منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564

خال اوتا چیست؟

آنچه در این مطلب میخوانید

خال مادرزادی اوتا نوعی بد شکلی محدود ماندگار در بخشی از پوست است. خال مادرزادی اغلب از بدو تولد وجود دارد که به برخی انواع آن ماه گرفتگی (birthmark) نیز گفته میشود. خال مادرزادی که از سلولهای رنگدانه ای که ملانین (ملانوسیت) تولید میکنند تشکیل شده است، خال ملانوسیتی نام دارد. خال اوتا از خالهای ملانوسیتی با رنگ بندی خاکستری / آبی یا قهوه ای / خاکی هستند. سلولهای این خالهای مادرزادی اغلب در اعماق درم (میان پوست) وجود دارند (نوعی درمال ملانوسیتوز یا لکه مغولی). خال اوتا در ناحیه پیشانی و صورت (اطراف چشم) ایجاد میشود. ممکن است در چشم (قرنیه، شبکیه، عنبیه) بخش‌های پر رنگدانه دیده شود.

همشهریان گرامی ! برای دستیابی به بهترین نتایج درمان بیماریهای پوستی ، حتما به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید. زیرا با بکارگیری نادرست و غیر اصولی این روشها توسط افراد غیر متخصص، نه تنها مشکلات کاهش پیدا نمی‌ کند؛ بلکه ممکن است دچار عوارضی شوید که به سادگی رفع نشوند.

علائم و نشانه های خال اوتا

در تمام انواع خال اوتا، خال رنگهای مختلفی ممکن است داشته باشد از جمله بنفش قهوه ای، بنفش آبی یا سبز آبی. خال هایی که از کودکی ایجاد میشوند ممکن است تا بزرگسالی به تدریج رشد کرده و تیره تر شوند. مطابق با شرایط محیطی یا شخصی، رنگ خال ممکن است تغییر کند مثلا با خستگی، قاعدگی، قرارگیری در هوای داغ ممکن است به نظر برسد رنگ خال تغییر میکند.

علت ایجاد خال اوتا

گاهی اوقات در طول دوران جنینی، بعضی از رنگدانه های پوست شروع به تولید سلول هایی مثل ملانوسیت می‌کنند که معمولاً روی سطح بالایی پوست ایجاد نمی شود. این مواد در لایه های عمیق پوست ذخیره می‌شوند و هنگام تولد نوزاد به رنگ لکه های آبی پوست ظاهر می شوند و میزان ملانین موجود در پوست، رنگ این لکه ها را تعیین می کند. بنابراین نوزادانی که پوست بسیار تیره دارند، بیش از همه در معرض خال اوتا قرار میگیرند. خال های اوتا معمولاً چند سال بعد از تولد محو می شوند که بین دو سال تا شش سال می باشد. تحقیقات نشان می دهد که تقریباً 5/4 درصد از این کودکان تا دوران نوجوانی این لکه ها را دارند. خال های اوتا اغلب با کبودی اشتباه گرفته می شوند، مخصوصاً اگر روی قسمت های نامناسبی ایجاد شده باشد.گاهی اوقات تشخیص آن بسیار مهم است؛ زیرا ممکن است جان کودک را تهدید کند و باید بتوان خال های اوتا را با کبودی ها تشخیص داد، این لکه ها دردناک نیستند و در طول زمان تیره تر می شوند.

خال اوتا

حذف خال اوتا به کمک لیزر

برای افرادی که خال اوتا دارند و این لکه ها تا ۵ سالگی محو نشده و تا پایان عمر همراهشان است، روش های حذف لکه ها می تواند کارآمد باشد. نتایج یک مطالعه کوچک در Lasers in Medical Science نشان داد که برخی از افراد با استفاده از دستگاهی به نام لیزر الکساندرایت ، نتایج مثبتی را برای برداشتن این لکه ها دریافت کردند.

مطالعه دیگری در Dermatologic Surgery نشان داد که خال های اوتا تا قبل از رسیدن به سن ۲۰ سالگی با لیزر الکساندرت درمان می شوند. همچنین اگر درمان های لیزری به درستی و به موقع انجام شود، عوارض جانبی مانند تیره شدن پوست به حداقل می رسد. ترکیبی از انواع دیگر لیزرها و کرم های سفید کننده پوست ممکن است به همراه لیزر الکساندرایت به خوبی برای درمان مؤثر باشد.

تشخیص خال اوتا

تشخیص این وضعیت معمولاً با مشاهده تغییر رنگ تیپیکال پوست صورت میگیرد. این وضعیت بر اساس ناحیه تحت تأثیر، دسته بندی میشود. در برخی از بیماران ممکن است نمونه برداری از پوست انجام شود تا وجود ملانوسیتها در درم تأیید گردد. سایر وضعیتهای پوستی که منجر به لکه های خاکستری یا مایل به آبی در پوست میشوند نیز باید هنگام تشخیص مد نظر قرار بگیرند. از جمله این وضعیتها عبارتند از:

اینستاگرام کلینیک صدف

عوارض جانبی خال اوتا

شواهدی وجود دارد که نشان می دهند این اختلال می تواند سبب بروز ملانومای بدخیم شود که در صورت عدم درمان می تواند کشنده باشد. برای بررسی سرطان پوست ، به طور سالانه به متخصص مراجعه کنید.

در صورتی که چشم تحت تأثیر ملانوسیت قرار گرفته باشد، در موارد نادر باعث بروز گلوکوم (آب سیاه) میشود. در موارد بسیار نادر از درمال ملانوسیت ممکن است ملانومای بدخیم ایجاد شود. این مورد بیشتر در افراد سفید پوست اتفاق می افتد. ملانومای چشمی در عنبیه، کره چشم، مغز، مشیمیه، جسم مژگانی و عصب بینایی مربوط به خال اوتا گزارش شده است.اگرچه به طور معمول این خال ها بی ضرر هستند؛ اما در تعداد کمی از موارد، خال اوتا با یک بیماری متابولیکی نادر همراه بوده است. این بیماری ها عبارتند از:

کلینیک پوست و لیزر صدف یکی از بهترین مراکز تخصصی تزریق چربی در اصفهان است که با تکیه بر مهارت، تجربه و دانش بالا، کم عارضه ترین، ماندگارترین و مطلوب ترین نتایج افزایش حجم و فرم دهی با تزریق چربی را برای شما رقم می‌ زند. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌ های درج شده در انتهای صفحه تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :زهره کنارکردی [ 1401-11-15 ]
سلام وقت بخیر من یک طرف صورتم خال اوتا داره با چند جلسه این خال از بین می ره و هزینه اش چقدره ممنون

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
روش ترکیبی درمان جای جوشروش ترکیبی درمان جای جوش

درمان های ترکیبی تأثیر شگرفی بر درمان اسکار آکنه دارند. پیلینگ شیمیایی، سابسیژن و میکرونیدلینگ سه روشی است که برای درمان جای جوش به کار می روند ... ادامه مطلب

جوانسازی با تزریق فیلرجوانسازی با تزریق فیلر

فیلرهای پوستی موادی ژل مانند هستند که جهت جبران حجم از دست رفته، صاف کردن خطوط و چروک یا برجسته‌ سازی اجزا صورت به زیر پوست تزریق می‌ شوند ... ادامه مطلب

رهایی از تیرگی زیر بغل با روشهای خانگی و کلینیکالرهایی از تیرگی زیر بغل با روشهای خانگی و کلینیکال

اگر تیرگی زیر بغل باعث احساس بدی در شما می شود به عنوان اولین اقدام، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا پس از علت یابی، راهکار درمانی مناسبی برای این مشکل پیدا کنید. ... ادامه مطلب

کلینیک پوست صدف

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین