منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مو و ریزش مو / شوره سر و ریزش موقت مو

شوره سر و ریزش موقت مو

آنچه در این مطلب میخوانید

شوره سر، پوسته‌ های سفید رنگی است که در اثر تجمع سلول‌ های مرده پوست در موها ایجاد می‌شود. در واقع سلول‌های مرده پوست شروع به ریزش کرده و در اثر این اتفاق، شوره سر ایجاد می‌شود. این وضعیت معمولاً بی‌ضرر است و با عوارضی همراه نیست؛ اما ممکن است گاهی با خارش همراه شود. در اکثر موارد، شوره سر مستقیماً باعث ریزش مو نمی شود با این حال، خارش ناشی از آن می تواند منجر به زخم شود. این عمل می تواند به فولیکول های مو آسیب برساند و منجر به ریزش مو شود. علاوه بر این، شوره سر می تواند ریزش مو در افراد مبتلا به آلوپسی آندروژنیک ، (یک بیماری است که باعث کچلی می شود) شود. رفع خارش ناشی از شوره سر باعث می شود که شما از فولیکول های موی خود در برابر آسیب حفاظت کنید و مانع ریزش و نازک شدن موی خود شوید. بنابراین برای جلوگیری از این مشکل در ابتدا باید دلایل شوره موی سر خود شناسایی کرده و راه حلی برای این مشکل برگزینید.

همشهریان گرامی ! برای دستیابی به بهترین نتایج درمان بیماریهای پوست و مو، حتما به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید. زیرا با بکارگیری نادرست و غیر اصولی این روشها توسط افراد غیر متخصص، نه تنها مشکلات کاهش پیدا نمی‌ کند؛ بلکه ممکن است دچار عوارضی شوید که به سادگی رفع نشوند.

علت ایجاد شوره سر

1 . بهداشت کم موها

اگر موهایتان را به طور مرتب نشویید، چربی و سلول‌های پوست سر تجمع پیدا می‌کنند و پوست سر شوره می‌‌زند.

2. مخمرهایی شبیه قارچ (مالاسه زیا)

مالاسه زیا روی کف سر بسیاری از افراد بزرگسال زندگی می‌کند؛ اما در برخی افراد موجب سوزش و خارش پوست سر می شود. همچنین رشد سلول‌های پوست را بیشتر می کند. در نتیجه، سلول‌های اضافی پوست می‌میرند، می‌ریزند و به صورت پوسته های سفید روی مو یا لباس دیده می ‌شوند. هنوز مشخص نشده است که چرا مالاسه زیا موجب تحریک پوست کف سر در بعضی افراد می شود.

3. پوست خشک

بیشتر پوسته پوسته‌های ناشی از پوست خشک ، نسبت به علل دیگر بروز شوره، کوچک‌تر هستند و چربی کمتری دارند. همچنین، قرمزی و التهاب پوست در این مورد کمتر است.

4. حساسیت به محصولات مراقبت از مو (درماتیت تماسی)

گاهی، حساسیت به مواد مشخصی در محصولات مراقبت از مو یا رنگ‌ مو می‌تواند موجب قرمزی، پوسته پوسته شدن و خارش پوست سر شود.

5. پوست چرب و حساس (درماتیت سبوره‌ای)

این اختلال، یکی از رایج‌ترین علل بروز شوره سر بوده و نشانه‌ی آن، پوستی قرمز و چرب است که با پوسته‌های سفید یا زرد پوشیده شده است.

شوره سر

انواع شوره سر

انواع شوره سر وجود دارند که شناخت آنها به درمان هر چه سریعتر این بیماری کمک می کند:

درمان شوره سر

شامپوهای پیریتیون زینک (روی):

پیریتیون زینک به از بین بردن باکتری‌ها و قارچ‌های روی پوست سر کمک می‌کند و در درمان شوره سر، التهاب پوستی و حتی بیماری‌های اگزما و پسوریازیس اثر دارد. شامپوهای حاوی پریتیون زینک برای اکثر انواع مو مناسب هستند. حساسیت پوست ممکن است از اثرات جانبی شامپوهای پیریتیون زینک باشد.

شامپوهای ضد شوره برای درمان شوره سر:

از مؤثرترین و رایج‌ترین راه‌های درمان شوره سر، استفاده از شامپوهای شوره سر است. شامپوهای حاوی مواد زیر ممکن است به جلوگیری و کاهش شوره سر شما کمک کند.

شامپوهای حاوی قطران ذغال سنگ:

قطران ذغال سنگ، روند مرگ سلول‌های پوست سر را کند می‌کند و پوسته پوسته شدن پوست را کاهش می‌دهند، بنابراین شامپوهای حاوی قطران ذغال سنگ در درمان شوره و بیماری پسوریازیس مؤثر هستند. از عوارض این شامپوها می‌تواند تغییر رنگ در موهای رنگ روشن باشد.

شامپوهای حاوی اسید سالیسیلیک:

اسید سالیسیلیک چربی بیش‌از حد پوست سر را کنترل می‌کند و با نابود کردن سلول‌های پوستی مرده از ابتلا به شوره جلوگیری می‌کند. اسید سالیسیلیک دارای اثر ضد‌عفونی کننده خفیف است. زنان باردار باید با مشورت پزشک از این شامپوها استفاده کنند.

شامپوهای حاوی سولفید سلنیوم:

سولفید سلنیوم با قارچ‌هایی که باعث شوره سر می‌شوند مبارزه می‌کند، ضدعفونی کننده است، باعث کاهش چربی پوست سر شده و برای از بین بردن خارش و پوسته ریزی سر استفاده می‌شود. شامپوهای حاوی سولفید سلنیوم در درمان شوره سر بسیار مؤثر هستند؛ اما نباید بدون تجویز پزشک مصرف شوند.

زنان باردار نباید از این شامپو حاوی سولفید سلنیوم استفاده کنند و مصرف آن در دوران شیردهی نیز باید با احتیاط انجام شود. همچنین باید از تماس شامپوهای حاوی سولفید سلنیوم با چشم‌ها، نواحی تناسلی و قسمت‌های آسیب دیده و ملتهب پوست جلوگیری کرد.

شامپوهای حاوی کتوکونازول:

کتوکونازول یک ضد قارچ است که می‌تواند از رشد قارچ‌های ایجادکننده شوره سر جلوگیری کند. شامپوهای حاوی کتوکونازول معمولاً برای درمان عفونت‌ های قارچی پوست کف سر مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین مشکلاتی نظیر شوره‌های بیش از حد سر و یا ابتلا به بیماری پسوریازیس را رفع می‌کنند.

شامپوی کتوکونازول در دو نوع ۱ درصد و ۲ درصد در بازار موجود هستند. نوع ۲ درصد این شامپو باید حتماً با تجویز پزشک استفاده شود. سوزش پوست کف سر، ایجاد برآمدگی‌های جوش مانند، چرب یا خشک شدن مو یا پوست سر، تغییر بافت طبیعی مو و تغییر رنگ می‌تواند از عوارض جانبی استفاده از شامپوی کتوکونازول باشد.

 اينستاگرام کلينيک صدف

جلوگیری از ریزش مو و شوره سر

۱. پیشگیری از کم‌ آبی بدن

میزان نوشیدن آب می‌تواند بر مشکل شوره سر شما تأثیرگذار باشد. اگر آب موردنیاز بدن، تأمین باشد، احتمال اینکه دچار شوره سر شوید، کاهش پیدا می‌کند. نوشیدن ۸ تا ۱۰ لیوان آب در روز را فراموش نکنید. همین‌طور از میوه‌ها، سبزی‌ها سرشار از آب هم استفاده کنید و از نوشیدن زیاد قهوه و چای پرهیز کنید.

۲. اصلاح رژیم غذایی‌

به‌منظور پیشگیری از شوره سر، در رژیم غذایی‌، مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳، روی و ویتامین B6 را جا بدهید. از جمله این مواد می‌توان به جوانه گندم، سبوس، گردو، جگر، فلفل، ماهی، سیب‌زمینی، بادام‌هندی، تخم‌مرغ، زیتون و سبزی‌های خام اشاره کرد. حتماً از مصرف غذاهای بسیار تند یا شیرین و بسیار چرب پرهیز کنید.

۳. در معرض نور خورشید قرار بگیرید.

نور خورشید باعث بهبود تولید ویتامین D3 می‌شود و تولید چربی‌های سالم روی پوست را تحریک می‌کند. برای پیشگیری از شوره سر، چند دقیقه ای از روز، زمانی که نور خورشید خیلی شدید نیست، مانند اوایل صبح یا اواخر بعدازظهر در معرض نور خورشید قرار بگیرید.

۴. کنترل استرس

استرس، یکی دیگر از دلایل بروز شوره سر است. استرس و اضطراب می‌تواند تعادل شیمیایی را در بدن انسان تغییر دهد و باعث ترشح بیش از حد چربی روی پوست و در نتیجه، افزایش میزان شوره سر شود. برای مدیریت استرس، مدیتیشن انجام دهید یا از روش‌هایی که به آرامش ذهن و بدن کمک می‌کند، استفاده کنید تا بتوانید استرس را کنترل کنید.

۵. از شانه یا برس‌های مرغوب استفاده کنید.

شانه نکردن روزانه موها نیز یکی از دلایل ایجاد شوره سر است. شانه‌ زدن یا برس کشیدن مداوم و صحیح موها باعث از بین بردن پوسته‌های خشک روی پوست سر می‌شود و همین‌طور، جریان خون را به سمت پوست سر هدایت می‌کنند که باعث تقویت موها می‌شود.

درمان جای جوش یا اسکار آکنه یکی از اقدامات تخصصی است که در کلینک پوست مو و لیزر صدف در اصفهان با بهترین نتایج انجام میشود. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید؛ با شماره تلفن 32240827 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :متین عظیمی [ 1402-07-14 ]
با سلام 6 ساله از شوره سر رنج میبرم و 6ماه الان ریزش مو شدید دارم لطفا راهنمای میکنین درمانش چیه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
بیماری ویتیلیگو چیست و چگونه درمان می شود؟بیماری ویتیلیگو چیست و چگونه درمان می شود؟

ویتیلیگو(پیسی یا برص) یک بیماری پوستی است که در آن لک های سفید رنگ به دلیل از دست رفتن رنگدانه پوست بوجود می آیند . ... ادامه مطلب

مزونیدلینگ بهتر است یا میکرونیدلینگ؟مزونیدلینگ بهتر است یا میکرونیدلینگ؟

مزونیدلینگ و میکرونیدلینگ از جمله روش های مدرنی است که با هدف جوانسازی و زیباسازی پوست به وجود آمده اند. این روش ها تا حدودی مشابه هم هستند و هر دو با ... ادامه مطلب

لیفت گردن با نخ بهترین روش رفع افتادگی پوست گردنلیفت گردن با نخ بهترین روش رفع افتادگی پوست گردن

یکی از روش های جوانسازی پوست گردن، لیفت گردن با نخ شناخته می شود که عوارض جراحی را نداشته و امروزه بسیار محبوب است. ... ادامه مطلب

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین