منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماری های پوستی / قارچ پوستی چه تفاوتی با بیماری پیسی دارد؟

قارچ پوستی چه تفاوتی با بیماری پیسی دارد؟

در انسان، لایه بیرونی پوست از سلول‌های مرده تشکیل شده است که یک مانع از محیط بیرونی است. این مانع می‌تواند سلامتی شما را حفظ کند؛ اما اگر آسیب ببیند، می‌تواند در معرض انواع عفونت‌ها باشد. قارچ پوست یک عفونت بسیار مسری است که می‌تواند با تماس فرد دیگری منتقل شود. درمان این بیماری بسیار مهم است؛ زیرا ممکن است در تمام بدن گسترش یابد و منجر به عوارض دیگری شود. قارچ پوستی یک عفونت پوستی انسانی است که توسط یک قارچ که یک میکروارگانیسم است و اغلب مواد مرده را مصرف می‌کند، به انسان منتقل می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

بیماری پیسی vitiligo نوعی بیماری است که باعث از بین رفتن رنگ پوست در بخش‌های مختلف بدن می‌شود. مناطق بی‌رنگ معمولاً با گذشت زمان وسیع‌تر می‌شوند. این شرایط می‌تواند بر روی پوست در هر قسمت از بدن تأثیر بگذارد و همچنین می‌تواند روی مو و قسمت داخلی دهان نیز تأثیر بگذارد. به‌طور معمول، رنگ مو و پوست توسط ملانین تعیین می‌شود. بیماری پیسی هنگامی رخ می‌دهد که سلول‌هایی که ملانین تولید می‌کنند از بین می‌روند یا از کار می‌افتند. بیماری پیسی در افراد با هر نوع پوستی تأثیر می‌گذارد؛ اما ممکن است در افرادی که پوست تیره‌تری دارند بیشتر دیده شود. این بیماری تهدیدکننده زندگی یا مسری نیست؛ اما می‌تواند برای شخص مبتلا استرس‌زا باشد یا احساس بدی نسبت به خود ایجاد کند. درمان بیماری پیسی ممکن است رنگ را به پوست آسیب‌دیده بازگرداند؛ اما از کاهش مداوم رنگ پوست یا عود آن جلوگیری نمی‌کند. در ادامه به بررسی تفاوت‌های این دو بیماری پوستی می‌پردازیم.

کلینیک صدف یکی از مراکز تخصصی پوست در اصفهان است که شما می‌ توانید برای تشخیص و درمان مشکلات پوستی به آن مراجعه نموده و توسط متخصص پوست و مو تحت درمان قرار گیرید. چهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 8 - 32240827 و 32214564 تماس حاصل فرمایید.

علل ایجاد قارچ پوستی

در موارد زیر، احتمال ابتلا به عفونت قارچی (قارچ پوستی) زیاد می‌شود:

- اگر به تازگی آنتی‌بیوتیک دریافت کرده‌اید.
- اگر استروئید دریافت کرده‌اید.
- دیابت دارید.
- افزایش وزن دارید.
- قبلاً دچار عفونت قارچ پوستی بوده‌اید.
- سیستم ایمنی ضعیفی دارید.
- پوستتان مرطوب است.
- اگر بدن خود را بعد از عرق کردن و یا دوش گرفتن، خشک نمی‌کنید.

اگر لباس‌های تنگ و پلاستیکی بپوشید، عرق نمی‌تواند از روی سطح پوست تبخیر شود؛ لذا پوست مرطوب می‌ماند و امکان ابتلا به قارچ پوستی زیاد می‌شود.

قارچ پوستی

علائم قارچ پوستی

عفونت قارچی که مایکوز نیز نامیده می‌شود، یک بیماری پوستی است که توسط قارچ ایجاد می‌شود. میلیون‌ها گونه قارچ وجود دارد. آنها در خاک، روی گیاهان، روی سطح خانه و روی پوست شما زندگی می‌کنند. گاهی اوقات، ممکن است منجر به مشکلات پوستی مانند بثورات یا برجستگی شود. علائم عفونت قارچی به نوع قارچ بستگی دارد؛ اما علائم رایج شامل موارد زیر است:

تشخیص قارچ پوستی

پزشکان ممکن است با مشاهده بثورات قرمز، تحریک شده یا پوسته پوسته شده در یکی از مناطق متداول، به عفونت قارچی مشکوک شوند. پزشکان معمولاً می‌توانند با برداشتن مقدار کمی از پوست و بررسی آن در زیر میکروسکوپ یا قرار دادن آن در محیط کشت محل رشد و شناسایی قارچ خاص، تشخیص عفونت قارچی پوستی را تأیید کنند. پروسه‌ی تشخیص قارچ پوستی و مراحل درمان آن باید با دقت و حساسیت بالا صورت گیرد، تشخیص درست نوع قارچ و برگزیدن بهترین روش درمان قارچ پوستی می‌توان زمان درمان این مشکل را کمتر کند. بسیاری از عفونت‌های قارچی پوست توسط پزشک و بر اساس ارزیابی بالینی و تجربه تشخیص داده می‌شوند. علاوه بر علائم عمومی، بسیاری از عفونت‌های پوستی دارای علائم مشخصی مانند ظاهر غیرطبیعی ناخن‌ها، یا زخم‌هایی در بین انگشتان است.

افراد در معرض عفونت قارچی

-آن دسته از افرادی که دچار اختلالات ایمنی هستند.
-بیمارانی که برای درمان تحت شیمی درمانی قرار دارند.
-افراد مبتلا به ایدز
-در افرادی که حیواناتی نظیر گربه و سگ یا پرنده در خانه نگهداری می کنند.
-افرادی که دچار دیابت هستند شرایط رشد قارچ‌ها، در این افراد بیشتر است.
-بیمارانی که تحت درمان طولانی‌مدت با کورتون قرار دارند.
-مبتلایان به بعضی انواع سرطان
-افرادی که برای درمان مجبور به مصرف آنتی بیوتیک هستند.

درمان قارچ پوستی

اگر عفونت قارچی شدید باشد اغلب داروهای خوراکی مانند آنتروکونازول، فلوکونازول و تربینافین تجویز می‌ شود.

بیماری پیسی

عارضه‌ی پیسی نوعی بیماری شایع ژنتیکی و این عارضه، نوعی بیماری پیشروند محسوب می‌شود؛ لیکن بسیاری از افراد مبتلا به آن، سال‌ها یا حتی دهه‌هایی را بدون بروز لکه‌هایی جدید سپری می‌کنند. عمده علائم بیماری پیسی، لکه‌های سفیدی است که بر روی پوست ایجاد می‌شود. این لکه‌ها بیشتر در مناطقی از بدن ظاهر می‌شوند که در معرض نور خورشید قرار دارند. دست‌ها، پاها، صورت و لب‌ها می‌توانند محل ظهور این مشکل باشند. برخی دیگر نواحی معمول بروز این لکه‌های سفید عبارتند از:

علل بیماری پیسی

بیماری پیسی معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های تولیدکننده رنگ‌دانه‌های پوستی (ملانوسیت ها) مرده یا از تولید ملانین دست می‌کشند. در نتیجه لکه‌ها و قسمت‌هایی از پوست رنگ خود را از دست داده و روشن یا سفید رنگ می‌شوند. پزشکان هنوز دلیل اصلی مردن یا معیوب شدن این سلول‌ها را نمی‌دانند.

به طور کلی علت اصلی بروز بیماری پیسی ممکن است یکی از علل زیر باشد:

علائم بیماری پیسی

علامت اصلی بروز بیماری پیسی بی رنگ شدن لکه‌ای پوست بدن است. معمولاً این بی‌رنگ شدن پوست بدن ابتدا برای قسمت‌هایی از بدن که در معرض نور خورشید هستند، مانند دست‌ها، پاها، صورت و لب اتفاق می‌افتد. علائم کلی بیماری پیسی شامل موارد زیر می‌شود:

اینستاگرام کلینیک صدف

تشخیص پیسی

به منظور تشخیص عارضه‌ی پیسی، پزشک نواحی آسیب‌دیده‌ی پوست را مورد معاینه قرار می‌دهد و سابقه‌‌ی اختلالات خانوادگی احتمالی بیمار را بررسی می‌کند. ممکن است آزمایش خونی با هدف بررسی بیماری‌های خود ایمنی تیروئید و یا بیوپسی بافت مبتلا، از بیمار به عمل آید. افرادی که به تغییر رنگ چشم یا گوش مبتلا هستند، ممکن است به مراجعه به پزشکان متخصص مربوطه و انجام معاینات لازم، نیاز داشته باشند.

درمان پیسی

انتخاب نوع روش درمان ویتیلیگو یا درمان لک و پیس‎های ناشی از آن، بستگی به سن، ناحیه و میزان پوست درگیرشده، سرعت شیوع بیماری پیسی و میزان تأثیر آن بر زندگی فرد دارد. معمولاً داروها و روش‌های درمانی مبتنی بر نور یا نور درمانی برای کمک به بازگرداندن رنگ طبیعی پوست و یا تسکین آن استفاده می‌شوند؛ اگرچه نتایج بهبودیافتگان ویتیلیگو متفاوت و قابل پیش‌بینی نیست و انتظاری برای درمان قطعی پیسی پوست نباید داشت.

نور درمانی

نور درمانی که تحت عنوان فوتوتراپی نیز شناخته می‌شود، روشی سنتی برای درمان بیماری پیسی است. این تکنیک غالباً با استفاده از یکی از منابع نوری شامل نور خورشید، اشعه‌ی ماوراءبنفش، نور لامپ و لیزر انجام می‌شود. این روش، تأثیری سرکوب‌کننده در برابر بیماری‌های سیستم ایمنی بدن خواهد داشت و همزمان با آن تولید ملانوسیت را نیز افزایش می‌دهد. جلسات مکرر انجام نور درمانی می‌تواند در بازگرداندن رنگ برخی از مناطق آسیب‌دیده‌ی پوست صورت، تنه و اندام از طریق تحریک روند طبیعی درمان، بسیار اثر بخش باشد.

لیزر درمانی

در این شیوه‌ی درمانی، نواحی متأثر از پیسی تحت انرژی لیزر قرار می‌گیرند. لیزر درمانی رنگ‌دانه‌های پوستی را هدف قرار می‌دهد. طول مدت درمان این عارضه دو تا شش ماه به طول خواهد انجامید و به میزان متوسط 70 درصد بهبودی حاصل خواهد شد. پس از درمان برای حفظ نتایج می‌توان از کرم‌های موضعی استفاده کرد.

انجام جراحی

انجام جراحی به عنوان روشی مناسب برای درمان پیسی فقط به بیمارانی توصیه می‌شود که این مشکل برای حداقل یک سال (سه سال توصیه می‌شود) ثابت باقی مانده و به سایر درمان‌های پزشکی واکنشی نشان نداده باشند. روش‌های مبتنی بر جراحی درمان این بیماری شامل پیوند پوست بدن خود فرد از طریق ایجاد تاول، پیوند تقسیم ضخامت، پیوند پانچ، پیوند اسمش، پیوند واحد فولیکولی، پیوند ملانوسیت‌های کشت داده شده‌ی خود فرد و کاشت سوسپانسیون‌های اپیدرمال می‌شوند.

در تکنیک‌های پیوند پوست و تاول، بخشی از پوست طبیعی از ناحیه‌ای که آسیبی ندیده است برداشته می‌شود و به ناحیه‌ی کوچکی از پوست ناحیه‌ی تغییر رنگ یافته متصل می‌شود. این عمل ممکن است باعث زخم شود و بافت مناطق تحت درمان را نیز تغییر دهد. علاوه بر اینها، رنگدانه‌ها را می‌توان با استفاده از خالکوبی به مناطق تغییر رنگ یافته تزریق کرد. البته همه‌ی گزینه‌های جراحی با خطر از دست رفتن رنگدانه‌های پوستی نواحی پیرامونی همراه خواهند بود.

کلینیک تخصصی صدف با کادر پزشکی متخصص و مجرب به همراه جدیدترین تجهیزات پوست و زیبایی، آماده ارائه انواع خدمات لیزری و روش های غیر لیزری جوانسازی پوست ، کاشت مو و ابرو و لیزر موهای زائد در اصفهان، به مراجعه کنندگان گرامی می‌ باشد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مروه عدالت خواه [ 1402-07-17 ]
سلام حدود دوماه پیش روی پوست دخترم دانه های کوچک ریز در اومد وبا زدن پماد زینک خشک شدن رنگ پوستش تغییر کرد وسفید شد واین دوماه پماد کلوتریمازول وتریانسینولون استفاده کردم ولی هنوز خوب نشده حتی همون قسمت مو سفید شدن ولی هیچ یک از دکتر ها جواب قطعی بهم ندادن ممنون میشم کمکم کنید دخترم ۷سالش هست

محسن ابراهیمی [ 1402-07-17 ]
سلام من از سن پنج یا شش سالگی به این بیماری مبتلا شدم این بیماری بعد از ۳۰ سال هنوز همراه من هست و هر درمانی انجام دادم به نتیجه نرسیدم کل بدن من را فرا گرفته فقط صورتم مانده همه صورتم سفید شده میشه صورتم رو یکدست سفید کرد از پماد بنمونزن استفاده کردم به نتیجه نرسیدم ایا راههای لیزری وجود داره بتونم سفیدش کنم متشکرم ۰

ستاره کیماسی [ 1402-05-28 ]
با عرض سلام من پسرم از سن ۸ سالگی دو لک سفید بر روی قفسه سینه اش افتاد بعد بردن به دکتر هر دکتر یه چیزی گفت وکلی دارو الان پسرم ۱۷ سال دارد و فقط قسمت زانو و چند لک روی کمرش افتاده یه دکتر متخصص گعت پسی هست ولی هنوز صورت دستش درگیر نشده خواستم شما راهنمایی کنید ممنونم از شما بزرگوار

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درباره درمان جوش بیشتر بدانیددرباره درمان جوش بیشتر بدانید

وقتی فولیکول‌ مو یامنافذ پوست با چربی‌ های اضافی ، سلول‌ های مرده یا حتی عوامل خارجی مانند باکتری‌ ها پُر می‌ شوند، جوش‌ ایجاد می‌ شود. ... ادامه مطلب

علائم و درمان پسوریازیس سرعلائم و درمان پسوریازیس سر

پسوریازیس یک بیماری مزمن پوستی است که دلیل مبتلا به آن اختلال در سیستم ایمنی می باشد. ... ادامه مطلب

مراحل رشد ابرو بعد از کاشت ابرو طبیعیمراحل رشد ابرو بعد از کاشت ابرو طبیعی

کاشت ابرو یکی از روش‌ هایی دائمی است . در فرایند کاشت ابرو ، مو ها از نواحی اطراف سر یا کناره‌ های گوش برداشته شده و کاشت می شود . ... ادامه مطلب

کلینیک پوست صدف

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین