منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مشکلات و بیماری های پوستی / ماکولار آمیلوئیدوز چیست و چگونه تشخیص داده میشود؟

ماکولار آمیلوئیدوز چیست و چگونه تشخیص داده میشود؟

آنچه در این مطلب میخوانید

به رسوب انواعی از پروتئین‌های مختلف (آمیلوئید) در ارگان‌های مختلف که می‌تواند موجب از بین رفتن عملکرد آن ارگان شود، آمیلوئیدوز اطلاق می‌گردد. این رسوب ممکن است به صورت منتشر در ارگان‌های مختلف مثل قلب، کلیه، سیستم عصبی، دستگاه گوارش و پوست اتفاق بیفتد و یا فقط در پوست به تنهایی رخ دهد و درگیری در سایر ارگان‌ها وجود نداشته باشد که به این حالت آمیلوئیدوز پوستی می‌گویند. ماکولار آمیلوئیدوز یک بیماری پوستی است که در اثر رسوب ماده آمیلوئیدوز در پوست ایجاد می‌شود و بیشتر در ناحیه پشت، کتف، بازو، جلوی سینه و شکم و به‌طور وسیع در بالاتنه دیده می‌شود.

کلینیک صدف یکی از مراکز تخصصی پوست در اصفهان است که شما می‌ توانید برای تشخیص و درمان مشکلات پوستی به آن مراجعه نموده و توسط متخصص پوست و مو تحت درمان قرار گیرید. چهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با شماره های 8 - 32240827 و 32214564 تماس حاصل فرمایید.

عوامل ایجاد بیماری ماكولار آميلوئيدوز

علت اصلی بیماری پوستی ماكولار آميلوئيدوز نامشخص می‌باشد. با این وجود عوامل زیر در به وجود آمدن این بیماری دخیل می‌باشند:

  1. وراثت
  2. قرارگیری طولانی‌مدت در مقابل نور آفتاب
  3. مالش مداوم پوست
  4. پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان
  5. استفاده طولانی‌مدت از وسایل شستشوی بدن
  6. تحریک پوست توسط وسایلی مانند کیسه و لیف‌هایی با جنس زبر
  7. اگزمای آتوپیک

علائم بیماری ماكولار آميلوييدوز

از علائم اصلی بیماری پوستی ماكولار آميلوييدوز حالت تیرگی پوست می‌باشد که ممکن است همراه با خارش باشد. این تیرگی بیشتر در ناحیه فوقانی پشت کمر مشاهده می‌شود که اکثراً قرینه و دوطرفه می‌باشد؛ اما در برخی موارد ممکن است سایر نواحی مانند گردن، بازوها و سینه را نیز گرفتار کند.

ماکولار آمیلوئیدوز

انواع ماکولار آمیلوئیدوز

آمیلوئیدوز پوستی چندین فرم دارد که از این میان، دو فرم شایع‌تر از بقیه می‌باشند: یکی فرم ماکولار و دیگری فرم لیکنوئید (پاپولر).

1) فرم ماکولار: اغلب به صورت تیره شدن در ناحیه بالایی و پشتی تنه، قفسه سینه، گردن و یا ساق و ران و باسن خصوصاً در زنان میانسال تظاهر می‌کند که الگوی ripple (راه‌راه) دیده می‌شود. میزان خارش پوست از خفیف تا شدید متغیر است

2) فرم لیکن آمیلوئیدوز: ضایعات به شکل پوست ضخیم و خارش‌دار در ساق پا یا خارج بازو تظاهر می‌کند. این فرم در مردها شایع‌تر بوده و میانگین سنی بیماران 50 سالگی می‌باشد.

میزان شیوع ماکولار آمیلوئیدوز

تشخیص ماکولار آمیلوئیدوز

تشخیص آمیلوئیدوز گاه می‌تواند دشوار باشد؛ چراکه علائم آن اغلب بسیار عمومی‌اند که ممکن است در بسیاری از بیماری‌های دیگر نیز دیده شوند. تشخیص را می‌توان با بیوپسی (نمونه‌گیری از بافت) و مشاهده آن در زیر میکروسکوپ مسجل نمود.

روش‌های تشخیصی:

به دلیل اینکه علائم و نشانه‌های آمیلوئیدوز می‌تواند مشابه سایر بیماری‌های شایع‌تر باشد، ممکن است این بیماری نادیده گرفته شود. تشخیص زودهنگام این بیماری می‌تواند به جلوگیری از آسیب بیشتر اندام‌ها کمک کند. تشخیص درست و دقیق بسیار اهمیت دارد؛ چراکه بر اساس شرایط خاص شما، درمان می‌تواند به میزان زیادی متفاوت باشد. به احتمال زیاد پزشکتان از تاریخچه پزشکی و معاینه بدنی کامل شروع خواهد کرد. پس‌ازآن ممکن است نیاز به انجام موارد زیر باشد:

تست‌های آزمایشگاهی

نمونه‌ی ادرار و خون شما از نظر وجود پروتئین‌های غیرطبیعی نشانگر ابتلا به آمیلوئیدوز مورد بررسی قرار می‌گیرد. بر اساس علائم و نشانه‌هایتان ممکن است به تست عملکرد تیروئید و کبد نیز نیاز باشد.

بیوپسی (نمونه برداری)

ممکن است یک نمونه‌ی بافتی جهت بررسی علائم آمیلوئیدوز گرفته شود. بیوپسی ممکن است از چربی احشایی، مغز استخوان و یا اندام‌هایی مانند کبد و کلیه شما گرفته شود. آنالیز بافتی می‌تواند به تشخیص نوع آمیلوئید رسوبی کمک کند.

عکسبرداری

عکس‌برداری از اندام‌هایی که تحت تأثیر آمیلوئیدوز قرار گرفته‌اند می‌تواند در تشخیص میزان گستردگی بیماری کمک کند. اکوکاردیوگرام می‌تواند جهت بررسی اندازه و عملکرد قلب شما مورد استفاده قرار بگیرد. سایر عکس‌برداری‌ها نیز می‌توانند جهت ارزیابی میزان گستردگی آمیلوئیدوز در کبد و یا نخاع شما استفاده گردند.

درمان بیماری ماکولار آمیلوئیدوز

برای درمان لکه‌ها از ترکیبات بی‌رنگ‌کننده موضعی و گاهی لیزر استفاده می‌شود. هدف از درمان، کاهش تیرگی است نه از بین رفتن کامل آن؛ چون درمان‌های موجود در اکثریت موارد نمی‌توانند لک‌ها را به‌طور کامل از بین ببرند. لیزرهای مورد استفاده معمولاً از نوع لیزرهای لایه‌بردار مانند لیزر فرکشنال و یا لیزرهای ضد لک مانند کیوسوییچ ان دی یاگ هستند. در صورت تصمیم برای درمان با لیزر، ابتدا باید به صورت آزمایشی قسمتی از پوست تست شود و در صورت پاسخ مناسب درمان ادامه یابد. نتایج درمان با لیزر متغیر است.

پرهیز از مالش و خاراندن نواحی مبتلا اهمیت زیادی دارد. حتی الامکان مبتلایان بایستی از دست‌کاری و خاراندان این ناحیه خودداری کنند.

برای هیچ‌یک از انواع آمیلوئیدوز درمان اختصاصی وجود ندارد. درمان این بیماری با تجویز آنتی هیستامین برای کاهش خارش و کورتیکواستروییدهای موضعی برای کاهش التهاب و خارش است. هر چند وراثت بسیار در بروز آن دخیل است؛ اما قرارگیری در ساعات طولانی مقابل نور خورشید و ابتلا به اگزمای آتوپیک و پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان و استفاده طولانی‌مدت از وسایل شستشوی بدن مانند کیسه و لیف زبر می‌تواند در بروز آن دخیل باشد. باید گفت درمان این بیماری در کل بسیار سخت است و اگر لک خارش دارد حتماً باید خارش را کنترل کرد. برای درمان در درجه اول از داروهای موضعی ضدلک استفاده می‌کنند. برای درمان ماکولار آمیلوئیدوز پمادی داده می‌شود که آمیلوئید را در خود حل می‌کند و سبب کمرنگ‌تر شدن بیماری خواهد شد.

صفحه اینستاگرام کلینیک صدف

عوارض بیماری ماکولار آمیلوئیدوز

عوارض بالقوه‌ ی آمیلوئیدوز به این بستگی دارد که آمیلوئیدهای رسوبی کدام ارگان‌ها را تحت تأثیر قرار داده‌اند. آمیلوئیدوز می‌تواند باعث وارد آمدن آسیب جدی به:

فیشیال پوست از جمله روشهایی است که برای پاکسازی، لایه‌‌ برداری ، تخلیه منافذ پوست و ... انجام می‌ شود. این روش زیر نظر متخصص پوست در کلینیک صدف اصفهان قابل انجام می‌ باشد. لطفا جهت هماهنگی با این مرکز و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 32240827 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :مریم سرخوش [ 1403-01-22 ]
من جوش می زنم وبعد جاش می مونه مثل این عکس شده

invalid [ 1403-01-14 ]
سلام من 15ساله ماکولار دارم بشدت زیاد شده لکه هام

نازنین [ 1403-01-11 ]
سلام منم درگیرم تو رو خدا اگه کسی راه درمان بلده اطلاعات بده ممنون

فاطمه [ 1403-01-10 ]
با سلام منم بیست ساله درگیر ماکولار هستم کل پشتم و گردنم ودستهایم و سینه هام لکه های سیاه داره دیگه واقعا خسته شدم حتی صورتم پر از لکه شده خیلی اذیت میشم تو رو خدا اگه میشه یه راهکاری بدین ممنون میشم

مهدی عبدالله پور [ 1403-01-10 ]
سلام و عرض ادب خدمت شما بنده هم این مشکل رو دارم تقریباً ده سال میشه والان خارش ها زیاد شده اگه یه راه حلی دارین ممنون میشم منم در جریان بزارید دو سه بار دکتر هم رفتم جوابی نگرفتم.

نسرین معین [ 1403-01-06 ]
سلام من ۷ سال درگیر بیماری ماکولار هستم البته کم کم پیشرفت کرد برای درمان چه راهکاری دارید و اینکه بهتر است به چه پزشکی مراجعه کنم

فاطمه [ 1402-12-12 ]
سلام من حدود ۱۵سال درگیر این بیمارییم لطفاً یه داروی که به اعصاب مربوط است بگید چون هر وقت عصبانی و ناراحت هستم بشدت خارش بدنم زیاد میشه و سیاهی هم بیشتر میشه

جوان [ 1402-12-08 ]
سلام من هم ده سال ماکولا ر دارم اول تیرگی خیلی کم بود والان شانه ها گردن وصورت هم کمی تیره شده چکار کنم خارش هم داره

مهدي [ 1402-11-25 ]
سلام درود وقت بخيرخسته نباشين من از بچه اين ماركولا رو دارم كمرم سينه هام و شونه هام وبازوهام خارش هم دارم لطف به من كمك كنيد منتظر جوابم هستم

رویا اسدی [ 1402-11-21 ]
من حدود بیست ساله ماکولار دارم که خیلی خارش شدید داشتم که با هر بار خاروندن لکه ها سیاهتر میشدن هنوز لکه ها هست اما تجربه ای برای درمان خارش دارم که امیدوارم به دردتون بخوره ،جای خارش پنبه و گلاب بمالید تا خارش قطع بشه و از پروفسور خیراندیش شنیدم بمدت ۱۲۰ روز هر شب شربت سرکه انگبین بخورید لیف نزنید تا به کمرنگ شدنش کمک کنید

مبینا [ 1402-11-15 ]
سلام شرمنده منم روی بازوی سمت چپم و همینطور سینه سمت چپم دارم ولی مشکل اینه از بچگی دارمشون بالای سینم کامل قهوه ای شده زیر سینم دون دون قهوه ایه ثابت مونده از یچگی نه زیاد میشه نه کم دکترم رفتم گفت هیچی نیست الکی پولتو نده ب این اون دکتر خطرناکه واقعا؟

صدیقه [ 1402-11-06 ]
سلام من الان ۶سالی هست درگیرم اعتماد بنفسم صفر شده دکتر پوست هم رفتم بی فایده بود سیاهی ها ب طرف سینه و گردنم هم اومده

مهری طالبعلی [ 1402-10-18 ]
سلام ما چند سالی هست بیماری پوستی وپشت کتف ها سیاه شده لطفاً راهنمایی درمان را بگین

طاهره سپهریان [ 1402-10-05 ]
من چند سالی هست پشت کتفم تیره شده گاهی اوقات خارش داره همیشه نیست برای حجامت رفته بودم به من گفتن سودا داری که پشتت اینطوری هست الان درمان داره یا نه لطفاً راهنمایی کنید ممنون میشم

فزیبابابایی [ 1402-09-26 ]
سلام من ماکولاردارم آیا راهکاری برای درمان آن هست

پريسانادري [ 1402-09-25 ]
درمان قطعي داره

طوبی خادم زاده [ 1402-09-17 ]
پشت کتفم سیاه شده البته خارش نداره ولی چند وقتی احساس می کنم رو شونه هام هم داره میشه

فاطمه [ 1402-09-10 ]
سلام ... ۱۰سالی هست که پشت شانه هام تیر شده الان دیگه پایین کشیده خیلی ام خارش داره اگه میشه کمک کنید راه درمان نشون بدین با تشکر .

فاطمه پایدار [ 1402-08-07 ]
سلام من کتف ها وپشتم سیاه شده تازگیا خارشم داره و اذیت میکنه

شاهیوندی [ 1401-07-29 ]
سلام ببخشید قرمز شدن اطراف بینی میتواند از علا یم آمیلوییدوز باشد

فاطمه احمدی [ 1400-10-12 ]
سلام من کتف و بین ان ها ب شدت خارش دارم چند سالی هست و تیره و سیاه شده و واقعا اذیتم میکنه نمیتونم لباس های مختلف بپوشم ب خاطر احساس خارش

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
روشهای تخلیه ژل پاژروشهای تخلیه ژل پاژ

ژل پاژ که به ژل پلی آکریل آمید هم شناخته می شود، یکی از راه های زیبایی و جوانسازی پوست صورت است. استفاده از این روش در ۱۰ سال گذشته بسیار رایج بوده ... ادامه مطلب

انواع لک صورت و درمان آنانواع لک صورت و درمان آن

در یک تقسیم بندی کلی ، کک و مک ، لک‌ های دوران بارداری و لک‌ های ناشی از آفتاب و افزایش سن انواع مختلف لک‌ های پوستی را تشکیل می‌ دهد ... ادامه مطلب

مولوسکوم تناسلی چیست؟مولوسکوم تناسلی چیست؟

ضایعات حاصل از بیماری مولوسکوم معمولاً به رنگ پوست و یا سفید مرواریدی هستند و گنبدی و گرد بوده و در داخل آنها ماده ای ژله مانند و سفید وجود دارد. ... ادامه مطلب

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین