منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564

مولوسکوم تناسلی چیست؟

آنچه در این مطلب میخوانید

بیماری مولوسکوم یک نوع بیماری ویروسی می باشد که به صورت ضایعات برجسته کوچک و بزرگ به روی پوست ظاهر می شوند. ضایعات حاصل از بیماری مولوسکوم معمولاً به رنگ پوست و یا سفید مروارید ی هستند و گنبدی و گرد بوده و در داخل آنها ماده ای ژله مانند و سفید وجود دارد که تماس این ماده با نقاط دیگر پوست باعث سرایت بیماری به دیگر نقاط بدن است. ضایعات حاصل از مولوسکوم دارای اندازه های متفاوتی میباشد و معمولاً باعث خارش پوستی و ناراحتی برای بیمار نمی شود. در بزرگسالان این بیماری معمولاً در مناطق تحتانی شکم و رانها و مناطق تناسلی ظاهر می شود و به وسیله ی تماس جنسی منتقل خواهد شد. از آنجا که مولوسکوم تناسلی در افراد سالم به خودی خود ظرف ۶ تا ۱۲ ماه از بین میرود، لذا درمان خاصی لازم نیست؛ اما در مواردی مانند قابل رؤیت بودن ضایعه، وجود حساسیت‌های زمینه‌ای و تمایل به پیشگیری از انتقال، درمان لازم می‌شود. اگر ضایعه ها در ناحیه‌ی تناسلی باشند (روی آلت تناسلی یا اطراف آن، بخش خارجی دستگاه تناسلی زنان، دهانه ورودی واژن یا اطراف مقعد) درمان مولوسکوم توصیه می شود. در صورتی که در این نواحی ضایعه را مشاهده کردید، بهترین راه این است که به پزشک مراجعه کنید؛ چون این احتمال وجود دارد که بیماری همراه دیگری نیز داشته باشید که ضمن تماس جنسی، منتقل شود.

همشهریان گرامی ! برای دستیابی به بهترین نتایج درمان بیماریهای پوستی ، حتما به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید. زیرا با بکارگیری نادرست و غیر اصولی این روشها توسط افراد غیر متخصص، نه تنها مشکلات کاهش پیدا نمی‌ کند؛ بلکه ممکن است دچار عوارضی شوید که به سادگی رفع نشوند.

علت ایجاد مولوسکوم تناسلی

این بیماری پوستی به واسطه‌ لمس کردن و در تماس بودن با پوست آلوده منتقل می‌شود و قدرت سرایت یافتن آن بسیار بالا است به طوری‌که حتی اگر فرد سالم با حوله، لباس‌ها و حتی اسباب بازی‌های شخص مبتلا در ارتباط باشد، امکان ظاهر شدن دانه‌های مولوسکوم بر بدن وی نیز وجود دارد. همچنین خود شخص آلوده هم نباید چندان به آن دست بزند و اکیداً توصیه می‌گردد که از خراشیدن آن جلوگیری شود؛ چرا که دیده شده با این کار به قسمت‌های دیگر بدن فرد هم سرایت کرده است.

در بزرگسالان ممکن است از طرق جنسی منتقل شود و محل رایج بروز مولوسکوم، آلت تناسلی است. در واقع رابطه‌ی جنسی یکی از اصلی‌ترین راه‌های انتقال است که در بزرگسالان معمولاً از این طریق مولوسکوم منتقل می‌شود؛ چرا که یکی از قسمت‌هایی که دانه‌های مولوسکوم در آن دیده می‌شود اندام تناسلی است که می‌تواند شامل اطراف یا روی آلت مردانگی، مهبل، مقعد و اطراف آن باشد و نیز محققان این احتمال را می‌دهند که این عارضه‌ پوستی از طریق حمام، سونا و استخر عمومی نیز منتقل می‌شود که البته این نظریه تاکنون به اثبات علمی نرسیده است.

مولوسکوم تناسلی

علائم مولوسکوم تناسلی

عوامل خطر ابتلا به مولوسکوم تناسلی

تشخیص مولوسکوم تناسلی

هیچ آزمایشی برای تشخیص مولوسکوم وجود ندارد و این بیماری فقط با ظاهر ضایعات شناسایی می شود. اگر شما به بیماری مولوسکوم کنتاژیوزوم مبتلا شده اید، پزشک شما ممکن است انجام آزمایشاتی را برای عفونت های مقاربتی توصیه کند. با خراشیدن قسمت کمی از پوست آلوده، آن را در زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار خواهد داد.

درمان مولوسکوم تناسلی

پزشکان ممکن است توصیه کنند قبل از برطرف شدن خود به خودی ضایعات نسبت به برداشت آن اقدام کنید. این نکته در افراد بالغ اهمیت دارد؛ زیرا آنها بسیار مسری هستند. درمان مولوسکوم می تواند دردناک باشد از این رو استفاده از ترکیبات بی حس کننده می تواند ناراحتی را کاهش دهد. برخی اوقات درمان های ترکیبی نیز استفاده می شوند.

داروها برای درمان مولوسکوم

در برخی موارد داروهای نسخه ای یا غیر نسخه ای می تواند مستقیماً روی ضایعات حاصل از مولوسکوم تناسلی استفاده شوند. مثال هایی از این داروها عبارت است از:

جراحی و سایر روش ها

روش هایی که پزشکان برای برداشت ضایعات پوستی مولوسکوم کنتاژیوزوم استفاده می کنند عبارت است از:

وقتی عفونت از بین برود مولوسکوم کنتاژیوزوم روی بدن باقی نمی ماند؛ اما در صورتی که در تماس با فرد آلوده قرار بگیرید دوباره در خطر ابتلا به مولوسکوم کنتاژیوزوم قرار خواهید داشت.

اينستاگرام کلينيک صدف

مدیریت مولوسکوم تناسلی

با عمل به این نکات می‌توانید از گسترش این بیماری جلوگیری کنید؛ زیرا احتمال گسترش این بیماری به سایر نقاط بدن و به افراد دیگر وجود دارد. هنگامی که زگیل‌های آبکی قابل مشاهده هستند، می‌توانند گسترش یابند. برای جلوگیری از گسترش این بیماری می‌توانید:

پی آر پی یا همان پلاسمای غنی از پلاکت، یکی از روشهای موثر جوانسازی پوست صورت و رفع تیرگی و فرو رفتگی زیر چشم است. پی آر پی در کلینیک صدف اصفهان توسط متخصص پوست انجام می شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32240827 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آیا رفع ضایعات رنگی پوست امکان پذیر است؟آیا رفع ضایعات رنگی پوست امکان پذیر است؟

ضایعات رنگی پوست مانند کک و مک، خال‌های سطحی، لکه‌های بارداری و جای زخم از جمله مشکلات شایع پوستی هستند. درمان ضایعات رنگدانه ای پوست در کلینیک صدف اصفهان، توسط متخصص پوست انجام می‌پذیرد ... ادامه مطلب

لک زیر چشم به چه دلایلی ایجاد شده و چگونه درمان میشود؟لک زیر چشم به چه دلایلی ایجاد شده و چگونه درمان میشود؟

لک زیر چشم دلایل متنوعی دارد که قبل از درمان بهتر است علت آن به درستی تشخیص داده شود. در اینجا به بیان علت ها و روش های درمان لک زیر چشم می پردازیم ... ادامه مطلب

لیفت ابرو با نخ و تزریق بوتاکسلیفت ابرو با نخ و تزریق بوتاکس

لیفت ابرو یا بالا کشیدن ابروها یکی از بهترین روش های پزشکی مدرن برای برای زیباتر شدن صورت و باز شدن و درشت تر به نظر رسیدن چشم افراد است . ... ادامه مطلب

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین