منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماری های پوستی / سالک چیست و چگونه درمان میشود؟

سالک چیست و چگونه درمان میشود؟

آنچه در این مطلب میخوانید

سالک (لیشمانیانیوز جلدی) یک بیماری انگلی است که در بخش‌هایی از مناطق استوایی، نواحی نزدیک خط استوا و جنوب اروپا وجود دارد. بیماری لیشمانیوز توسط عفونتی که پشه‌های سالک با نیش زدن سطح پوست ایجاد می‌کنند، به وجود می‌آید. بیماری سالک (لیشمانیاز) انواع مختلفی در بین انسان‌ها دارد. رایج‌ترین شکل‌های بیماری از به این شرح هستند: لیشمانیوز جلدی که باعث درد در ناحیه پوست صورت و بدن می‌شود و لیشمانیوز احشایی که بسیاری از اندام‌های داخلی بدن (از جمله طحال، کبد و مغز استخوان) را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این مطلب به این بیماری و درمان آن پرداخته میشود.

همشهریان گرامی ! برای دستیابی به بهترین نتایج درمان بیماریهای پوستی ، حتما به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید. زیرا با بکارگیری نادرست و غیر اصولی این روشها توسط افراد غیر متخصص، نه تنها مشکلات کاهش پیدا نمی‌ کند؛ بلکه ممکن است دچار عوارضی شوید که به سادگی رفع نشوند.

علائم و نشانه‌ های سالک جلدی

بعضی از افراد، عفونتی نهفته و بدون هیچ علامت و نشانه‌ای دارند. افرادی که نشانه‌های بالینی عفونت را دارند، در روی پوست آنها یک یا چند ضایعه پوستی دیده می‌شود. ضایعات پوستی در طول زمان ظاهر و اندازه متفاوتی پیدا می‌کنند. ضایعات پوستی ممکن است در ابتدا سفت دانه (برآمدگی) یا گرهک (غده) باشند و در پایان زخم (مثل یک آتش فشان، با لبه برآمده و دهانه مرکزی). این ضایعات پوستی معمولاً بدون درد هستند؛ اما می‌توانند دردناک شوند. بعضی از افراد در نزدیکی عارضه پوستی برای مدت طولانی غده های متورمی دارند، بدون اینکه این غده‌ها باعث بیماری فرد شود. علائم به شکل بیماری بستگی دارد. علامت اصلی این بیماری زخم‌های پوستی بدون درد است. علائم جلدی تنها یک تا دو هفته پس از نیش پشه سالک قابل مشاهده هستند. با این وجود، گاهی اوقات علائم برای چندین ماه یا چندین سال باقی می‌مانند. در افراد مبتلا به بیماری‌های پوستی مخاطی، علائم و خصوصیات بیماری معمولاً یک تا پنج سال پس از التیام ضایعات پوستی ظاهر می‌شوند. این علائم اساساً شامل زخم‌هایی در دهان، دماغ یا روی لب می‌شود. علائم دیگر شامل موارد زیر است:

سالک چیست

علائم اغلب تا چند ماه پس از نیش سالک ظاهر نمی‌شوند. در اغلب موارد دو تا شش ماه پس از عفونت تشخیص داده می‌شوند: این علائم عبارتند از:

افراد در معرض ابتلا به سالک

در ارتباط با افراد در معرض ابتلا به سالک می‌توان به نکات زیر توجه کرد:

روش های درمان سالک

در لیزر درمانی پرتوهای کوتاه و متمرکز پالسی نور به پوست درگیر تابانده می‌شود تا با برداشته شدن لایه‌‌به‌‌لایه پوست کلاژن جدید تولید شود و پوست آسیب‌دیده ترمیم شود. با هر بار عبور لیزر سلول‌های بیشتری برداشته می‌شود. به کمک طول موج‌ های مختلف لیزر پرتوان می‌توان لایه‌های مختلف پوست را برداشت تا به درمان اسکارهای ناشی از سالک کمک شود و شکل و رنگ آ‌ها تغییر یابد. بر حسب شدت و نوع اسکار، جلسات درمانی به‌ صورت ماهیانه تکرار می‌ شود تا نتایج بهتری به دست آید. حصول نتایج دائمی است.

لیزر فرکشنال

لیشمانیوز پوستی می‌تواند منجر به زخم‌های آتروفیک ناخوشایند شود که گزینه‌های درمان سالک محدودی برای آن وجود دارد. منابع کمی درباره‌ی روش‌های درمان این زخم‌ها یافت می‌شود. لیزرهای فرکشنال به طور موفقیت‌آمیزی در درمان مشکلات مختلف پوستی و با کمترین زمان استراحت و عوارض جانبی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. ده جلسه‌ی درمانی انجام می‌گیرد و بعد از سه جلسه بیمار حدود 40 درصد بهبود پیدا می‌کند. بیشتر از 90 درصد بهبودی بعد از دهمین جلسه قابل مشاهده است. عوارض جانبی قابل توجهی وجود ندارد.

لیزر دی‌اکسید کربن (CO2)

دی‌اکسید کربن تجزیه شده می‌تواند زخم‌های با تغییر بیش از حد رنگدانه‌ها را درمان کند. این درمان روشی بی‌خطر و مؤثر برای زخم‌های سالک است. سه تا پنج جلسه‌ی درمانی با لیزر فرکشنال CO2 در فواصل دو ماهه و تحت بیحسی موضعی نیاز است. رضایت کلی از ظاهر در حدود یک ماه بعد از دومین جلسه (تا 25 درصد) و سه ماه پس آخرین جلسه به دست خواهد آمد. در جلسه پیگیری سه ماه بعد از درمان تمام موارد باید به صورتی باشد که 50 درصد بهبود در بافت، آتروفی، حاشیه و ظاهر کلی زخم مشاهده شود. لیزر فرکشنال CO2 از جنبه‌های مختلف در درمان زخم سالک بهتر از روش لیزر کاهنده‌ی CO2 است.

اقدامات و مراقبت های قبل و بعد از انجام لیزر سالک

  1. دو تا چهار هفته قبل از لیزر از قرار گرفتن در معرض نور خورشید و استفاده از دستگاه ها و مواد برنزه کننده پرهیز کنید.
  2. 20 الی 30 روز قبل از لیزر فرکشنال استفاده از محصولات ضد پیری و لایه بردار را متوقف کنید. در صورت امکان از مصرف آسپرین، ادویل و ناپروکسن یا هر نوع داروی ضد التهابی دیگر اجتناب کنید. از هر نوع درمان های اسیدگلیکولیک پرهیز کنید. استفاده از مینوسیکلین، تتراسایکلین و داکسی‌سایکلین را متوقف کنید. از اپیلاسیون، مالش ساینده و درمان‌ها میکرودرم ابریژن اجتناب کنید.
  3. قبل از انجام لیزر، بیمار باید توسط پزشک متخصص پوست و مو معاینه شود. انتظارات بیمار بررسی شده و میزان بهبود از طرف پزشک و متد انجام کار مشخص شود.
  4. در زمان انجام لیزر، نیازی به آمپول بیحسی و… نیست و تنها استفاده از کرم های موضعی بیحس کننده که معمولاً حاوی لیدوکائین و یا پریلوکائیین هستند، کفایت می کند. این کرم ها را ساعتی قبل از انجام لیزر بر موضوع مورد نظر می زنند تا بیمار در هنگام انجام کار درد زیادی را احساس نکند.
  5. بعد از پایان کار پوست محل لیز ملتهب و برافروخته است. معمولاً پزشک این برافروختگی را با کمپرس یخ و سرمای موضعی کاهش می دهد.
  6. خوشبختانه در این نوع لیزر مانند لیزرهای نسل قدیمی، نیاز به پانسمان محل انجام لیزر نیست و تنها جهت افزایش سرعت بهبود ممکن است کرم هایی مثل زینک اکساید و کرم های ترمیم کننده و آنتی بیوتیک توسط پزشک تجویز شد.
  7. روز بعد از انجام لیزر فرکشنال پوست حالت شبیه به سوختگی خفیف یا آفتاب سوختگی می شود و کمی تیره تر به نظر می آید. این حالت طی یک هفته و با پوست اندازی بهبود می باید و طی حدود دو هفته سرخی و دلمه های تشکیل شده روی پوست نیز از بین می رود.
  8. همچنین در هفته اول پس از لیزر به هیچ وجه از کرم های معمول و لوازم آرایشی استفاده نکنید.
  9. در صورت ایجاد دلمه بر روی موضع تحت درمان با لیزر، از کندن و دستکاری کردن آن خودداری کنید.

اینستاگرام کلینیک صدف

عوارض لیزر سالک

لیزر سالک به طور کلی عارضه خاصی که دائمی بوده و نگران کننده باشد ندارد؛ اگرچه پس از انجام لیزر قرمزی و تورم و نقاط تیره رنگ روی پوست برای دو تا سه هفته باقی می ماند؛ اما این نشانه ها ناشی از عملکرد درست لیزر است و به مرور برطرف شده و پوست تازه رخ می نماید.

کلینیک صدف یکی از مراکز تخصصی کاشت مو در اصفهان است که با سالها تجربه در این زمینه و بکارگیری روشهای FIT و FUT ، نتایج بسیار درخشانی در کاشت مو، ابرو ، ریش و سبیل ارائه نموده است. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌ باشید؛ با شماره تلفن 32240827 -031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

نظرات کاربران درباره این مطلب :اکبر صامتی [ 1403-01-22 ]
سلام لطفا نوبت بدهید. ممنونم

اکبر صامتی [ 1403-01-22 ]
سلام، ببخشید جای زخم کهنه سالک روی گونه، قابل صاف شدن یا یکنواخت شدن با اطراف خود هست و چگونه؟ متشکرم

لیلا حسینی یزدان [ 1402-12-08 ]
4سال پیش پشه نوک بینی پسرم رو نیش زد و تمام دورهای درمان تزریق داروی گلوکانتین رو انجام دادم ولی اصلا خوب نمیشه. 35 جلسه تزریق موضعی داشتند و 23 روز متوالی تزریق عضلانی داشت. 3بار به اصفهان رفتم و اونجا نزد دکتر اصیلیان لیزر انجام دادم ولی همچنان انگل از بین نرفته و همچنان دنبال درمان و از بین رفتن این انگل مزخرف هستم. پماد سینا آمفولیش رو هم استفاده کردم. هرچی پماد و دارو تجویز کردند هم استفاده کردم. بینی پسرم بزرگ و متورم و سفت شده و یک ضایعه خیلی زشت روی بینی پسرم ایجاد شده.

زهراالسادات موسوی [ 1402-09-05 ]
سلام من حدود بیست وهفت سال پیش زمانی که پنج سال داشتم سالک بزرگی روی صورتم زد الان با لیزر میشه صورتم صاف بشه

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
گوشت اضافه (کلویید) چگونه درمان می شود؟گوشت اضافه (کلویید) چگونه درمان می شود؟

کلوئید یا گوشت اضافه نوعی جای زخم برجسته به‌ شمار می‌ رود که بعد از بهبود جراحت روی پوست نمایان می‌ شود . ... ادامه مطلب

کربوکسی تراپی چیست؟کربوکسی تراپی چیست؟

طراوت و جوانی پوست افراد ممکن است تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند افزایش سن یا عوامل ژنتیکی کاهش یابد. این موضوع باعث ایجاد احساس نارضایتی در افراد می شو ... ادامه مطلب

تأثیر کمبود ویتامین D بر پوستتأثیر کمبود ویتامین D بر پوست

ویتامین دی برای پوست نیز بسیار ضروری بوده و یکی از عوامل خشکی پوست و لک کمبود ویتامین دی در پوست می‌ باشد. ویتامین D یک ویتامین محلول در چربی است . ... ادامه مطلب

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین