منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مو و ریزش مو / بررسی ریزش مو و لیکن پلانوپیلاریس

بررسی ریزش مو و لیکن پلانوپیلاریس

آنچه در این مطلب میخوانید

لیکن پلانوپیلاریس یا لیکن پلان فولیکولار یک بیماری التهابی بوده که با ریزش مو دائمی و پیشرونده در سر مشخص می شود. امروزه لیکن پلان یکی از عوامل ریزش مو شناخته شده است. افرادی که مبتلا به لیکن پلان مویی هستند، معمولاً از خارش شدید پوست شکایت می‌کنند. این بیماری هنوز علت مشخصی نداشته است. عده ای معتقد هستند که یک بیماری خود ایمنی است. این به این معنی است که سیستم ایمنی بدن به پوست و قسمت های خارجی بدن واکنش نشان داده و با حمله به این قسمت ها این بیماری را به وجود می آورد. در بیشتر موارد، لیکن پلان مویی در نهایت متوقف می شود با این وجود هدف از درمان در این بیماری آن است که موهای باقیمانده را حفظ کرده و به کنترل علائم کمک نمود؛ اما نمی توان باعث رشد مجدد موهای از دست رفته شد.

کلینیک صدف یکی از مراکز تخصصی پوست و مو در اصفهان است. شما می‌ توانید برای مشکلات و بیماریهای پوستی و موی خود، اعم از علل و درمان انواع ریزش مو به این مرکز مراجعه نموده و توسط متخصص پوست تحت درمان قرار گیرید. چهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 32240827-031 و 32214564-031 تماس حاصل فرمایید.

علل و عوامل خطر لیکن پلانوپیلاریس

لیکن پلان به علت یک اختلال در سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌شود؛ اما عامل ژنتیک باعث می‌شود این اختلال از فردی به فرزندان یا اعضای خاندانش منتقل شود. همچنین عوامل محیطی زمینه‌ی بروز لیکن پلان را فراهم می‌کند. مصرف داروی بیماران قلبی، آلودگی هوا، مصرف دخانیات، داشتن استرس و اختلالات عصبی از علل ایجاد کننده بیماری لیکن پلان است.

بررسی ریزش مو و لیکن پلانوپیلاریس

علائم لیکن پلانوپیلاریس

لیكن پلان اغلب به طور ناگهانی ظاهر می شود و ممكن است بیش از یك ناحیه را مبتلا سازد؛ اما بعضی اوقات، در یك دوره زمانی چند ماهه انتشار می یابد. لیکن پلان مویی معمولاً با وجود مناطق سفید رنگی از پوست سر که در اثر ریزش مو ایجاد شده اند مشخص می شود. در مناطق درگیر، هیچ فولیکول مویی مشاهده نمی شود. اگر این بیماری روی پوست سر ایجاد شود، ممکن است علائم زیر نمود پیدا کند:

در کناره های این ضایعات پوستی ممکن است پوسته ریزی و قرمزی اطراف فولیکول های مو دیده شود. همچنین موها به آسانی کنده می شوند. ممکن است ضایعات در ابتدا کوچک و متعدد باشند که به هم وصل شده و ضایعات بزرگ تری را ایجاد می کنند. بیماری در حاشیه پوست سر فعال تر است. در لیکن پلان مویی معمولاً ریزش مو در ناحیه ی جلوی سر اتفاق می افتد.

افراد مستعد ابتلا به لیکن پلانوپیلاریس

هنوز تحقیقات برای کشف علت قطعی این بیماری ادامه دارد. فرضیات برای علت این بیماری به شرح زیر است:

  1. این بیماری در بزرگسالان شایع است. نوع دهانی این بیماری بیشتر در زنان به وجود می آید.
  2. بعضی از داروها می توانند بثورات پوستی شبیه به لیکن پلان ایجاد کنند.

تشخیص لیکن پلانوپیلاریس

پزشک بر اساس تغییراتی که در پوست و موهای شما رخ داده می‌تواند پی به بروز این بیماری ببرد. همچنین ممکن است پزشک برای تشخیص دقیق‌تر، بیوپسی انجام دهد و تکه‌ای بسیار کوچک از پوست را بردارد تا زیر میکروسکوپ موردبررسی قرار گیرد.

اينستاگرام کلينيک صدف

درمان لیکن پلانوپیلاریس

مواردی که ریزش مو با درمان های معمولی و به وسیله پزشک انجام می شود، اگر در طی مدت 2 ماه برطرف نشود، باید بیوپسی پوست سر و آزمایش انجام شود؛ زیرا پس از 60 روز، ریشه مو تخریب شده و رویش موها مجدد به حالت عادی برنمی گردد.

اولین درمان لیکن پلان مویی استفاده از داروهای ضدالتهابی زیر است:

درصورت عدم پاسخ به درمان با کورتون، می توان از داروهای زیر استفاده کرد:

سایر داروهای مورد استفاده برای درمان لیکن پلان مویی:

کلینک پوست و لیزر صدف ارائه دهنده خدمات تخصصی رفع موهای زائد در اصفهان می‌ باشد. در این مرکز امکان استفاده از به روزترین دستگاه های لیزر موهای زائد، از جمله لیزر سایناشور توسط کادری زبده، زیر نظر متخصص پوست برای مراجعین محترم فراهم گردیده است. با توجه به این امکانات، رفع دائمی موها در حداقل جلسات و بدون ایجاد عوارض صورت می‌ پذیرد. جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 32240827-031 و 32214564-031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :عرفان [ 1401-12-21 ]
سلام.این تصویر موی دختر شبیه موی من هست مشکلش.یه سری شوره های سفید رنگ کوچیک هست.خارش سرم جلو و بالای سرم بود که یه دوره داروی دکتر جدید مصرف کردم جلوش رفت ولی بالای سرم همچنان خارش دارم وموی اون ناحیه داره کچل میشه.حتی حساس به لمس موهای اون ناحیه هست.نه با شامپوهای ضدشوره خوب میشه نه با داروهای دکترها.قارچ هم ندارم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
ماندگاری درمان عرق کف دست با بوتاکسماندگاری درمان عرق کف دست با بوتاکس

تزریق بوتاکس، درمانی جدید برای افرادی است که با تعریق بیش از حد کف دست ها روبه رو هستند، به خصوص زمانی که سایر روش های درمانی مانند داروهای ضد تعریق، مؤثر واقع نشده باشد. ... ادامه مطلب

کاشت مو به روش FITکاشت مو به روش FIT

در کاشت مو به روش FIT که یکی از بهترین روش‌ های کاشت مو طبیعی هم می‌ باشد، از یک پانچ گرد کوچک برای استخراج واحد های فولیکولی مو استفاده می‌ شود ... ادامه مطلب

درمان منافذ باز پوست با لیزر فرکشنال و مزوتراپیدرمان منافذ باز پوست با لیزر فرکشنال و مزوتراپی

منافذ پوست، راه ارتباطی غدد چربی موجود در پوست با سطح آن محسوب می‌ شود که وجود آنها برای پوست، الزامی است. لیزر فرکشنال و مزوتراپی روشهایی برای کاهش و رفع منافذ باز پوست می‌ باشد. ... ادامه مطلب

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین