عمودی)
خطوط شعاعی دور چشم و خطوط پنجه کلاغی
خط خنده (کناره‌های بینی تا بالای لب)
خطوط شعاعی دور لب

روش‌ های جوانسازی پوست در اثر چین و چروک :

تزریق بوتاکس
لیزر درمانی
تزریق فیلر یا تزریق ژل
هایفوتراپی
لیزر اندولیفت
تزریق چربی
کربوکسی تراپی

۲) کاهش حجم

با افزایش سن، چند اتفاق مهم برای پوست و لایه‌های زیرین می‌افتد. پروتئین‌های کلاژن و الاستین پوست کاهش می‌یابند و پوست ما شل می‌شود. چربی زیر پوست در نواحی گونه، گیج‌گاه، چانه، بینی و چشم‌ها تحلیل می‌رود و صورت ظاهر اسکلتی پیدا می‌کند. استخوان‌های صورت به ویژه در اطراف دهان و چانه تحلیل می‌روند. البته این موارد در سنین بالای ۵۰-۶۰ سالگی خودشان را نشان می‌دهند؛ ولی رو‌ش‌های جوانسازی پوست وقتی موثرند که در سنین پایین‌تر انجام شوند تا ظهور این علایم را به تاخیر بیندازند. کاهش حجم می‌تواند باعث افتادگی و چین و چروک شده و شادابی صورت شما را به شکل چشمگیری کاهش دهد.

شایع‌ ترین محل‌های کاهش حجم:

زیر چشم
گونه‌ ها
زوایای فک و چانه
اطراف لب و بینی

۳) از دست رفتن خاصیت کشسانی

بخش‌های عمقی پوست از چند جز اصلی تشکیل شده که قوام و شادابی پوست را ایجاد می‌کنند. اول از همه باید به رشته‌های پروتئین کلاژن اشاره کنیم که اسکلت اصلی بافت پیوندی زیر پوست را می‌سازد. هیالورونیک اسید جز دوم است که همچون سیمان بین بافتی عمل کرده و فضای بین رشته‌های کلاژن را پر می‌کند. در نهایت رشته‌های پروتئین الاستین، باعث خاصیت کشسانی یا الاستیسته پوست می‌شوند.

در پیری پوست، هم شاهد افتادن پوست هستیم، هم از دست رفتن خاصیت کشانی. افتادگی به دلیل کاهش حجم اتفاق می‌افتد که ناشی از تحلیل رفتن چربی زیر پوست، کاهش حجم هیالورونیک اسید و تخریب استخوان‌ها است. تحلیل رفتن قوام پوست و از دست رفتن خاصیت کشسانی آن، ناشی از فرسودگی و تخریب رشته‌های کلاژن و الاستین است. به این ترتیب استحکام و کشش پوست کاهش می‌یابد. تغییراتی مانند خشک‌ و سفت شدن لایه‌های سطحی پوست هم مزید بر علت می‌شوند تا پوست حالت شکنندگی پیدا کند.

شایع‌ ترین محل‌ های کاهش خاصیت کشسانی:

دور لب
کناره‌های فک
زیر چشم
پیشانی

روش‌های جوانسازی:

لیزر اندولیفت
هایفوتراپی
میکرونیدلینگ
آر اف فرکشنال ( اسکارلت)
CO2 فرکشنال
اربیوم فرکشنال
پلاسماجت تراپی

۴) تغییر در لایه‌های پوست

پوست ما از سه لایه تشکیل شده است. لایه‌ی سطحی اپی‌درم یا روپوست نام دارد. این لایه از چند لایه‌ی سلول تشکیل شده و به مرور زمان خشک، زمخت و نسبت به اشعه‌ی مضر آفتاب (فرابنفش) حساس‌تر می‌شود. ایجاد لکه‌ های پوستی و خال‌ ها از جمله تغییراتی است که در این لایه مشاهده می‌شود.

لایه میانی یا درم از سلول‌ های سازنده پوست، غدد چربی و عرق و بافت پیوندی (شامل رشته‌های کلاژن، رشته‌های الاستین و هیالورونیک اسید) تشکیل شده است. همانطور که گفتیم میزان اجزای ساختمانی بافت پیوندی در فرآیند پیری پوست کاهش می‌یابد. لایه‌ی میانی علاوه بر در شکل دادن به پوست و حفظ قوام آن نقش، وظیفه‌ی حفظ آب پوست را نیز برعهده دارد. به همین دلیل با تحلیل رفتن این لایه، پوست خشک و کم‌طراوت می‌شود.

لایه‌ ی زیرین، زیرپوست یا هیپودرم نام دارد که حاوی بافت پیوند و بالشتک‌ها یا پدهای چربی است. با افزایش سن، تعداد سلول‌ها، ضخامت هیپودرم و حجم بالشتک‌های چربی کم می‌شود. این وقایع منجر به کاهش حجم پوست و ظاهر شدن چین و چروک‌ها می‌گردد.

بهترین و جدیدترین روش های جوانسازی پوست در اصفهان

چه زمانی باید برای جوانسازی پوست اقدام کنید؟

بهترین زمان برای دریافت درمان‌های جوانسازی پوست به شرایط شما بستگی دارد. این که چه زمانی علائم پیری برایتان آزاردهنده یا نگران کننده می‌شود و چقدر از پوست خود محافظت کرده‌اید، از جمله عوامل موثر بر زمان جوانسازی هستند. استفاده از کرم‌های مرطوب کننده و ضد آفتاب، شستن پوست و تمیز نگه‌داشتن آن مهم‌ترین مراقبت‌های پوستی هستند که می‌توانند در کاهش سرعت پیری پوست موثر باشند.

برخی از متقاضیان جوانسازی پوست، از اوایل ۳۰ سالگی دچار علائم اولیه پیر پوستی مانند چین و چروک‌های ظریف می‌شوند. افتادگی و لکه‌ های پوستی هم ممکن است در این سنین مشاهده شود. درمان‌های لیزری، لایه برداری و هایفوتراپی از جمله روش‌های کم‌تهاجمی و موثری هستند که می‌توانند باعث بهبود ساختار پوستی و جلوگیری از پیری شوند.

دهه‌ی چهارم زندگی زمانی است باید بیشتر مراقب پوست خود باشید. بدن خانم‌ها با نزدیک شدن به سنین یائسگی دچار تغییرات هورمونی می‌شود که تاثیر فراوانی روی صورت دارند. نمایان شدن پیری اطراف چشم و دهان، خشکی و لکه‌های پوستی از جمله مواردی هستند که در سنین بالای ۴۰ سالگی رخ می‌دهند. در این سنین هم روش‌های کم‌تهاجمی‌تر مثل هایفوتراپی، لیزر درمانی، تزریق ژل یا تزریق بوتاکس توصیه می‌شود.

روش‌ های جوان سازی پوست

روش‌های جوان سازی پوست را می‌ توان در سه دسته‌ی کلی قرار داد:

روش‌های تهاجمی شامل جراحی‌های پلاستیک و زیبایی مثل کشیدن پوست
روش‌های کم‌تهاجمی شامل هایفوتراپی، اندولیفت و روش‌های تزریقی مانند تزریق بوتاکس ، تزریق چربی و تزریق ژل
روش‌های غیرتهاجمی شامل مراقبت‌های کلی پوست مثل کرم‌های ضد چروک و درمان‌های خانگی برای جوانسازی پوست

روش‌های تهاجمی معمولاً هزینه‌های گزاف، نیاز به بستری شدن، دوره‌ ی نقاهت طولانی و عوارض و خطرات بسیاری دارند؛ اما می‌توان گفت که ماندگارترین نتایج را دارند. روش‌های غیرتهاجمی کم‌خطرترین و ساده‌ترین روش‌ها هستند؛ اما تاثیر چندانی روی پوست نمی‌گذارند. روش‌های جوانسازی کم‌تهاجمی، عوارض و خطرات بسیار محدودی دارند، از روش‌های تهاجمی ارزان‌تر هستند و اثرات چشمگیری روی پوست می‌گذارند.

به طور کلی تا زمانی که بتوان از روش‌های کم‌تهاجمی یا بدون تهاجم برای جوانسازی استفاده کرد، راه‌هایی مانند جراحی لیفت صورت یا کشیدن پوست توصیه نمی‌شود. چرا که خطرات و عوارض روش‌های تهاجمی بیشتر است. پس قبل از اقدام برای جراحی یا روش‌های جوانسازی تهاجمی، روش‌های کم‌تهاجمی را امتحان کنید.

در کلینیک تخصصی صدف اصفهان همواره تلاش کردیم تا بهترین و به‌روزترین روش‌های درمانی را برای مراجعین عزیز تدارک ببینیم. با توجه به این که بیشترین توجه علم پزشکی امروزی به سمت روش‌ های کم‌ تهاجمی جوانسازی پوست است، سعی کردیم تا خدمات متنوعی در این حوزه به مراجعین خود ارائه کنیم.

کلینیک صدف در اصفهان با کادر پزشکی متخصص و مجرب به همراه جدیدترین تجهیزات زیبایی، آماده ارائه خدمات در زمینه مزوتراپی مو ، به مراجعه کنندگان گرامی می‌باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :میرزا پور [ 1402-07-30 ]
با چند جلسه هایفوتراپی یا آر اف فرکشنال پوست صورت واقعا جوان و سرحال میشه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ترمیم تزریق چربیترمیم تزریق چربی

در روش تزریق چربی (عمل تزریق چربی) از چربی فرآوری شده از بدن خود فرد استفاده می‌ شود تا مجدداً فرم مطلوب و حجم مناسبی را به چهره بازگرداند ... ادامه مطلب

عوارض کاهش وزن و لاغری مفرط برای پوستعوارض کاهش وزن و لاغری مفرط برای پوست

کاهش وزن سریع می تواند منجر به عوارض جدی سلامتی شود. روند کاهش طبیعی وزن، بین نیم تا یک کیلو در هر هفته و در یک ماه 4 ـ 2 کیلو است . ... ادامه مطلب

کاربرد و مزایای لیزر فرکشنال برای پوست چیست؟کاربرد و مزایای لیزر فرکشنال برای پوست چیست؟

جوانسازی پوست با CO2 فرکشنال روش درمانی زیبایی می‌ باشد که شما را چندین سال جوان‌ تر کند و به میزان قابل‌ توجهی چین‌ و چروک‌ هایتان را بهبود بخشد. ... ادامه مطلب

کلینیک پوست صدف

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین