منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماری های پوستی / کاربرد اوزون تراپی در کلینیک های پوست و مو

کاربرد اوزون تراپی در کلینیک های پوست و مو

یکی از به روز ترین متدهای مراقبتی و درمانی پوست و مو که امروزه در سراسر دنیا استفاده از آن همه گیر شده و طرفداران بسیاری دارد، اوزون تراپی است. از این روش‌ مدرن برای کاربردهای درمانی متفاوت و متنوعی استفاده می‌شود. اوزون تراپی به یکی از روش های درمانی پر کاربرد تبدیل شده است و اکثر کلینیک های پزشکی و زیبایی از خواص فراوان این ترکیب استفاده می کنند. نام این روش درمانی از ماده‌ای که از آن برای درمان بهره می‌گیرند، یعنی اوزون گرفته شده است.

آنچه در این مطلب میخوانید

اوزون یا O3 در واقع گازی آبی رنگ با بوی تند است که یا به صورت مستقیم و طبیعی به روش تخلیص به دست می‌آید و یا به صورت شیمیایی و مصنوعی ساخته می‌شود. اوزون از یک مولکول اکسیژن به همراه یک اتم اکسیژن اضافه تشکیل شده است. در حقیقت وجود همین اتم اضافه باعث می‌شود قدرت اکسیژن افزایش پیدا کند. اوزون، سیستم ایمنی بدن را فعال می کند و آنتی اکسیدان ها را افزایش می دهد که به آهستگی سرعت پدیدار شدن علائم پیری منجر می شود. همچنین باعث می شود که اکسیژن بیشتری به سلول های خونی برسد، در نتیجه پوست جوان و سالم به مدت طولانی باقی خواهد ماند. درمان با اوزون باعث حذف ویروس‌ها، باکتری‌ها و دیگر آلودگی‌ها شده و به درمان بسیاری از بیماری‌ها به خصوص بیماری های پوستی کمک شایانی خواهد کرد. طبق بررسی‌های انجام شده اکسیژن فعال یا همان اوزون، تأثیرات بی‌نظیری نیز بر مو داشته و می‌تواند به شکل مفیدی باعث کاهش ریزش موی سر شود. این روش برای کسانی که ریزش مو غیر ارثی دارند کمک شایانی به قطع ریزش و تسریع در رشد مجدد موهای از دست رفته آنها می‌کند.

کاربرد اوزون تراپی در کلینیک های پوست و مو

کاربرد اوزون تراپی

نحوه انجام اوزون تراپی

اوزون تراپی می تواند به دو صورت موضعی و سیستمیک مورد استفاده قرار بگیرد. در روش موضعی، درمان در بخش های محدودی از بدن مانند پوست انجام می گردد؛ اما در روش سیستمیک، اوزون با خون ترکیب می شود و توسط سیستم گردش خون بدن به سایر نقاط، اندام ها و بافت ها منتقل می گردد. ذکر این نکته ضروری است که روش موضعی، قطعاً نتایج مشخص تری و سریع تری خواهد داشت مثلا برای رفع عفونت های پوستی، آکنه و چروک های سطحی نیازی به اوزون تراپی سیستمیک نیست و درمان سطحی کفایت می کند.

دو روش برای اوزون تراپی پوست وجود دارد:

۱_ انتقال خون یا ماژور اوزون همواتوتراپی (MAH)

این روش که به اوزون تراپی سیستمیک نیز مشهور است عبارت است از گرفتن مقداری از خون بیمار و ترکیب آن با اوزون است. سپس این خون دوباره به بدن فرد باز می گردد و قابلیت درمان بیماری های عمیق همچون مشکلات وریدی یا ضدعفونی غدد لنفی را خواهد داشت.

۲_ استفاده از روغن یا پماد ازن (سونا ازن)

این روش شامل دو مرحله است و شامل اوزون تراپی موضعی می باشد. در فاز اول بیمار توسط یک ماسک اکسیژن حمایت شده و از ورود گاز اوزون به ریه های خود جلوگیری می کند (چراکه گاز اوزون یک گاز سمی است که قابل استنشاق نمی باشد و فقط می توان از راه های گوارش، پوستی و تزریقی جذب بدن شود) و سپس بخار اوزون بر روی پوست نواحی مختلف بدن استعمال می گردد و در مرحله دوم، درمان توسط استعمال پماد ها و روغن های اوزنه تکمیل می شود.

در اوزون تراپی مو به وسیله دستگاهی به نام مایکرومیست انجام می شود. دستگاه مایکرومیست دارای یک محوطه کابینی است که برای شروع اوزون تراپی، موها به کمک یک کاور در آن محوطه قرار می گیرند. در ابتدا بخار آب با دمای 40 درجه در داخل کابین راه پیدا می کند که به مدت 4 الی 5 دقیقه زمان می برد. این کار برای این انجام می شود که فولیکول های مو تحریک شوند و به کمک آن مواد بتوانند به راحتی به داخل موها وارد شوند. در مرحله بعد امواج مافوق صوت کمک می کنند تا مولکول های آب تجزیه شوند و با مولکول های اکسیژن ترکیب گردند. پس از آن اتم های اکسیژن که دارای خاصیت اکسیداسیون هستند از طریق فولیکول های مو به ساقه و ریشه مو راه پیدا می کنند و با 80 درصد از عناصر مو ترکیب می شوند. این کار باعث می شود تا میکروب های موجود در مو از بین روند و استرلیزه به صورت کامل انجام شود. در آخرین مرحله از اوزون تراپی دستگاه شروع به تولید باد سرد می کند و فولیکول های مو را تحریک می نماید. طی این فرآیند اتم اکسیژن در بافت مو محفوظ می ماند و به کار خود ادامه می دهد. در صورتی که موها به صورت مجدد در معرض گرما قرار نگیرند این روند تا مدتی ادامه پیدا می کند و اکسیداسیون متوقف نخواهد شد.

مراقبت های قبل و بعد از اوزون تراپی پوست

  1. حداقل تا ۴ روز پس از اوزون تراپی از مصرف هرگونه داروی ضد التهابی خودداری کنید. در صورت نیاز به مسکن، می‌توانید حداکثر تا ۱ گرم در روز از استامینوفن استفاده کنید.
  2. برای کاهش التهاب و بهینه‌سازی جذب مواد مغذی درمانی، لازم است از مصرف غذاهایی که نسبت به آنها آلرژی دارید اجتناب کنید.
  3. از مصرف هرگونه داروی ضد التهابی غیر استروئیدی ((NSAIDS)، مثل ایبوپروفن، ژلوفن، ادویل، آسپرین، سلبرکس، ناپروکسن …) و نیز تزریق کورتیزون خودداری کنید؛ زیرا این داروها در روند بهبود با اوزون تراپی مانع ایجاد می‌کنند؛ اما قبل از آن حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

 اينستاگرام کلينيک صدف

موارد منع انجام اوزون تراپی

عوارض اوزون تراپی

سوزش چشم و آبریزش بینی اولین عارضه ای است که ممکن است بعد از انجام اوزون تراپی ایجاد شود. البته که جای هیچ گونه نگرانی نیست؛ چراکه این عارضه موقت و بی‌خطر است و نهایتاً 2 تا 3 ساعت بعد به طور کامل از بین می رود. اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که به بو حساس هستید، ممکن است، استشمام بوی ترکیب اوزون برای شما حالت تهوع و استفراغ پیش بیاورد. این عارضه هم مانند آبریزش و سوزش چشم بی‌خطر و کوتاه مدت است.
یکی دیگر از عارضه های اوزون تراپی مو سردردهای ملایم است. این عارضه یکی از شایع ترین عوارض این روش درمانی است. این سر دردها در برخی از افراد همان روز بهبود پیدا می کند؛ ولی در برخی دیگر ممکن است حتی دو تا سه روز هم ادامه پیدا کند.

هزینه اوزون تراپی

هزینه اوزون تراپی، به نوع آن و محلی که درمان انجام می‌شود بستگی دارد.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :ترانه [ 1402-08-20 ]
سلام خسته نباشید،من شوره سر خیلی داشتم از انواع شامپو استفا ه کردم ولی مدت کوتاهی درمان شد میخوام بدونم با اوزون تراپی درمان میشه یا موقته؟

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
علت و روشهای درمان اگزمای دستعلت و روشهای درمان اگزمای دست

گزمای دست که درماتیت دست نیز نامیده می شود، یک بیماری التهابی پوستی است که بثورات متورم، خارش دار، پوسته پوسته و تغییر رنگ داده روی پوست ایجاد می کند ... ادامه مطلب

عفونت و قارچ پوستی چیست و چگونه درمان میشود؟عفونت و قارچ پوستی چیست و چگونه درمان میشود؟

قارچ پوستی یک عفونت پوستی انسانی است که توسط یک قارچ که یک میکرو ارگانیسم است و اغلب مواد مرده را مصرف می کند، به انسان منتقل می شود . ... ادامه مطلب

مراحل و مزایای تزریق چربی به زیر چشممراحل و مزایای تزریق چربی به زیر چشم

تزریق چربی به زیر چشم به عنوان یک گزینه بسیار مناسب و ایده‌ آل جهت رفع چین و چروک و گودی زیر چشم شناخته می‌ شود . ... ادامه مطلب

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین