منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / روشهای جوانسازی پوست / علائم پیری پوست و راه های مقابله با آن

علائم پیری پوست و راه های مقابله با آن

افزایش سن باعث تغییراتی در تمامی اندام‌ های صورت می گردد. پوست و بافت زیر پوستی مثل چربی‌ها، پلک‌ها و چشم، بینی، استخوان‌ ها، لبها، چانه و گونه همگی دستخوش تغییر می‌شوند. پوست به عنوان پوشاننده تمامی ارگان‌ های صورت در این میان از همه مهم‌ تر است. به مرور زمان بافتهای قوام دهنده پوستی مثل بافتهای کلاژن تحلیل رفته و قدرت ارتجاعی پوست کم می‌شود.

آنچه در این مطلب میخوانید

کلاژن پروتئین اصلی پوست می‌ باشد و از فیبرهایی تشکیل شده که به پوست قوام داده و در نتیجه باعث خاصیت ارتجاعی (الاستیک) می‌شود. نزدیک به 80% از بافت‌ های پوست را کلاژن تشکیل می‌دهد. به مرور زمان فیبرهای کلاژن شکننده و کم می‌شوند. همین مسئله باعث کش آمدن پوست و افتادگی و چین و چروک می‌شود. همچنین چربی‌هایی که در برخی قسمت‌ها وجود دارد، کم شده و برجستگی و شادابی پوست را کم می‌کند (مثل گونه ها و اطراف چانه) همچنین با افزایش سن پوست ضخیم‌تر می‌شود که علت آن کمتر شدن پوسته‌ریزی و باقی ماندن طولانی‌تر لایه سلول‌های مرده روی سطح پوست می‌باشد. در ادامه به علائم پیر شدن پوست و روش های مقابله با آن میپردازیم.

همشهریان گرامی ! برای دستیابی به بهترین نتایج درمان بیماریهای پوستی ، حتما به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید. زیرا با بکارگیری نادرست و غیر اصولی این روشها توسط افراد غیر متخصص، نه تنها مشکلات کاهش پیدا نمی‌ کند؛ بلکه ممکن است دچار عوارضی شوید که به سادگی رفع نشوند.

علل پیر شدن پوست

صورت همانند دیگر ارگان‌ها و اندام‌های بدن مشمول پیری است؛ اما به دلیل اینکه بیش از نقاط دیگر بدن در معرض دید است، علائم پیری در آن بارزتر و قابل توجه‌تر است. به مرور زمان عوامل متعددی با‌عث تغییراتی در صورت و به خصوص پوست آن می‌شود که اهم آن عبارتند از:

  1. قرارگرفتن در معرض نور خورشید: نورخورشید مهمترین عامل تغییرات پوستی است. در سنین جوانی موادی در پوست وجود دارند که به صدمات ناشی از نور خورشید مقاومت نشان می‌دهند ولی به مرور زمان این مقاومت از بین رفته و عوارض نورخورشید بر پوست ظاهر می‌گردد.
  2. آلودگی شیمیایی و بیولوژیکی: آلودگیهای زیست محیطی در هوا، خاک،آب و وسایل دیگر نقش مهمی در پیر شدن صورت دارند.
  3. تغییرات هورمونی و کاهش تولید کلاژن (ماده‌ای که نقش اساسی در طراوت و استحکام پوست دارد).
  4. نازک شدن پوست به دلیل افزایش رادیکال‌های آزاد اکسیژن
  5. تغییرات استخوانی صورت
  6. عدم توجه به مراقبت از پوست از قبیل استعمال دخانیات و مصرف برخی مواد غذایی مضر
  7. بیماری‌های پوستی مثل آکنه ، آبله و غیره
  8. مسائل ژنتیک
علائم پیری پوست

علائم پیری پوست

لک‌ های پوستی

لک‌ها نشانه‌ای از سالم ‌نبودن پوست و یکی از آثار پیری پوست هستند. اشعه‌ی فرابنفش نور خورشید، آلودگی هوا، استفاده از لوازم آرایش نامعتبر و بسیاری از عوامل دیگر می‌توانند اثر مخربی روی پوست گذاشته و سبب ایجاد لک‌ های پوستی و در نتیجه پیری پوست شوند. البته می‌توان با استفاده از عینک آفتابی و کرم‌های ضد آفتاب متناسب با پوست خود اثر مخرب نور خورشید را تا حدود زیادی کاهش داد.

چین و چروک

پوست صورت ما دارای کلاژن و الاستین می‌باشد که وظیفه‌ی حفظ سلامتی و استحکام پوست ما رو به عهده دارند. هنگامی که تولید این مواد در پوست کم می‌شود چین و چروک‌ها عمیق‌تر شده و ظاهر چهره‌ی ما را پیر و فرتوت نشان می‌دهند. چین و چروک بیشتر دور چشم، پیشانی و اطراف لب‌ها شکل می‌گیرد. عادت‌های بد روزانه مانند سیگار کشیدن، خندیدن، اخم‌ کردن زیاد، استفاده از لوازم آرایشی نامرغوب و… باعث ایجاد چین و چروک بیشتر روی پوست صورت می‌شوند.

خشکی پوست

علائم دیگری هم‌ مثل کم آب شدن پوست ( خشکی پوست ) نیز از نشانه‌های پیر شدن پوست می‌باشد. وقتی لایه‌ی زیرین و خارجی پوست که به آن درم و اپیدرم نیز می‌گویند، دچار ضعف ساختاری شود و نتواند انتقال آب را به خوبی انجام دهد، پوست، چربی کمتری تولید کرده و دچار خشکی می‌شود.

برای افزایش شادابی پوست در طول روز مصرف سبزیجات، میوه‌ها و آب را افزایش داده و از کرم‌های مرطوب کننده‌ی متناسب با پوست و سرم‌های آبرسان استفاده کنید. می‌توانید با مراجعه به کلینیک‌های زیبایی و با استفاده از دستگاه‌های مخصوص پوست خود را لایه برداری کنید تا پوست مرده‌ی صورتتان از بین رود و باعث شود که درم و اپیدرم پوستتان عملکرد بهتری داشته باشد.

افتادگی پوست

یکی دیگر از علائم پیری پوست افتادگی و شل شدن پوست است. عواملی مثل افزایش سن، کم شدن الاستین و کلاژن پوست، کاهش چربی پوست، تغییر ناگهانی وزن و … باعث افتادگی و شل شدن پوست می‌شوند. شل شدن پوست اغلب در بالای پلک‌ها، گردن، بازوها، چانه و قسمت‌هایی که پوست ما نازک‌تر است بیشتر دیده می‌شود.

زمان اقدام جهت جوانسازی پوست

بهترین زمان برای دریافت درمان‌های جوانسازی پوست به شرایط شما بستگی دارد. این که چه زمانی علائم پیری برایتان آزاردهنده یا نگران کننده می‌شود و چقدر از پوست خود محافظت کرده‌اید، از جمله عوامل مؤثر بر زمان جوانسازی هستند. استفاده از کرم‌های مرطوب کننده و ضد آفتاب، شستن پوست و تمیز نگه‌داشتن آن مهم‌ترین مراقبت‌های پوستی هستند که می‌توانند در کاهش سرعت پیری پوست مؤثر باشند.

برخی از متقاضیان جوانسازی پوست، از اوایل ۳۰ سالگی دچار علائم اولیه پیر پوستی مانند چین و چروک‌های ظریف می‌شوند. افتادگی و لکه‌های پوستی هم ممکن است در این سنین مشاهده شود. دهه‌ی چهارم زندگی زمانی است باید بیشتر مراقب پوست خود باشید. بدن خانم‌ها با نزدیک شدن به سنین یائسگی دچار تغییرات هورمونی می‌شود که تأثیر فراوانی روی صورت دارند. نمایان شدن چین‌ و چروک‌های اطراف چشم و دهان، خشکی و لکه‌های پوستی از جمله مواردی هستند که در سنین بالای ۴۰ سالگی رخ می‌دهند.

انواع روش‌ های مقابله با پیری پوست

روش‌های مختلفی برای مقابله با پیری صورت در مراکز خدمات پوست انجام می‌گیرد. این روش‌ها عبارتند از:

میکرونیدلینگ (microneedling)

در روش میکرونیدلینگ با استفاده از سوزن‌های بسیار باریک با قطری در حد چند میکرون، صدها حفره‌ی ریز روی پوست ایجاد می‌شود و پوست را مجبور به ترمیم و کلاژن سازی می‌کند.

لایه برداری شیمیایی

یکی از روش هایی که امروزه افراد زیادی را به خود جذب کرده و همچنین بسیار نیز تبلیغ می شود، لایه برداری شیمیایی نام دارد. لایه برداری شیمیایی باید گفت که این نوع لایه برداری توسط دارو ها و یا کرم ها انجام می گیرد. یک محلول لایه‌ بردار اسیدی بر روی پوست مالیده می شود، این محلول سلول‌های پوست را شل کرده و لایه‌های بالایی را بر می‌دارد. تأثیر این روش بر اساس عمق نفوذ ماده‌ی لایه‌ بردار متفاوت است و لایه جوان پوست را نمایان می کند و به همین دلیل روشی آسان و بدون هیچ دردی به حساب می آید.

ترماژ

در این عمل به وسیله دستگاهی به نام ترماکول، بافت‌های عمقی گرم و سطح پوست خنک می‌شود. این عمل تشکیل کلاژن جدید را تحریک می‌کند و پوستی کشیده‌تر، محکم‌تر و صاف‌تر را به ارمغان می‌آورد.

هایفوتراپی

در هایفو انرژی گرمایی مستقیماً به پوست و بافت زیر پوستی می‌رسد تا تولید کلاژن تحریک شود و در نتیجه بافت پوست بهبود یابد و مشکل افتادگی پوست برطرف و جوانسازی پوست انجام شود. نتایج هایفو بسیار شبیه به لیفت صورت است، بدون اینکه تزریق یا عمل جراحی انجام شود. مزیت دیگر هایفو عدم نیاز به استراحت پس از عمل است. این تکنیک برای صورت و کل بدن کاربرد دارد و بر خلاف لیزر و آی پی ال هر فردی با هر رنگ پوستی می‌تواند از آن بهره بگیرد.

مزوتراپی

در مزوتراپی برای جوانسازی پوست از تحریک فیزیکی (مکانیکی) و شیمیایی استفاده می‌شود. دوز کمی از داروهای مختلف در مناطق خاصی از بدن، بسته به شرایط درمان تزریق می‌شود. این عمل، مانند شلیک گلوله‌ی دارویی است که به طور مستقیم نقطه‌ی مورد نظر را در بدن مورد هدف قرار می‌دهد.

کربوکسی تراپی

در کربوکسی تراپی گاز دی اکسید کربن (CO2) به زیر پوست تزریق می‌شود. در هر منطقه از بدن که غلظت گاز دی اکسید کربن افزایش یابد، بدن برای اکسیژن رسانی و جبران تجمع دی اکسید کربن، خونرسانی به آن بخش را افزایش می‌دهد. به این ترتیب با تزریق گاز دی اکسید کربن، بدن را وادار به افزایش خونرسانی به منطقه‌ای خاص می‌کنیم. با افزایش خونرسانی، ترمیم سلولی اتفاق می‌افتد و وضعیت پوست بهبود می‌یابد.

تزریق ژل

تزریق ژل یا فیلرها به لایه‌های مختلف پوست باعث حجم‌دادن به منطقه‌ی تحت درمان می‌شوند. فیلرها یا حجم‌دهنده‌ها به سه دسته‌ی دائمی، نیمه‌دائم و موقت تقسیم می‌شوند که مواد دائمی به علت عوارض و خطرات دیگر استفاده نمی‌شوند.

تزریق چربی

در تزریق چربی، بافت چربی با استفاده از روش لیپوساکشن از قسمتی از بدن برداشت شده و به درون بالشتک‌های چربی زیر پوست تزریق می‌شود. ماندگاری این روش زیاد است و عوارض کمی دارد.

تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس یکی از پرطرفدارترین روش‌های جوانسازی پوست در سرتاسر دنیا است. ماده‌ای که در بوتاکس استفاده می‌شود، نوعی سم است که باعث فلج شدن عضلات می‌شود. با فلج شدن عضلات صورت، خطوط و چین و چروک‌ ها تا حد زیادی از بین می‌روند.

اندولیفت

اندولیفت برای کاهش افتادگی پوست کاربرد دارد. در این روش یک فیبر نازک وارد پوست شده و با استفاده از یک لیزر، کلاژن سازی پوست تحریک می شود. به این ترتیب و با جلسات متعدد، پوست رفته رفته سفت تر خواهد شد.

آر اف

آر اف یا درمان رادیو فرکانسی یکی از راه های جوانسازی پوست است که در آن از فرکانس‌های غیر مضر برای بهبود ظاهری پوست استفاده می‌شود. آر اف به عنوان یک روش غیر جراحی و غیر تهاجمی که اثرات مطلوبی بر روی پوست می‌گذارد، شناخته می‌شود و روشی نسبتاً پرطرفدار است. در این شیوه امواج آر اف جایگزین امواج رادیویی مضر برای پوست شده که این مهم، تضمین‌کننده سلامت و عدم آسیب‌رسانی آن است. این ویژگی آر اف را به یکی از بهترین و بی خطرترین روش‌های جوانسازی پوست تبدیل کرده است.

در این شیوه که در زمره جدیدترین متد جوانسازی صورت به حساب می‌آید، میزان کلاژن از طریق ایجاد حرارت در لایه‌ی مناسبی از پوست تغییرات چشمگیری پیدا می‌کند. در کنار افزایش کلاژن ‌سازی، گردش خون نیز افزایش پیدا کرده و باعث می‌شود اثرات آر اف دو چندان گردد و نتیجه‌ای مطلوب به دست آید.

پی آر پی

به غیر از سلول‌های قرمز و سفید، خون ما دارای جزء دیگری به نام پلاکت می‌باشد. این پلاکت حاوی فاکتورهای رشدی است که باعث تحریک بافت‌های بدن برای تولید سلول‌های جدید می‌شود. ابتدا حدود ۴۰-۲۰ سی‌سی از خون شما گرفته می‌شود. این کار بسیار شبیه به دادن یک آزمایش خون معمولی است. خون جمع‌آوری شده شما در داخل یک لوله که حاوی ژل پی آر پی است ریخته می‌شود. سپس لوله، در دستگاهی به نام سانتریفوژ قرار می‌گیرد و در ۲ مرحله حدود ۱۰ دقیقه چرخانده می‌شود. نیروی گریز از مرکز دستگاه، اجزای خون شما را از هم جدا می‌کند. پلاکت‌های تغلیظ شده هم از بقیه خون جدا می‌شوند. حالا PRP که شامل عوامل رشد فراوان و سلول‌های بنیادی است، آماده‌ی تزریق می‌باشد.

جراحی لیفت صورت

امروزه تکنیک‌های مختلف با نتایج بسیار خوب برای جراحی لیفت صورت وجود دارد. این تکنیک‌ها در میزان و محل برش جراحی و دسترسی به لایه‌های مختلف صورت با هم فرق دارند و درصد نتایج مثبت هر روش بسته به نوع روش جراحی لیفت صورت و سن بیمار و میزان پیری و افتادگی بافت‌های صورت متفاوت می‌باشد. برای جراحی لیفت صورت معمولاً برش‌های جلوی گوش و پشت گوش نیاز می‌باشد که وسعت این برش، بستگی به نظر جراح پلاستیک بر پایه معاینه صورت بیمار تعیین می‌گردد. در مواردی نیاز به برش اضافه زیر چانه برای دسترسی به عضله و بافت‌های نرم و چربی گردن می‌باشد.

میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن از روش‌های رایج لایه‌برداری پوست به کمک دستگاه است. در این روش، کریستال‌های کوچک را روی سطح پوست مالش می‌دهند و منجر به لایه‌برداری از سطح پوست می‌شود. میکردرم ابریژن برای هر نوع پوستی ایمن بوده و عوارضی به همراه ندارد. این روش برای ترمیم زخم‌ها، لکه‌های پوستی، بافت غیرطبیعی پوست، جای جوش، ملانوما یا سرطان پوست و آثار پیری مؤثر است.

درم ابریژن

در روش درم ابریژن، از ابزاری استفاده می‌شود که در قسمت انتهایی آن یک بخش چرخنده وجود دارد که با چرخش این قسمت روی سطح پوست، لایه سطحی پوست برداشته می‌شود. درم ابریژن برای درمان آفتاب سوختگی، آسیب‌ها و جراحات عمیق‌تر پوستی، چین و چروک‌ها و از بین بردن اثر خالکوبی کاربرد دارد. این روش نسبت به میکرودرم ابریژن، استفاده کمتری دارد. برخلاف میکرودرم ابریژن که برای هر نوع پوستی قابل انجام بود، فقط برای افراد خاصی قابل انجام است. عوارضی نظیر بزرگ‌تر شدن حفرات روی پوست، ایجاد حالتی شبیه جای جوش ، عفونت‌ها و ایجاد زخم را به همراه دارد.

آدرس اینستاگرام کلینیک صدف

پلکسر یا پلاسما جت

پلکسر (پلاسما جت) یک روش درمانی زیبایی بدون نیاز به جراحی بوده که به‌خصوص برای رفع افتادگی و لیفت پلک فوقانی چشم استفاده شده و جایگزین مناسبی برای عمل « بلفاروپلاستی » است. در این روش درمانی می‌توان برای رفع خطوط ظریف و عمیق اطراف چشم، خطوط پنجه کلاغی، غدد کوچک زیرپوستی، از بین بردن تتو و غیره استفاده کرد. نتایج پلکسر، طی ۲ الی ۶ هفته پس از انجام عمل مشخص می‌شوند. به‌دلیل تأثیر سریع پلاسماجت بر سفت شدن پوست و رفع چین و چروک، «پلکسر بینی»، «پلکسر پلک» و «پلکسر صورت» از جمله محبوب‌ترین روش‌های اصلاح زیبایی پلکسر هستند. پلکسر یا پلاسما جت در واقع نوعی از فناوری «پلاسما درمانی» یا «پلاسما تراپی» بوده که باعث تحریک سریع پوست به ساخت کلاژن، انقباض فوری و سفت شدن پوست می‌شوند.

لیفت صورت با نخ

یکی از جدیدترین و بهترین تکنیک‌ها و روش‌های جوانسازی صورت، استفاده از نخ‌های کوچک زیر پوستی است. لیفت صورت با نخ یک روش راحت و با سطح تهاجم کم است که به منظور از بین بردن علائم ناشی از افزایش سن طراحی شده است و برای مثال می‌تواند برای از بین بردن افتادگی ناچیز در پوست صورت مفید باشد. لیفت صورت با نخ را می‌توان فقط در طول 10 الی 15 دقیقه بر روی بیمار بدون نیاز به بیحسی انجام داد.

تا به امروز روشهای فراوانی برای رفع موهای زائد وجود داشته که هیچکدام دائمی نبوده‌ اند. در روشهای پیشین با صرف وقت و گاهاً هزینه زیاد، نتایج رضایت بخشی حاصل نمی‌ شد؛ در حالی که امروزه لیزر موهای زائد به عنوان یکی از روشهای دائمی، با ایجاد حداقل عوارض نتایجی ماندگار و مطلوب ارائه می‌ دهد. تنها مورد قابل رعایت در ارتباط با لیزر موهای زائد، انتخاب محل مناسب برای این عمل است. توصیه می‌شود برای انجام لیزر موهای زائد، حتما به مراکز مجاز و معتبر تحت نظر پزشک مراجعه نمایید تا از عوارض غیرعادی این روش پیشگیری شود.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :
برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
روش های آنالیز پوست برای تشخیص سرطان پوستروش های آنالیز پوست برای تشخیص سرطان پوست

برای اینکه درمان مؤثری برای مشکلات پوستی انجام شود باید بتوان پوست را به‌خوبی بررسی و آنالیز کرد، به عنوان مثال با روشهایی مثل اسکن و آنالیز پوست ... ادامه مطلب

اثر اندولیفت بر جای جوشهای صورت و بدناثر اندولیفت بر جای جوشهای صورت و بدن

اندولیفت، روشی نوین به منظور تحریک بافت‌ های عمقی جهت ساخت کلاژن‌ های جدید به منظور رفع جای جوش می‌ باشد. ... ادامه مطلب

مزوتراپی چیست و عوارض آن کدام است؟مزوتراپی چیست و عوارض آن کدام است؟

مزوتراپی روش تزریق غیر تهاجمی برای جوانسازی پوست است ، و برای درمان ریزش مو، چاقی موضعی، تسکین درد و . . . می‌ باشد. ... ادامه مطلب

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین