منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / درمان جوش و اسکار / تنبلی تخمدان و جوش صورت

تنبلی تخمدان و جوش صورت

تنبلی تخمدان یا سندروم تخمدان پلی کیستیک (Poly Cystic Ovarian Syndrome-PCOS)، یکی از اختلالات شایع غدد درون ریز در زنان است که حدود 15-10 درصد از آنان را در سنین باروری مبتلا میسازد. یکی از تظاهرات بسیار آزار دهنده سندروم تخمدان پلی کیستیک، جوش صورت و بدن است. بدن بر اساس پیام هایی که از غده هیپوفیز دریافت می کند، مقادیری از هورمون های استروژن، پروژسترون و تستوسترون را تولید می کند. سندرم تخمدان پلی کیستیک چنین پیام هایی را مختل می کند. در صورتی که پیام های مناسبی از غده هیپوفیز دریافت نشود، مقدار استروژن و پروژسترون کاهش و مقدار تستوسترون افزایش می یابد. این وضعیت می تواند از تخمک گذاری جلوگیری کرده و علائمی از جمله آکنه یا جوش را ایجاد کند.

آنچه در این مطلب میخوانید

آکنه ناشی از تداخل عملکرد هورمون ها و دیگر مواد روی غدد چربی پوست (غدد سباسه) و فولیکول مو است. این عوامل منجر به بسته شدن منافذ شده و منجر به بروز ضایعه می شود. اگرچه آکنه معمولاً به طور جدی سلامتی را تهدید نمی کند؛ ولی می تواند باعث بروز هیجانات عاطفی شود. در آکنه شدید ممکن است جوشگاه (جای ترمیم زخم، اسکار) برای همیشه باقی بماند.

همشهریان گرامی ! برای دستیابی به بهترین نتایج درمان بیماریهای پوستی ، حتما به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید. زیرا با بکارگیری نادرست و غیر اصولی این روشها توسط افراد غیر متخصص، نه تنها مشکلات کاهش پیدا نمی‌ کند؛ بلکه ممکن است دچار عوارضی شوید که به سادگی رفع نشوند.

علل تنبلی تخمدان

علل تنبلی تخمدان ممکن است ناشی از:

  1. نقایص کروموزومی: برخی از اختلالات ژنتیکی با تنبلی اولیه تخمدان همراه است.
  2. شیمی درمانی و پرتودرمانی: این نوع درمان علل شایع تنبلی تخمدان هستند. این روش های درمانی می توانند به مواد ژنتیکی سلول ها آسیب بزنند.
  3. سایر علل مانند دود سیگار و قلیان، مواد شیمیایی و اسیدی، دفع آفات و ویروس ها ممکن است تنبلی تخمدان را افزایش دهد.
  4. سیستم ایمنی ضعیف بدن (بیماری خود ایمنی): ممکن است که سیستم ایمنی بدن پادتنهایی راعلیه بافت تخمدان تولید کند که به فولیکول های حاوی تخمک آسیب برساند. علت رخداد این عارضه نامشخص می باشد؛ اما قرار گرفتن در معرض ویروس ها بسیار محتمل براین اتفاق است.

علائم تنبلی تخمدان

در حقیقت یک نوع تنبلی تخمدان وجود دارد و به همین دلیل نمی‌توان انواع تنبلی تخمدان را نام برد؛ اما می‌توان بر اساس علائم تنبلی تخمدان آن را درجه‌بندی کرد. به دلیل افزایش هورمون‌های مردانه، به هم خوردن سیکل قاعدگی و همچنین به هم خوردن تنظیم هورمون‌ها علائم تنبلی تخمدان به وجود می‌آیند که شامل موارد زیر است:

جوش

درمان تنبلی تخمدان

در صورتی که فرد مشکل در سیکل قاعدگی داشته باشد درمان دارویی صورت می گیرد. در صورتی که فرد مشکل ریزش مو یا پرمویی داشته باشد مصرف داروهای ضد هورمون مردانه به بیمار کمک می کند تا بهبود یابد؛ اما اگر بیمار مشکل نازایی داشته باشد درمان نازایی برای فرد شروع می شود و تحریک تخمک گذاری انجام می شود تا تخمک بارور شود.

همچنین فرد باید تحت نظر باشد و کنترل وزن داشته باشد و حتماً به این اشخاص باید گفت که شدت بیماری متغیر می باشد و نمی توان به طور کامل درمان نمود. پس به تمامی این افراد توصیه می شود تا سبک زندگی خود را تغییر دهند. داشتن تغذیه مناسب، انجام فعالیت های ورزشی و استرس کم تأثیر بسزایی بر روی وضعیت بیماری این افراد می گذارد؛ زیرا ورزش کردن سبب می شود تا فرد دچار چاقی و اضافه وزن نشود. افراد مبتلا به بیماری PCO باید از مصرف غذاهای حاوی مواد قندی بپرهیزند تا مبتلا به بیماری دیابت نشوند و تمامی این موارد می تواند به بهبود عملکرد تخمدان تأثیر بسزایی دارد.

درمان جوش ناشی از تنبلی تخمدان

داروهای بدون نسخه ای که جهت درمان جوش مصرف می شوند، اغلب شامل بنزویل پروکسید، سالیسیلیک اسید و گوگرد هستند. با اینکه این عناصر می توانند به درمان جوش ها با شدت خفیف کمک کنند؛ اما معمولاً جهت درمان جوش های ناشی از تغییرات هورمونی کافی نیستند. تنها راه از بین بردن جوش های ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک درمان عدم تعادل هورمونی است. در صورت ابتلا به این نوع جوش ها باید به یک پزشک مراجعه شود. وی یک یا بیش از یکی از داروهای زیر را تجویز خواهد کرد:

1- داروهای خوراکی پیشگیری از بارداری

گاهی اوقات این داروها جهت درمان جوش های ناشی از عدم تعادل هورمونی استفاده می شوند. با این حال همه این داروها چنین اثری نخواهند داشت.

2- داروهای ضد آندروژن

این داروهای تجویزی مقدار هورمون تستوسترون را کاهش می دهند. با اینکه تستوسترون هورمونی مردانه است؛ اما زنان نیز مقدار کمی از آن را در بدن خود دارند. گاهی اوقات سندرم تخمدان پلی کیستیک یا دیگر اختلالات هورمونی سبب تولید بیش از حد این هورمون در بدن می شوند. این وضعیت سبب افزایش تولید سلول های پوستی و سیبوم شده که آن نیز به بروز جوش یا آکنه منجر می گردد.

3-رتینوئیدها

انواع بدون نسخه داروهای رتینوئید اغلب برای رفع چروک ها و کمک به یکنواختی رنگ پوست مصرف می شوند. با این حال، در صورت ابتلا به جوش های ناشی از این سندرم باید از مصرف انواع بدون نسخه این داروها صرف نظر کرده و جهت دریافت انواع قوی تر به پزشک مراجعه کرد.

اينستاگرام کلينيک صدف

4-رژیم غذایی

اطلاعات متعدد و متناقضی در ارتباط با تأثیرات رژیم غذایی بر جوش صورت وجود دارد. برخی از منابع معتبر نشان داده که مصرف غذاهای پرکالری از قبیل شکلات و سیب زمینی سرخ کرده می‌تواند به تنهایی باعث به وجود آمدن جوش صورت شود. مسئله ای که باعث جلب توجه محققان شده است نحوه عملکرد این مواد خوراکی در به وجود آمدن التهاب بدن می‌باشد. التهاب می‌تواند باعث به وجود آمدن جوش شود به ویژه در مواردی که شما دارای فاکتورهای بروز آکنه از قبیل سندروم تخمدان پلی کیستیک می‌باشید. برخی از غذاها به طور طبیعی دارای خاصیت ضد التهابی می‌باشند که برخی از آنها عبارتند از: گوجه فرنگی، گل کلم، اسفناج و بادام، گردو، روغن زیتون، انواع توت، زردچوبه و ماهی سالمون.

از سوی دیگر مصرف برخی از غذاهای خاص می‌تواند باعث به وجود آمدن التهاب در بدن شود که برخی از آنها عبارتند از گوشت قرمز، نان سفید، سیب زمینی سفید و انواع دسرهای شیرین. اگر چه اصلاح رژیم غذایی به تنهایی نمی‌تواند به درمان جوش صورت ناشی از سندروم تخمدان پلی کیستیک کمک کند؛ اما یک بخش مهم در فرآیند درمان محسوب می‌شود. در صورتی که تغییر رژیم غذایی نتواند نتایج قابل توجهی را به وجود بیاورد و پزشک از شما می‌خواهد که به مصرف مکمل ضد التهاب نیز بپردازید که رایج ترین انواع آن عبارتند از زینک و ویتامین آ و سی، زردچوبه، سیر، بروملین که یک نوع آنزیم موجود در آناناس است و مس.

کلینیک پوست و لیزر صدف یکی از بهترین مراکز تخصصی تزریق چربی در اصفهان است که با تکیه بر مهارت، تجربه و دانش بالا، کم عارضه ترین، ماندگارترین و مطلوب ترین نتایج افزایش حجم و فرم دهی با تزریق چربی را برای شما رقم می‌ زند. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌ های درج شده در انتهای صفحه تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
گوشت اضافه (کلویید) چگونه درمان می شود؟گوشت اضافه (کلویید) چگونه درمان می شود؟

کلوئید یا گوشت اضافه نوعی جای زخم برجسته به‌ شمار می‌ رود که بعد از بهبود جراحت روی پوست نمایان می‌ شود . ... ادامه مطلب

رفع تعریق زیر بغل با تزریق بوتاکسرفع تعریق زیر بغل با تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس برای افرادی که بیش از حد عرق می‌ کنند، نوعی درمان است که می‌ تواند تعریق آنها را کاهش دهد و از طریق تزریق بوتاکس تا 80 درصد کاهش می‌ یابد ... ادامه مطلب

آیا محلول لامینین برای ریزش مو خوب است؟آیا محلول لامینین برای ریزش مو خوب است؟

محلول تقویت مو لامینین به واسطه دارا بودن ترکیبات گیاهی موجب تقویت پیاز مو شده و از عملکرد تبدیل تستسترون به دی هیدروتستسترون که یکی از عوامل ریزش مو بوده ممانعت می‌ کند ... ادامه مطلب

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین