منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564

کرایوتراپی یا سرما درمانی

آنچه در این مطلب میخوانید

با پیشرفت تکنولوژی و علم بشر هر روزه روش‌های جدیدی برای درمان مشکلات مختلف پدید می‌آید. امروزه برای درمان ضایعات پوستی از یکی از این روش‌ها به نام کرایوتراپی استفاده می‌کنند. کرایوتراپی (سرما درمانی) یک روش درمانی خاص است که در آن ضایعات سطحی پوست تحت اثر دمای بسیار پایین قرار گرفته و منجمد می‌شوند. این روش مفید، ارزان و کاربردی است در صورتی که تشخیص عارضه درست باشد. چرا که برای درمان ملانوم یا ضایعات رنگی شبه ملانوم قابل استفاده نیست؛ زیرا تغییرات داخل سلولی حاصله، تمایل به بدخیمی این ضایعات را تسریع و تسهیل می‌نماید .

در کلینیک تخصصی پوست صدف اصفهان از روشها یی مانند کرایوتراپی یا سرما درمانی برای از بین بردن ضایعات پوستی از قبیل زگیل استفاده می‌ شود. این روش درمانی، با توجه به کم هزینه بودن و تاثیری که بر این ضایعات دارد؛ مورد توجه می‌باشد. شما می‌ توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با شماره تلفن 32240827 - 031 تماس حاصل فرمایید.

کاربرد های کرایوتراپی

کرایوتراپی یا سرما درمانی

کرایوتراپی نیتروژن مایع

نیتروزن مایع یکی از اساسی‌ترین موارد مورد نیاز کرایوتراپی است. نیتروژن مایع دمایی حدود ۱۹۶ درجه سانتی گراد روی پوست ایجاد می‌کند و چند ثانیه این سرما را در عمق جوش یا زگیل یا دیگر ضایعات ایجاد می‌کند تا این اختلالات رفع شوند.
برای موارد قوی‌تر ضایعات پوستی مثل زگیل‌های قوی ویروسی یا سرطان پوست این کار را چند بار انجام می‌دهند. یک‌بار منجمد می‌کنند و سپس می‌گذارند ذوب شود و دوباره عمل انجماد را انجام می‌دهند.

نحوه اثر کرایوتراپی

مراقبت‌ های پس از انجام کرایوتراپی

به‌احتمال ‌زیاد در عرض چند ساعت، ناحیه تحت درمان تاول، خواهد زد. گاهی اوقات تاول شفاف است و گاهی اوقات به دلیل خونریزی، قرمز یا بنفش می‌باشد (این موضوع ضرری ندارد). اگر درمان در نزدیک چشم صورت پذیرفته باشد، ممکن است پلک‌ها دچار تورم شوند، بخصوص در هنگام صبح، اما در عرض چند روز برطرف می‌شوند.
به‌تدریج در عرض چند روز، زخم و تاول ناحیه تحت درمان فروکش خواهند نمود. معمولاً توجه ویژه‌ای در مرحله بهبودی موردنیاز نیست. می‌توان ناحیه تحت درمان را به‌آرامی یک یا دو بار در روز شستشو داد، ناحیه تحت درمان باید تمیز نگه داشته شود.

در روی صورت، ناحیه تحت درمان، ظرف ۵ الی ۱۰ روز لایه‌ برداری می‌شود، در مورد پوست دست ممکن است ۳ هفته طول بکشد. جراحت و یا زخم موجود در قسمت پایینی پا ممکن است تا ۳ ماه ادامه داشته باشد، زیرا که التیام زخم‌ها در این ناحیه به‌کندی صورت می‌پذیرد.
ایجاد عفونت ثانویه غیرمعمول است. اگر رخ دهد، ممکن است باعث افزایش درد، تورم، افزایش مایع زردرنگ در داخل تاول، ترشحات چرکی و یا قرمزی در اطراف منطقه درمان شود. اگر موضوعی باعث نگرانی شما شد، با پزشک خود به مشورت بپردازید. ممکن است، ضدعفونی‌کننده‌ها موضعی و یا آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی لازم باشد.

موارد منع کرایوتراپی

عدم تحمل سرما، سابقه‌ی کهیر سرما، کرایوگلوبینمی (نوعی ناهنجاری خونی)، سابقه‌ی سندرم رینود، هر بیماری که در آن سطح بالای کرایوگلوبولین وجود دارد (مثل کولیت اولسروز فعال، بیماری کلاژن واسکولار شدید و فعال). حساسیت شناخته شده یا واکنش های ناخواسته مهم نسبت به کرایوتراپی، بیمارانی که احتمال هیپوپیگمانتاسیون را قبول نمی‌کنند، برخی بدخیمی ها ( ملانوم و کارسینوم سلول‌های سنگفرشی)، ضایعاتی که در مناطق با خونرسانی ضعیف واقع شده‌اند و ضایعاتی که نیاز به بیوپسی برای تشخیص دارند.

استفاده از کرایو در درمان خال‌ های ملانوسیتیک که ضایعات پیش سرطانی محسوب می شوند، ممنوع است زیرا تغییرات داخل سلولی حاصله، تمایل به بدخیمی این ضایعات را تسریع و تسهیل می‌نماید.

اینستاگرام کلینیک صدف

عوارض کرایوتراپی

مانند دیگر روش‌های درمانی کرایوتراپی هم عوارض جانبی دارد. هرچند عوارض آن نسبت به دیگر روش‏ها کمتر و ملایم‏تر است اما با توجه به ناحیه انجام آن متفاوت است.
کرایوسرجری برای بانوان مشکل ناباروری و تخمک‌گذاری ایجاد نمی‌کند اما ممکن است باعث گرفتگی رحم، درد و خونریزی شود.
.در مورد سرطان پوست ممکن است بعد از جلسه درمانی پوست ملتهب و متورم شود و گاهی رنگدانه پوست و موهای ناحیه درمان از بین می‌روند. این عوارض، موقتی هستند و بهبود می‌یابند.

همشهریان گرامی در صورتی که نیازمند اقدامات تشخیصی - درمانی در زمینه پوست می‌ باشید؛ و به دنبال بهترین روش درمانی هستید؛ حتما به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید تا به واسطه دانش، تجربه و احاطه بر انواع بیماری های پوستی و اختلالات گوناگونی که در اثر افزایش سن، ژنتیک و عواملی محیطی ایجاد می‌ شود؛ مناسب ترین درمان را برای شما در نظر گیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
کاشت مو به روش FUTکاشت مو به روش FUT

FUT یک روش پیشرفته برای پیوند مو ست و افرادی که ناحیه بزرگی از سرشان دچار ریزش شده با این روش میتوانند ظاهری طبیعی و رشدی مطابق الگوی رشد ... ادامه مطلب

بیماری پوستی زونا چیست و روش های درمان آن کدام است؟بیماری پوستی زونا چیست و روش های درمان آن کدام است؟

زونا به‌عنوان یک بیماری ویروسی حدود یک‌ سوم از بزرگسالان را درگیر می‌ کند. احتمال ابتلا به این بیماری در افرادی که آبله مرغان داشته‌ اند، بیشتر است . ... ادامه مطلب

مزونیدلینگ بهتر است یا میکرونیدلینگ؟مزونیدلینگ بهتر است یا میکرونیدلینگ؟

مزونیدلینگ و میکرونیدلینگ از جمله روش های مدرنی است که با هدف جوانسازی و زیباسازی پوست به وجود آمده اند. این روش ها تا حدودی مشابه هم هستند و هر دو با ... ادامه مطلب

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین