منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / تزریق ژل / فیلر چیست و انواع آن کدام است؟

فیلر چیست و انواع آن کدام است؟

آنچه در این مطلب میخوانید

یکی از روشهایی که امروزه به فراوانی در کلینیک های پوست انجام می‌شود؛ تزریق فیلرهای پوست است. انتقال این مواد از راه تزریق به لایه های مختلف پوست، علاوه بر افزایش حجم، می‌تواند نتایج جوانسازی پوست را نیز به همراه داشته باشد و در لیفتینگ و رفع چین و چروک های پوست مفید واقع شود. فیلرهای پوستی یا همان پرکننده ها، از لحاظ ساختار و ترکیبات دارای انواع مختلفی هستند که در این مقاله به معرفی آنها و بررسی تاثیراتشان خواهیم پرداخت.

تزریق فیلر از جمله خدماتی است که توسط متخصص پوست در کلینیک صدف اصفهان با بهترین نتایج قابل انجام می‌ باشد. اگر مایل به تزریق فیلر در این مرکز هستید؛ می‌توانید با شماره تلفن 32240827 - 031 تماس حاصل فرمایید.

انواع فیلر :

فیلر اسید هیالورونیک (HA)

اسید هیالورونیک یک قند طبیعی ژل مانند است که در بدن انسان یافت می‌شود. وظیفه این ماده در بدن، جمع‌کردن نواحی مختلف پوست در زمان نیاز است. اسید هیالورونیک با توجه به طبیعی و کم‌خطر بودن، محبوب‌ ترین نوع فیلر در سطح جهانی به حساب می‌آید. بااین‌حال باید به این موضوع توجه داشت که با توجه به طبیعی بودن این ماده و جذب آن توسط بدن، اثرات تزریق اسید هیالورونیک معمولاً ۶ تا ۱۲ ماه نمایان است و پس از آن نیاز به تجدید پروسه تزریق و فیلر دارد.

تزریق اسید هیالورونیک علاوه بر ایجاد اثرات موقت و سریع، کلاژن سازی پوست در محل تزریق را نیز افزایش می‌دهد. موضوعی که در بلندمدت و پس از چندین تزریق، قابل‌مشاهده خواهد بود.
با توجه به طبیعی بودن این ماده و وجود اسید هیالورونیک در بدن، استفاده از این روش درمانی با کمترین عوارض ممکن صورت می‌گیرد. هرچند کیفیت برند داروی استفاده‌شده می‌تواند در کاهش عوارض تأثیرگذار باشد.

فیلر هیدروکسیلاپاتیت کلسیم (CaHA)

هیدروکسیلاپاتیت کلسیم، یک ماده بسیار ظریف و میکروسکوپی است که در هنگام تزریق از همبستگی بیشتری در مقایسه با اسید هیالورونیک برخوردار است. با توجه به همین موضوع می‌توان انتظار داشت که تأثیر فیلر هیدروکسیلاپاتیت کلسیم، از اسید هیالورونیک بیشتر و تا یک سال دوام داشته باشد.
باید به این موضوع دقت داشت که هیدروکسیلاپاتیت کلسیم بیشتر در چربی‌های عمیق مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولاً با نظر پزشک در کنار اسید هیالورونیک و برای نواحی خاص بدن تجویز می‌شود.

فیلر پلی لاکتیک اسید

پلی لاکتیک اسید یک ماده مصنوعی است که در سال‌های گذشته از آن برای تولید نخ بخیه استفاده می‌شد. فیلر پلی لاکتیک اسید از انواع فیلر‌های مستقیم نیست بلکه اثر آن پس از مدت‌زمانی مشخص و با تحریک کلاژن سازی در محل تزریق نمایان می‌شود. از این فیلر معمولاً در نیمه پایینی صورت و در محل خطوط خنده ، حجم دهی لب و پر کردن گونه استفاده می‌شود. تزریق پلی لاکتیک اسید در سه یا چهار دوره یک ماهه انجام می‌شود و معمولاً اثری نیمه‌دائمی و چندساله دارد. به این موضوع دقت کنید که تنها فیلر پلی لاکتیک اسید مورد تأیید FDA، فیلر Sculptra Aesthetic است.

فیلر پلی متیل متاکریلات (PMMA)

فیلر پلی متیل متاکریلات از انواع فیلر‌های درشت‌دانه و دائمی است که اثر آن تا ۵ سال بعد از تزریق باقی می‌ماند. این ماده مصنوعی نه‌ تنها خطوط خالی پوست را پر می‌کند بلکه منجر به کلاژن سازی در منطقه تزریق می‌شود. با توجه به تأثیر طولانی‌مدت این ماده، پزشکان ترجیح می‌دهند تا از پلی متیل متاکریلات درترمیم نواحی مختلف صورت استفاده نکنند. پلی متیل متاکریلات دارای عوارضی بیشتر از فیلر‌های کوتاه‌مدت است و ممکن است محل تزریق با کبودی و عفونت روبرو شود.

انواع فیلرهای پوستی

فیلر چربی

در این روش کم‌وبیش تهاجمی، چربی‌های بدن با استفاده از لیپوساکشن یا تکنیک‌های دیگر، استخراج می‌شوند و در نقاط مختلف بدن و صورت تزریق می‌شوند. این روش هرچند نیاز به استفاده از آرام‌ بخش دارد و ممکن است عوارضی را در محل برداشت و تزریق ایجاد کند، اما از امن‌ترین تکنیک‌های فیلر به‌ حساب می‌آید.

تزریق فیلر

با توجه به اینکه ماده تزریق شده، از بدن خود بیمار استخراج می‌شود، میزان حساسیت به ماده تا حدود زیادی کاهش می‌یابد و البته مدت‌زمان باقی‌ماندن اثر تزریق فیلر نیز از تکنیک‌های دیگر، طولانی‌تر است. استفاده از روش‌های مختلف تزریق فیلر ، به نوع پوست، محل تزریق، فیلر انتخابی و نظر مستقیم پزشک مربوطه ارتباط دارد. پزشک ممکن است پیش از شروع پروسه تزریق فیلر، آزمایش‌هایی را برای شما تجویز کند تا میزان حساسیت شما به مواد آلرژی‌زا، مشخص شود.

هرچند بسیاری از فیلر‌ها خود خاصیت بی‌ حس‌ کنندگی دارند، اما معمولاً ۲۰ دقیقه قیل از شروع درمان، از کرم یا اسپری بی‌حس‌کننده در محل تزریق فیلر استفاده می‌شود. به‌طورکلی با نظر مستقیم پزشک و کارشناس مربوطه، یکی از سه تکنیک سوراخ کردن، هاشور زدن و روش خطی برای درمان فیلر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تکنیک سوراخ‌کردن، سوراخ‌هایی متعدد در محل مورد نظر در روی پوست و با استفاده از حجم دهی مستقیم ایجاد می‌شود. این تکنیک معمولاً برای پر کردن چین و چروک‌ های صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در نواحی پر وسعت مثل گونه‌ها، لب و حتی سینه، از تکنیک هاشور زنی استفاده می‌شود. تکنیکی که درواقع حجم فیلر را به‌صورت مساوی در سطوح وسیع‌ تر تقسیم می‌کند و از ایجاد برامدگی‌های ناخواسته جلوگیری می‌کند. روش خطی نیز، تزریق عمیق‌تر به محل چین و چروک است. در این روش خروج فیلر در هنگام بیرون کشیده شدن سرنگ رخ می‌دهد. البته باید انتظار داشت که ترکیبی از تمامی روش‌های معرفی‌شده را بتوان در تزریق فیلر توسط کارشناس و پزشک آشنا با این تکنیک‌ها مشاهده کرد.

فیلر برای چه کسانی مناسب نیست؟

هرچند تزریق فیلر را می‌توان یک روش نه‌چندان تهاجمی و کم و بیش کم‌ خطر دانست، اما باز هم اشخاصی هستند که کاندیدای مناسبی برای این روش درمانی به‌حساب نمی‌آیند.
مبتلایان به دیابت، اختلالات خونریزی دهنده، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های عصبی عضلانی و اشخاصی با سابقه به حساسیت شدید به مواد شیمیایی، تنها با نظر مستقیم پزشک مرتبط با بیماری باید تزریق فیلر را انجام دهند. علاوه بر این، اشخاص باردار یا افرادی که در حال شیردهی هستند نباید به‌هیچ‌وجه از روش‌های مختلف درمانی فیلر استفاده کنند.به‌طورکلی افراد سالم و فاقد بیماری‌های پوستی و حساسیتی که از دخانیات استفاده نمی‌کنند، بهترین کاندیدا‌های استفاده از فیلر در نقاط مختلف صورت و بدن هستند.

فیلرهای پوستی چگونه می توانند ظاهر فرد را بهتر کنند؟

در حالی که فیلرهای پوستی گاها به فیلر های رفع چروک نیز شناخته می شوند اما می توانند عملکردی بسیار بیشتر از رفع چروک داشته باشند. فیلرهای پوست در رفع بسیاری از مشکلات رایج مفید هستند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. صاف کردن خطوط اطراف بینی و دهان: این موارد به خطوط ماریونت، لبخند یا پرانتزی نیز شناخته می شوند.
2. افزایش و بازگردانی حجم از دست رفته گونه و شقیقه
3. کاهش ظاهر خطوط عمودی لب ها
4. برجسته سازی و حجم دهی به لب ها
5. صاف کردن چین های اطراف چانه
6. بهبود تقارن در اجزا صورت

ماندگاری اثر فیلر

هرچند انواعی از فیلرها، دائمی نام‌گذاری شده‌اند، اما باز هم می‌توان تأیید کرد که هیچ‌ کدام از انواع مختلف فیلرها، اثری بسیار بلندمدت را از خود به نمایش نمی‌گذارند. البته کوتاه‌ مدت بودن اثر فیلر‌ها از نکات مثبت این تکنیک درمانی و زیبایی به‌ حساب می‌آید.

در نظر داشته باشید که هرگونه تغییر دائمی در صورت، با نادیده گرفتن تغییرات آینده بدن انسان صورت می‌گیرد و در بلندمدت ممکن است منجر به نتایجی نامناسب شود. با این اوصاف انواع فیلر‌ها در گروه‌های کوتاه‌مدت چندماهه، میان‌ مدت یک ساله و بلندمدت چندساله قرار می‌گیرند.

تکنیک‌ها و مواد کوتاه‌مدت به دلیل قیمت مناسب و اثرگذاری بیشتر و زیباتر، از محبوب‌ترین روش‌های فیلر موجود در بازار هستند. هرچند این روش‌ها در طول مدت زمان استفاده باید به‌صورت دوره‌ای تمدید شوند و تزریق‌های جدید صورت بگیرد.

اینستاگرام کلینیک صدف

عوارض تزریق فیلر

استفاده از فیلر‌ها در اغلب موارد بی‌خطر است، اما هرگونه پروسه پزشکی می‌تواند در جای خود دارای عوارضی کوتاه‌مدت و بلندمدت باشد. بااین‌حال اگر فیلر انتخابی از مواد با کیفیت و طبیعی باشد، انتظار می‌رود تا عوارضی مثل زخم و کبودی، در چند روز پس از تزریق فیلر کاهش بیابد.
هرچند تزریق مواد بی‌کیفیت، مراجعه به پزشکان نا آشنا با تکنیک‌های درمانی فیلر و عدم رعایت بهداشت، می‌تواند عوارضی دائمی و غیرقابل جبران را برای بیمار به همراه داشته باشد.

مراقبت‌ های مورد نیاز در دوران نقاهت

پیش از تزریق فیلر باید تمامی عوارض قابل‌انتظار را از پزشک بپرسید و با آمادگی کامل، این پروسه درمانی را آغاز کنید. بهتر است پس از تزریق و تا چند روز، مصرف آب خود را افزایش دهید.
تورم و کبودی تا چند روز پس از تزریق قابل پیش‌بینی است، اما اگر تورم از نوع پیش‌رونده بود و یا پس از چند روز کاهش نیافت، بهتر است به پزشک خود مراجعه کنید. در مدت درمان باید از مصرف مشروبات الکلی و دخانیات خودداری کنید. حرارت شدید یا فشار نیز ممکن است نتایج تزریق فیلر را تحت تأثیر قرار دهد.

در صورت پدیدار شدن آثاری همچون ورم، با استفاده از کمپرس یخ می‌توانید نقطه موردنظر را التیام ببخشید. استرس زیاد نیز می‌تواند مدت‌زمان نقاهت را افزایش دهد پس سعی کنید تا توجه خود را از محل تزریق فیلر منحرف کنید. درهرصورت به این موضوع دقت کنید که اثر بیشتر فیلرها، موقت و قابل‌ترمیم است.

همشهریان گرامی در صورتی که نیازمند اقدامات تشخیصی - درمانی در زمینه پوست می‌ باشید؛ و به دنبال بهترین روش درمانی هستید؛ حتما به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید تا به واسطه دانش، تجربه و احاطه بر انواع بیماری های پوستی و اختلالات گوناگونی که در اثر افزایش سن، ژنتیک و عواملی محیطی ایجاد می‌ شود؛ مناسب ترین درمان را برای شما در نظر گیرد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
آر اف بهتر است یا هایفوتراپی؟آر اف بهتر است یا هایفوتراپی؟

پوست یکی از فاکتورهای مهم زیبایی صورت می باشد که رسیدگی به آن بسیار حائز اهمیت است. کلاژن سازی در پوست بعد از سن 25 سالگی کاهش می یابد و پوست با افزای ... ادامه مطلب

مراقبت های بعد از لیزر کیوسوئیچمراقبت های بعد از لیزر کیوسوئیچ

لیزر کیوسوئیچ یکی از جدیدترین روش های جوانسازی پوست است که حدود ده سال از عمر آن می‌ گذرد. این روش را می‌ توان یکی از بهترین روش‌ ها برای از بین بردن لک‌ های پوست، جای جوش و تتو دانست. ... ادامه مطلب

کاشت ابرو درمانی برای ریزش ابروکاشت ابرو درمانی برای ریزش ابرو

تاتوی ابرو روشی موقت برای داشتن ابرو ضخیم است و فرم خاصی که مورد نظر شماست را ایجاد کند و یکی از روشهایی برای داشتن ابرویی زیبا می‌باشد، اما گاهی نتیجه‌ی تاتو مورد رضایت نیست و بعد از آن، ابروها حالتی طبیعی ندارند. تاتو بعد از مدت زمان کوتاهی رنگ و فرم خود را از دست میدهد و نیاز به ترمیم دارد ... ادامه مطلب

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین