منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564

علل شوره سر

پوست انسان ازلایه‌های متعدد سلولی درست شده است. درحالت عادی این سلول‌ها ظرف ۳۰-۲۰ روزمراحل رشد خود را طی کرده و از سطح پوست به صورت سلول‌های مرده به بیرون ریخته می‌شوند.در صورتیکه این روند به شکل غیرعادی تسریع گردد، تعداد سلول‌های مرده افزایش یافته وهمراه باچربی وترشحات دیگرپوست تشکیل شوره سر رامی‌دهند. همراه باشوره اغلب خارش هم رخ داده و در ضمن اکثر بیماران به انواع شامپوها و داروهای خانگی روی می‌آورند و همه این عوامل باعث تحریک پوست و بدترشدن اوضاع می‌ گردد.

آنچه در این مطلب میخوانید

متذکر می‌شویم که شوره سرابتدای طیف بیماری به نام درماتیت سبوره بوده و در حقیقت فرم خفیف آن محسوب می‌گردد. در واقع اگر شوره سردرمان نشود گاهی شدیدترشده و تابلوی بالینی درماتیت سبوره را به‌ وجود می‌آورد. دراین حالت سر بیمار ازپوسته‌های چرب، بد بو، کثیف و بعضاً عفونی پرشده و خارش و تحریک شدید در پوست سر وجود دارد. موها بهم چسبیده و بیمار احساس ناراحتی زیاد می‌کند. درماتیت سبورئیک یا درماتیت شوره‌ اى به ضایعات قرمز و پوسته‌دار پوست که با تولید سبوره (پوسته‌هاى چرب یا خشک سفید رنگ) و خارش همراه است، گفته مى‌شود.

علایم و نشانه‌ های شوره سر

علائم شوره سر برای بیشتر مردم شناخته شده است.
- پوسته‌های برفکی سفید چرب از پوست مرده که به صورت نقطه‌هایی بر روی مو و شانه‌ ها دیده می‌شود.
- پوست سر خارش‌دار و پوسته‌دار.
این علائم عمدتاً در فصول پاییز و زمستان، بدلیل گرمای منازل و خشکی هوا تشدید می‌شود و در تابستان بهبود می‌یابد.

علل ایجاد شوره سر

شوره سر می‌تواند به دلایل زیر بروز کند :

1- خشکی پوست
شایع‌ترین علت خارش و پوسته ورقه ورقه شدن پوست سر در زمستان که هوا سرد است و در منازل از گرم کننده‌ها استفاده می‌شود، می‌باشد. پوسته‌های ایجاد شده ناشی از خشکی پوست معمولاً کوچکتر و کم چرب‌تر از پوسته‌های ایجاد شده ناشی از علل دیگر می‌باشند و معمولاً علایم و نشانه‌های خشکی پوست در دیگر نقاط بدن مثل بازو و پاها نیز دیده می‌شود.

2- پوست چرب و تحریک شده ( درماتیت سبوریک )
این حالت، یکی دیگر از شایع ترین علل ایجاد شوره سر است و مشخصه آن پوست چرب و قرمز پوشیده از پوسته‌های برفکی سفید یا زرد است. درماتیت سبوریک نه تنها پوسته سر، بلکه دیگر نواحی که غدد سباسه زیادی دارند مانند ناحیه ابروها، گوشه‌های بینی، پشت گوش، زیر سینه‌ها، کشاله ران و گاهی اوقات زیر بغل‌ها را نیز درگیر می‌کند.

3- ناکافی بودن شست و شوی سر
در صورت عدم شست و شوی مرتب موها با شامپوی مناسب، چربی و سلول‌های پوست تجمع می‌یابند و می‌توانند شوره ایجاد نماید.

4- پسوریازیس
این نوع عارضه پوستی موجب تجمع سلول های مرده پوست می شود که پوسته های نقره ای ضخیمی ایجاد می نماید. پسوریازیس معمولاً بر روی زانوها، آرنج و برخی نواحی دیگر دیده می شود. ولی می تواند پوست سر را نیز درگیر نماید.

5- حساسیت به محصولات مراقبت از مو ( درماتیت تماسی )
گاهی حساسیت به برخی ترکیبات محصولات مراقبت از مو یا رنگ موها، بخصوص پارا فنیلن دی آمین، می‌تواند موجب قرمزی، التهاب و پوسته‌دار شدن پوست سر شود.

6- قارچ مخمر
این قارچ بر روی پوست سر اغلب افراد سالم و بالغ زندگی می‌کند بدون اینکه مشکل خاصی ایجاد نماید. اما گاهی اوقات رشد آن از کنترل خارج شده، از چربی‌های مترشحه توسط فولیکول‌ های مو تغذیه می‌ کند و موجب تحریک تکثیر سلول‌ های پوست می‌شود. نتیجه آن تعداد زیادی سلول‌های مرده پوست است که که با چربی پوست سر به هم می‌چسبند و به شکل پوسته‌های سفید برفکی روی سر دیده می‌شوند.

دقیقاً مشخص نیست که چه عاملی باعث رشد بیش از حد این موجود زنده می‌شود، اگر چه چربی بیش از حد پوست سر، تغییرات سطح هورمونی، استرس، بیماری‌ها، اختلالات نورولوژیک، ضعف سیستم ایمنی و عدم شست و شوی کافی موها می‌توانند در شکل گیری شوره سر مؤثر باشند.

علت شوره سر

سایر عوامل موثر

آدرس اینستاگرام صدف کلینیک

رعایت شرایط زیر به بهبود شوره سر کمک می کند

کلینیک پوست و مو صدف اصفهان ، همراه با تیم حرفه‌ای و پزشکان مجرب، کاشت مو را با جدیدترین دستگاه‌ها، به بهترین شکل ممکن و بروزترین تکنولوژی‌های روز دنیا انجام می‌دهد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین