منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مو و ریزش مو / علل ایجاد بیماری درماتیت سبوره

علل ایجاد بیماری درماتیت سبوره

آنچه در این مطلب میخوانید

درماتیت سبوره یا اگزمای سبوره یک بیماری التهابی پوست است که در آن پوست قرمز، فلس مانند و مبتلا به خارش می شود. این بیماری اغلب، نواحی پوستی چرب تر و دارای غدد سباسه را تحت تأثیر قرار می دهد. صورت، پوست سر و مرکز قفسه سینه از جمله این نواحی هستند. اگرچه درماتیت سبوره عامل اصلی ریزش مو به حساب نمی آید؛ اما انجمن ریزش مو آمریکا خاطر نشان می کند که در برخی موارد ممکن است منجر به ریزش مو شود. درماتیت سبوره در موارد خفیف باعث ایجاد شوره سر می شود. در موارد شدیدتر باعث ایجاد خارش و قرمزی و التهاب خواهد شد. خارش پوست و خراشیدگی بیش از حد ممکن است به فولیکول های مو آسیب برساند، همچنین قارچ مالاسزیا (malassezia) که به طور طبیعی در پوست اکثر مردم یافت می شود، هنگامی که خارج از کنترل باشد ممکن است التهاب را به همراه بیاورد که رشد مو را در آن نقطه سخت می کند و اگر برای مدت طولانی درمان نشود، ممکن است ریزش مو در آن قسمت دائمی باشد. با روش‌های مختلف می‌توان درماتیت سبوره را بهبود داد یا کاملاً برطرف کرد؛ اما روش درمان قطعی و دائمی برای این عارضه وجود ندارد و ممکن است با قطع درمان، درماتیت سبورئیک دوباره بازگردد.

همشهریان گرامی ! برای دستیابی به بهترین نتایج درمان بیماریهای پوستی مانند درماتیت سبوره، حتما به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید. زیرا با بکارگیری نادرست و غیر اصولی این روشها توسط افراد غیر متخصص، نه تنها مشکلات کاهش پیدا نمی‌ کند؛ بلکه ممکن است دچار عوارضی شوید که به سادگی رفع نشوند.

علل ایجاد بیماری درماتیت سبوره

علت بروز درماتیت سبورئیک می تواند پیچیده بوده و یک یا چند عامل در بر هم زدن تعادل بدن نقش داشته باشند. از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. زمینه وراثتی ابتلا به مشکلات التهابی
  2. شرایط زندگی همچون استرس، رژیم غذایی، بیماری روانی و وضعیت نامطلوب سلامتی
  3. محرک های محیطی همچون محرک های پوستی، آب و هوای گرم یا خشک و دارو ها
  4. رشد بیش از حد یک قارچ رایج به نام مالاسزیا که توانایی برانگیختن پاسخ التهابی را دارد.

برخی از عوامل خطر ابتلا به این بیماری در بزرگسالان را افزایش می دهند:

درماتیت سبوره و ریزش مو

علائم درماتیت سبوره

اگزمای سبوره ای که به عنوان درماتیت سبوره ای نیز شناخته می شود یک بیماری پوستی بسیار شایع است که باعث قرمزی، ایجاد لکه های پوسته پوسته و شوره سر می شود. این بیماری اغلب پوست سر را درگیر می کند؛ اما می تواند نواحی چرب دیگر بدن را نیز گرفتار کند. به طور معمول این بیماری در چند هفته اول شدت گرفته و سپس به تدریج طی چند هفته یا ماه کاملاً برطرف خواهد شد. علائم و نشانه های بروز درماتیت سبوره ای ممکن است شامل موارد زیر شود:

  1. پوسته پوسته شدن پوست کف سر ( شوره سر )، مو، ابرو، ریش یا سبیل
  2. قرمزی پوست
  3. احساس خارش پوست

نواحی ایجاد درماتیت سبوره

لکه های پوستی چرب که به صورت پوسته پوسته های سفید یا زرد رنگ نمایان شده در قسمت های مختلف بدن مانند موارد زیر می تواند نشانه این بیماری باشد:

علائم و نشانه های گفته شده ممکن است در صورت استرس فرد شدیدتر بوده و در هوای سرد یا فصول خشک سال شدت پیدا کند.

درمان درماتیت سبوره

معمولاً لازم است که درمان درماتیت سبورئیک به صورت بلند مدت باشد، البته می‌توان دوره‌هایی را برای استراحت و توقف موقتی درمان تعیین کرد. انتخاب شیوه‌ی درمانی به شدت التهاب و خارش پوست و محل بروز عارضه‌ی پوستی دارد:

 اينستاگرام کلينيک صدف

شستن بدن با یک شامپوی ضد قارچ حاوی کتوکونازول نیز می‌تواند مفید باشد. بهتر است قبل از شستن شامپو از روی بدن، ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید.

در موارد خاص، اگر درماتیت سبورئیک بسیار گسترده باشد یا نسبت به درمان‌های گفته شده در بالا مقاوم باشد، ممکن است پزشک شما، مصرف یک دوره داروی ضد قارچ خوراکی را تجویز کند.

کلینیک صدف یکی از مراکز تخصصی کاشت مو در اصفهان است که با سالها تجربه در این زمینه و بکارگیری روشهای FIT و FUT ، نتایج بسیار درخشانی در کاشت مو، ابرو ، ریش و سبیل ارائه نموده است. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌ باشید؛ با شماره تلفن 32240827 -031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :حمید کریمی [ 1402-10-17 ]
التهاب موی سر

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
گوشت اضافه (کلویید) چگونه درمان می شود؟گوشت اضافه (کلویید) چگونه درمان می شود؟

کلوئید یا گوشت اضافه نوعی جای زخم برجسته به‌ شمار می‌ رود که بعد از بهبود جراحت روی پوست نمایان می‌ شود . ... ادامه مطلب

مزوتراپی زیر چشم چیست و چقدر ماندگاری دارد؟مزوتراپی زیر چشم چیست و چقدر ماندگاری دارد؟

مزوتراپی از جمله درمان های پزشکی غیرتهاجمی مؤثر جهت بهبود بیماری های پوستی می باشد. از مزوتراپی دور چشم جهت درمان تیرگی و پف دور چشم استفاده می گردد. ... ادامه مطلب

انواع لک صورت و درمان آنانواع لک صورت و درمان آن

در یک تقسیم بندی کلی ، کک و مک ، لک‌ های دوران بارداری و لک‌ های ناشی از آفتاب و افزایش سن انواع مختلف لک‌ های پوستی را تشکیل می‌ دهد ... ادامه مطلب

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین