منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مراقبت های پوستی / عوارض کاهش وزن و لاغری مفرط برای پوست

عوارض کاهش وزن و لاغری مفرط برای پوست

آنچه در این مطلب میخوانید

در صورت داشتن اضافه وزن، کاهش وزن می تواند مفید باشد. با این حال، مهم است که این کار را با سرعت معقول انجام دهید؛ زیرا کاهش سریع وزن می تواند منجر به عوارض جدی سلامتی شود. روند کاهش طبیعی وزن، بین نیم تا یک کیلو در هر هفته و در یک ماه 4 ـ 2 کیلو است؛ زیرا این مقدار کاهش وزن به سلامت بدن لطمه ای وارد نمی کند. کاهش بیش از این مقدار انرژی در روز موجب افزایش سرعت کاهش وزن و مشکلات و عوارضی که در بالا آورده ایم می شود. برخی افراد با استفاده از رژیم های غیر عادی و تمرینات ورزشی شدید سعی بر کاهش وزن سریع دارند. پوست از پروتئین های کلاژن و الاستین تشکیل شده است. کلاژن تقریباً 80 درصد از ساختار پوست را تشکیل می دهد و به آن استحکام می بخشد. الاستین به پوست خاصیت ارتجاعی می دهد و به سفت ماندن آن کمک می کند. با این حال، زمانی که رویدادهای خاصی مانند افزایش سن و کاهش وزن چشمگیر رخ می دهد، پوست ممکن است نتواند شکل قبلی خود را حفظ کند. یکی از معضلات افرادی که در حال کاهش وزن هستند اختلالات پوست می باشد. با از بین رفتن بافت چربی از زیر پوست صورت، افتادگی پوست شروع و باعث نگرانی فرد می شود. در ادامه عوارض کاهش وزن و لاغری مفرط برای پوست بیان میگردد.

همشهریان گرامی ! برای دستیابی به بهترین نتایج درمان بیماریهای پوستی ، حتما به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید. زیرا با بکارگیری نادرست و غیر اصولی این روشها توسط افراد غیر متخصص، نه تنها مشکلات کاهش پیدا نمی‌ کند؛ بلکه ممکن است دچار عوارضی شوید که به سادگی رفع نشوند.

مشکلات پوستی ناشی از کاهش و افزایش وزن

برای تعداد زیادی از افرادی که اضافه وزن دارند، با گذشت زمان، اگر مشکل اضافه وزن به سرعت برطرف نشود، کلاژن و الیاف الاستین می توانند آسیب ببینند و مانند گذشته عمل نکنند. به همین دلیل است که وقتی یک فرد وزن زیادی را از دست می دهد، با یک دسته پوست اضافی و افتاده در بدنش روبرو می شود. به طور کلی، هر چه فرد وزن بیشتری از دست بدهد، پوست اضافی بیشتری خواهد داشت.

کاهش و افزایش وزن ممکن است، به دلیل عوامل متعددی باعث مشکلات پوستی شود. تغییرات در هورمون ها ممکن است باعث آکانتوز نیگریکانس شود که نواحی تیره و مخملی در گردن و چین های بدن مانند زیربغل و کشاله ران رخ می دهد، در حالی که کشش پوست ممکن است منجر به ترک های پوستی ( استریا ) شود. افزایش فشار روی پا ممکن است باعث تورم پا، پارگی مویرگ های سطحی (کاپیلاریت)، واریس، درماتیت های استازی و حتی زخم شود. رطوبت حفظ شده در چین‌های بدن باعث رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌شود که منجر به بثورات پوستی و انواع عفونت‌ها مانند اینترتریگو می‌شود. در نهایت، در پا ممکن است به دلیل افزایش وزن، میخچه و پینه ایجاد شود. بسیاری از این مشکلات پوستی با یک رژیم غذایی سالم و کاهش وزن متعاقب آن برطرف می شود، اما علائمی هم بعد از کاهش وزن ایجاد می شود که بهبود آن نیازمند درمانهای طولانی تری است مانند افتادگی و شلی پوست یکی از عوارضی است که می تواند در نتیجه کاهش وزن رخ دهد. اگر مقدار قابل توجهی از وزن خود را از دست بدهید، احتمالاً متوجه علائم کشش پوستی و پوست اضافه در ناحیه شکم و ران ها خواهید شد.

عوارض کاهش وزن و لاغری مفرط برای پوست

افتادگی و شل شدن پوست بعد از لاغری

پوست عضوی منعطف است و توانایی انبساط و انقباض دارد. هنگام افزایش وزن، پوست کش می‌آید که فضایی برای رشد ایجاد شود. زمانی که پوست مقدار چشمگیری کشیده‌ شده‌ باشد و مدتی طولانی به همان شکل باقی بماند، فیبرهای کلاژن و الاستین آسیب می‌بینند و در نتیجه مقداری از خاصیت جمع‌شوندگی خود را از دست می‌دهند؛ بنابراین وقتی وزن زیادی از دست می‌دهید، ممکن است پوست اضافی از بدن آویزان شود. به‌طور کلی هرچه کاهش وزن بیشتر باشد، شل شدن پوست هم بیشتر خواهد بود.

عوامل تأ ثیرگذار بر شل شدن پوست بعد از لاغری

پس از کاهش وزن، عوامل متعددی باعث شل شدن پوست می‌شوند که برخی از آنها عبارت‌اند از:

  1. زمان: به‌طور کلی هرچه مدت طولانی‌تری اضافه وزن داشته باشید، پوست به‌علت ازدست‌دادن الاستین و کلاژن شل‌تر می‌شود.
  2. مقدار کاهش وزن: هرچه کاهش وزن بیشتر باشد، پوست بیشتر مستعد شل‌شدن است.
  3. سن: پوست‌های مسن‌تر در مقایسه با پوست‌های جوان‌تر کلاژن کمتری دارند و بعد از کاهش وزن، بیشتر شل خواهند شد.
  4. ژنتیک: ژن‌ها می‌توانند بر نحوه واکنش پوست شما به افزایش و کاهش وزن تأثیر بگذارند.
  5. قرارگیری در معرض نور خورشید: طبق تحقیقات انجام‌شده، قرارگرفتن در معرض آفتاب شدید باعث کاهش تولید کلاژن و الاستین پوست و در نهایت شل‌شدن پوست می‌شود.
  6. سیگارکشیدن: سیگارکشیدن منجر به کاهش تولید کلاژن و آسیب به کلاژن موجود می‌شود، در نتیجه پوست افتادگی پیدا می‌کند.

روش های درمان افتادگی پوست پس از کاهش وزن

افتادگی و شل شدن پوست پس از کاهش وزن می‎تواند تأثیر بسیاری در کاهش زیبایی ظاهری فرد داشته باشد؛ اما لازم است بدانید امروزه روش‎های بسیاری جهت درمان این مشکل وجود دارد که برخی از آنها‎ خانگی و برخی دیگر پزشکی است. درمان خانگی پوست می‎تواند در برخی موارد بی‌تأثیر باشد و یا سبب بروز آلرژِی گردد بنابراین پیش از انجام لازم است با پزشک معالج خود مشورت نمایید. انواع روش‎های درمان افتادگی پوست پس از لاغری عبارت است از:

اينستاگرام کلينيک صدف

روشهای مقابله با عوارض لاغری کاهش وزن سریع

انتخاب بهترین راه کاهش وزن می تواند اولین و اصولی‌ترین تصمیم برای لاغری باشد. کاهش وزن سالم و پایدار شامل بسیاری از فاکتورها است. ازجمله پیروی از اصول تغذیه سالم، خواب مناسب، انتخاب بهترین زمان غذا خوردن، افزایش فعالیت بدنی، کاهش استرس و تمرکز بر سلامت ذهنی.

  1. پروتئین بیشتری بخورید: یک رژیم غذایی با پروتئین بالا می‌تواند به تقویت متابولیسم بدن کمک کند، شما را برای مدت بیشتری سیر نگه داشته و توده عضلانی را حفظ کند.
  2. مصرف قند و مواد نشاسته‌ای را کاهش دهید: تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که از رژیم کم کربوهیدرات پیروی می‌کنند، وزن بیشتری کاهش می‌دهند. کاهش قند و مواد نشاسته‌ای به شما کمک می‌کند تا میزان کربوهیدرات را کاهش دهید.
  3. به آرامی بخورید: جویدن کامل غذا می‌تواند به شما کمک کند تا مدت بیشتری احساس سیری کرده و غذای کمتری بخورید.
  4. چای سبز یا چای اولانگ بنوشید: تحقیقات نشان داده است که نوشیدن چای سبز ممکن است متابولیسم شما را ۴ تا ۵ درصد تقویت کند و چربی سوزی را تا ۱۷ درصد افزایش دهد. این در حالی است که چای سبز خواص فراوانی نیز دارد.
  5. استراحت کافی داشته باشید: کمبود خواب ممکن است باعث افزایش سطح گرلین، هورمون گرسنگی شود و سطح لپتین، هورمون سیری را کاهش دهد. این بدان معنا است که کم خوابی میتواند شما را گرسنه کند و کاهش وزن را دشوار کند.
  6. تمرین مقاومتی را امتحان کنید: تمرین مقاومتی یا وزنه برداری می‌تواند به مقابله با از دست دادن عضلات و افت متابولیسم کمک کند که ممکن است با کاهش وزن اتفاق بیفتد.
  7. به آرامی وزن کم کنید: اگر می‌خواهید وزن خود را کاهش دهید و آن را نگه دارید، سعی کنید آن را با سرعت آهسته اما ثابت کاهش دهید.

تزریق ژل از جمله خدماتی است که توسط متخصص پوست در کلینیک صدف اصفهان با بهترین نتایج قابل انجام می‌ باشد. اگر مایل به تزریق فیلر در این مرکز هستید؛ می‌ توانید با با شماره های 32240827-031 و 32214564-031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
برای جوانسازی زیر چشم مزونیدلینگ مناسب است یا مزوتراپیبرای جوانسازی زیر چشم مزونیدلینگ مناسب است یا مزوتراپی

نقص زیبایی در اطراف چشم نه تنها با افزایش سن، بلکه در همه سنین ظاهر می شود. مزونیدلینگ و مزوتراپی روشی مؤثر برای جوانسازی زیر چشم است. ... ادامه مطلب

آیا بیماری لیکن پلان خطرناک است؟آیا بیماری لیکن پلان خطرناک است؟

لیكن پلان بیماری است كه به طور شایع به صورت ضایعات كوچك برجسته بر روی پوست، مچ دست، پاها و دیگر نواحی بدن بروز می كند، این ضایعات در صورت درمان نشدن ... ادامه مطلب

اسکلروتراپی برای درمان عروق واریسی صورتاسکلروتراپی برای درمان عروق واریسی صورت

رگ‌ های واریسی و رگ ‌های عنکبوتی روی صورت، رگ‌ های خونی متسع یا بزرگ ‌شده ی هستند که درست در زیر سطح پوست ایجاد می شوند، در نتیجه رگ‌ ها حالت تار مان ... ادامه مطلب

کلینیک پوست صدف

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین