منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مراقبت های پوستی / مزایا و مضرات وازلین برای پوست

مزایا و مضرات وازلین برای پوست

آنچه در این مطلب میخوانید

وازلین یا Vaseline نام تجاری پترولیوم ژله Petroleum jelly یا پترولاتوم Petrolatum یک ماده معدنی است. این ماده ژله ای از تقطیر نفت در دمای ۳۶۰ درجه سانتی گراد به دست می آید. پترولاتوم یک محصول فرعی محسوب می شود و مخلوطی از موم و روغن های معدنی است. فرمول مولکولی وازلین متشکل از کربن و هیدروژن به صورت C25H52 می باشد که یک هیدروکربن سنگین محسوب می شود. این ماده سفید رنگ و تقریباً بدون بو و طعم است. وازلین ضد آب است و انواع مختلف آن در صنایعی نظیر داروسازی، ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی و … مورد استفاده قرار می گیرد. خاصیت این ماده برای پوست در این است که مانند لایه عایق عمل کرده و رطوبت پوست را حفظ می کند. در ادامه به مزایا و مضرات وازلین بر پوست پرداخته میشود.

همشهریان گرامی ! برای دستیابی به بهترین نتایج درمان بیماریهای پوستی ، حتما به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید. زیرا با بکارگیری نادرست و غیر اصولی این روشها توسط افراد غیر متخصص، نه تنها مشکلات کاهش پیدا نمی‌ کند؛ بلکه ممکن است دچار عوارضی شوید که به سادگی رفع نشوند.

ترکیبات وازلین

وازلین معمولاً شامل شش ماده اصلی است این مواد از قبیل، روغن پارافین، موم پارافین، لانولین، پلی پروپیلن، ژله نفتی و برای بسته بندی است. ژله پترولیوم تا زمانی که هنوز فرآوری نشده باشد، ترکیباتی خطرناک و سرطان زا دارد. به همین دلیل باید تحت نظر آزمایشگاه های قوی این محصول ساخته شود.

مزایای وازلین برای پوست

اگر نوع پوست خود را به خوبی می‌شناسید و می‌دانید که پوست چرب و مستعد جوش ندارید، می‌توانید از مزایای وازلین برای پوست صورت بهره ببرید. این مزایا عبارتند از:

1- پاک کردن آرایش

از آنجایی که وازلین بر پایه نفت تهیه می‌شود، تقریباً هر نوع لوازم آرایشی را به راحتی در خود حل کرده و از روی پوست پاک می‌کند. برخلاف برخی از محلول‌های پاک‌کننده آرایش، استفاده از وازلین در اطراف ناحیه چشم موردی ندارد. این ماده در پاک کردن ریمل و آرایش چشم ضد آب بسیار عالی عمل می‌کند. البته حتماً پس از پاک کردن آرایش وازلین باقی مانده در اطراف چشم را با آب بشویید.

2- حفظ رطوبت پوست

اگرچه وازلین به خودی خود خاصیت آبرسانی ندارد؛ اما در صورتی که بعد از آبرسان‌ها یا حتی روی پوست نم‌دار استفاده شود می‌تواند به خوبی رطوبت را درون پوست به دام بیاندازد. در نتیجه، رطوبت پوست تبخیر نخواهد شد و پوستی مرطوب و لطیف خواهید داشت.

3- درمان بریدگی‌ها و خراش‌های جزئی

وازلین یک لایه محافظ روی بریدگی‌ها و خراش‌های جزئی تشکیل می‌دهد. در نتیجه، ناحیه آسیب دیده پوست را از حمله باکتری‌ها حفظ کرده و بهبودی زخم را سریع‌تر می‌کند. با این حال، به خاطر داشته باشید که نباید روی جراحت‌های عمیق از وازلین یا مواد مشابه آن استفاده نمود.

مزایا و مضرات وازلین برای پوست

4- درمان ترک لب و پیشگیری از آن

عوامل محیطی مانند باد سرد، خشکی هوا یا آفتاب داغ می‌توانند به سرعت موجب خشکی لب شوند. وقتی که روی لب‌های خود وازلین بمالید، رطوبت پوست ناحیه حساس لب‌ها و اطراف دهان حفظ شده و از خشکی آن جلوگیری می‌شود.

5- تسکین پسوریازیس

اگر پوستتان به شدت خشک باشد و به آن رسیدگی نکنید، ممکن است به پسوریازیس دچار شوید. استفاده از وازلین در برخی نواحی از پوست که در آنها علائم پسوریازیس مشاهده می‌شود اقدام خوبی برای مقابله با این مشکل خواهد بود؛ چرا که وازلین پوست را مرطوب کرده و خشکی آن را رفع می‌کند.

6- پیشگیری از بروز چین و چروک

هنگامی که محققان فعالیت میکروبی ژل نفتی یا وازلین را بررسی کردند، دریافتند که این ماده پپتیدها را در سطح پوست افزایش می‌دهد. پپتیدها در برخی از محبوب‌ ترین و باکیفیت‌ ترین کرم‌ های پیشگیری از چین و چروک پوست و محصولات لیفتینگ پوست نیز دیده می‌شوند. اگرچه وازلین چین و چروک‌ های پوستی را از بین نمی‌ برد؛ اما مرطوب نگه داشتن پوست یک اقدام ضروری برای پیشگیری و کاهش علائم پیری یپوست است.

7-درمان ترک دست و پا

برخی افراد دستهایشان خشک می شود، این خشکی تا جایی ادامه می یابد که پوست دست ترک می خورد. وازلین برای درمان ترک های پا و دست بسیار مؤثر است.

8- جلوگیری از ساییدگی پوست

ساییدگی تحریک پوستی دردناکی است که در نتیجه مالیده شدن بخش‌های بدن روی هم یا روی لباس ایجاد می‌شود. برای جلوگیری از ساییدگی پوست که می‌تواند به تاول زدن بینجامد، می‌توانید به جاهایی از پوست که در معرض ساییدگی هستند مانند پنجه پاها یا ران‌ها وازلین بمالید.

روش استفاده از وازلین

مقداری از کرم را روی پوست تمیز گذاشته و به صورت دورانی روی پوست ماساژ دهید تا جذب پوست شود.

مضرات وازلین بر پوست

بروز جوش و آکنه

وازلین به دلیل بافت چرب و سنگینی که دارد، بر روی پوست همانند یکی لایه محافظتی است که باعث بسته شدن منافذ پوستی می‌شود، همین ویژگی احتمال بروز جوش و آکنه را افزایش می‌دهد؛ زیرا مانع از خروج گرد و غبار سطح پوست شده و اگر روی پوست چرب یا پوستی آلوده استفاده شود، می‌تواند باعث ایجاد جوش شود.

تحریک پوست و ملتهب شدن آن یا واکنش‌های آلرژیک

وازلین‌ها اغلب از هیدروربن‌های تصفیه شده تولید می‌شوند و به همین دلیل فاقد ترکیبات حساسیت‌زا هستند؛ اما برخی اوقات پوست افراد پس از استفاده از آن دچار قرمزی، تورم، درد، خارش پوست و التهاب می‌شود که این نشان‌دهنده حساسیت فرد نسبت به این محصولات است.

تشدید آفتاب‌ سوختگی

زمانی که وازلین بر روی پوست قرار می‌گیرد، همانند یک لایه محافظتی است که مانع از خروج گرما می‌شود، همین امر باعث افزایش سوختگی پوست شده و آسیب شدیدتری به آن وارد خواهد کرد.

اينستاگرام کلينيک صدف

ملاحظات مصرف وازلین

کلینیک پوست و لیزر صدف یکی از بهترین مراکز تخصصی پیوند چربی در اصفهان است که با تکیه بر مهارت، تجربه و دانش بالا، کم عارضه ترین، ماندگارترین و مطلوب ترین نتایج افزایش حجم و فرم دهی با تزریق چربی خط خنده را برای شما رقم می‌ زند. لطفا برای هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 32240827-031 و 32214564-031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :فرزانه همتی [ 1402-08-21 ]
وازلین هر وقت استفاده میکنم پوستم تیره میشه و لک روی پوستم میزنه و حالت خارش داره

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
مقایسه دو روش میکرونیدلینگ و آر اف فرکشنالمقایسه دو روش میکرونیدلینگ و آر اف فرکشنال

بهترین نتایج روشهای مختلف جوانسازی و لایه برداری پوست مانند میکرونیدلینگ و آر اف فرکشنال در اصفهان را با مراجعه به کلینیک تخصصی صدف تجربه نمایید ... ادامه مطلب

لیزر سایناشور بهتر است یا کندلا؟لیزر سایناشور بهتر است یا کندلا؟

در سال های اخیر با روی کار آمدن دستگاه های لیزر مانند کندلا و سایناشور مشکل رفع موهای زائد نیز تا حد بسیار زیادی برطرف شده است. ... ادامه مطلب

چرا خال پس از سوزاندن عود میکند؟چرا خال پس از سوزاندن عود میکند؟

خال ها نقاطی رنگی با اندازه های متفاوت هستند که ممکن است به طور مادرزادی یا در اثر عوامل مختلفی همچون قرار گرفتن در نور آفتاب به وجود آمده باشند ... ادامه مطلب

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین