منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564

انواع جوش صورت

آنچه در این مطلب میخوانید

بیشتر مردم در طول زندگی، عارضه پوستی جوش را تجربه می‌کنند. اگر تا به امروز روی بخشی از پوست بدن شما جوش زده پس به آکنه مبتلا شده‌اید. تقریبا همه افراد در سن نوجوانی به عارضه آکنه مبتلا می‌شوند. ابتلا به آکنه در بزرگسالان هم شایع است.
اگر چه علت اصلی آکنه در بزرگسالی به طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است اما محققان بر این باورند که بسیاری از عوامل و فرایندهای بیولوژیکی مشابه و مرتبط با آکنه دوران نوجوانی ممکن است نقش مهمی در آکنه بزرگسالان داشته باشند.

آدرس اینستاگرام کلینیک صدف
آکنه معمولا بر روی پوست صورت شما پدیدار می‌شود، اما در بسیاری از موارد ممکن است قسمت‌های دیگر بدن‌تان نیز به آکنه دچار شوند. شدت جوش می‌تواند از یک جوش قرمز التهابی کوچک تا آکنه شدید که منجر به اسکار (جای جوش) می‌شود، متغیر باشد.
به طور کلی، عارضه آکنه زمانی روی پوست شما ظاهر می‌شود که منافذ پوست‌ بسته شوند و چربی پوست‌تان راهی برای خروج پیدا نکند. در واقع، تجمع چربی در زیر منافذ پوست باعث ایجاد برآمدگی و رشد باکتری‌ می‌شود.

جوش سرسیاه

جوش سرسیاه یک نوع آکنه بسیار رایج است. تقریبا همه افراد یک بار در زندگی به جوش سرسیاه مبتلا شده‌اند. پس اگر شما هم جوش سرسیاه زده‌اید، خونسرد باشید.
این نوع آکنه نتیجه فرایندهای طبیعی پوست به شمار می‌آید و به همین دلیل شایع است. برای فهمیدن راه درمان جوش صورت سرسیاه، ابتدا مهم است بدانیم که جوش سرسیاه چیست و چه عوالی باعث بروز جوش سرسیاه می‌شود.

علت ایجاد جوش سرسیاه چیست

جوش سر سیاه معمولا با بسته شدن فولیکول مو شروع می‌شود. میلیون‌ها فولیکول مو روی بدن شما از جمله روی پوست صورت‌تان وجود دارد. فولیکول مو در واقع منفذی در پوست است که دربرگیرنده ریشه مو است.
هر کدام از فولیکول‌ها حاوی یک مو و یک غده چربی‌ساز است. این غده‌ها، چربی لازم برای نرمی پوست‌تان را ترشح می‌کنند. وقتی پوست در حال ریزش سلول‌های مرده است، این سلول‌های مرده می‌توانند وارد فولیکول شده و با چربی پوست مخلوط شوند.
سلول‌های مرده و چربی پوست مانند یک توده برآمده زیر پوست تجمع پیدا می‌کنند و با فشار به سطح پوست باعث ایجاد یک برآمدگی به نام کومدون می‌شوند.
اگر برآمدگی روی منفذ مسدودشده پوست‌تان، همچنان بسته باقی بماند، برآمدگی ایجاد شده، جوش سرسفید نامیده می‌شود. اما اگر پوست اطراف برآمدگی باز شود و هوا به داخل نفوذ ‌کند، باعث خاکستری یا سیاه رنگ شدن چربی می‌شود. به همین دلیل به این نوع برآمدگی‌ها جوش سرسیاه می‌گویند.

راه‌ های درمان جوش سر سیاه

جوش‌های سرسیاه معمولا در قسمت پیشانی، بینی و چانه صورت (منطقه T) ایجاد می‌شوند. با این حال ممکن است در پشت بدن، سینه، بازوها و شانه‌ها نیز ظاهر شوند. جوش‌های سرسیاه در هر جای بدن‌تان که تراکم فولیکول‌های مو و غدد چربی بالا باشد، می‌توانند پدیدار شوند.
رایج‌ترین راه از بین بردن جوش‌های سرسیاه استفاده از محصولات موضعی پوست حاوی سالیسیلیک اسید و بنزوئیل پروکساید است. سالیسیلیک اسید می‌تواند منافذ پوست شما را تمیز و ضدعفونی کند. بنزوئیل پروکساید هم برای از بین بردن باکتری‌های عامل آکنه مؤثر است.
به یاد داشته باشد که هرگز نباید جوش‌های سرسیاه را با فشار دادن، نیشگون گرفتن و ترکاندن خارج کنید. این کار باعث التهاب پوست شده که می‌تواند منجر به اسکار (جای جوش) شود.
نباید با جوش سرسیاه مانند چرک و آلودگی پوست رفتار کنید. حتما به خاطر داشته باشید که اسکارب و لایه‌ برداری پوست راه درمان جوش سرسیاه نیست و می تواند وضعیت آکنه را بدتر کند.

درمان جوش صورت در اصفهان

جوش سرسفید

جوش‌های سرسفید شایع‌ترین نوع از انواع جوش صورت محسوب می‌شوند. البته جوش‌های سرسفید یکی از خفیف‌ترین انواع جوش هستند و معمولا می‌توانید با مراقبت‌های پوستی مناسب و درمان‌های موضعی، آنها را درمان کنید.
جوش‌های سرسفید (در اصطلاح فنی به آنها «کومدون» گفته می‌شود) فولیکول‌های مو یا منافذ مسدودشده پوست هستند. در عارضه جوش‌های سرسفید، منافذ پوست با لایه‌ای نازک از پوست پوشیده شده که باعث می‌شود توده برآمده مواد زیر سطح پوست قرار بگیرد.
چون برآمدگی حاصل از تجمع چربی و پوست در معرض هوا قرار نمی‌گیرد، سفید یا گاهی زردرنگ (رنگ طبیعی چربی و سلول‌های مرده پوست) باقی می‌ماند. به همین دلیل این نوع از آکنه جوش سرسفید نامیده می‌شود.

علت ایجاد جوش سرسفید چیست

اگر به دنبال دلیل جوش صورت سر سفید هستید که روی پوست ظاهر می‌شوند، باید بدانید علت ایجاد جوش سرسفید مشابه سایر انواع جوش است. هر زمان که غدد چربی‌ساز پوست شما، چربی بیش از حد تولید کنند، این چربی اضافی می‌تواند با سلول‌های مرده پوست مخلوط شده و منافذ پوست‌تان را مسدود کند.
این فرایند میتواند جوش‌های سرسیاه و جوش‌های سرسفید را ایجاد کند. همانطور که پیش‌تر گفتیم غدد چربی‌ساز معمولا به علت تغییرات هورمونی در بدن، چربی بیش از اندازه ترشح می‌کنند.
برای مثال، علت اصلی بروز جوش صورت در بارداری ، افزایش سطح هورمون در سه ماهه اول است. افزایش سطح هورمون‌ها باعث تولید بیشتر چربی طبیعی روی پوست و در نتیجه ایجاد جوش می‌شود.
تغییرات هورمونی در بدن علاوه بر دوران بارداری، می‌تواند در یائسگی، قاعدگی و البته بلوغ رخ دهد.

راه درمان جوش سر سفید

با اینکه جوش سرسفید می‌تواند به طور ناگهانی روی پوست شما پدیدار شود اما متأسفانه درمانی سریع و فوری ندارد. مؤثرترین درمان‌ها برای از بین بردن جوش سر سفید زمان‌بر و طولانی هستند.
بنابراین برای گرفتن نتیجه دلخواه نیاز به درمان پایدار و مداوم دارید. باید این نکته را به یاد داشته باشید که ممکن است پس از چند هفته یا حتی چند ماه هم اثرات قابل توجهی از درمان دیده نشود. پس بهتر است صبور باشیم و آرامش خود را حفظ کنیم.

برای مطالعه بیشتر بخوانید : چه غذاهایی برای جوش صورت مضر است؟


جوش قرمز (پاپول) و جوش چرکی (پوسچول)

وقتی منافذ پوست‌تان بسته شوند و باکتری‌ عامل ایجاد آکنه در آن منافذ شروع به رشد و تکثیر کند، سیستم ایمنی بدن شما با فرستادن گلبول‌های سفید خون برای مبارزه با عفونت واکنش نشان می‌دهد.
ناحیه اطراف برآمدگی، ملتهب، قرمز و متورم می‌شود. توجه کنید که این نوع عارضه پوستی، آکنه التهابی است که با جوش سرسیاه و جوش سرسفید متفاوت است.
در این نوع آکنه، ناحیه اطراف برآمدگی با پوست قرمزرنگ، ملتهب و متورم مشخص است. از رایج ترین انواع جوش صورت التهابی جوش قرمز (پاپول) و جوش چرکی (پوسچول) است.

چگونه جوش قرمز و جوش چرکی را تشخیص دهیم؟

جوش قرمز (پاپول) برآمدگی گنبدی شکل کوچکی به ‌رنگ صورتی یا قرمز است که به آسانی روی پوست قابل تشخیص است. جوش‌های قرمز دارای حدود مشخصی هستند که می‌توانند به اشکال مختلف ظاهر شوند.
جوش‌های قرمز اغلب روی صورت پدیدار می‌شوند. گاهی اوقات تعدادی جوش قرمز با هم در یک ناحیه پوست ظاهر می‌شوند که شبیه به یک ضایعه پوستی و به زبری کاغذ سمباده هستند.
جوش چرکی (پوسچول) به جوش‌های قرمز شبیه‌اند با این تفاوت که پر از مایع چرکی زردرنگ با مرکز زرد یا سفیدرنگ هستند. این مایع چرکی حاوی گلبول‌های سفید مرده خون است که توسط بدن برای مبارزه با عفونت فرستاده شده بودند.

علت ایجاد جوش قرمز و چرکی

تاکنون با تفاوت جوش‌های سرسیاه و سرسفید با جوش‌های قرمز و چرکی آشنا شدیم. اگر حالا می‌خواهید درباره علت ایجاد جوش‌های قرمز و چرکی بیشتر بدانید. باید بدانید که جوش‌های قرمز و جوش‌های چرکی مانند بیشتر انواع جوش، نتیجه افزایش چربی پوست و باکتری داخل منافذی از پوست هستند که با سلول‌های مرده پوست مسدود شده‌اند.
هنگامی که مسدود ‌شدن منافذ پوست شما باعث التهاب فولیکول مو شود، جوش قرمز ایجاد می‌شود. در اثر التهاب، سیستم ایمنی بدن‌تان گلبول‌های سفید خون را برای مبارزه با عفونت می‌فرستد.در این شرایط، گلبول‌های سفید خون می‌میرند و درون جوش قرمز جمع می‌شوند، مایع چرکی افزایش پیدا می‌کند و جوش قرمز به جوش چرکی تبدیل می‌شود.

راه درمان جوش قرمز و جوش چرکی

توجه کنید برای از بین بردن جوش قرمز، جوش چرکی و تمام انواع جوش، باید یک برنامه مراقبت روزانه از پوست داشته باشید. اولین قدم در برنامه مراقبت‌های روزانه از پوست، درمان فعال آکنه است.
درمان روزانه، مداوم و پایدار آکنه در بسیاری از موارد منجر به از بین رفتن جوش‌های قرمز و جوش‌های چرکی روی پوست شما می‌شود. این نکته مهم را همواره به خاطر بسپارید که درمان آکنه باعث پیشگیری از ابتلا به جوش صورت در آینده نیز می‌شود.
راه‌های تغییر سبک زندگی برای درمان جوش قرمز و جوش چرکی:
به‌آرامی و با ملایمت پوست را بشویید و از مالیدن پوست اجتناب کنید.
برای شست و شوی پوست از آب ولرم و صابون ملایم استفاده کنید.
از مواد آرایشی یا لوسیون‌ها در ناحیه مبتلا به آکنه استفاده نکنید.

کلینیک صدف در اصفهان با بکارگیری جدیدترین متدها ومجهزترین تجهیزات آماده ارائه خدمات لیزرهای جوانسازی به شما عزیزان می‌ باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :رافعی [ 1402-07-17 ]
سلام من روی چونه و کنار شقیقه هام خیلی جوش های ریز میزنه گهگاهی هم جوشهای دردناک روی گونه هام میزنه نمیدونم باید چکار کنم که خلاص شم از این جوش ها

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کاربرد محلول ریوانولکاربرد محلول ریوانول

اتاکریدین لاکتات با نام تجارتی ریوانول یک نوع ترکیب آلی آروماتیک بر اساس آکریدین می باشد. شکل این ترکیب به صورت کریستالهای زرد پرتقالی است . ... ادامه مطلب

مراحل و مزایای تزریق چربی به زیر چشممراحل و مزایای تزریق چربی به زیر چشم

تزریق چربی به زیر چشم به عنوان یک گزینه بسیار مناسب و ایده‌ آل جهت رفع چین و چروک و گودی زیر چشم شناخته می‌ شود . ... ادامه مطلب

بوتاکس چیست و چگونه باعث جوانسازی پوست می شودبوتاکس چیست و چگونه باعث جوانسازی پوست می شود

تزریق بوتاکس طبق آمارهای جهانی پرطرفدارترین روش برای جوانسازی پوست و از بین بردن چین و چروک‌ها است. ... ادامه مطلب

کلینیک پوست صدف

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین