منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مو و ریزش مو / آیا ماینوکسیدیل در درمان ریزش مو مؤثر است؟

آیا ماینوکسیدیل در درمان ریزش مو مؤثر است؟

ریزش مو و حتی طاسی را باید به عنوان بخشی از روند افزایش سن پذیرفت و الگوی ریزش مو و طاسی در مردان و زنان متفاوت است. در مردها معمولاً ریزش موها از طرف شقیقه‌ها شروع می‌شود و ممکن است به مرور زمان مانند حرف M، طاسی جزئی و کلی به وجود آید. در زنان خط رویش جلویِ مو مانند الگوی ریزش مو در مردان به عقب نمی‌رود و مانند آنها طاس کامل نمی‌شوند؛ اما به تدریج ضخامت موهای کل سر نازک و نازک‌ تر می‌ شوند.

آنچه در این مطلب میخوانید

یکی از داروها جهت رفع ریزش مو ماینوکسیدیل است.

ماینوکسیدیل باعث افزایش رشد مو در افراد مبتلا به طاسی با الگوی مردانه و زنانه (ریزش مو ارثی یا آلوپسی آندروژنی ) می‌شود. اثرات ترکیبی این دارو به تحریک رشد، بهبود ضخامت و تراکم موهایتان کمک خواهد کرد. داروی ماینوکسیدیل معمولاً برای افرادی که دچار ریزش موی شدید شده‌اند کاربرد دارد؛ اما باید بدانید که استفاده از محلول ماینوکسیدیل قطعی نبوده؛ چراکه پس از قطع آن موها دوباره شروع به ریزش می‌کند.

آنالیز مو یکی از اقدامات تشخیصی کلینیک صدف در اصفهان است که با استفاده از این روش مواردی مانند کمبود و مازاد مواد معدنی، وضعیت متابولیسم پروتئین در بدن و ... شناسایی می‌شود. شما می‌ توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این روش و تعیین نوبت، با شماره تلفن 32240827 - 031 تماس حاصل فرمایید.

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل یکی از معروف‌ترین درمان‌ها برای ریزش مو است. این دارو از اواخر دهه ۱۹۸۰ در دسترس بوده است که در ابتدا، نام تجاری آن روگاین (Rogaine) بود. امروزه به عنوان یک داروی جنریک به شکل مایع یا فوم وجود دارد.بسیاری از محصولات ماینوکسیدیل، از فرمولاسیون با غلظت ۵٪ استفاده می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که این غلظت، مؤثرترین غلظت برای درمان ریزش مو و تسهیل رویش مجدد آن است.

همچنین ماینوکسیدیل با قدرت کمتر در غلظت ۲٪ نیز موجود است. این نوع، معمولاً برای درمان ریزش مو با الگوی زنانه یا برای افرادی که مستعد عوارض جانبی ماینوکسیدیل با درصد بالاتر هستند، استفاده می‌شود.
تحقیقاتی که اثرات ماینوکسیدیل با قدرت بالاتر که حاوی غلظت ۱۰٪ یا ۱۵٪ است را بررسی کرده‌اند، نتایج مختلفی داشته‌اند.مطالعات نشان می‌دهد که شما می‌توانید با استفاده همزمان از ماینوکسیدیل و فیناستراید که یک داروی معروف برای درمان ریزش مو است، اثرات ماینوکسیدیل را تقویت کنید.

ماینوکسیدیل

عملکرد ماینوکسیدیل در درمان ریزش مو

اثبات شده که ماینوکسیدیل مانند فیناستراید سطح DHT را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد؛ اما احتمال می‌رود ماینوکسیدیل با گشاد کردن رگ‌های محیطی سبب کم شدن فشار خون می‌شود و در نتیجه رگ‌های سطح پوست گشاد شده و به دنبال آن جریان خون افزایش می‌یابد که سبب تحریک فولیکول مو می‌شود و آن را از فاز استراحت (تلوژن) وارد فاز رشد فعال (آناژن) می‌کند.

نحوه استفاده از ماینوکسیدیل

داروی ماینوکسیدیل دارای 2 مدل مختلف یعنی 2% و 5% است که عموماً نوع اول برای بانوان و مناطقی از بدن مانند ریش و سبیل برای آقایان استفاده می‌شود و نوع دوم آن هم برای موی آقایان است. برای استفاده از این محصول سر انگشتان و یا لوله مخصوص اسپری که با خود محلول به فروش می‌رسد را هر شب پیش از خوابیدن به مو می‌مالید. سپس پس از پایان فوراً دست و سایر نقاطی که نیاز به محلول نیست را بشویید.

  1. هرگز دست‌ های شسته نشده خود را به چشم‌ها، دهان یا بینی خود نزنید.
  2. ترجیحاً تا زمان خشک شدن کامل دارو نخوابید.
  3. هرگز از سشوار یا روش‌های دیگر برای سرعت بخشیدن به فرایند خشک شدن دارو استفاده نکنید و سر را نبندید و اجازه دهید دارو در معرض هوا خشک شود.
  4. تا زمان جذب کامل دارو از شست‌وشوی موها خودداری کنید.
  5. اگر پس از مصرف دارو قصد بیرون رفتن دارید، حتماً از کلاه استفاده کنید.
  6. در صورت فراموشی مصرف دارو، دوز بعدی را دو برابر نکنید.
  7. مصرف دارو را به‌صورت خودسرانه آغاز نکرده و آن را با تصمیم خودتان قطع نکنید.
  8. ازآنجایی‌که داروی ماینوکسیدیل ممکن است حساسیت‌زا باشد، از توصیه آن به دیگران خودداری کرده و خودتان نیز آن را بدون توصیه پزشک مصرف نکنید.
  9. این دارو مصرف خوراکی نداشته و به‌ صورت موضعی مصرف می‌شود.
  10. از این دارو برای درمان ریزش ابروها و مژه‌ها استفاده نکنید.
  11. در زمان مصرف دارو مراقب تماس آن با چشم‌ها، دهان و بینی باشید.
  12. این دارو نیازی به پانسمان یا بانداژ ندارد.

موارد مناسب جهت مصرف ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل با هدف کمک به رشد موها و بهبود الگوی ریزش مردانه و زنانه که به آلوپسی مشهور است، روی سر اسپری می‌شود. این نوع ریزش مو، رایج‌ترین نوع ریزش موی ارثی در خانواده‌ها است. ماینوکسیدیل بیشترین تأثیر خود را در قسمت رأس سر (در پشت سر و درست در زیر قسمت تاج سر) می‌گذارد. در زنان نیز این محصول برای بهبود کم پشت شدن و نازک شدن موها در قسمت بالای سر بسیار مؤثر است. این اسپری برای رفع کم پشتی یا کچلی در خط موی جلوی سر مؤثر نیست.
آنطور که نتایج آزمایش‌های کلینیکی نشان می‌دهد، این دارو بیشترین و بهترین تأثیر را روی افراد زیر 40 سال می‌گذارد. البته افرادی که بلافاصله پس مشاهده نشانه‌های آلوپسی از آن استفاده کرده‌اند نیز تأثیر بسیار خوبی از درمان خود با ماینوکسیدیل دیده‌اند. مصرف این دارو برای افرادی که به طور کامل کچل شده‌اند، تأثیری نخواهد داشت.

موارد منع مصرف ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل دارویی است که مانند همه داروها عوارض متعددی دارد؛ بنابراین، استفاده از آن به صورت سر خود ممکن است خطرات زیادی برای سلامتی داشته باشد. تنها افرادی که شرایط خاصی در ریزش مو دارند، مجاز به استفاده از ماینوکسیدیل هستند.افرادی با شرایط زیر نباید از ماینوکسیدیل برای درمان ریزش موی خود استفاده کنند:

دوره مصرف ماینوکسیدیل

با توجه به سن، مدت و میزان موهای ریخته شده دوره مصرف ماینوکسیدیل معمولاً بین 6 الی 18 ماه است. البته برخی از افراد نیاز به زمان بیشتری خواهند داشت.

آدرس اینستاگرام کلینیک صدف

عوارض جانبی مصرف ماینوکسیدیل

در برخی از افراد ممکن است مصرف ماینوکسیدیل باعث خارش و آلرژی پوستی، سردرد، سرگیجه، افزایش وزن و فشار خون شود و چنانچه این عوارض برای بیش از چند روز تجربه گردد، باید مصرف را قطع و با پزشک متخصص مشورت نمود.

کلینیک پوست و لیزر صدف یکی از بهترین مراکز تخصصی تزریق چربی در اصفهان است که با تکیه بر مهارت، تجربه و دانش بالا، کم عارضه ترین، ماندگارترین و مطلوب ترین نتایج افزایش حجم و فرم دهی با تزریق چربی را برای شما رقم می‌ زند. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌ های درج شده در انتهای صفحه تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
پاکسازی کامل پوست skin care چیست؟پاکسازی کامل پوست skin care چیست؟

پاكسازى پوست یا همان Skin Care از روش‌ های مراقبت از پوست است. و موجب داشتن یک پوست زيبا، صاف و شفاف می‌ شود . ... ادامه مطلب

تزریق چربی به پیشانیتزریق چربی به پیشانی

در این‌ جا می‌ خواهیم در مورد چین و چروک‌ های پیشانی، نحوه درمان آن‌ ها و گزینه‌ های مختلف آن بحث کنیم . گزینه‌های مختلفی برای جوان‌ سازی پیشانی وجود ... ادامه مطلب

آیا درمان اسکار آکنه با عوارض همراه است؟آیا درمان اسکار آکنه با عوارض همراه است؟

برای درمان جای جوش و آکنه یا حتی اسکار می‌ توان از روش‌ های زیادی استفاده کرد. از جمله این روش‌ ها می‌ توان به لیزر درمانی ، سابسیژن و.. اشاره کرد . ... ادامه مطلب

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین