منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ضایعات پوستی / کاربرد نمونه برداری از ضایعات پوستی

کاربرد نمونه برداری از ضایعات پوستی

پوست بزرگترین اندام بدن و به‌عنوان پوشش خارجی آن عمل می‌کند که نقش مهمی در تنظیم دمای بدن و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد یا اتلاف گرما ایفا می‌کند و به عنوان اولین سد دفاعی بدن در جلوگیری از ورود عوامل خارجی به داخل آن عمل می کند. بیوپسی یا نمونه‌برداری از پوست، به معنی مشاهده و بررسی میکروسکوپی سلول‌های پوست از نظر وضعیت بیماری و آسیب‌های ناشی از آن می‌باشد.

آنچه در این مطلب میخوانید

بیوپسی پوست به معنی برداشت یک نمونه از سطح بافت است. این روش جزء روش های تشخیصی دسته بندی میشود و به کمک آن شخص آزمایشگر مقداری از بافت بدن را از بدن جدا کرده و برای تعیین اجزای آن نمونه را به آزمایشگاه بافت شناسی می فرستد. در بخش بافت شناسی یا پاتولوژی بیمارستان متخصص پاتولوژی بافت های نمونه برداری شده توسط آزمایشگر را زیر میکروسکوپ قرار داده و با کسب اطمینان از بیماری های احتمالی که در بافت وجود دارد گزارش نهایی را برای پزشک معالج ارسال می کند.

تفسیر نمونه‌های پوستی می‌تواند پیچیده باشد؛ زیرا بسیاری از انواع مختلف التهاب‌های پوستی از روند الگوی التهابی مشترک پیروی می‌کنند، لذا تفسیر و تشخیص نهایی نیازمند بررسی‌های بالینی توسط پزشک متخصص می‌باشد.

کاربرد نمونه برداری یا بیوپسی

بیوپسی پوست برای تشخیص و یا رد بیماری و یا وضعیت پوست انجام می شود. همچنین این روش برای حذف ضایعات پوستی نیز انجام می گیرد. بیوپسی پوست ممکن است برای تشخیص و یا کمک به درمان بیماری و وضعیت های پوستی زیر لازم باشد:

انواع بیوپسی پوست

۱- بيوپسي تراشيدني

متداول ترین روش بیوپسی پوست، بيوپسي تراشيدني است. این روش که خیلی سریع و آسان انجام می شود، مراقبت از زخم حاصل را به طرز چشمگیری کم و ساده میکند، همچنین هزينه ی این نوع نمونه برداری کمتر و اثربخشی آن بیشتر است. زمانی که با ضايعات اپيدرمي که به درم گسترش ندارند، روبرو هستید میتوانید از بيوپسي تراشيدني سطحي استفاده کنید. از جمله مواردی که با این روش مورد مطالعه قرار می گیرند می توان به زگيل‌ها، پاپيلوم‌ها، منگوله‌هاي پوستي (skin tagss، کارسينوم‌هاي سطحي هستند که از سلول بازال يا سنگفرشي، و کراتوزهاي سبورييک يا اکتينيک ساخته شده اند) اشاره کرد. در اين روش پزشک يک نمونه سطحی و نازک شامل بخش اپيدرم و درم فوقاني (با ضخامت کمتر از يک ميلي‌متر) را از روی سطح پوست بیمار جدا می کند.

۲- بيوپسي سوسريزاسيون

در بيوپسي سوسريزاسيون يک لایه ضخيم از بافت پوست به وسيله يک تيغه برداشته مي‌شود. در این روش نمونه‌اي را برای بیوپسی پوست برمیدارند که حداقل تا وسط درم و گاهي تا چربي زيرجلد را در خود داشته باشد (عمق ۴-۱۱ ميلي‌متر). این نوع از بیوپسی پوست جزء انواع برداشت کامل بیوپسی محسوب مي‌شود. اين نوع بيوپسي‌ در بيماراني به کار گرفته میشود که ضايعات پيگمانته وسيع‌ دارند و يا اینکه برداشت ضايعات آنها به وسيله بيوپسي اليپتيکال به دليل مسائل زيبايي يا موقعيت آناتوميک ضایعه، دشوار است.

کاربرد نمونه برداری از ضایعات پوستی

۳- بيوپسي پانچ

در بيوپسي پانچ، يک ابزار پانچ مانند با تيغه حلقوي روی پوست قرار می گیرد که تا سطح چربي زيرجلد وارد پوست مي‌شود و يک نمونه استوانه‌اي از پوست را میتوان با این روش از پوست جدا کرد. بيوپسي پانچ متناسب با اندازه ضايعه و نوع بافت مورد نياز براي برداشت، مي‌تواند به صورت برداشت ناقص يا برداشت کامل اجرا گردد. از این نوع بيوپسي پوست بیشتر برای مواردی استفاده میشود که براي تشخيص به بافت درم يا زيرجلد نياز است.

نمونه برداری از پوست برای قارچ

قارچ ها می توانند در مکان های مختلف بدن ایجاد شوند. بیوپسی قارچ پوست در جاهایی انجام می شود که احتمالاً قارچ وجود دارد. ابتدا با گاز آغشته به الکل ۷۰% سطح ضایعه را پاک کرده تا عاری از آلودگی هاي سطحي گردد سپس با اسكالپل استريل از قسمت هاي حاشيه ضايعه كه معمولاً بدن به شكل حلقوي و قرمز رنگ است، پوسته ها را مي تراشند. در صورتي كه ضايعه به شكل حلقوي مشاهده نشود بايد از پوسته هاي قسمت هايي كه آلوده تر به نظر مي رسند برداشت گردد.

نمونه برداری پوست برای پسوریازیس

پسوریازیس یک اختلال خود ایمنی است و به این دلیل اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی به سلول‌های خودی پوستی حمله می‌کند. این امر باعث ایجاد لک پوستی ضخیم، قرمز و پوسته پوسته می‌شود که می‌تواند در طول معاینه فیزیکی دیده شود و برای تشخیص پسوریازیس کافی است. اگر که تشخیص نامشخص باشد، متخصص ممکن است بیوپسی از پوست را برای تشخیص میکروسکوپی جمع‌آوری کند. به‌ندرت ممکن است پزشک شما یک نمونه کوچک از پوست (بیوپسی) بگیرد. پزشک ابتدا محل ضایعه را بی‌حسی موضعی، بی‌حس کرده سپس نمونه را بر اساس یک میکروسکوپ مورد بررسی قرار می‌دهد تا نوع دقیق پسوریازیس را تعیین‌کرده و اختلالات و عفونت‌های دیگر را رد کند.

نحوه انجام بیوپسی پوست

بسته به موقعیت انجام نمونه برداری از پوست (بیوپسی پوست) از شما خواسته می شود لباس خود را تعویض کنید. یک پزشک یا پرستار بخشی از پوست که باید بیوپسی روی آن انجام شود را تمیز می کنند. با استفاده از ماژیک جراحی منطقه نمونه برداری مشخص می شود. سپس بی حسی موضعی وارد محل مورد نظر خواهد شد. بی حسی معمولاً از طریق سوزنی نازک و به فرم تزریقی انجام خواهد شد. داروی بی حسی ممکن است برای چند ثانیه احساس سوزش در شما ایجاد کند. پس از آن، محل بیوپسی (نمونه برداری) بی حس شده و شما دیگر احساس درد و ناراحتی نخواهید داشت.

اقدامات قبل از بیوپسی پوست

قبل از انجام بیوپسی پوست یا نمونه برداری از پوست باید شرایط زیر را در صورت وجود به اطلاع پزشک برسانید:

مراقبت های بعد از بیوپسی پوست

  1. برای تمیز کردن محل نمونه برداری و جلوگیری از عفونت های احتمالی از محلول های ضد عفونی یا کوتر الکتریکی استفاده کنید.
  2. ناحیه نمونه گیری را میتوان با وازلین مرطوب نگه داشت. وازلین به دلیل آب گریز بودن از رشد باکتری ها در محیط نمونه برداری جلوگیری میکند، بنابراین به بیمار توصیه کنید که برای به حداقل رساندن عفونت سطح و همچنین کاهش احتمال ایجاد اسکار، ناحیه مدنظر را حداقل برای یک هفته مرطوب نماید.
  3. در زمان مراقبت های بعد از بیوپسی، خیلی کم اتفاق می افتد که بیمار با خونریزی روبرو شود. در صورت خونریزی، می‌ توان به وسیله فشردن، بخیه یا کوتر خونریزی را کنترل کرد. در صورت بروز عفونت که معمولاً طی ۳ روز اول پس از بیوپسی رخ می‌ دهد با مصرف آنتی‌ بیوتیک‌ های خوراکی عفونت را کنترل کنید.

آیا نمونه برداری از پوست درد دارد؟

تزریق داروی بی حسی ممکن است کمی دردناک باشد؛ اما بعد از آن در حین نمونه برداری احساس درد نخواهید داشت.

قیمت نمونه برداری از پوست

هزینه نمونه برداری از پوست ممکن است درهر منطقه متفاوت باشد و به عوامل مختلفی مانند تجهیزات پزشکی، هزینه‌های لازم برای تست نمونه در آزمایشگاه و هزینه‌های پزشکی مربوط به تشخیص و درمان بیماری بستگی دارد.

خطرات بیوپسی پوست

نمونه برداری از پوست (بیوپسی پوست) عموماً روشی بی خطر است؛ اما ممکن است برخی عوارض در اثر انجام بیوپسی پوست اتفاق بیفتد. برخی خطرات و عوارض بیوپسی پوست عبارت است از:

شما می توانید برای درمان و رفع واریس با لیزر به کلینیک تخصصی صدف در اصفهان مراجعه نمایید. لطفا جهت تعیین وقت و کسب اطلاعات بیشتر، با شماره تلفن های 32240827-031 و 32214564-031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :سالومه [ 1402-08-14 ]
من چند ساله مبتلا به پسوریازیس هستم و با داروی کلوبتازول هم درمان نشد و فقط تونستم با رژیم غذایی و کنترل استرس یه کم خاموش نگهش دارم ولی در کل درمان نداره در صورت امکان از شما خواستار راهنمایی و یک ماسک صورت خوب و سازگار با پوست مستعد پسوریازیس هستم.

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
عوارض کاهش وزن و لاغری مفرط برای پوستعوارض کاهش وزن و لاغری مفرط برای پوست

کاهش وزن سریع می تواند منجر به عوارض جدی سلامتی شود. روند کاهش طبیعی وزن، بین نیم تا یک کیلو در هر هفته و در یک ماه 4 ـ 2 کیلو است . ... ادامه مطلب

آیا تزریق بوتاکس باعث لیفت شقیقه می شودآیا تزریق بوتاکس باعث لیفت شقیقه می شود

لیفت شقیقه با بوتاکس یکی از ایمن ‌ترین روش های جوان سازی و رفع چین ‌و چروک این ناحیه است که به جذابیت بیشتر چشم های شما هم کمک می کند. ... ادامه مطلب

بیماری های بدخیم پوستیبیماری های بدخیم پوستی

این مطلب را به معرفی و بررسی برخی از بیماری های بدخیم پوستی اختصاص داده ایم تا با معرفی علائم این بیماری ها، بتوانیم در تشخیص زودرس آنها کمک کرده باشی ... ادامه مطلب

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین