منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ضایعات پوستی / انواع خال و روشهای برداشتن آنها

انواع خال و روشهای برداشتن آنها

خال ها به دو گروه بزرگ اکتسابی و مادرزادی تقسیم می شوند. گروه اول که شامل بیشتر خال ها می شوند، اکتسابی اند و حدود 80 درصد مردم دارای یک یا چند خال ملانوسیتی هستند. این خال ها در دوران کودکی و بلوغ ایجاد می شوند اما پس از 35 سالگی دیگر خال جدید ایجاد نمی شود. خال های مادر زادی در گروه دوم خال ها جای دارند که یک درصد نوزادان، هنگام تولد این نوع خال ها را در اندازه های کوچک، متوسط و بزرگ دارند .

آنچه در این مطلب میخوانید

قطر خال های بزرگ، بیش از 20 سانتی متر است و در برخی موارد آنقدر بزرگ هستند که قسمتی یا تمامی تنه یا اندام را در بر می گیرند. بیشتر این خال ها در قسمت تحتانی پشت و در ناحیه ران ها قرار دارند. در این خال ها 4 تا 6 درصد خطر ایجاد سرطان بدخیم پوست یعنی ملانوم وجود دارد. در موقع تولد گاهی خال های مادر زادی بسیار کمرنگ هستند و مورد توجه قرار نمی گیرند؛ در حالی که خال های ملانوسیتی مادر زادی کوچک و متوسط سرعت رشد کمتری نسبت به سرعت رشد شیرخواران دارند و با گذر زمان کوچک می شوند. این نوع خال ها هنگام بلوغ تیره تر می شوند و بر روی آنها موهای زبر و خشن رشد می کنند.

کلینیک صدف یکی از مراکز تخصصی پوست در اصفهان است. شما می‌توانید برای تشخیص و درمان ضایعات پوستی مانند انواع خال به این مرکز مراجعه نموده و توسط متخصص پوست و مو تحت بررسی و درمان قرار گیرید. جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 8 - 32240827 و 32214564 تماس حاصل فرمایید.

روش‌ های برداشتن خال

در حال حاضر روش‌های مختلفی برای برداشتن خال وجود دارد، اما به‌طور کلی روش‌های علمی و شناخته‌شده‌ای که برای برداشتن خال توسط متخصصان پوست توصیه شده و انجام می‌شود؛ به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند :

  1. خال برداری با لیزر
  2. جراحی خال
  3. سوزاندن خال
انواع خال و روشهای برداشتن آنها

در ادامه به توضیحات تکمیلی در مورد این روشها می‌پردازیم.

1. خال برداری با لیزر : لیزر یک فن‌آوری جدید در علم پزشکی است که در بسیاری جراحی‌ها استفاده می‌شود و در برداشتن خال هم کاربرد دارد. روش لیزر در برداشتن خال مثل روش سوزاندن است، با این تفاوت که در این شیوه بجای جریان برق از امواج لیزر برای تخریب یا تراش خال استفاده می‌شود. البته از بین بردن خال هایی که ریشه عمیق تری دارند، با لیزر، ایده مناسبی به نظر نمی رسد. و علت آن هم خونریزی زیاد ناشی از این عمل می‌باشد؛ کع در این صورت نیاز به مداخله جراحی وجود دارد تا ایجاد زخم در نواحی درگیر خال و اطراف آن به حداقل برسد.

همچنین پیش از استفاده از لیزر، پوست های مشکوک باید توسط متخصص پوست مورد ارزیابی قرار گیرد. همچنین خال های بزرگ هم شاید گزینه مناسبی برای درمان لیزر نباشند. چرا که برداشتن خال به طور کامل با جراحی در مقایسه با چند جلسه درمانی لیزر، می تواند هزینه و زمان کمتری از بیمار بگیرد. انرژی زیاد لیزر باعث داغ شدن پوست شده و می تواند زخم کوچکی را در محل مورد نظر ایجاد کند که البته لازم به ذکر است که این زخم به زودی خوب می شود.

برخی اوقات پس از درمان، سطح پوست در محلی که خال برداشته شده است، ممکن است فرورفته به نظر برسد. در این موارد درمان های دیگری مثل استفاده از لیزرهای مسطح کننده مثل فرکشنال CO2 یا لیزر اربیوم می تواند به طور قابل توجهی کیفیت و بافت پوست در اطراف محل زخم را بهبود ببخشد.

2. جراحی خال : امروزه جراحی برداشتن خال، پرکاربردترین روش برای رفع این ضایعات پوستی است. در این روش با ایجاد بی‌حسی موضعی در محدوده خال، ‌با تیغ جراحی یک برش ساده روی پوست ایجاد شده و خال از عمق پوست خارج می‌شود، ‌سپس جای آن یک یا دو بخیه ظریف زده می‌شود.

3. سوزاندن خال : سوزاندن یکی از روش‌های قدیمی برداشتن خال است. در این روش خال با دستگاه کوتر از طریق ایجاد گرما به وسیله جریان برق سوزانده می‌شود. از آن‌جایی که خال‌ها معمولاً قسمت‌های عمیقی در پوست دارند،‌ این روش ممکن است فرورفتگی چاله مانندی را در سطح پوست ایجاد کند. روش سوزاندن خال که بیشتر در گذشته استفاده می‌شد، برای برداشتن خال‌های ریز و سطحی کاربرد دارد، البته امروزه دستگاه‌های رادیو فرکانسی جایگزین دستگاه‌های کوتر شده‌اند که باعث می‌شود به‌کار بردن این روش اثر کمتری روی پوست بگذارد.

آیا برداشت خال عوارض دارد؟

همه ما از برداشت خال واهمه داریم و نگران گود شدن یا ایجاد لک در محل خال هستیم. اگر نوع خال توسط پزشک به درستی تشخیص داده شود و با کوتر مناسب آن را برداریم، احتمال گودی و لک بسیار نادر خواهد بود. خال‌هایی که خیلی بزرگ و حجیم هستند باید با جراحی برداشته شوند و مناسب برداشتن با کوتر نیستند.

عوارض برداشتن خال صورت با نخ

یکی از روش هایی که برای برداشتن خال از صورت و یا جاهای دیگر بدن پیشنهاد می شود، این است که با استفاده از یک نخ یا نخ دندان، ریشه خال را محکم ببندند تا خون به آن نرسد. سپس خال با خون پر شده، خشک شده و می افتد. این روش باید با دقت مورد استفاده قرار گیرد. در حالی که ممکن است واقعا برای خال های آویزان موثر واقع شود ولی بازهم خطر ابتلا به عفونت را در بر دارد.

در صورتی که از نخ ها خیاطی استفاده شود، می تواند پوست را ببرد و پیش از این که کار تمام شود، زخمی بزرگتر از زخم برداشتن خال با جراحی روی پوست شما ایجاد کند. همچنین در صورتی که این کار در خانه صورت گیرد، علاوه بر تهاجمی بودن آن، خال هایی که مشکوک هستند، مورد تست نمی توانند واقع شوند و در نتیجه سلول های غیرطبیعی یا بدخیم تشخیص داده نمی شوند.

صفحه اینستاگرام کلینیک صدف

خال هایی که قبل از برداشت نیاز به بررسی دقیق دارند :

بطور کلی خال هایی که در معرض اصطکاک یا تحریک مداوم هستند مانند خال هایی در ناحیه ریش آقایان یا در ناحیه کمربند یا آرنج زیرا احتمال بدخیم شدن دارند را به تشخیص متخصص پوست می‌توان برداشت. در برداشتن خال های بد منظره و ناخوشایند که از لحاظ زیبایی فرد را دچار مشکل می‌کند؛ باید با دقت شود و رعایت اصول جراحی برای باقی نماندن یا به حداقل رسیدن خطر اسکار به عمل آید.

همشهریان گرامی! برای دستیابی به بهترین نتایج درمان بیماریهای پوستی ، حتما به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید. زیرا با بکارگیری نادرست و غیر اصولی این روشها توسط افراد غیر متخصص، نه تنها مشکلات کاهش پیدا نمی‌ کند؛ بلکه ممکن است دچار عوارضی شوید که به سادگی رفع نشوند.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پیشگیری از شپشپیشگیری از شپش

شپش سر در سرتا سر جهان و بدون توجه به سن،جنس،نژاد یا طبقه اقتصادی-اجتماعی یافت می شود و جای تعجب نیست که بروی سر شاهزاده ها و پرنسس ها نیز مشاهده شود ... ادامه مطلب

مراحل کاشت ابرومراحل کاشت ابرو

کاشت ابرو روشی است، شبیه کاشت مو که برای بازسازی ابرو بکار می‌ رود. این فرایند با برداشتن موهای اهدا کننده از پوست سر و کاشت آن به ابروها انجام می شود ... ادامه مطلب

بیماری هیدرآدنیت چیست؟بیماری هیدرآدنیت چیست؟

هیدرآدنیت یک بیماری پوستی است که به صورت برجستگی‌ های کوچک دردناک در زیر پوست ایجاد می‌ شود که این برجستگی‌ ها می‌ توانند سر باز کنند ... ادامه مطلب

کلینیک پوست صدف

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین