علائم پوستی بیماری ایدز

ایدز (AIDS) مخفف کلمه سندرم نقص ایمنی اکتسابی و یک بیماری مزمن و تهدیدکننده زندگی است که از طریق ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) به بدن فرد منتقل می‌شود. این ویروس با آسیب رساندن به سیستم ایمنی بدن، توانایی بدن را برای مبارزه با عفونت و بیماری تحت تأثیر قرار می‌دهد و سیستم ایمنی بدن را ضعیف‌تر می‌کند. ایدز یک مرحله پیشرفته از عفونت HIV است. طبق تحقیقات 90 درصد از افرادی که با ویروس HIV زندگی می‌کنند، در برخی از مراحل بیماری، علائم پوستی و تغییرات را تجربه می‌کنند. این علائم پوستی می‌تواند هم مربوط به ابتلا به ایدز باشد و یا به صورت عوارض داروهایی که برای درمان مصرف می‌شوند.

همشهریان گرامی ! برای دستیابی به بهترین نتایج درمان بیماریهای پوستی ، حتما به متخصص پوست در اصفهان مراجعه نمایید. زیرا با بکارگیری نادرست و غیر اصولی این روشها توسط افراد غیر متخصص، نه تنها مشکلات کاهش پیدا نمی‌ کند؛ بلکه ممکن است دچار عوارضی شوید که به سادگی رفع نشوند.

علائم اولیه ایدز

رایج‌ترین علائم در مرحله اول یا عفونت حاد شامل یک بیماری شبه سرماخوردگی است که دو تا چهار هفته پس از ورود ویروس به بدن ایجاد می‌شود. این علائم ممکن است برای چند هفته باقی بمانند. دقت کنید که عفونت به ویروس در این مرحله هنوز تبدیل به بیماری ایدز نشده است. شایع‌ترین علائم این مرحله عبارتند از:

علائم ظاهری ایدز در زنان

علائم ایدز در مردان و زنان اغلب یکسان است؛ اما برخی علائم در دو جنس با هم تفاوت دارند:

علائم پوستی بیماری ایدز

علائم پوستی ایدز در مردان

سارکوم کاپوزی، اولین سرطانی بود که مرتبط با ایدز شناخته شد. این بیماری که در ابتدا به شکل لکه‌های صورتی است و بعداً منتشر و قابل لمس می‌شود، دارای سه مرحله پَچ، پلاک و ندول است. در این بیماری درگیری مخاطی شایع است؛ اما بیماری‌های احشایی شایع نبوده (حدود ۱۰% از بیماران در زمان تشخیص به آنها دچار هستند) و در صورت نبود علائم مربوطه به بررسی برای وجود چنین بیماری‌هایی نیاز نیست.
پیشروی بالینی بیماری در بیماران مبتلا به ایدز تهاجمی‌تر از مبتلایان به سارکوم بدون مشکل سرکوب سیستم ایمنی است.گمان می‌رود ابتلا به سارکوم کاپوزی، به عنوان اولین بیماری معرف ایدز، به همراه افزایش تعداد سلول‌های سی‌دی ۴ باعث بهبود پیش‌بینی روند بیماری می‌شود. این در حالی است که در افراد بالای ۵۰ سال مبتلا به سارکوم کاپوزی به خوبی نمی‌توان روند بیماری را پیش‌بینی کرد.

در طی چند هفته از عفونت HIV، بسیاری از افراد علائم آنفولانزا و دانه‌های پوستی را تجربه می‌کنند. این فرآیند که به نام سروکانورژن شناخته می‌شود، هنگامی رخ می‌دهد که بدن آنتی‌بادی‌های HIV تولید می‌کند. سروکانورژن ممکن است باعث تب و تورم غدد لنفاوی شود. این دانه‌های اچ آی وی خارش ندارد و معمولاً صاف و قرمز است. این اغلب روی مناطق بزرگ بدن مانند سینه یا پشت تأثیر می گذارد.

بيماران آلوده به HIV اغلب دچار عفونت هاي پوستي ناشي از باكتري مي شوند. در معتادان تزريقي ممكن است در محل تزريق آبسه هايي پديد آيد. شايع ترين عفونت باكتريايي، زرد زخم است كه مي تواند به پيدايش تاول هاي خوشه اي بزرگ، نرم و پر از مايع منتهي شود. اين تاول ها به سرعت پاره شده و سپس مايعي زردرنگ از آنها به بيرون مي تراود.

اين بيماري به صورت ضايعات پوسته دار، قرمز رنگ و خارش دار، اغلب بر روي صورت پديد مي آيد كه گونه ها، پيشاني، ابروها، بيني و گوش ها را در بر مي گيرد. بر روي پوست سر هم مي تواند به صورت شوره ديده شود. ضايعات در ساير نقاط بدن مثل قفسه سينه و كشاله ران نيز ممكن است پديد آيند.

عفونت HIV در بيماران مبتلا به پسوريازيس اغلب باعث تشديد بيماري مي شود. تشديد بيماري به صورت افزايش در اندازه و تعداد ضايعات پوسته دار صورتي رنگ بروز مي كند كه ممكن است تمامي بدن را بپوشانند و بخصوص روي پوست سر، آرنج ها و زانوها شديدتر است. در بعضي از بيماران، ضايعات پوسته دار ضخيم پسوريازيس بر روي كف دست ها و كف پاها ايجاد مي شود كه بسيار ناراحت كننده هستند و مي توانند همراه با تاول هاي پر از چرك نيز باشند. پسوريازيس منتشر حاد هم ممكن است پديد آيد كه در اين حالت تمام بدن همراه با خارش دچار قرمزي و پوسته ريزي مي شود

يكي از مشكلات بيماران مبتلا به HIV خارش وسيع همراه با برجستگي هاي كوچك يا بزرگ كهيري قرمز است. خارش پوستی بيمار بسيار ناراحت كننده بوده و كنترل آن مشكل مي باشد. اين نوع خارش اغلب به دوزهاي بالاي داروهاي آنتي هيستامين و داروهاي موضعي از جمله كرم هاي محتوي كورتيزون پاسخ رضايت بخشي نمي دهد.

بسيار از بيماران مبتلا به HIV دچار كورك هاي كوچك در اطراف فوليكول هاي مو در پوست قفسه سينه و پشت و گاهي صورت، پوست سر، پاها و نشيمنگاه مي شوند. اين ضايعات پوستي شبيه آكنه مي توانند همراه با خارش شديد بوده و مانند كهير بيمار را آنقدر وادار به خاراندن محل كنند كه به خونريزي و عفونت ثانويه منجر شود. اين حالت كه به فوليكوليت مشهور است معمولاً با تركيبي از آنتي هيستامين ها و لوسيون هاي موضعي خنك كننده كه در درمان آكنه كاربرد دارند درمان مي شود.

دو نوع تبخال وجود دارد که شامل هرپس سیمپلکس نوع ۱ (HSV-1) و تبخال سیمپلکس نوع ۲ (HSV-2) است. نوع اول اغلب در دهان یا نزدیکی دهان رخ می‌دهد و به صورت درد سرماخوردگی ظاهر می‌شود و نوع دوم اغلب روی بدن یا در نزدیکی اندام‌های جنسی اتفاق می‌افتد و گاهی « تبخال دستگاه تناسلی » نامیده می‌شود. ویروس تبخال از طریق تماس شخصی نزدیک سرایت می‌کند.
برای تبخال درمانی وجود ندارد و تا زمانی‌که محرکی باعث فعالیت مجدد ویروس در بدن فرد مبتلا شود، در سلول‌های عصبی نهفته باقی می‌ماند. بروز این تبخال‌ها با داروهای ضدویروسی قابل کنترل است. تبخال بسیار مسری است و به شکل یک دانه ظاهر می‌شود.

این بیماری مانند زگیل موجب ضایعات می‌شود که می‌تواند به دیگران نیز انتقال یابد. ضایعات پوستی به رنگ پوست بوده دارند و موجب آسیب نمی‌شود؛ اما در طول زمان، بدتر می‌شوند.

این یک فولیکول مو است که عفونی شده است. این در مناطق تراشیده شده بدن مثل پاها یا صورت رایج است و موجب برانگیختگی و قرمزی خفیف می‌شود. فولیکولیت می‌تواند یک جوش باشد و ممکن است حاوی یک ریشه مو باشد. فولیکولیت می تواند به شکل یک برآمدگی کوچک یا به شکل گروهی بزرگ از برآمدگی‌های دردناک و خارش ایجاد شود.

اشکال فراوانی از درماتیت وجود دارد؛ اما شایع‌ترین در افراد مبتلا به ایدز درماتیت سبورئیک است. این دانه‌های خارش‌دار باعث ایجاد پلاک‌های مقعدی، معمولاً روی صورت، پوست سر، سینه یا کشاله ران می‌شود. این موضوع در طول زمان بدتر می‌شود.

بر اساس آمارهای پزشکی، نشانه‌های کهیر در این بیماری انواع مختلفی دارد. یکی از نشانه‌های آن «سبوریک درماتیتیس» است که در ابتدای ورود ویروس HIV به بدن با جوش‌های کوچک و تیره بر روی صورت، تن، دست‌ها و پاها ظاهر می‌شود. در برخی موارد، کهیر به شکل زخم در دهان بروز می‌یابد و ممکن است حدود دو هفته در نقاط مختلف بدن رؤیت شود. این حالت معمولاً حدود 2 الی سه هفته پس از انتقال ویروس رخ می‌دهد.

علائم ظاهری ایدز در کشور ما بیشتر در ناحیه تناسلی و معمولاً در آقایان دیده می‌شود. به وجود آمدن ضایعات بسیار بزرگ و مقاوم در برابر درمان از بارزترین و مهم‌ترین علائم ظاهری ایدز در افراد مبتلا به زگیل تناسلی است.

اينستاگرام کلينيک صدف

تشخیص ایدز

آزمایشات HIV شامل موارد زیر هستند:

درمان ایدز

درمان ویروس اچ‌ آی‌ وی آنتی‌ رتروویروس‌ درمانی (ART) نام دارد. ART شامل دریافت هر روزه‌ ی داروهای HIV است.هدف اصلی درمان‌ های ART کاهش بار ویروسی به میزان غیرقابل شناسایی است؛ یعنی میزان ویروس در خون فرد آنقدر پایین بیاید که با تست‌های آزمایشگاهی قابل شناسایی نباشد. افرادی که بار ویروسی غیرقابل شناسایی دارند، ویروس را به دیگران منتقل نمی‌ کنند.
ART خطر انتقال ویروس را به دیگران نیز کاهش می‌دهد. ART نمی‌تواند اچ‌ آی‌ وی را درمان کند؛ اما به افراد مبتلا کمک می‌ کند طولانی‌ تر و سالم‌ تر زندگی کنند.

کلینیک صدف یکی از مراکز تخصصی کاشت مو در اصفهان است که با سالها تجربه در این زمینه و بکارگیری روشهای FIT و FUT ، نتایج بسیار درخشانی در کاشت مو، کاشت برو ، ریش و سبیل ارائه نموده است. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌باشید؛ لطفا با شماره های 32240827-031 و 32214564-031 تماس حاصل فرمایید.

نظرات کاربران درباره این مطلب :صادق ظفرپور [ 1402-08-15 ]
باسلام چندماهیست قسمت ختنه گاهم یه چیزی مثل قارج قرمز رنگ درست شده که داره بیشترهم میشه آیا میشه علامت ایدز باشه

درمان اسکار آکنه با لیزردرمان اسکار آکنه با لیزر

آکنه به دلیل بسته شدن منافذ پوست به وسیله چربی ، پوست مرده و باکتری ایجاد می‌ شود. با وجود آکنه منافذ پوست ملتهب شده و در نهایت می‌ ترکند. ... ادامه مطلب

شایعترین بیماریها و مشکلات پوستی در کودکان و نوزادانشایعترین بیماریها و مشکلات پوستی در کودکان و نوزادان

بیماری های پوستی امروزه در بین کودکان فراگیر شده است و در یک دوره خاص ممکن است کودکانمان را درگیر کند. ... ادامه مطلب

عفونت و قارچ پوستی چیست و چگونه درمان میشود؟عفونت و قارچ پوستی چیست و چگونه درمان میشود؟

قارچ پوستی یک عفونت پوستی انسانی است که توسط یک قارچ که یک میکرو ارگانیسم است و اغلب مواد مرده را مصرف می کند، به انسان منتقل می شود . ... ادامه مطلب