منو اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف - تلفن : 8 - 32240827 | 32214564
صفحه اصلی / مطالب و مقالات / مو و ریزش مو / علت و درمان درد ریشه مو

علت و درمان درد ریشه مو

آنچه در این مطلب میخوانید

برای هر شخصی ممکن است درد ریشه مو اتفاق افتاده باشد. این درد تنها در اطراف فولیکول مو ایجاد میگردد که ربطی به تار مو ندارد. عوامل مختلفی در ایجاد درد ریشه مو دخیل هستند. ازجمله عواملی که درد ریشه مو را ایجاد می کند یا به صورت مستقیم فشاری است که بر روی پوست سر وارد میشود یا مشکلات اعصاب و عروق باعث تجربه این درد می گردند. گزینه‌های شما برای درمان به علت درد ریشه موهای سر بستگی دارد. دقت کنید که اگر شما این درد را برای مدت طولانی حس می‌کنید حتماً باید به پزشک مراجعه کنید. پزشک با توجه به مشکل، درمان دارویی و یا حتی درمان‌های ساده با استفاده از راهکارهای ساده را آغاز خواهد کرد.

همشهریان گرامی ! برای دستیابی به بهترین نتایج درمان بیماریهای پوست و مو، حتما به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید. زیرا با بکارگیری نادرست و غیر اصولی این روشها توسط افراد غیر متخصص، نه تنها مشکلات کاهش پیدا نمی‌ کند؛ بلکه ممکن است دچار عوارضی شوید که به سادگی رفع نشوند.

علل درد ریشه مو

برخی از شرایطی که ممکن است منجر به این مشکل شوند؛ عبارتند از:

آلوپسی کششی

آلوپسی کششی نوعی ریزش مو است که به دلیل محکم بستن موها در پشت سر رخ می دهد. به عنوان مثال، افرادی که موهای خود را می بافند یا دم اسبی می بندند در معرض خطر بیشتری برای آلوپسی کششی هستند. آلوپسی کششی باعث حساسیت و خارش پوست سر نیز خواهد شد.

پسوریازیس پوست سر

پسوریازیس نوعی بیماری خود ایمنی است که باعث رشد سلول های جدید پوستی شده بدون آنکه سلول های قدیمی از بین بروند. سلول های جدید روی پوست جمع می شوند و باعث ایجاد لکه هایی خواهند شد. این لکه ها می توانند در هر نقطه از بدن ایجاد شوند. این لکه ها خارش زا هستند و ممکن است حتی زخم شوند. خاراندن این لکه ها شرایط آن ها را بدتر کرده و موجب خونریزی یا ریزش مو خواهد شد.

درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک نوعی اگزما است که به طور معمول در بخش هایی از پوست چرب ایجاد می شود. پوست سر به دلیل وجود فولیکول های مو چرب است و به همین دلیل در برابر درماتیت سبورئیک آسیب پذیر خواهد بود. این وضعیت در بزرگسالان 30-60 ساله شایع تر است.

فولیکولیت

فولیکولیت به طور معمول در نتیجه فعالیت باکتری ها، مخمر ها یا کنه های گرد و غبار ایجاد می شود. فولیکولیت به التهاب یا عفونت فولیکول های مو گفته می شود. این امر باعث ایجاد برآمدگی های کوچک، خارش دار و تغییر رنگ داده روی پوست می شود که این برآمدگی ها ممکن است پوسته پوسته و دردناک باشند.

آلودینیا

آلودینیا نوعی بیماری است که موجب واکنش های غیر طبیعی درد، مانند احساس ناراحتی هنگام حرکت مو می شود. برخی از شرایط سلامتی از جمله فیبرومیالژیا، نورالژی عصب سه قلو و نوروپاتی دیابتی نیز می توانند موجب بروز آلودینیا شوند.

آلرژی‌

آلرژی به برخی محصولات مو، می‌تواند مشکل بزرگی برای پوست سر و درد ریشه مو شود؛ زیرا موی خود را در معرض انبوهی از محصولات پوستی قرار می دهیم، از جمله شامپو، نرم کننده، رنگ مو، اسپری مو و سایر لوازم بهداشتی و آرایشی. علائم آلرژی شامل خارش پوست سر، قرمزی و گاهی تورم است که ممکن است در صورت و اطراف چشم نیز در موارد شدید گسترش یابند.

نورالژی

نورالژی یا درد عصبی ریشه مو ناشی از اعصاب است. این درد شدید اغلب می‌تواند روی پوست سر تأثیر بگذارد. گاهی اوقات به دلیل گرفتگی اعصاب گردن، به عنوان مثال در نتیجه قرار دادن گردن در وضعیت بد، یا آرتروز ایجاد می‌شود. گاهی اوقات درد عصبی بدون هیچ توضیح واضحی ظاهر می شود که می تواند شدید و مداوم باشد. یکی دیگر از دلایل حساسیت پوست سر، کشیدگی عضلات ارکتور پیلی است یعنی عضلات ریز کنار هر فولیکول مویی که مسئول ایجاد حالت مو به تن سیخ شدن را دارند. تصور می شود که این شرایط مربوط به استرس باشد؛ اما از آنجا که همه ما مو، فولیکول مو و بنابراین عضلات ارکتور پیلی داریم، امری غیرمعمول نیست.

درد ریشه مو

عوامل دیگر

برخی دیگر از دلایل احتمالی که موجب درد ریشه مو می شوند عبارتند از:

درمان درد ریشه مو

گزینه های شما برای درمان درد پوست سر به علت آن بستگی دارد. اگر درد هنگام لمس یا جابجایی موهای شما علامت عادی و همیشگی برای شما است، احتمالاً به پزشک برای تعیین دلیل وقوع آن احتیاج دارید.

اگر فردی به پسوریازیس پوست سر مبتلا باشد، گزینه های درمانی که در ادامه ذکر شده اند ممکن است مفید واقع شوند:

برای درماتیت سبورئیک ، درمان می تواند شامل موارد زیر باشد:

درمان های احتمالی برای فولیکولیت پوست سر شامل موارد زیر است:

اینستاگرام صدف کلینیک

واکنش آلرژیک:

اولین مرحله درمان ممکن است این باشد که به مدت یک یا دو روز از محصولات جدید روی موهایتان استفاده نکنید و به جای استفاده از شامپو های خشن پوست سر خود را با آب خنک بشویید.تغییرات سبک زندگی نیز می تواند به بهبود درد پوست سر کمک کند. به عنوان مثال، داشتن یک رژیم غذایی متعادل، ورزش منظم و خواب کافی همگی گزینه های خوبی هستند.

زمان مراجعه به پزشک

اگر غالباً موقع با حرکت موها روی پوست سرتان درد دارید یا در صورت تجربه هر یک از موارد زیر در پوست سر خود، به پزشک مراجعه کنید:

  1. تکه های پوسته پوسته
  2. تاول زدن
  3. مناطق خونریزی

لیفت و رفع غبغب را می‌ توان با استفاده از روش‌ های بدون جراحی در کلینیک تخصصی صدف اصفهان انجام داد. شما می‌ توانید برای آگاهی از روشهایی رفع غبغب و هزینه رفع غبغب، همچنین عوارض این عمل از طریق تماس با شماره‌ تلفن 32240827 - 031 تماس حاصل فرمایید.


آدرس مطب : اصفهان ، خیابان آمادگاه ، مجتمع آژند ، بلوک آ ، طبقه سوم ، کلینیک صدف
تلفن : 32240827 - 031

درباره این موضوع مطالب بیشتری بخوانید

نظرات کاربران درباره این مطلب :معصومه حسینی مقدم [ 1403-01-14 ]
دو سه ماهی هست که موهام ریزش خیلی شدید داره آزمایش کم خونی و تیرویید هم دادم ولی مشکلی نداشتم میشه راهنماییم کنید

احمد سلیمی [ 1402-09-22 ]
موهام خیلی خیلی نازک شده بالا سرم درد میکنه چرا میشه برم بگین دلیلش چیه

پریسادلاوری [ 1402-08-29 ]
سلام خسته نباشید من مدتی هست ک کف سرم خیلی بشدت درد میکنه نمیدونمم دلیلش چیه موهامم ریزش گرفته واقعاا کف سرم جوری درد میگیره ک نمیتونم بخابم هم درد هم خارش داره

محمدرضا عزیزی [ 1402-01-11 ]
سلام و درود من محمدرضا عزیزی هستم بیست ساله از ایلام اواخر آذرماه با نگاه کردن تو آیینه احساس کردم که موهای جلوی سرم به ویژه از سمت راست نازک و کم پشت شده و این احتمال برام وجود داشت که احتمالا از زیاد شانه کردن و زیاد شستشوی موی سرم باشه چون از دو هفته قبلش موهام بر اثر این دو عامل خیلی تحت فشار بود تا سه ماه روشهای درمانی خانگی رو امتحان کردم اصلا جواب نگرفتم تا اینکه تصمیم به انجام آزمایش گرفتم که توی این آزمایش ویتامین دی ام نوزده بود و تیروئیدم هفت و نیم و کلسترولم ۲۳۸

برای متن پیام فقط از حروف فارسی استفاده کنید .
این فرم صرفا جهت دریافت نظرات ، پیشنهادات و انتقادات کاربران در مورد مطلب فوق میباشد .
به سوالات پزشکی در این بخش پاسخ داده نمیشود .
از ارسال پیام های تبلیغاتی در این بخش خودداری نمایید .
حداکثر طول مجاز برای متن پیام 500 کاراکتر است .
نام و فامیل :
تلفن :
ایمیل :
متن پیـام :
درمان مشکلات و بیماریهای پوستی با اوزون تراپیدرمان مشکلات و بیماریهای پوستی با اوزون تراپی

اوزون تراپی پوست یک روش جدید درمان طبیعی است که با کمترین عوارض و صرف هزینه کم برای شما پوستی درخشان و سالم را ایجاد می کند ... ادامه مطلب

درمان جوش صورتدرمان جوش صورت

درمان جوش معمولاً به سادگی انجام می‌ شود ولی درمورد اسکار آکنه ، کار به این سادگی‌ ها نخواهد بود؛ و حتی غالباً اسکارها به طور کامل درمان نمی‌ شوند . ... ادامه مطلب

مراحل و مزایای تزریق چربی به زیر چشممراحل و مزایای تزریق چربی به زیر چشم

تزریق چربی به زیر چشم به عنوان یک گزینه بسیار مناسب و ایده‌ آل جهت رفع چین و چروک و گودی زیر چشم شناخته می‌ شود . ... ادامه مطلب

کلینیک صدف یکی از مجهزترین مراکز تخصصی پوست ، لیزر و پیوند مو در شهر زیبای اصفهان میباشد.
کلینیک صدف در سال 1389 با اخذ مجوز رسمي از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي با مديريت و مسئوليت فني خانم دکتر گیتا فقیهی متخصص پوست ومو ،استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تاسیس و راه اندازی گردید.
هدف ما استفاده از جديدترين و پيشرفته ترين دستاوردهاي دانش و تکنولوژي در محيطي مدرن و آرام بخش براي ارائه بهترين خدمات در حوزه پوست، مو و زيبايي و مطابق با استانداردهاي FDA و وزارت بهداشت و درمان مي باشد.
اين کلينيک با بهره گيري از همکاران متخصص و مجرب در رشته پوست، مو، زيبايي و ليزر و تناسب اندام خدمات خود را ارائه مي دهد. کلینیک صدف مجهز به کلیه دستگاههای تخصصی در زمینه پوست و مو و جوانسازی که مورد تایید پزشکان متخصص پوست و مو است، میباشد.
انواع خدمات با مناسب ترین تعرفه در محیطی کاملا زیبا، آرام توسط پزشکان مجرب و متخصصین با جدیدترین متد روز دنیا ارائه میگردد.
طراحی و راه اندازی وب سایت : گروه نرم افزاری پزشک آنلاین