منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / ضایعات پوستی / نقاط فوردایس لب ( تجمع غدد چربی زیر پوست)چیست؟

نقاط فوردایس لب ( تجمع غدد چربی زیر پوست)چیست؟

آنچه در این مطلب میخوانید

دانه های فوردایس برآمدگی‌ هایی به رنگ سفید مایل به زرد هستند که در قسمت بیرونی لب‌ ها یا حتی در داخل گونه‌ ها ظاهر می‌ شوند. قطر دانه های فوردایس، حدود 1 تا 3 میلی متر است؛ اما می تواند بزرگتر باشد. این دانه های سفید، اساساً غدد چربی هستند که بزرگ شده اند و بدون درد و کاملاً بی ضرر هستند. دانه های فوردایس تقریباً در 70 تا 80 درصد بزرگسالان در سراسر جهان شایع است. این دانه های کوچک که درست زیر پوست ظاهر می شوند، کاملاً بی ضرر هستند و مسری نیستند. با این حال، داشتن تعداد زیادی از دانه‌های فوردایس اطراف لب ها باعث کاهش اعتماد به نفس می شود، به همین دلیل بسیاری از افراد به دنبال راهی برای رهایی از دانه‌های فوردایس می باشند. به‌ طور کلی این عارضه بدون نیاز به درمان از بین می‌رود. این عارضه پوستی امری طبیعی بوده، جای هیچ نگرانی ندارد و یک بیماری خاص به‌ شمار نمی‌آید. اغلب مردم این نقاط را بر روی پوست خود دارند. نقاط فوردایس بی‌ضرر هستند. اگر به دلایل زیبایی باعث ناراحتی شما می‌شوند، بهتر است در مورد آنها با پزشک خود مشورت کنید.

همشهریان گرامی ! برای دستیابی به بهترین نتایج درمان بیماریهای پوستی ، حتما به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید. زیرا با بکارگیری نادرست و غیر اصولی این روشها توسط افراد غیر متخصص، نه تنها مشکلات کاهش پیدا نمی‌ کند؛ بلکه ممکن است دچار عوارضی شوید که به سادگی رفع نشوند.

علت ایجاد دانه های فوردایس

این دانه ها ممکن است شبیه به جوش های سرسفید باشند؛ ولی برخلاف بسیاری از مشکلات زیبایی شایع، دانه های فوردایس ربطی به التهاب و انسداد مجاری پوست ندارند. علت اینکه این غدد در بعضی افراد بزرگ می شوند، ناشناخته است. دانه های فوردایس علت خارجی مانند باکتری یا قارچ پوستی ندارد.

نقاط فوردایس لب

افراد مستعد به دانه های فوردایس

طبق مطالعه‌ای که در مجله Clinical Case Reports and Reviews منتشر شده است، زنان دو برابر بیشتر از مردان درگیر این عارضه پوستی هستند. برخی منابع، افراد با پوست چرب را بیشتر مستعد بروز این غدد چربی می‌دانند. همچنین در برخی از مطالعات دانه های فوردایس با بیماری‌های جدی‌تری مرتبط دانسته شده‌اند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ بر روی اعضای خانواده‌ها انجام شد نشان داد که ۱۰۰ درصد کسانی که دارای اشکال موروثی سرطان روده بزرگ هستند، دور دهان خود لکه های فوردایس دارند. محققان این بررسی علمی، وجود فوردایس را کمکی بزرگ به پزشکان خانواده به‌ منظور تشخیص زود هنگام این نوع سرطان می‌دانند. البته طبق گفته محققان این پژوهش، تحقیقات بیشتری در مورد این مسئله لازم است.

مطالعه دیگری که در مجله تحقیقات دندانپزشکی منتشر شده است نشان می‌دهد که وجود تعداد زیاد دانه های فوردایس در اطراف و یا داخل دهان شما ممکن است با چربی خون مرتبط باشد. (بیماری چربی خون مرتبط با افزایش سطح چربی در خون شما است و یک عامل بسیار خطرناک در بروز بیماری‌های قلبی است.) توجه به این نکته مهم است که این شرایط با لکه‌های فوردایس مرتبط هستند و لکه‌های فوردایس عامل بروز این بیماری نیست.

عوارض نقاط فوردایس لب

مطالعات انجام شده هیچ نشانه ای از خطر نقاط فوردایس برای سلامتی انسان نشان نداده است. این بیماری مسری نیست و عملاً بر وضعیت سلامتی تأثیر نمی گذارد.

درمان دانه های فوردایس روی لب

1. درمان های موضعی

درمان موضعی برای حذف یا کاهش دانه های سفید شامل ایزوترتینوئین خوراکی، ترتینوئین موضعی و اسید دی کلرواستیک است. در موارد معدودی، متخصصان پوست ممکن است ترکیب درمان های موضعی را با درمان مبتنی بر لیزر پیشنهاد دهند. با این حال، این درمان ها ممکن است عوارض جانبی بالقوه ای مانند احساس سوزش و التهاب ایجاد کنند.

اينستاگرام کلينيک صدف

2. درمان با لیزر

پزشک ممکن است از درمان های لیزر دی اکسید کربن برای از بین بردن دانه های فوردایس استفاده کند. با این حال، این نوع لیزر درمانی ممکن است اسکار پوستی باقی بگذارد. لیزرهای رنگی پالسی ممکن است کمتر جای زخم ایجاد کنند. هر دو لیزر از یک پرتو نور متمرکز استفاده می کنند؛ اما در طول موج های متفاوت. درمان با لیزر رنگی پالسی هزینه بیشتری دارد.

3. جراحی میکرو پانچ

پزشک شما ممکن است از روش جراحی میکرو پانچ برای از بین بردن مؤثر و سریع این دانه های سفید متعدد از لب ها یا هر ناحیه دیگری استفاده کند. ممکن است قبل از انجام جراحی جزئی از بی حسی موضعی استفاده کنند تا احساس درد نداشته باشید. در مرحله بعد، آنها از یک دستگاه کوچک شبیه یک خودکار برای استخراج بافت ناخواسته از ناحیه آسیب دیده استفاده می کنند.

پی آر پی یا همان پلاسمای غنی از پلاکت، یکی از روشهای موثر جوانسازی پوست صورت و رفع تیرگی و فرو رفتگی زیر چشم است. پی آر پی در کلینیک صدف اصفهان توسط متخصص پوست انجام می شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32240827 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :کیان کرمی [ 1403-01-17 ]
سلام من هم بعد از تزریق ژل روی لبم دانه های سفیدی پیدا شده

پریسا حسامی [ 1402-08-29 ]
سلام من دو روز پیش ژلل لب زدم به محض اینکه تزریق انجام دادم به 24 ساعت نکشید که روی لب هام دونه های سفید رنگی زد و خیلی نمای زشتی دارهع چکار باید بکنم

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
سوالات رایج تزریق ژلسوالات رایج تزریق ژل

در این مطلب سعی داریم پرسش و پاسخ تزریق ژل را با هم بررسی نماییم. برای افرادی که قصد دارند از ژل برای افزایش حجم و جوانسازی استفاده نمایند . ... ادامه مطلب

لیفت صورت و کشیدن پوست بدون عمل جراحیلیفت صورت و کشیدن پوست بدون عمل جراحی

برای لیفت و جوانسازی پوست صورت و بدن ، تکنیک‌های بی شماری وجود دارد. در ادامه این مقاله به روشهای لیفت پوست بدون جراحی خواهیم پرداخت. ... ادامه مطلب

کاشت ریش و سبیل به روش FUTکاشت ریش و سبیل به روش FUT

روش FUT که شیوه درمانی نوینی برای کاشت مو است، شیوه ای است که در آن فلپ بسیار نازک و کوچکی از پشت سر یا پشت گوش برداشته می‌ شود ... ادامه مطلب

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین